eitaa logo
در جستجوی تربیت اسلامی
185 دنبال‌کننده
66 عکس
13 ویدیو
19 فایل
محل انتشار تقریرات، نتیجۀ مطالعات و مطالب مختلفی که در مسیر تحصیل فقه تربیت با آنها مواجه می شوم. (مجتبی کفیل؛ طلبه فقه تربیت در مجتمع عالی حوزوی ولی امر عجل الله تعالی فرجه) رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ درخدمتم؛ @mojtabakafil
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم قو انفسکم و اهلیکم نارا👇👇👇 https://virasty.com/mojtaba_kafil/1712052198453187956
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰علم انسان را تهذیب نمی‌کند! 🔰 🔸 تیتراژ شروع برنامه کلمه ▫️برنامه تلویزیونی کلمه 🏷️@kalame_tv1
🌄 رمضانِ بی‌فایده ✍🏻 عین‌صاد ❞ بعضى وقت‌ها ابرى مى‌آيد، امّا نمى‌بارد. برق مى‌زند، امّا نمى‌بارد. فرصت‌ها را مى‌دهند، امّا ما بهره نمى‌گيريم. رمضان‌ها آمده و رفته، اما جز خيس خوردن چرك‌ها چيزى برايمان باقى نمانده است. در همين شب‌هاى ماه رمضان، كه ما دور هم مى‌نشينيم و مى‌گوييم ماه رمضان جديد آمد. بايد مواظب باشيم و به خودمان فكر كنيم، ولى مانند كسى هستيم كه به حمام آمده است، ولى نه براى تطهير، كه براى بازى. وقتى بچه بوديم، نزديك عيد كه مى‌شد، ما را به حمام مى‌فرستادند. چند تا بچه بوديم، بدجنس و بازى‌گوش. گاهى سه ساعت در حمام مى‌مانديم...همديگر را مى‌زديم و پوست همديگر را مى‌كنديم... وقتى مى‌آمديم خانه، پشت گوش‌ها و پاهامان همه كثيف مانده بود. مادر ما هم كه خيلى دقيق بود، پشت گوش‌ها و آرنج‌هاى ما را نگاه مى‌كرد و مى‌پرسيد: اينها چيه‌؟! ما را تنبيه مى‌كرد و گريه مى‌كرديم. ما حمّام رفته بوديم، اما بازى كرده بوديم. در مقام تطهير نبوديم.رمضان‌ها آمده و رفته، امّا ما لَعْبِ به رمضان داشته‌ايم و جدّى نبوده‌ايم 📚 | ص 30 #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
💠مجموعه‌نشست «مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» از سلسله نشست‌های «چالش‌های فقه تربیت در دنیای معاصر» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملایی و در تاریخ‌ 6، 13 و 20 مهرماه در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🎙حجت الاسلام دکتر ملایی: 🔹عدالت آموزشی یکی از مسائل مهم نظام آموزشی کشور است ... در جمهوری اسلامی پس از دوران دفاع مقدس مسیر به سمت خصوصی سازی تغییر کرد. چه در اقتصاد، چه در نظام بهداشت و درمان و چه در نظام تعلیم و تربیت؛ ولکن خطر در نظام تعلیم و تربیت مضاعف است؛ چرا که موجب «سرمایه‌داری فرهنگی» می‌شود و کشور را خواهد گرفت... [در این روند] به مرور، فقرا هم از نظام آموزش عمومی مطلوب حذف می‌شوند، هم از نظام آموزش عالی مترقی بی‌بهره می‌مانند و هم در دریافت معارف دین از امکان کمتری بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر متموّلین بهرۀ بیشتری از مجموعۀ این امکانات دارند. 🔹نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔹مسألۀ آموزش در فضای مجازی یک مسأله بسیار مهم و قابل توجه است و نحوۀ آموزش، نحوۀ گفتگو، مواد آموزشی، محور آموزش و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متأسفانه نسبت به این مسأله، نقطۀ روشنی هم پیش روی کشور نیست. 🔹پس از مسألۀ گزینش، مسألۀ ارتقاء معلمان مطرح است ... در آموزش و پرورش هم ارتقاء دانش آموز مهم است، هم ارتقاء معلم. 🔹از جمله مسائل مهم در نظام آموزشی جمهوری اسلامی، آن است که آموزش عمومی مملوّ از مباحث نظری است، اکثر محتواهایی که به دانش آموزان داده می‌شود حفظیات است ... میزان مهارت‌آموزی در آموزش عمومی بسیار اندک است؛ ... در عرصۀ معارف دینی بیش از آن که قدرت داوری نسبت به محتواهای دینی به دانش‌آموز آموزش داده شود، معارف دینی منتقل می‌شود. 🔹آموزش عمومی کشور توسط گونه‌های مختلفی از مدارس صورت می‌گیرد؛ ... مدارس غیر انتفاعی، مدارس استعدادهای درخشان، مدارس معارف، مدارس فرهنگ، مدرسۀ علامه شرف الدین، مدارس مسجد محور ... آموزش عالی حوزوی که مصون مانده است، آموزش عالی دانشگاهی هم در این حد از تنوع نیست. 