eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زَیّنوا اَعیادکم بالتّکبیر 🔸 پرستش‌گران، ره‌یافتگان به چشمه‌سار توحید، لبالب از شادی‌اند، با دلی شاد، ضمیری روشن، «الله اکبر»گویان، فرمانبُرداری از پروردگار و پیروزی بر هوای نفس و شیطان وسوسه‌گر و رهزن را، جشن می‌گیرند. کوی‌ها و کوچه‌های شهر و دیار توحیدی خود را با «الله اکبر» آذین می‌بندند، لغو و گناهی در میان نیست، همهٔ گفتارها «سلاماً سلاما»ست و همهٔ نگاه‌ها سرشار از مهربانی، برادری و همدلی. 🔸 با جان‌ها و تن‌های پالاییده از دَنس‌ها و آلودگی‌ها، برابر سنّت رسول اعظم (ص)، با بانگ «لا اله الّا الله» به‌سوی نمازِ دگرگون‌ساز و حماسه‌آفرین عید، به‌حرکت درمی‌آیند، انفاق می‌کنند، نماز می‌گزارند و شکرگزارانه، پیشانی بر آستان ربوبی می‌سایند و بر بندگی خود پای‌ می‌افشارند و دست آخر، برای توشه‌برگیری، آشنایی با نقشهٔ راه، آگاهی از فراز و فرودها، کمین‌گاه‌های دشمن و شگردهای گوناگون او، درد و رنج مسلمانان و چِسانی چاره‌اندیشی، شوق‌مندانه، خطبه‌های امام را به جان، می‌نیوشند و خود را برای فردا و فرداها و سپیده‌گشایی‌های پیاپیوستهٔ توحیدی، علمی و خردمندانه، آماده می‌سازند و شگفتی‌ها و شگفتی‌سازی‌های این کانِ برکت را، فراراه حرکت خویش می‌افرازند، با این باور که بهنگام، شگفتی بیافرینند و شرف‌ مؤمنانه را به جویبار «جان»ها جاری سازند و جامعه‌ای ترازِ «جان»های شیفته و واله کوی جانان، بنیان بگذارند. به امید آن صبح روشن 🔲 پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠مجموعه‌نشست «مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» از سلسله نشست‌های «چالش‌های فقه تربیت در دنیای معاصر» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملایی و در تاریخ‌ 6، 13 و 20 مهرماه در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🎙حجت الاسلام دکتر ملایی: 🔹عدالت آموزشی یکی از مسائل مهم نظام آموزشی کشور است ... در جمهوری اسلامی پس از دوران دفاع مقدس مسیر به سمت خصوصی سازی تغییر کرد. چه در اقتصاد، چه در نظام بهداشت و درمان و چه در نظام تعلیم و تربیت؛ ولکن خطر در نظام تعلیم و تربیت مضاعف است؛ چرا که موجب «سرمایه‌داری فرهنگی» می‌شود و کشور را خواهد گرفت... [در این روند] به مرور، فقرا هم از نظام آموزش عمومی مطلوب حذف می‌شوند، هم از نظام آموزش عالی مترقی بی‌بهره می‌مانند و هم در دریافت معارف دین از امکان کمتری بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر متموّلین بهرۀ بیشتری از مجموعۀ این امکانات دارند. 🔹نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔹مسألۀ آموزش در فضای مجازی یک مسأله بسیار مهم و قابل توجه است و نحوۀ آموزش، نحوۀ گفتگو، مواد آموزشی، محور آموزش و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متأسفانه نسبت به این مسأله، نقطۀ روشنی هم پیش روی کشور نیست. 🔹پس از مسألۀ گزینش، مسألۀ ارتقاء معلمان مطرح است ... در آموزش و پرورش هم ارتقاء دانش آموز مهم است، هم ارتقاء معلم. 🔹از جمله مسائل مهم در نظام آموزشی جمهوری اسلامی، آن است که آموزش عمومی مملوّ از مباحث نظری است، اکثر محتواهایی که به دانش آموزان داده می‌شود حفظیات است ... میزان مهارت‌آموزی در آموزش عمومی بسیار اندک است؛ ... در عرصۀ معارف دینی بیش از آن که قدرت داوری نسبت به محتواهای دینی به دانش‌آموز آموزش داده شود، معارف دینی منتقل می‌شود. 🔹آموزش عمومی کشور توسط گونه‌های مختلفی از مدارس صورت می‌گیرد؛ ... مدارس غیر انتفاعی، مدارس استعدادهای درخشان، مدارس معارف، مدارس فرهنگ، مدرسۀ علامه شرف الدین، مدارس مسجد محور ... آموزش عالی حوزوی که مصون مانده است، آموزش عالی دانشگاهی هم در این حد از تنوع نیست. 🔹یکی از چالش‌هایی که نظام آموزش و پروش کشور با آن مواجه است تعارض منافع آن ... است؛ بخشی از این تعارض منافع در نسبت بین نظام آموزشی با خرده نظام‌های دیگر رخ می‌دهد و بخشی از آن در درون خود آموزش و پرورش تحقق یافته است. 