eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نگاه راهبردی شهید صدر به رسالت انقلابی مردم ایران 🔸اين انقلاب شکوهمند، برای تضمين موفقيت خود در رسيدن به هدف اسلامی‌اش، بايد از يک ديدگاه روشن، تفصيلی و جامعی که دربرگيرندهٔ مفاهيم و احکام اسلامی در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی است، برخوردار باشد. هر چقدر در بنيان فکری و پشتوانه اعتقادی انقلاب، اين ديدگاه دقيق و تفصيلی، که ويژگی‌های فکری هويت مبارزه‌ای را مشخص می‌کند، وجود داشته باشد، انقلاب قدرت بيش‌تری برای ايجاد تغيير و تحقق اهداف اسلامی پيدا می‌کند و با توان بيش‌تری از شخصيت اعتقادی خود در برابر نفوذ ديگران دفاع می‌نمايد. 🔸انقلاب شکوهمندی که امروز مبارزه ملّت مسلمان ايران را رهبری می‌کند، اکنون که به مرحله‌ای حساس از مسير خود رسيده و وفاداری و حمايت مردم- همه مردم ـ را جلب کرده است، بيش از هر زمان ديگری نياز دارد که با يک چشم به نيازهای فعلی مسير بنگرد و با چشمی ديگر نيازهای آينده‌اش را رصد کند؛ به اين صورت که از هم‌اکنون مشخصات ديدگاه تفصيلی خود را که به ايدئولوژی و رسالت اسلامی‌اش مربوط می‌شود، تعيين کند و همان‌طور که در نگاه به نيازهای فعلی مسير و ارزيابی آن‌ها و نيز تعيين گام‌های حرکت، با مرجعيت دينی در ارتباط است، هم‌چنين بايد در نگاه دوم- که تعيين مشخصات ايدئولوژی کامل اسلامی است - نيز به مرجعيت دينی که مبارزه اين ملت را رهبری کرده است، بپيوندد؛ زيرا مرجعيت، منبع شرعی و طبيعی آشنايی با اسلام و احکام و مفاهيم آن است. 🌐 متن کامل پیام در وب‌گاه فقه نظام ◼️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
🔰 زَیّنوا اَعیادکم بالتّکبیر 🔸 پرستش‌گران، ره‌یافتگان به چشمه‌سار توحید، لبالب از شادی‌اند، با دلی شاد، ضمیری روشن، «الله اکبر»گویان، فرمانبُرداری از پروردگار و پیروزی بر هوای نفس و شیطان وسوسه‌گر و رهزن را، جشن می‌گیرند. کوی‌ها و کوچه‌های شهر و دیار توحیدی خود را با «الله اکبر» آذین می‌بندند، لغو و گناهی در میان نیست، همهٔ گفتارها «سلاماً سلاما»ست و همهٔ نگاه‌ها سرشار از مهربانی، برادری و همدلی. 🔸 با جان‌ها و تن‌های پالاییده از دَنس‌ها و آلودگی‌ها، برابر سنّت رسول اعظم (ص)، با بانگ «لا اله الّا الله» به‌سوی نمازِ دگرگون‌ساز و حماسه‌آفرین عید، به‌حرکت درمی‌آیند، انفاق می‌کنند، نماز می‌گزارند و شکرگزارانه، پیشانی بر آستان ربوبی می‌سایند و بر بندگی خود پای‌ می‌افشارند و دست آخر، برای توشه‌برگیری، آشنایی با نقشهٔ راه، آگاهی از فراز و فرودها، کمین‌گاه‌های دشمن و شگردهای گوناگون او، درد و رنج مسلمانان و چِسانی چاره‌اندیشی، شوق‌مندانه، خطبه‌های امام را به جان، می‌نیوشند و خود را برای فردا و فرداها و سپیده‌گشایی‌های پیاپیوستهٔ توحیدی، علمی و خردمندانه، آماده می‌سازند و شگفتی‌ها و شگفتی‌سازی‌های این کانِ برکت را، فراراه حرکت خویش می‌افرازند، با این باور که بهنگام، شگفتی بیافرینند و شرف‌ مؤمنانه را به جویبار «جان»ها جاری سازند و جامعه‌ای ترازِ «جان»های شیفته و واله کوی جانان، بنیان بگذارند. به امید آن صبح روشن 🔲 پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠مجموعه‌نشست «مسائل کلان نظام