🔹یکی از چالش‌هایی که نظام آموزش و پروش کشور با آن مواجه است تعارض منافع آن ... است؛ بخشی از این تعارض منافع در نسبت بین نظام آموزشی با خرده نظام‌های دیگر رخ می‌دهد و بخشی از آن در درون خود آموزش و پرورش تحقق یافته است. 🔹یکی از مسائل نسبت به آموزش معارف دینی در آموزش و پرورش، عدم تسلط معلمان دینی و مبلغان دین با ابعاد مختلف دین است. معلمان دینی و روحانیون حاضر در آموزش و پرورش، با وجودِ این که زحمت زیادی کشیده‌اند؛ اما توانایی پاسخگویی نسبت به سوالات متنوع مخاطب وجود ندارد. 🔹مسألۀ دیگری که تبلیغ دین [در مدارس] را با سختی روبرو می‌کند، تبلیغ دین در فضای حکومت دینی است. حکومت دینی در فرایند رشد خود با چالش‌ها و مسائلی مواجه است. تورم در عرصۀ اقتصاد، حمله در بُعد نظامی، دسیسه در حوزۀ سیاسی و ... مشکلاتی را به وجود آمده است. برخی از بی‌تدبیری‌ها و ضعف‌های مدیریتی نیز مزید بر علت شده و بر مشکلات افزوده است. مجموعۀ این عوامل باعث شده تا برخی از مخاطبین اساسا نمی‌خواهند سوال کنند؛ بلکه می‌خواهند به زیر سوال ببرند. سوال مقصد آن‌ها نیست؛ بلکه به زیر سؤال بردن مقصودشان است. از این‌رو پاسخ بعضی از سؤالات را باید در بسامانی بیرونی دنبال کرد. 🔹یکی دیگر از مسائلی که در تبلیغ دین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط فعلی سنجش دقیق و درستی از وضعیت دینداری مردم وجود ندارد. گاهی نمودهایی پیدا می‌کند ولکن دیرهنگام متوجه می‌شویم. 🔹عدم وجود وحدت و یکپارچگی در متولیان آموزش دین در نظام آموزش عمومی یکی دیگر از مسائل این عرصه است. 🔹در شرایط فعلی حرف‌های خوب فراوانی در کتب مختلف درسی وجود دارد؛ اما صحیح آن است که حرف‌ها با یک منطق، با انسجام و جهت‌گیری واحد مطرح شود. 🔹بیان اعتقادات به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید الهیات کاربردی نیز به مخاطبان منتقل شود، نسبت به علم تجربی نیز اطلاعات صحیح، کامل و جامعی به دانش آموز داده شود. نقطۀ مرکزی در نظام آموزش و پرورش علوم تجربی است، همۀ علوم دیگر در سایۀ این علوم است حتی ریاضی نیز دالّ مرکزی نیست؛ بلکه علوم تجربی محور است. این محوریت باعث می‌شود شاکلۀ ذهنی دانش آموز نیز به همین سمت و سو باشد و در نتیجه پس از فارغ التحصیل شدن از فضای علمی، گزاره‌های غیر تجربی را غیر علمی قلمداد کند. همین امر باعث می‌شود نسبت به بسیاری از گزاره‌ها و معارف دینی نیز زاویه داشته باشد و آن‌ها را نپذیرد. 🌐متن کامل ✍️مجتبی کفیل ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: !🔸 ▫️ قرآن می‌گوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد می‌شوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن. ▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟ یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامه‌ریزی آنها بود. نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه». باید بگویند که همۀ اینها بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ». ▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین پیروزی‌هایی بدست آوردند فرمود: «مبادا پیدا کنید که این غرور، مایۀ می‌شود». خداوند به بنی‌اسرائیل می‌گوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمده‌اند تفاخر نکنید. و می‌بینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمت‌هایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من. ▫️ یاد کنیم نعمت‌های خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ... @haerishi
هدایت شده از الهادی
🔻 در شناخت عرفان شیعی، همین دعای ابوحمزه و دعای مکارم الاخلاق کافی است؛ ولی کو دلی که واقعاً این حرکت تهذیبی، از آن شروع شده باشد و درگیرش کرده باشد و در صدد رشد و طیّ طریق باشد و بیماری‌ها و آسیب‌های روحی‌اش را درک کرده باشد؟ 🔸 ما گاهی نمی‌دانیم که مریض هستیم و این حالت، بیماری‌ خیلی بدتری است و بدتر از بیماری‌های دیگر است. ما نمی‌دانیم که چه بلایی بر سر خود آورده‌ایم! این بیماری، خطرناک‌تر از بیماری‌های دیگر است. جهل، گاهی مرکّب می‌شود و این حالت، نوعی جهل مرکّب است. 🔹 این دعای ابوحمزه، در ضمن مناجات، اطراف و ابعاد و زوایای آسیب‌های سلوک عملی و راهکار درمانی‌اش را به انسان گوشزد می‌کند و این، یادگار ماه مبارک رمضان برای طول سال است. کد ۲۰۷۵۷ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