🔹یکی از مسائل نسبت به آموزش معارف دینی در آموزش و پرورش، عدم تسلط معلمان دینی و مبلغان دین با ابعاد مختلف دین است. معلمان دینی و روحانیون حاضر در آموزش و پرورش، با وجودِ این که زحمت زیادی کشیده‌اند؛ اما توانایی پاسخگویی نسبت به سوالات متنوع مخاطب وجود ندارد. 🔹مسألۀ دیگری که تبلیغ دین [در مدارس] را با سختی روبرو می‌کند، تبلیغ دین در فضای حکومت دینی است. حکومت دینی در فرایند رشد خود با چالش‌ها و مسائلی مواجه است. تورم در عرصۀ اقتصاد، حمله در بُعد نظامی، دسیسه در حوزۀ سیاسی و ... مشکلاتی را به وجود آمده است. برخی از بی‌تدبیری‌ها و ضعف‌های مدیریتی نیز مزید بر علت شده و بر مشکلات افزوده است. مجموعۀ این عوامل باعث شده تا برخی از مخاطبین اساسا نمی‌خواهند سوال کنند؛ بلکه می‌خواهند به زیر سوال ببرند. سوال مقصد آن‌ها نیست؛ بلکه به زیر سؤال بردن مقصودشان است. از این‌رو پاسخ بعضی از سؤالات را باید در بسامانی بیرونی دنبال کرد. 🔹یکی دیگر از مسائلی که در تبلیغ دین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط فعلی سنجش دقیق و درستی از وضعیت دینداری مردم وجود ندارد. گاهی نمودهایی پیدا می‌کند ولکن دیرهنگام متوجه می‌شویم. 🔹عدم وجود وحدت و یکپارچگی در متولیان آموزش دین در نظام آموزش عمومی یکی دیگر از مسائل این عرصه است. 🔹در شرایط فعلی حرف‌های خوب فراوانی در کتب مختلف درسی وجود دارد؛ اما صحیح آن است که حرف‌ها با یک منطق، با انسجام و جهت‌گیری واحد مطرح شود. 🔹بیان اعتقادات به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید الهیات کاربردی نیز به مخاطبان منتقل شود، نسبت به علم تجربی نیز اطلاعات صحیح، کامل و جامعی به دانش‌آموز داده شود. نقطۀ مرکزی در نظام آموزش و پرورش علوم تجربی است، همۀ علوم دیگر در سایۀ این علوم است حتی ریاضی نیز دالّ مرکزی نیست؛ بلکه علوم تجربی محور است. این محوریت باعث می‌شود شاکلۀ ذهنی دانش‌آموز نیز به همین سمت و سو باشد و در نتیجه پس از فارغ التحصیل شدن از فضای علمی، گزاره‌های غیر تجربی را غیر علمی قلمداد کند. همین امر باعث می‌شود نسبت به بسیاری از گزاره‌ها و معارف دینی نیز زاویه داشته باشد و آن‌ها را نپذیرد. 🌐متن کامل ✍️مجتبی کفیل ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 خدای، آن ذات بی‌همتا را، سپاس که دست توانا و توانایی‌بخش او، بر سر ماست و بر لَب بِرکهٔ زلال توحید خیمه افراشته‌ایم و دَمادم جام جان‌مان را از آن زلال، لَبالب می‌سازیم و با توان‌گیری از توان بی‌کران آن توان‌مندِ عزیز، با شرک، شرک‌گستران، ستم و ستم‌گستران، به رویارویی برمی‌خیزیم و آنان‌را به خاک مذلّت می‌افکنیم و بر بلندای بام جهان فریاد برمی‌آوریم که: به وعدهٔ خداوند ایمان داریم و آن قویّ عزیز را از بُنِ جان «ذو انتقام» می‌دانیم. 🔸این جلوه‌ای از ایمان توحیدباوران است که در آوردگاه‌های گوناگون، رایَت آن‌را برمی‌افرازند و بر نابودی این جبهه شوم و تباهی‌گستر پای می‌فشرند. 🔸جبهه حق‌باوران، با اسوه‌قراردادن رسول اعظم (ص)، بهنگام، بیغوله‌های تاریک و عَفِن را در هم می‌کوبد و موجی بزرگ و مهارناشدنی را از رهایی انسان از چنگ این زشت‌سیرتان می‌آفریند. 🔸باور به این روز فرخنده و پیروزی و بهروزی توحیدیان، انقلاب اسلامی را پدید آورد و آن‌را باروَر، تنومند و سایه‌گستر ساخت و اینک قامت‌افراخته علیه سپاه کفر و صهیون بی‌بُتّه. 🔸سپاه محمد (ص) به فرماندهی فرزندان شجاع رسول خدا (ص)، امام خمینی و اینک امام خامنه‌ای، جبهه حق را به زیبایی آراستند و به یاری خدا برخاستند؛ با این باور عمیق که خدا به یاری جبهه حق برخواهد خاست و این وعده، بی‌گمان صادق است. 