آموزشی کشور و نسبت آن با آموزش دینی» از سلسله نشست‌های «چالش‌های فقه تربیت در دنیای معاصر» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملایی و در تاریخ‌ 6، 13 و 20 مهرماه در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🎙حجت الاسلام دکتر ملایی: 🔹عدالت آموزشی یکی از مسائل مهم نظام آموزشی کشور است ... در جمهوری اسلامی پس از دوران دفاع مقدس مسیر به سمت خصوصی سازی تغییر کرد. چه در اقتصاد، چه در نظام بهداشت و درمان و چه در نظام تعلیم و تربیت؛ ولکن خطر در نظام تعلیم و تربیت مضاعف است؛ چرا که موجب «سرمایه‌داری فرهنگی» می‌شود و کشور را خواهد گرفت... [در این روند] به مرور، فقرا هم از نظام آموزش عمومی مطلوب حذف می‌شوند، هم از نظام آموزش عالی مترقی بی‌بهره می‌مانند و هم در دریافت معارف دین از امکان کمتری بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر متموّلین بهرۀ بیشتری از مجموعۀ این امکانات دارند. 🔹نظام آموزش کشور عبارتست از: وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت آموزش وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه. این‌ها مجموعه‌های مختلفی هستند که نظام آموزشی کشور را تشکیل می‌دهند؛ ولکن سطوح مختلفی دارند و همین امر عامل یک نایکپارچگی در نظام آموزشی است. 🔹مسألۀ آموزش در فضای مجازی یک مسأله بسیار مهم و قابل توجه است و نحوۀ آموزش، نحوۀ گفتگو، مواد آموزشی، محور آموزش و ... را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متأسفانه نسبت به این مسأله، نقطۀ روشنی هم پیش روی کشور نیست. 🔹پس از مسألۀ گزینش، مسألۀ ارتقاء معلمان مطرح است ... در آموزش و پرورش هم ارتقاء دانش آموز مهم است، هم ارتقاء معلم. 🔹از جمله مسائل مهم در نظام آموزشی جمهوری اسلامی، آن است که آموزش عمومی مملوّ از مباحث نظری است، اکثر محتواهایی که به دانش آموزان داده می‌شود حفظیات است ... میزان مهارت‌آموزی در آموزش عمومی بسیار اندک است؛ ... در عرصۀ معارف دینی بیش از آن که قدرت داوری نسبت به محتواهای دینی به دانش‌آموز آموزش داده شود، معارف دینی منتقل می‌شود. 🔹آموزش عمومی کشور توسط گونه‌های مختلفی از مدارس صورت می‌گیرد؛ ... مدارس غیر انتفاعی، مدارس استعدادهای درخشان، مدارس معارف، مدارس فرهنگ، مدرسۀ علامه شرف الدین، مدارس مسجد محور ... آموزش عالی حوزوی که مصون مانده است، آموزش عالی دانشگاهی هم در این حد از تنوع نیست. 🔹یکی از چالش‌هایی که نظام آموزش و پروش کشور با آن مواجه است تعارض منافع آن ... است؛ بخشی از این تعارض منافع در نسبت بین نظام آموزشی با خرده نظام‌های دیگر رخ می‌دهد و بخشی از آن در درون خود آموزش و پرورش تحقق یافته است. 🔹یکی از مسائل نسبت به آموزش معارف دینی در آموزش و پرورش، عدم تسلط معلمان دینی و مبلغان دین با ابعاد مختلف دین است. معلمان دینی و روحانیون حاضر در آموزش و پرورش، با وجودِ این که زحمت زیادی کشیده‌اند؛ اما توانایی پاسخگویی نسبت به سوالات متنوع مخاطب وجود ندارد. 