* 🔻 دعای ابوحمزه‌ی ثمالی، این خاصیت را دارد که (در مرور سالیانه در طول سال، در قالب مناجات با حق تعالی،) اسرار و رموز کیفیت ارتباط سلوکی و موانع سلوک را به انسان گوشزد می‌کند. 🔸 از کلمه‌ی اولش که شروع می‌شود، حضرت سجاد علیه السلام می‌فرمایند: «الهی لا تؤدّبنی بعقوبتک»؛ یعنی خدایا، ما رفاقتمان سر جایش هست. مناجات کننده، ابتدا این مطلب را تقریباً می‌بندد که خدایا، اگر هم بلایی سر من بیاید، برای تأدیب است نه برای غیظ و غضب. 🔹 این، حاصل ماه رمضان و سحر است و کسی که این مناجات را می‌خواند و مرور می‌کند، ارتباطش با حق تعالی، مسلّم و مفروغ عنه است. اگر از دعای ابوحمزه نبود مگر همین یک جمله، خیلی جای تأمل داشت و جا داشت که انسان برای آن، فرصت‌ها می‌گذاشت. 🔸 «الهی لا تؤدّبنی بعقوبتک»؛ یعنی من هر گرفتاری که دارم می‌کشم، به‌خاطر احتیاجم به ادب شدن است؛ ولی خدایا، تو بیا و بزرگی کن و با عقوبت‌هایت، مرا تأدیب نکن؛ بلکه با لطف و کرمت این کار را بکن. حالا که می‌خواهی فاصله‌ی مرا کم کنی و ادبم کنی، با نوازش این کار را بکن. کد ۲۰۷۵۷ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
* 🔻 انسان در دعای ابوحمزه و در ارتباطش با خدا، ریزه‌ کاری‌های سلوکی عملی را هم مرور می‌کند. کسی که به این دعا توجه ندارد، معلوم است که اهل این ارتباط نبوده است و کسی که این دعا را خیلی گذرا می‌خواند، یعنی در خودش نرفته است 🔸 و کسی که توجه به فرازهای دعای ابوحمزه‌ی ثمالی ندارد، اهل عشق و حال با حق تعالی و اهل نکات و دقایق سلوک عملی نبوده است؛ و الا اگر انسان گامی برداشته باشد، می‌بیند که تمام ابعاد حرکتی، به بهترین شیوه در این دعا ارائه شده است. 🔹 هم انسان با خدا عشق و حال می‌کند و هم نکات و دقایق سلوک عملی‌اش را درس میگیرد. اینقدر انسان سال‌های طولانی باید رفته باشد و زمین خورده باشد تا دارو و درمان خودش را در دعای ابوحمزه پیدا کند! 🔸 اینقدر باید در نشیب و فراز افتاده باشد و اینقدر باید طلب در وجودش موج زده باشد تا راه‌کارهای درمانیِ مناجاتیِ دعای ابوحمزه را درک کند و بفهمد و بتواند با آن عشق و حال کند! دعای افتتاح هم همین‌طور است. کد ۲۰۷۵۷ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
بسم الله طلبۀ امروز چه طلبه ایست؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ارتباط طلبه با انقلاب اسلامی چه ضرورتی دارد؟ چگونه باید باشد؟ علوم انسانی چیست و در دنیای امروز چه نقش و جایگاهی دارد؟ نسبت بین طلبه و علوم انسانی چیست؟ تحقق نظامات اسلامی – که حضرت آقا به بیانی دیگر در دیدار اخیر با دانشجویان اشاره کردند – یکی از آرمان های اساسی انقلاب اسلامی است. راه تحقق نظامات اسلامی چیست؟ نسبت بین تحقق نظامات و فقه چیست؟ نقش فقه در استخراج نظامات اسلامی چیست؟ این سه عرصه را استاد عالم زاده در این سه اثر به خوبی و البته به صورت مختصر و مفید، تبیین و تشریح فرموده اند. به برادران حوزوی خودم پیشنهاد می کنم این کتاب ها را مرور کنند مخصوصا عزیزانی که در عرصه های تخصصی و علوم انسانی وارد شده اند. برای تهیه کتاب ها می توانید به اینجا مراجعه کنید. @mojtaba_kafil
پذیرش دانش پژوه سطح ۲ و سطح ۳ 💠 مرکز تخصصی و اسلامی (آیت الله سعادت پرور(ره)) تحت اشراف آیت الله تحریری جهت ارتقاء سطح علمی و عملی در تربیت معنوی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ دانش پژوه می‌پذیرد. ✅ مهلت ثبت‌نام: از ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تا ۱۵ خرداد 👈 ثبت‌نام از طریق سایت مدیریت سنجش و پذیرش حوزه به نشانی: https://paziresh.ismc.ir/ 👈 سایت مرکز تخصصی اخلاق و معنویت به نشانی: http://saadatparvar.ir/ 🌸مرکز تخصصی اخلاق و معنویت آیت الله سعادت پرور:👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3061186652C435b113a81