🔸و حالیا شمّه‌ای از آن وعده در عملیات فجرآفرین فرزندان دلاور این بوم و بَر، به حقیقت پیوست و درهای جهنم به روی رژیم جعلی و شیطانی اسرائیل گشوده شد. در انتظار به حقیقت پیوستن وعده‌های الهی 🌐متن کامل پیام ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 سردار سرافراز اسلام برادر بزرگوار سرلشگر باقری (دام عزه) ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم و رحمه‌الله اقدام قهرمانانۀ مقدس پاسداران انقلاب اسلامی که با همراهی نیروهای سربلند جمهوری اسلامی در هجوم عدالت طلبانه به مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم شرور و منحوس غاصب سرزمین پاک فلسطین انجام گرفت دل مظلومین عالم را شاد و پوزۀ دشمنان اسلام بویژه آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را به خاک مالید. بر خود فرض می دانم از جنابعالی و فرماندهی دلاور سپاه پاسداران و فرمانده مقتدر نیروی هوا فضای سپاه و فرماندهی معظم ارتش اسلام و تمامی همکاران و دست اندرکاران این اقدام مجاهدانۀ بزرگ تشکر نموده و از خدای بزرگ برای شما و تمامی پیروزی نهائی عاجل بر سپاه کفر و ستم را مسألت دارم. این پیروزی عظیم را ابتدا به وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و سپس به مقام معظم رهبری مدظله و به همۀ ملت بزرگ و جبهۀ پر افتخار تبریک عرض می کنم و از خدای بزرگ پیروزی مردم بویژه صبور را خواستارم. «وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» محسن اراکی ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ ┈┉┅━❀▪️▪️▪️❀━┅┉┈ ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠 تفکر استکباری یهود در مواجهه با اسلام در مدینه ✍️محمد جواد ایزدپناه 🔷 یکی از دو دشمن اصلی پیامبر اسلام که پس از تشکیل حکومت نبوی در مدینه به مقابله ناجوانمردانه و فتنه‌انگیرانه با گسترش اسلام پرداختند، یهود ساکن در یثرب، پیش از ورود حضرت رسول به مدینه بودند. به‌طور طبیعی یهود به جهت این که نسبت به مشرکین حجاز و در فضای جاهلیت آن‌روز از سواد و دانش برخوردار بودند، دارای نفوذ فکری در میان مردمان آن‌جا بودند. حال پرسش ما این است که این قوم چه تفکری داشتند و نسبت آن تفکر با امروز ما چیست؟ 🔹یکی از قبایل یهود در مدینه، قبیله بنی‌قینقاع بود. بنى‌قینقاع هم‌پیمان قبیله خزرج بودند. ریخته‌گرى در میان آنها رواج داشت. یکى از بازارهاى عمده یثرب، بازار بنى‌قینقاع بود. این قبیله بیش از دو قبیله دیگر یهودى به مسلمانان نزدیک بودند و با آنها ارتباط داشتند. در میان بنى‌قینقاع عالمان بسیاری بودند. مفسرین در شأن نزول جمعی از آیات، موضع‌گیری‌های ایشان را در قبال دعوت پیامبر اسلام بیان می‌کند. (دایره المعارف قرآن کریم، مدخل بنی قینقاع) با تدبر در این آیات می‌توان به شاکله تفکر ایشان نزدیک شد و در آن تدبر نمود. مروری بر روایت قرآن کریم از تفکر سران یهود یثرب، هر خواننده‌ای را از این خط فکری در شگفتی و تأسف فروخواهد برد: 🔹شاید نقطه ثقل تفکر این قوم را بتوان ادعای فرزند خدا بودن و دوستی و رفاقت ایشان با خدا دانست! ادعایی که باب هر گونه ادعای مستکبرانه دیگر را برای ایشان باز کرده است. (نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّه) مائده (5) 18 ادعای بنوت الهی برای خود، اگر چه یک ادعای تشریفی و نه حقیقی باشد، ادعایی است که در قرآن کریم تنها به یهود نسبت داده شده است؛ نه مشرکین. قرآن در مقابل این ادعا می‌فرماید: «... بل أنتم بشر ممن خلق» و دعوی ایشان را مبنی بر برتر بودن از مردم و فرا بشربودن را نفی می‌کند. 🔹مصونیت از مجازات الهی لازمه چنین تلقی و شناختی از خود بود. «یهود گفتند که هیچ وقت آتش عذاب به ما نرسد؛ مگر چند روزی معدود» بقره(2) 80 🔹این ادعای نابجا، ایشان را در مقابل پدر خود! (خداوند متعال) نیز شورانده بود تا با این زمینه فکری، جرأت کنند به ساحت قدس پروردگار نسبت ناتوانی دهند: «یهود گفتند: دست (قدرت) خدا بسته است!» مائده (5) 64 معلوم است که چنین خدایی ناتوان از حضور و تدبیر جامعه و جهان خواهد بود و نمی‌تواند حضور مؤثری در معادلات اجتماعی داشته باشد. 