🔹مسألۀ دیگری که تبلیغ دین [در مدارس] را با سختی روبرو می‌کند، تبلیغ دین در فضای حکومت دینی است. حکومت دینی در فرایند رشد خود با چالش‌ها و مسائلی مواجه است. تورم در عرصۀ اقتصاد، حمله در بُعد نظامی، دسیسه در حوزۀ سیاسی و ... مشکلاتی را به وجود آمده است. برخی از بی‌تدبیری‌ها و ضعف‌های مدیریتی نیز مزید بر علت شده و بر مشکلات افزوده است. مجموعۀ این عوامل باعث شده تا برخی از مخاطبین اساسا نمی‌خواهند سوال کنند؛ بلکه می‌خواهند به زیر سوال ببرند. سوال مقصد آن‌ها نیست؛ بلکه به زیر سؤال بردن مقصودشان است. از این‌رو پاسخ بعضی از سؤالات را باید در بسامانی بیرونی دنبال کرد. 🔹یکی دیگر از مسائلی که در تبلیغ دین باید مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط فعلی سنجش دقیق و درستی از وضعیت دینداری مردم وجود ندارد. گاهی نمودهایی پیدا می‌کند ولکن دیرهنگام متوجه می‌شویم. 🔹عدم وجود وحدت و یکپارچگی در متولیان آموزش دین در نظام آموزش عمومی یکی دیگر از مسائل این عرصه است. 🔹در شرایط فعلی حرف‌های خوب فراوانی در کتب مختلف درسی وجود دارد؛ اما صحیح آن است که حرف‌ها با یک منطق، با انسجام و جهت‌گیری واحد مطرح شود. 🔹بیان اعتقادات به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید الهیات کاربردی نیز به مخاطبان منتقل شود، نسبت به علم تجربی نیز اطلاعات صحیح، کامل و جامعی به دانش‌آموز داده شود. نقطۀ مرکزی در نظام آموزش و پرورش علوم تجربی است، همۀ علوم دیگر در سایۀ این علوم است حتی ریاضی نیز دالّ مرکزی نیست؛ بلکه علوم تجربی محور است. این محوریت باعث می‌شود شاکلۀ ذهنی دانش‌آموز نیز به همین سمت و سو باشد و در نتیجه پس از فارغ التحصیل شدن از فضای علمی، گزاره‌های غیر تجربی را غیر علمی قلمداد کند. همین امر باعث می‌شود نسبت به بسیاری از گزاره‌ها و معارف دینی نیز زاویه داشته باشد و آن‌ها را نپذیرد. 🌐متن کامل ✍️مجتبی کفیل ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 خدای، آن ذات بی‌همتا را، سپاس که دست توانا و توانایی‌بخش او، بر سر ماست و بر لَب بِرکهٔ زلال توحید خیمه افراشته‌ایم و دَمادم جام جان‌مان را از آن زلال، لَبالب می‌سازیم و با توان‌گیری از توان بی‌کران آن توان‌مندِ عزیز، با شرک، شرک‌گستران، ستم و ستم‌گستران، به رویارویی برمی‌خیزیم و آنان‌را به خاک مذلّت می‌افکنیم و بر بلندای بام جهان فریاد برمی‌آوریم که: به وعدهٔ خداوند ایمان داریم و آن قویّ عزیز را از بُنِ جان «ذو انتقام» می‌دانیم. 🔸این جلوه‌ای از ایمان توحیدباوران است که در آوردگاه‌های گوناگون، رایَت آن‌را برمی‌افرازند و بر نابودی این جبهه شوم و تباهی‌گستر پای می‌فشرند. 🔸جبهه حق‌باوران، با اسوه‌قراردادن رسول اعظم (ص)، بهنگام، بیغوله‌های تاریک و عَفِن را در هم می‌کوبد و موجی بزرگ و مهارناشدنی را از رهایی انسان از چنگ این زشت‌سیرتان می‌آفریند. 🔸باور به این روز فرخنده و پیروزی و بهروزی توحیدیان، انقلاب اسلامی را پدید آورد و آن‌را باروَر، تنومند و سایه‌گستر ساخت و اینک قامت‌افراخته علیه سپاه کفر و صهیون بی‌بُتّه. 🔸سپاه محمد (ص) به فرماندهی فرزندان شجاع رسول خدا (ص)، امام خمینی و اینک امام خامنه‌ای، جبهه حق را به زیبایی آراستند و به یاری خدا برخاستند؛ با این باور عمیق که خدا به یاری جبهه حق برخواهد خاست و این وعده، بی‌گمان صادق است. 