🔹ثروت تاریخی یهود که آن را از مسیر تداوم ربا در شرایط فقدان قسط در جامعه فراچنگ آورده بودند، باعث شده بود که خداوند را بابت رعایت بینوایان و انفاق به آن‌ها سرزنش کنند: «... خدا شنيد سخن آن كسان را كه مى‌گفتند: خدا بينواست و ما توانگريم.» آل‌عمران (3) 181 🔹اقتضای طبیعی خود برتربینی و توهم بزرگِ فرابشر بودن خود و جایگزینی خود برای توانگری و غنای خداوند این بود که نزول وحی الهی بر بشر دو پا را که از نژاد خدا! نباشد انکار کنند: «و آنگاه كه [يهوديان‌] گفتند: «خدا چيزى بر بشرى نازل نكرده»، بزرگى خدا را چنانكه بايد نشناختند.» انعام (6)91؛‌ وسعت هستی و ملک خداوند متعال بیش‌تر از آن است که یهود بخواهد دعوی انحصار خداوند را برای خود مطرح کند. 🔹این استکبار و انحصارطلبی بزرگ، باعث اصلی بود برای این که انبیای الهی و کسانی را که به دادخواهی و مساوات‌ و قسط امر می‌کردند را به قتل برساندند. «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» آل عمران (3) 21 🔹به واسطه همین عقاید بسته و نگرش محدود در خود، برای ایشان منطقی جز منطق زور و حقیقت ثابت‌شده‌ای، جز آن‌چه ایشان را از لحاظ حسی مغلوب‌ و منکوب کند وجود نداشت و بدین دلیل از پیامبر تقاضای معجزات غریب و محسوس داشتند: «همانان كه گفتند: «خدا با ما پيمان بسته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم تا براى ما قربانيى بياورد كه آتش [آسمانى‌] آن را [به نشانه قبول‌] بسوزاند.»...» بقره (2) 183 🔹این مبادی فکری، ایشان را در سطحی از آمال، آرزوها و توهمات قرار می‌داد که خود را فراتر از احکام الهی قرار دهند؛ به گونه‌ای که به خود حق می‌دانند برخی از احکام الهی را در راستای مطامع خود کتمان کرده یا به برخی عمل نکنند. مائده (5) 68 👈ادامه متن در پیام بعدی👇🏻
👈ادامه از پیام قبل: 🔹مجموعه این ویژگی‌ها و بروندادهای متناسب با آن باعث شد تا این قوم تفکر اسلامی را دشمن‌ترین دشمن خود به حساب آورند؛ تفکر مردمی که اولا شخص اول و پیامبر اعظم خود را بشری از میان خود می‌داند و برای او عبودیت خدای بی‌همتا و بی‌نقص را افتخار می‌داند و ثانیا آرمان خود را زندگی جمعی عادلانه و همراه با قسط، در پرتو تلبس به صفات حمیده‌ی الهی و التزام به احکام او در سایه حاکمیت رسولش می‌داند. 🔹در سده‌های اخیر تفکر خودخداپندار، در صورت‌های پیچیده انسان‌گرایی بروز کرد تا خدا و احکام الهی را با انسان و قوانین بشری جایگزین کند؛ اما نه بشری که خدا آفریده؛‌ بلکه بشر خود بنیاد؛ که شخصیت تاریخی خویش را از مسیر تبدیل آیات الهی و تحریف کلام او و جایگزینی احکام او به جای احکام دین پدید آورده است و اکنون این بشریت تحریف‌شده در چنگ تفکر فرابشری!، در تداوم این مسیر به جهانی می‌اندیشد که در آن اثری از خدا و انسان و دین و اندیشه نباشد؛ ناکجاآبادی که توهم فراانسان در آن زیست کند. 🔹امروز و در شرایط تحولات جدید منطقه، دوباره یثرب به بازگشت مدینه می‌اندیشد؛ بازگشت بشری که ارتقا به قله‌های کمال انسانی را منوط به سفیدی و سیاهی و نژاد برتر الوهی یا انسانی نداند و تنها معیار برتری را معنویت و انسانیت تحت هدایت و اشراف الهی داند. 🌐پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی 🌀 میز مسئله‌مندی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع: 🔹نظام پولی تمدن اسلامی ❇️موضوعات مقالات: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🖌زمان و نحوه ارسال آثار: 📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام‌رسان ایتا ارسال نمایید. 🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم می‌گردد. ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
📣 سلسله نشست های تبیین شعار سال 🔸️نشست ششم حجت الاسلام آقای‌ محمد مادرشاهی {پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام} 🔹️با موضوع: اقتصاد مردمی به مثابه یک مکتب، مبانی و الگوهای عملیاتی 🕛 زمان: یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 💠 کانال مردمی‌سازی: https://eitaa.com/mardom_yazd 💠 گروه به توان مردم: https://eitaa.com/joinchat/1673855106Cf484a4027c ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
🟠 حجت‌الاسلام محمد مادرشاهی: (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه‌نظام) ●● از مسائل اساسی و مهم در مقولهٔ مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد، عدم درک صحیح خود این مقوله است. ●● مردمی‌سازی اقتصاد، نه به معنای واگذاری به بخش خصوصی و نه به این معناست که به صورت تزئینی برخی از کارهای خُرد و جزئی را به مردم بدهیم درحالی‌که روند اصلی اقتصاد در اختیار دولت یا ثروتمندان باشد. ●● معنای صحیح مردمی‌سازی اقتصاد این است که عموم مردم در فعالیت‌های اقتصادی، مالک، مدیر و منتفع از منافع اقتصادی باشند. این مهم با موانعی مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از ساختارها و ریل‌هایی که با نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد ایران حاکم شده است. ●● وقتی تسهیلات کلان بانکی به عدّه معدودی می‌رسد، وقتی که پشتیبانی‌های بانکی فقط از هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای است و وقتی که انفال به «دولةً بین الأغنیاء منکم» تبدیل شده است، صحبت از مردمی‌سازی اقتصاد در مقام عمل جز شوخی چیزی نخواهد بود. ●● غیر از رفع موانع باید به الگوهای عملیاتی نیز توجه کرد که توسط مراکزی نظیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام و با همکاری مجموعه‌های دیگر تهیه شده است. 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسؤولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم ✳️ در همایش ملی اقتصاد اسلامی: مبنای ارزش پول اعتباری، قدرت سیاسی‌ست نه ارزش اقتصادی حقیقی و چون مبنای چنین پولی قدرت است همان قدرت هر زمان که بخواهد ارزش این کاغذ را تغییر می‌دهد؛ پس این پول اقتصادی نیست، پول سیاسی است و این در اسلام ممنوع است و پول حقیقی که در اسلام برای معاملات پذیرفته‌شده یا طلاست یا نقره. مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم. ▪️در نظام اقتصادی اسلامی یک چرخه اقتصادی داریم که اقتصاد جامعه به وسیله آن شکل می‌گیرد، که از توزیع نخستین به تولید و سپس به توزیع ثانوی و پس‌از آن به مبادله و مصرف می‌رسد. این چهار حلقه، نظام اقتصادی اسلام را شکل می‌دهد. ▪️یکی از مهم‌ترین مباحث مبادله پول است که اساس مبادله را در بازار شکل می‌دهد. وقتی دانستیم که پول یعنی واسطه مبادله، می‌توانیم پی ببریم که کارکرد این واسطه عمدتاً دو چیز است؛ یک تعیین ارزش کالای دو طرف مبادله یا معیار ارزش بودن و دوم تسهیل مبادله. ▪️پول اعتباری در اقتصاد اسلام نامشروع است، مگر در شرایط اضطراری که توسط دولت اعتباری برای پول قائل شود. واسطه بین دو کالا باید خود هم ارزش حقیقی و مصرفی داشته باشد. در فقه اسلامی مبنای ارزش مبادله‌ای باید وجود ارزش حقیقی باشد و چیزی که هیچ ارزش حقیقی ندارد قابل استفاده در معاملات نیست. https://qom.ac.ir/Notifications/Pages/807.aspx ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠هفتاد و پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های فقه نظام با موضوع «آسیب‌ها و محدودیت‌های آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسه‌ای» در تاریخ 17 و 24 آبان 1402 با ارائه حجت الاسلام دکتر فیض در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. متن پیش‌ رو، گزارشی تفصیلی از محتوای ارائه شده در بخش اول این نشست است. موضوع این نشست «موانع تربیت دینی در نظام مدرسه‌ای» است. 🎙حجت الاسلام دکتر مصطفی فیض: این پرسش کلی همواره مطرح است که آیا اساسا در مدارس امکان آموزش و تربیت دینی وجود دارد؟ 🔹امر تربیت در دوره‌ای در نهادهایی مانند خانواده، عشیره و مکتب‌خانه محقق می‌شده است، ولی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در دوره مدرن در پاسخ به دو نیاز ایجاد شد: یک: تربیت اجتماعی ...، دو: تربیت تخصصی... بدین جهت‌ها سازه‌ای طراحی گردید که ظاهراً به صورت مساوی برای همه در اختیار است و دارای یک نظم متناسب است. این نظام تعلیم و تربیت رسمی اعتبارات را توزیع می‌کند و فواید دیگری هم دارد: کمک به ایجاد نظم اجتماعی، عمومی‌سازی ارزش‌ها، تسهیل کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه،‌ گسترش روابط اجتماعی و توسعه فرهنگی جامعه. 