🔸و حالیا شمّه‌ای از آن وعده در عملیات فجرآفرین فرزندان دلاور این بوم و بَر، به حقیقت پیوست و درهای جهنم به روی رژیم جعلی و شیطانی اسرائیل گشوده شد. در انتظار به حقیقت پیوستن وعده‌های الهی 🌐متن کامل پیام ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 سردار سرافراز اسلام برادر بزرگوار سرلشگر باقری (دام عزه) ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم و رحمه‌الله اقدام قهرمانانۀ مقدس پاسداران انقلاب اسلامی که با همراهی نیروهای سربلند جمهوری اسلامی در هجوم عدالت طلبانه به مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم شرور و منحوس غاصب سرزمین پاک فلسطین انجام گرفت دل مظلومین عالم را شاد و پوزۀ دشمنان اسلام بویژه آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را به خاک مالید. بر خود فرض می دانم از جنابعالی و فرماندهی دلاور سپاه پاسداران و فرمانده مقتدر نیروی هوا فضای سپاه و فرماندهی معظم ارتش اسلام و تمامی همکاران و دست اندرکاران این اقدام مجاهدانۀ بزرگ تشکر نموده و از خدای بزرگ برای شما و تمامی پیروزی نهائی عاجل بر سپاه کفر و ستم را مسألت دارم. این پیروزی عظیم را ابتدا به وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و سپس به مقام معظم رهبری مدظله و به همۀ ملت بزرگ و جبهۀ پر افتخار تبریک عرض می کنم و از خدای بزرگ پیروزی مردم بویژه صبور را خواستارم. «وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» محسن اراکی ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ ┈┉┅━❀▪️▪️▪️❀━┅┉┈ ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
💠 تفکر استکباری یهود در مواجهه با اسلام در مدینه ✍️محمد جواد ایزدپناه 🔷 یکی از دو دشمن اصلی پیامبر اسلام که پس از تشکیل حکومت نبوی در مدینه به مقابله ناجوانمردانه و فتنه‌انگیرانه با گسترش اسلام پرداختند، یهود ساکن در یثرب، پیش از ورود حضرت رسول به مدینه بودند. به‌طور طبیعی یهود به جهت این که نسبت به مشرکین حجاز و در فضای جاهلیت آن‌روز از سواد و دانش برخوردار بودند، دارای نفوذ فکری در میان مردمان آن‌جا بودند. حال پرسش ما این است که این قوم چه تفکری داشتند و نسبت آن تفکر با امروز ما چیست؟ 🔹یکی از قبایل یهود در مدینه، قبیله بنی‌قینقاع بود. بنى‌قینقاع هم‌پیمان قبیله خزرج بودند. ریخته‌گرى در میان آنها رواج داشت. یکى از بازارهاى عمده یثرب، بازار بنى‌قینقاع بود. این قبیله بیش از دو قبیله دیگر یهودى به مسلمانان نزدیک بودند و با آنها ارتباط داشتند. در میان بنى‌قینقاع عالمان بسیاری بودند. مفسرین در شأن نزول جمعی از آیات، موضع‌گیری‌های ایشان را در قبال دعوت پیامبر اسلام بیان می‌کند. (دایره المعارف قرآن کریم، مدخل بنی قینقاع) با تدبر در این آیات می‌توان به شاکله تفکر ایشان نزدیک شد و در آن تدبر نمود. مروری بر روایت قرآن کریم از تفکر سران یهود یثرب، هر خواننده‌ای را از این خط فکری در شگفتی و تأسف فروخواهد برد: 🔹شاید نقطه ثقل تفکر این قوم را بتوان ادعای فرزند خدا بودن و دوستی و رفاقت ایشان با خدا دانست! ادعایی که باب هر گونه ادعای مستکبرانه دیگر را برای ایشان باز کرده است. (نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّه) مائده (5) 18 ادعای بنوت الهی برای خود، اگر چه یک ادعای تشریفی و نه حقیقی باشد، ادعایی است که در قرآن کریم تنها به یهود نسبت داده شده است؛ نه مشرکین. قرآن در مقابل این ادعا می‌فرماید: «... بل أنتم بشر ممن خلق» و دعوی ایشان را مبنی بر برتر بودن از مردم و فرا بشربودن را نفی می‌کند. 