🔹اشکالات و انتقاداتی به نظام تربیت رسمی وارد شده است که برخی از آن‌ها از این قرار است:‌ 1️⃣این نظام دچار عقب‌ماندگی اجتماعی است و در دوره انفجار اطلاعات نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازها باشد و با توجه به فربگی، لختی و ناکارامدی‌اش نمی‌تواند همراه با تحولات اجتماعی و فرهنگی حرکت کند. بازتولید نابرابری‌های آموزشی و بازتولید نابرابری‌های اجتماعی، 2️⃣ابزار سلطه و نفوذ و اعمال فرهنگ غربی بودن و نهادینه‌بودن سکولاریزم و نظام ارزشی آن در عمق این ساختار، 3️⃣مدرک‌گرایی، 4️⃣نگاه ابزاری به علم،‌ 5️⃣عدم توجه به خصوصیات محلی و یکسان‌نگری و حذف وجوه تمایز خرده فرهنگ‌ها و استانداردسازی و یکسان‌نگری در تمامی فرایندها شامل اهداف، روش‌های تربیت، تولید محتوا، تربیت نیروی انسانی، تجویز روش‌ها و ارزشیابی 6️⃣کمیت‌گرایی 7️⃣نمره محوری 8️⃣این نظام نسبت به نظامات سیاسی منفعل است و خروجی‌های خود را در برابر نظام مسلط، محافظه‌کار تربیت می‌کند؛ در همین راستا برخی از منتقدین برنامه درسی را به مثابه یک اعلامیه سیاسی تلقی می‌کنند. 9️⃣نهاد تربیت رسمی،‌ نهادی است که ذی‌نفعان در سیاست‌گذاری، مدیریت و اجرا و ارزشیابی آن هیچ مشارکتی ندارند و تکلیف و حق آن‌ها در شیوه آموزش و محتوا و سرفصل‌های آموزش اساسا در نظر گرفته نمی‌شود. 🔟غلبه ساختار بر عاملیت و این که یک ستاد به شدت فربه وجود دارد و یک مدرسه‌ای که صرفا مجری و معلمی که صرفا کارپرداز است و جای دیگر برنامه‌ریزی و حکم داده می‌شود؛ حتی در تقویم آموزشی و بارم‌بندی هم محصور و محدود است و همه این موارد باعث می‌شود که اراده‌ها در این نهاد مقهور سیستم غالب شود و مدیران به مجریان بی‌اراده تبدیل ‌شوند و مدرسه شبیه به یک مرکزی است که از راه دور کنترل و اداره شده و خرد میدانی معلم و مدیر نادیده گرفته شود. 🔹از ابتدای تبدیل این نظام به یک نظام آموزش دینی، تغییراتی صورت گرفته و طی آن «واحد درس دینی» اضافه شد و «صلاحیت‌های اعتقادی و شخصیتی» برای معلم تعیین شد و بعد فعالیت‌های دینی در «امور تربیتی» اضافه شد. امور تربیتی ابتدا برای مباحث سیاسی و اجتماعی و در مقابل فعالیت‌های گروهک‌ها بود و بعد به اسم پرورش تغییر یافت. 🔹در همایش «آسیب‌شناسی تربیت دینی» که در دهه 80 برگزار شد و کتاب آن هم چاپ شده است،‌ دو پیشنهاد برای این موانع مطرح شد: 1️⃣تربیت دینی از تربیت رسمی خارج شود و به پایگاه‌های سنتی واگذار شود. در سنت ما هم آموزش دینی در نهادهای غیررسمی انجام می‌شده؛ یعنی در مساجد و منابر و پایگاه‌های سنتی حوزه. 2️⃣معاونت پرورشی باید حذف شود؛ چرا که پرورش، روح ساری در همه بخش‌های آموزش است و اگر واگذار به یک معاونت خاص شود و تفکیک ساختاری شود، سایر بخش‌ها به وظیفه‌ی پرورشی خود عمل نخواهند کرد. این پیشنهاد انجام شد؛ ولی با حذف متصدی امر پرورش، دیگر اجزا هیچ تغییر ساختاری را در توجه به امر پرورش تجربه نکردند. 🔹مدرسه محوری پیش‌نهاد دیگری است که مطرح شده است:‌ عاملیت از ساختار متصدی‌گرای متمرکز و تحکمی گرفته شود و به مدرسه سپرده شود. مدرسه به لحاظ تعیین اهداف آموزشی و محتوا با ملاحظه تفاوت‌های زیستی، بومی، جنسیتی و ... توسط معلم انتخاب شود؛ مدرسه محوری یک قرائت حداکثری و حداقلی دارد و اجرای حداکثری این پیشنهاد در شرایط تاریخی فعلی آموزش ممکن است باعث فروپاشی نظام آموزشی شود؛ ولی به صورت تعدیل شده در موارد خاص قابل اجرا است؛ ‌به این صورت که بدون خارج شدن از دایره انسجام و حاکمیت، بسیاری از شئون را می‌توان به مدرسه واگذار کرد. مسائل و مشکلات این پیش‌نهادها در جلسه بعد بیان خواهد شد. 🌐مشاهده متن کامل در سایت پژوهشگاه فقه نظام ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠هفتاد و پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های فقه نظام با موضوع «آسیب‌های و محدودیت‌های آموزش دین و تربیت اعتقادی در نظام مدرسه‌ای» در تاریخ 17 و 24 آبان 1402 با ارائه حجت الاسلام دکتر فیض در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. در جلسه دوم از این نشست، موضوع «امکان و چگونگی تربیت دینی در نظام مدرسه‌ای» بررسی شد. 🎙حجت الاسلام دکتر مصطفی فیض:‌ 🔹با تعریفی که از نظام مدرسه‌ای داشتیم برخی با اشاره به بسترهای نظام مدرسه‌ای این نتیجه را گرفته‌اند که تربیت دینی در این ساختار غیرقابل تحقق است. 🔹از این نظر‌گاه‌ها که بگذریم، کسانی قائل هستند که این ساختار را باید در همین شکل و شمایل نگاه‌داری کرد. برخی از این گروه معتقدند این ساختار برای تربیت دانشمند اجتماعی و برخی می‌گویند برای تربیت شهروند دموکراتیک، مسالمت‌جو و هم‌زیست‌جو و ... تأسیس شده است و باید از این ساختار برای اجتماع‌پذیری، فرهنگ‌پذیری و آموختن مهارت‌های عمومی زندگی و برخی زیرساخت‌های علمی و مهارتی استفاده کرد و تعلیم و تربیت دینی را برای موطن خودش که تعلیم و تربیت غیررسمی است و در کانون‌های تعلیم و تربیت سنتی انجام داد. 🔹رویکرد دیگر تصرف در این ساختار و بهسازی، غنی‌سازی و تغییر کاربری و اضافه‌کردن کاربری تربیت امر دینی به این ساختار را کاملا ممکن می‌داند. این مسئله منافاتی با اندراس، وارداتی و تقلیدی بودن این ساختار ندارد؛ و با حفظ این چارچوب می‌توان در عناصر، اهداف، غایات، محتوا و ارکان این ساختار اصلاحاتی انجام داد و به ساختاری سازگار با تربیت دینی یا حتی مبتنی بر مبانی دینی دست یافت. 🌐گزارش کامل ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 آیت الله اراکی روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه 1403 در دیدار گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام، بیان کرد «ارزش مبادله‌ای» تنها در کالایی وجود دارد که دارای «ارزش استعمالی و مصرفی» باشد. هم در سیره عقلا و هم در ادله شرعی، کالای مبادلاتی، منحصر در طلا و نقره است. ✅در جای جای کتاب مکاسب شیخ انصاری، این نکته تأکید شده است که ملاک مالیت وجود «منفعت محلله مقصوده» هست و این همان چیزی است که اقتصاددانان از آن تعبیر به «ارزش استعمالی» یا «ارزش مصرفی» می‌کنند. اگر چیزی ارزش مصرفی نداشت، اکل مال، در مقابل آن اکل مال بالباطل است. ✳️پول اعتباری، به جز با پشتوانه سیاسی و با اعمال قدرت از این راه، منفعت استعمالی ندارد. «پول سیاسی» منفعت محلله مقصوده را حاصل نمی‌کند؛ شاهد آن سقوط آزادی است که ارزش پول در اقتصاد خودمان پیدا می‌کند. دلار ظرف چند ماه از 25 هزار تومان به 50 هزار تومان می‌رسد؛ این تنزل ارزش پول چه توجیه اقتصادی دارد؟ معلوم است که این سقوط ارزش تابع قاعده عرضه و تقاضا نیست. ❇️به هر ترتیب این یک قاعده کلی است که تنها شیئی می‌تواند واسطه مبادله شود و «ارزش مبادله‌ای» پیدا کند که خودش دارای «ارزش استعمالی» باشد. ✳️ ادله شرعی دلالت دارند بر این که واسطه مبادله‌ای، تنها طلا و نقره هستند ... ❇️سیره عقلا هم تنها وساطت طلا و نقره و صِرف داشتن ارزش مبادله‌ای آن دو نیست؛ بلکه سیره، جاری بر «حصر واسطه تبادل، به ذهب و فضه» است. 🌐گزارش در وبگاه ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰امام صادق ع ، مظهر امید صادق امامت، سرچشمهٔ دو جریان حیات‌بخش: تفکّر درست اسلامی و نظام عادلانه توحیدی 🔸امام صادق ع در روزگاری قَد افراشت و رسالت بزرگ امامت را عهده‌دار شد که هر دو جریانِ حیات‌بخش، از حیات‌بخشی بازداشته شده بودند، نه تفکرِ درست پایهٔ کار بود و نه نظام عادلانه توحیدی بر سر کار. 🔸امام، روزگار تاریکی را فراروی داشت که بایستی با یَدِ بیضای وَحیانی و سنّت‌های روشن و راستین نبوی، روزگاری نو و روشن پی‌می‌ریخت و مردمانِ به ستوه آمده از جنگ‌های خانمان‌سوز، فقر، استبداد و وارونه‌گویی‌ها را، به انقلاب بزرگ سپیده‌آفرین علوی می‌پیوندانید. 🔸امام، در این عصر سرنوشت‌ساز، عهده‌دار دو تکلیف بزرگ بود: نخست روشن‌گری، برابرسازی و تفسیر مکتب، که خود در بردارندهٔ مبارزه با تحریف و دست‌کاری‌های جاهلانه و مغرضانه در دین بود. و آن‌گاه پی‌ریزی و زمینه‌سازی نظام قسط و حقّ توحید. 