🔹مصونیت از مجازات الهی لازمه چنین تلقی و شناختی از خود بود. «یهود گفتند که هیچ وقت آتش عذاب به ما نرسد؛ مگر چند روزی معدود» بقره(2) 80 🔹این ادعای نابجا، ایشان را در مقابل پدر خود! (خداوند متعال) نیز شورانده بود تا با این زمینه فکری، جرأت کنند به ساحت قدس پروردگار نسبت ناتوانی دهند: «یهود گفتند: دست (قدرت) خدا بسته است!» مائده (5) 64 معلوم است که چنین خدایی ناتوان از حضور و تدبیر جامعه و جهان خواهد بود و نمی‌تواند حضور مؤثری در معادلات اجتماعی داشته باشد. 🔹ثروت تاریخی یهود که آن را از مسیر تداوم ربا در شرایط فقدان قسط در جامعه فراچنگ آورده بودند، باعث شده بود که خداوند را بابت رعایت بینوایان و انفاق به آن‌ها سرزنش کنند: «... خدا شنيد سخن آن كسان را كه مى‌گفتند: خدا بينواست و ما توانگريم.» آل‌عمران (3) 181 🔹اقتضای طبیعی خود برتربینی و توهم بزرگِ فرابشر بودن خود و جایگزینی خود برای توانگری و غنای خداوند این بود که نزول وحی الهی بر بشر دو پا را که از نژاد خدا! نباشد انکار کنند: «و آنگاه كه [يهوديان‌] گفتند: «خدا چيزى بر بشرى نازل نكرده»، بزرگى خدا را چنانكه بايد نشناختند.» انعام (6)91؛‌ وسعت هستی و ملک خداوند متعال بیش‌تر از آن است که یهود بخواهد دعوی انحصار خداوند را برای خود مطرح کند. 🔹این استکبار و انحصارطلبی بزرگ، باعث اصلی بود برای این که انبیای الهی و کسانی را که به دادخواهی و مساوات‌ و قسط امر می‌کردند را به قتل برساندند. «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» آل عمران (3) 21 🔹به واسطه همین عقاید بسته و نگرش محدود در خود، برای ایشان منطقی جز منطق زور و حقیقت ثابت‌شده‌ای، جز آن‌چه ایشان را از لحاظ حسی مغلوب‌ و منکوب کند وجود نداشت و بدین دلیل از پیامبر تقاضای معجزات غریب و محسوس داشتند: «همانان كه گفتند: «خدا با ما پيمان بسته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم تا براى ما قربانيى بياورد كه آتش [آسمانى‌] آن را [به نشانه قبول‌] بسوزاند.»...» بقره (2) 183 🔹این مبادی فکری، ایشان را در سطحی از آمال، آرزوها و توهمات قرار می‌داد که خود را فراتر از احکام الهی قرار دهند؛ به گونه‌ای که به خود حق می‌دانند برخی از احکام الهی را در راستای مطامع خود کتمان کرده یا به برخی عمل نکنند. مائده (5) 68 👈ادامه متن در پیام بعدی👇🏻
👈ادامه از پیام قبل: 🔹مجموعه این ویژگی‌ها و بروندادهای متناسب با آن باعث شد تا این قوم تفکر اسلامی را دشمن‌ترین دشمن خود به حساب آورند؛ تفکر مردمی که اولا شخص اول و پیامبر اعظم خود را بشری از میان خود می‌داند و برای او عبودیت خدای بی‌همتا و بی‌نقص را افتخار می‌داند و ثانیا آرمان خود را زندگی جمعی عادلانه و همراه با قسط، در پرتو تلبس به صفات حمیده‌ی الهی و التزام به احکام او در سایه حاکمیت رسولش می‌داند. 🔹در سده‌های اخیر تفکر خودخداپندار، در صورت‌های پیچیده انسان‌گرایی بروز کرد تا خدا و احکام الهی را با انسان و قوانین بشری جایگزین کند؛ اما نه بشری که خدا آفریده؛‌ بلکه بشر خود بنیاد؛ که شخصیت تاریخی خویش را از مسیر تبدیل آیات الهی و تحریف کلام او و جایگزینی احکام او به جای احکام دین پدید آورده است و اکنون این بشریت تحریف‌شده در چنگ تفکر فرابشری!، در تداوم این مسیر به جهانی می‌اندیشد که در آن اثری از خدا و انسان و دین و اندیشه نباشد؛ ناکجاآبادی که توهم فراانسان در آن زیست کند. 🔹امروز و در شرایط تحولات جدید منطقه، دوباره یثرب به بازگشت مدینه می‌اندیشد؛ بازگشت بشری که ارتقا به قله‌های کمال انسانی را منوط به سفیدی و سیاهی و نژاد برتر الوهی یا انسانی نداند و تنها معیار برتری را معنویت و انسانیت تحت هدایت و اشراف الهی داند. 🌐پایگاه خبری مفتاح انسانی اسلامی 🌀 میز مسئله‌مندی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع: 🔹نظام پولی تمدن اسلامی ❇️موضوعات مقالات: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🖌زمان و نحوه ارسال آثار: 📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام‌رسان ایتا ارسال نمایید. 🎁به آثار برگزیده جوایزی تقدیم می‌گردد. ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
📣 سلسله نشست های تبیین شعار سال 🔸️نشست ششم حجت الاسلام آقای‌ محمد مادرشاهی {پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام} 🔹️با موضوع: اقتصاد مردمی به مثابه یک مکتب، مبانی و الگوهای عملیاتی 🕛 زمان: یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 💠 کانال مردمی‌سازی: https://eitaa.com/mardom_yazd 💠 گروه به توان مردم: https://eitaa.com/joinchat/1673855106Cf484a4027c ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir
🟠 حجت‌الاسلام محمد مادرشاهی: (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه‌نظام) ●● از مسائل اساسی و مهم در مقولهٔ مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد، عدم درک صحیح خود این مقوله است. ●● مردمی‌سازی اقتصاد، نه به معنای واگذاری به بخش خصوصی و نه به این معناست که به صورت تزئینی برخی از کارهای خُرد و جزئی را به مردم بدهیم درحالی‌که روند اصلی اقتصاد در اختیار دولت یا ثروتمندان باشد. ●● معنای صحیح مردمی‌سازی اقتصاد این است که عموم مردم در فعالیت‌های اقتصادی، مالک، مدیر و منتفع از منافع اقتصادی باشند. این مهم با موانعی مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از ساختارها و ریل‌هایی که با نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد ایران حاکم شده است. ●● وقتی تسهیلات کلان بانکی به عدّه معدودی می‌رسد، وقتی که پشتیبانی‌های بانکی فقط از هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای است و وقتی که انفال به «دولةً بین الأغنیاء منکم» تبدیل شده است، صحبت از مردمی‌سازی اقتصاد در مقام عمل جز شوخی چیزی نخواهد بود. ●● غیر از رفع موانع باید به الگوهای عملیاتی نیز توجه کرد که توسط مراکزی نظیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام و با همکاری مجموعه‌های دیگر تهیه شده است. 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسؤولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور ▫️پژوهشگاه فقه نظام ‌🆔@jiiss_ir