🔸امام، برای نقش‌آفرینی در این دو میدان خطیر، بایستی به گونهٔ تشکیلاتی وارد می‌شد تا حرکت بنیادین او، افزون بر بریدن شاهرگ دستگاه خلافت، که بر دین تحریف‌شده استوار بود، هم دامن بگستراند و در جای‌جای جهان اسلام جایگاه و پایگاه بیابد و هم ماندگار باشد و همه‌گاه شعله‌افروز. 🔸این نقشهٔ راهبردی امام، به حقیقت پیوست؛ گروه‌گروه شوق‌مندان و چشم‌به‌راهان «قائم از آل محمد»، قائمی که همه تلاش‌ها و مجاهدت‌های اسلاف خود را به ثمر خواهد رسانید، فراخاستند و امیدوارانه به امام صادق، مظهر امید صادق، دل بستند و از جان مایه گذاشتند، تا انقلاب صادق، صبح صادق را بردَمانَد. به امید صبح صادق 🔳 پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 همایش نظام پولی تمدن اسلامی 🔹 با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی ❇️ محورهای همایش : 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🕰 زمان : ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر 📍 مکان : شهر مقدس قم، بلوار محمد امین، نبش خیابان جمهوری، حوزه علمیه معصومیه جهت ثبت نام و حضور در همایش وارد گروه زیر شوید https://eitaa.com/joinchat/1169097493C9090c2f6a1 ◽️ پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰نود و دومین کرسی از سلسله‌کرسی‌های پژوهشگاه فقه نظام برگزار می‌شود. 🧿کرسی ترویجی با موضوع «بررسی فقهی شرایط والدین در تربیت فرزندان » 👤ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا وحیدی؛ استاد سطوح عالی حوزه و پژوهشگر فقه نظام تربیت پژوهشگاه فقه نظام 👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین حنیف نصراللهی؛ استاد سطوح عالی حوزه و دبیر گروه فقه نظام تربیت پژوهشگاه فقه نظام 👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین احمد فرهودی؛ استاد سطوح عالی حوزه و پژوهشگر فقه نظام تربیت پژوهشگاه فقه نظام 🗓پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403 ⏰ساعت 8:۳۰ صبح 📍قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 👈شرکت مجازی در نشست از طریق: 🌐https://gharar.ir/r/4c21b471 👈 شرکت در ارزشیابی کرسی از طریق:‌ 🌐https://survey.porsline.ir/s/I7WhxGWz ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰آیت الله محسن اراکی در نشستی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، مدیر مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام و حجت الاسلام و المسلمین ساجدی نمایندهٔ مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی و شماری از پژوهش‌گران در عرصه فقه نظام سیاسی و حکمرانی، در موضوع «رابطه فقه نظام و حکمرانی اسلامی» بیاناتی را ارائه کردند. ✅ آسیب اصلی در مباحث مردمی‌سازی، پیاده‌سازی آن بر پایهٔ نظریات حکمرانی غربی است/ قوام شکل‌گیری جامعه، به اطاعت و نصرت امام بر پایه بصیرت و معرفت است. 🔹حجت الاسلام رجبی: یک مسأله جدی دیگری داریم و آن مسأله مردمی‌سازی دولت است و مشارکت مردمی که حضرت آقا مطرح می‌کنند و در این زمینه چالشی وجود دارد که این مردمی‌سازی که مسئولان اجرایی آن از نظریه‌های پشتیبانش آگاهی کامل ندارند و درگیر کف میدان هستند، بخواهد با نظریه‌های موجود حکمرانی انجام شود و آن‌وقت است که گرفتار یک سری فجایعی خواهیم شد که برگشتن در آن ریل، حرکت به وضع مطلوب را گرفتار چالش کند. 🔹حجت الاسلام ساجدی: در حکمرانی بر اساس تحلیلی که از تصمیم گرفتن آدم‌ها بر اساس منفعت و هم‌چنین انسان‌شناسی خاصی که دارند، مدلی برای تصمیم‌گیری جمعی در مسائلی که همه باید پای کار بیاند ارائه می‌شود و با یک عینک اقتصادی، چگونگی انتخاب ترجیحات مردم شناسایی می‌شود. 🔹آیت الله اراکی: ما باید اول خودمان فارغ از واژه حکمرانی، و گاورمنت و هر مفهوم وارداتی، جامعه و حاکمیت خودمان را تحلیل کنیم ...با چه چیز حاکمیت قدرتمند می‌شود و با چه چیزی ضعیف می‌شود؟ 🌐گزارش تفصیلی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir