eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حق شهروندی و این چیزهایی که امروز غربی‌ها یاد گرفته‌اند، در روایات و قرآن ما هست 🔻 رهبر انقلاب در جلسه خارج فقه: 🔹 این قراردادهای اجتماعی، همان حقوق شهروندی است. این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند، حرفهایی است که در روایات و قرآن ما هست، در حدیث میگوید «اَوفاكُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته شده. 🔺 شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ یعنی این. ۹۷/۸/۲۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی:🔻 ⛔️ توهین به مقدسات مسلمین جایز نیست 🔹وحدت و اتحاد با حفظ ارزشها و اصول یکی از ضروریات دین است و همه مسلمانان، دشمن مشترک یعنی آمریکا و جبهه استکبار را دارند و هدف مشترک همه مسلمانان است. 🔹دشمنی آمریکا با ملت ایران، به خاطر این است که ملت ایران از مسلمانان کشورهای اسلامی مانند، یمن، فلسطین و از همه محرومان و مستضعفان جهان دفاع می کند. 🔹مامسلمانان معتقدیم تا این غده سرطانی (رژیم صهیونیستی) وجود دارد، مسلمانان در آرامش نخواهند بود. 🔹هدف ما مسلمانان شناخت و معرفت به ظالمین و عدم تکیه کردن به آنها است و اگر تکیه کنید، مشکلات گریبان گیر شماخواهد شد. این مباحث قرآنی است که خدا به مسلمانان فرموده است. همین قرآن به ما می گوید رژیمی که جنایت میکند نمی تواند باشد. 🔹ما معتقدیم نباید به مقدسات سایر ادیان توهین کرد و این راهم جایزنمی دانم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📋جهت مطالعه مقاله اعتدال در اسلام تالیف حجت الاسلام علی صالحی منش، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام به سایت رسمی پژوهشگاه مراجعه نمایید. 🌐http://yon.ir/xjjvY 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ نشست گروه پژوهشی اصول و مبانی فقه نظام در محل پژوهشگاه 📅 97/9/7 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌷 در سریال‌ها از دفاع مقدس و شهدای عزیز بگویید 🔻 رهبرانقلاب: در سریال‌ها به مسائل ملّی بپردازید؛ از ، از ، از انقلاب، از ، از انگیزه‌های ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، از ایستادگی‌شان در برابر ابرجنایت‌کاران و مفسدان عالم بگویید. ما هنوز در مسئله‌ی دفاع مقدس حرف برای گفتن زیاد داریم. ۱۳۹۷/۰۸/۲۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت‌الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 🔹 مجلس باید نماد باشد و نباید مایه اختلاف در کشور ما باشد؛ همچنین باید از مواضع اصولی مردم تبعیت کند؛ در خصوص مواضع اصولی نسبت به مقاومت و آنچه مصلحت کشور است؛ همچنین به جای پرداختن به مسایل جناحی باید وحدت را حفظ کنید. 🔹مجلسیان باید و معنویت را در گفتار و رفتار رعایت کنند؛ مجلس ما باید در تراز یک مجلس اسلامی ظهور کند، مجلسی که نماینده آن مرحوم مدرس بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
970824.pdf
110.7K
📊 نمودار | بیانات رهبرانقلاب در دیدار جمعی از برنامه‌سازان صداوسیما. ۹۷/۸/۲۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 ترجمه كتاب فقه نظام اقتصادي اسلام (جلد اول) به زبان انگليسي از تاليفات آيت الله محسن اراكي (موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) به زيور طبع آراسته شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 گزیده ای از مقاله "اعتدال در اسلام" اثر حجت الاسلام علی صالحی منش / پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام : (بخش دوم) 🔰نقش امامت در ایجاد و حفظ اعتدال 🔹نقش امام در جامعه اسلامی همین است که توازن را ایجاد کند وبا جلو گیری از انحراف ها اجازه آن را ندهد که جامعه به ورطه افراط و تفریط کشیده شود؛ وظیفه ای که تنها با همراهی و همکاری امت قابل دسترسی است، از همین رو آنان که اعتدال جامعه را به زیان منافع خویش می بینند ابتدا با افراطی خواندن امام، رهبری صالح جامعه را هدف قرار داده با بی اعتماد کردن جامعه نسبت به او و یا با کم انگیزه کردن امت در حمایت و اطاعت از او بواسطه دعوت به اعتدال و میانه روی (!) نقش راهبردی امامت را تضعیف می نمایند؛ اتفاقی که در صدر اسلام یک بار در سقیفه و با طراحی اهل سقیفه و بار دیگر در زمان حکومت امیر المؤمنین «علیه السلام» و با طراحی معاویه و همکاری ناکثین و مارقین و ساکتین فتنه ها، جامعه را به سمت پرتگاههای سقوط سوق داد. 🔹این اتفاق در زمانه ی ما نیز در حال تکرار است؛ مقام معظم رهبری «حفظه الله» در این باره می فرمایند: «هر جایی که مردمان عافیت طلب و راحت طلب در وسط میدان مبارزه جایی برای خود باز نمی کنند و خطر پذیری نمی کنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطی گری متهم می کنند» و هم چنین در این زمینه می فرمایند: « آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم.» 📋متن کامل مقاله را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/xjjvY 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰چاپ مجلد اول کتاب «فقه نظام اقتصادی اسلام» به زبان انگلیسی مجلد اول فقه نظام اقتصادی اسلام تالیف آیت الله اراکی به زبان انگلیسی ترجمه و توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة به زیور طبع آراسته شد. موضوع : اسلام و اقتصاد مترجم: دکتر عبدالعزیز دفتری ناشر: انتشارات جامعة المصطفی العالمیة نوبت و تاریخ چاپ: پاییز، بهار 97 . با استعانت از خدای متعال و در ظل عنایات حضرت ولی‌عصر«ارواحنا فداه» ترجمهٔ انگلیسی مجلد اول از فقه نظام اقتصادی اسلام، که از مجموعۀ دروس خارج آیت‌الله اراکی بشمار می‌رود توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة به زیور طبع آراسته شد. این کتاب به قلم آیت‌الله محسن اراکی تالیف شده، و توسط فاضل فرهیخته جناب دکتر عبدالعزیز دفتری«زید‌ عزه» به زبان انگلیسی برگردان شده است. 🔻آنچه در این کتاب می‌خوانیم: در ابتدا با درآمدی بر مفهوم نظام اقتصادی و ارتباط آن با مکتب و علم اقتصاد شروع می‌شود و با تعریف واژگان اصلی از جمله؛ اقتصاد، فعالیت اقتصادی، ‌نظام اقتصادی،‌ جهان‌بینی اقتصادی و‌ مکتب اقتصادی آغاز می‌شود. همچنین جهان‌بینی اقتصادی مارکسیسم به طور طبیعی ابتدا تبیین می‌شود و سپس جهان‌بینی اقتصادی نظام سرمایه‌دار و در نهایت جهان‌بینی اقتصادی اسلام موضوعیت پیدا می‌کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ گزیده ای از مقاله "اعتدال در اسلام" اثر حجت الاسلام علی صالحی منش / پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام : 🔹عجیب آن است که در زمانه ما گروهی از شخصیت های سیاسی و گاه علمی که دائم شعار اعتدال سر می دهند، هم زمان، سخن از امکان نقد ائمه و پیامبر «علیهم الصلاة و السلام» می گویند! نقد اهل بیت «علیه السلام» یعنی تشکیک در معیار بودن ایشان؛ اگر در معیار حق شک وارد گردید، آن گاه با چه معیار و بر اساس چه ضابطه ای می توان نقد کرد!؟ نقدِ بدون معیار یعنی هرج ومرج و افراط و تفریط! چه آن که برای نقد کردن اشخاص همیشه باید معیاری برای حق و باطل در نظر گرفته شود تا اعمال و گفتار آنان با آن معیار محک زده شود و نسبت آن رفتار وعمل، با حق و باطل مشخص گردد. حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» در واپسین لحظات عمر شریف خود در خطبه معروف به خطبه "نساء" خونریزی، خونخواری، استبداد و هرج و مرج - که از نشانه های افراط گرایی به شمار می آیند- را ثمره و نتیجه کنار گذاشتن ولی خدا (= معیار حق) می دانند: «... وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ صَارِمٍ وَ هَرْجٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِين... بشارت باد شما را به شمشیر های کشیده و هرج ومرج عمومی و استبداد از سوی ظالمین...»؛ مصادیق این پیش بینی حکیمانه از دوران صدر اسلام تا به امروزه در جوامع اسلامی قابل مشاهده است. 🔸راز این پیش بینی عمیق شاید در این نکته پنهان باشد که اگر معیارِ اعتدال به کنار رفت جای آن را هوا و هوس های نفسانی و منفعت طلبی های شخصی خواهد گرفت و از آن جا که منافع شخصی همیشه متفاوت بلکه متضاد با یک دیگرند، به جای اعتدال، ظلم و استبداد و به جای نظم، هرج و مرج خواهد نشست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
4_5769336342156674095.pdf
551.8K
🔰فقه حکومتی از دیدگاه با مروری بر ویژگی های 👇👇👇 📋 مقاله ای از استاد میرباقری 🔹در پاسخ به اظهارات حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل در نفی فقه نظامات اجتماعی، مقاله ای از حجت الاسلام و المسلمن میرباقری (عضو محترم خبرگان رهبری و ریاست فرهنگستان علوم اسلامی) را منتشر می نماییم. 🔹ایشان در این مقاله بر اساس ادله فقهی و با استناد به آیات و روایات، اصل فقه نظام و کاربردهای آن را اثبات می نمایند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✍ یادداشت ♨️پاسخ حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد مولف کتاب "ماهیت و الزامات فقه پیشرفت" (اثر مشترک پژوهشگاه فقه نظام و موسسه امام خمینی ره)، در مورد اظهارات حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل در نفی فقه نظام های اجتماعی 💠جهت مطالعه به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 🌐http://yon.ir/DqPpk 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙مصاحبه اختصاصی ♨️ موضوع: نقد نظریه نفی فقه نظامات اجتماعی 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن گلی شیردار / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔰جهت مطالعه متن کامل این مصاحبه به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:👇👇👇 🌐 http://yon.ir/6kRq8 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📃گزارشی از روزنامه صبح نو درباره واکنش ها به نظریه نفی فقه نظام توسط حجت الاسلام شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی ♨️ این گزارش را می توانید در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید 👇👇👇 🌐http://yon.ir/GpyTg 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ دروس سنتی حوزه ضرورت دارند ، اما برطرف کننده همه نیازهای جامعه نیست. 💠 سخنان آیت الله مصباح یزدی در اختتامیه اولین دوره تربیت مدرس جامع طرح ولایت 🔹متن کامل سخنان ایشان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید👇👇👇 🌐 http://yon.ir/0yzjC 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠نشست علمی 📆پنج شنبه ۹۷.۹.۱۵ 🔰جلسه دوم دوره فقه دولت اسلامی "حجةالاسلام و المسلمین عباسعلی مشکانی با موضوع؛ فلسفه فقه حکومتی مکان: خ نشاط ابتدای خ فلسطین کوچه ۱۴ مجتمع آموزشهای کاربردی حوزه علمیه اصفهان. ⏰زمان: ۸ الی ۱۱.۳۰ صبح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰سی و چهارمین کرسی آزاد اندیشی(ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع مردم سالاری دینی و مهمترین عامل تمدن سازی در فقه اسلامی برگزار می گردد . 🔹ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مقامی 🔹ناقد : حجت الاسلام صالحی منش 📆زمان : دوشنبه 97/9/19 - ساعت 18 🔸 مکان : پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی مطرح کرد .(بخش اول) 🔹اگر کتابهایی که در زمینه فقه سیاست خارجی و یا فقه سیاست داخلی چه در ایران و چه در جهان اسلام نوشته شده است را بنگرید، به نظر می رسد که مساله ای مغفول واقع شده و آن این است که این اصول به نوعی به صورت بی ضابطه کنار هم چیده شده است، بدون اینکه یک چهارچوب منطقی داشته باشد. 🔸ما اگر بخواهیم به فقه نظامات بپردازیم که تفاوتی ندارد نظام، یک نوع نظام فقه سیاسی باشد و یا نظام اقتصادی باشد و یا هر نظام دیگری باشد، اگر بتوانیم مشکلاتمان را با اصول حل کنیم و به منطقی که حاکم بر آن اصول است، دست یابیم، به نظر می آید که می توانیم گره بزرگی را از مباحث فقه نظامات اجتماعی را باز کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰سلسله جلسات 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد علی یوسفی (ریاست محترم مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی) 🌾محورهای بحث: 🔺تبیین مفاهیم اساسی فقه نظام اقتصادی اسلام 🔺انواع و سطوح موضوعات اقتصادی و روش‌شناسی‌ آنها 🔺استنباط و استخراج احکام فقهی موضوعات اقتصادی 🔺ارایه ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام براساس فقه اکبر و اصغر 🗓 پنج شنبه ها ⏰ساعت ٧ الی ۸ صبح 🏠آدرس: قم، خیابان جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک ۱۲. طبقه اول. مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی پایگاه هدایت تحصیلی تربیتی فرهنگ و تمدن توحیدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹فراخوان مقاله همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست مشترک پژوهشگاه فقه نظام با مرکز مفتاح و موسسه معنا و هماهنگی جهت برگزاری نشستهایی در جهت تبیین عالمانه فقه نظام. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
رابطه ی منطقی با ✅حجت الاسلام دکتر قاسم شبان نیا در نشست؛ فقه نظامات اجتماعی، مستلزم صورت بندی اصول با تاکید بر نظام سیاسی مطرح کرد . فقه نظامات در صورتی به نتیجه می رسد که بتوانیم رابطه ی منطقی این اصول که در درون هر کدام از این دسته ها (نظامات اجتماعی) است را به آن برسیم؛ مثلا قاعده نفی سبیل با قواعدی که هم سنخ با قاعده نفی سبیل است. نه اینکه تزاحم ایجاد کنیم با اصلی مانند عدالت، یعنی باید توجه داشت که قاعده نفی سبیل هیچ وقت با اصل عدالت در تزاحم قرار نمی گیرد چون جایگاه این دو دسته متفاوت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻جلسه شصت و پنجم درس خارج فقه آیت الله اراکی با موضوع ؛ 💠نظریه خاص امام(ره) درباره 🔹نظریه ایشان این است که اساساً جعل ولایت امر از سوی خداوند متعال به دو شکل بوده و خداوند متعال دو نوع جعل ولایت امر است؛ یک جعل علی قضیه حقیقیه است که علمای عادل بر مردم به صورت عام صاحبان ولایت امر هستند. 🔸این جعل علی نحو قضیه حقیقیه بوده و این جعل از سوی خداوند متعال انشاء شده است. حال دلیل این جعل فرض کنید این آیه باشد: «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدىً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَناً قَلیلاً وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ». 🔹این آیه یا آیات دیگر کاشف از چنین جعلی است. در این باره روایاتی هم داریم که معلوم می‌شود که یک جعل عام علی نحو قضیه حقیقیه از سوی خداوند متعال صورت گرفته و آن هم این است که «کل عالم عادل فهو صاحب لولایة» این یک جعل عام است. مثلاً آن روایتی که از اصول کافی خواندیم که فرمود: «لَا خَیْرَ فِی الْعَیْشِ إِلَّا لِرَجُلَیْنِ عَالِمٍ مُطَاعٍ أَوْ مُسْتَمِعٍ وَاعٍ.» جامعه باید ترکیبی از این دو بخش باشد؛ بخشی عالم مطاع و بخش دیگر شنونده فرمان‌برِ آگاه و بصیر [نشان از همین موضوع است]. این یک جعل کلی و علی نحو قضیه کلیه است. 🔸خداوند متعال یک جعل دیگر هم انجام داده است و آن جعل علی نحو قضیه شخصیه است که مثلاً فرموده است: «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً» یا «یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلیفَةً فِی الْأَرْضِ». رسل را به عنوان اشخاص جعل کرده است. انبیا علیهم السلام، رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) جعل علی نحو قضیه شخصیه هستند. 🔹حال وقتی دو جعل مترتب برای ولایت امر وجود دارد. هر کجا دست ما از این مجعول علی نحو قضیه شخصیه کوتاه شد، خودبه‌خود جعل علی قضیه حقیقیه خواهد شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅گزارش اجمالی از دیدار ماه گذشته رئیس و اعضای هیات امنا و معاونین و مراکز زیر نظر آیت الله اراکی با (حفظه الله) 💢در این دیدار حضرت آیت الله اراکی به عنوان بنیانگذار و رئیس هیئت امنای این مجموعه‌ها به بیان برخی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها و معرفی اعضای فعال آن پرداختند و به صورت موجز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در 31 سال گذشته، محضر مقام معظم رهبری ارائه فرمودند. 💠 در ادامه مقام معظم رهبری با تشکر و قدر دانی از زحمات دست اندر کاران با بیان اینکه «قم به این کار نیاز دارد» به بیان اهمیت و ارزش پرداختن به این مسائل در فضای علمی حوزه‌های علمیه و در پاسخ به نیازهای نظام اسلامی پرداختند و با اشاره به اهمیت پژوهش‌های بنیادین و تدوین موسوعه‌های روایی و نظار آن، تلاش برای تولید علم در زمینه‌های مرتبط با و فقه‌های مضاف را مهمتر دانسته و با ذکر این نکته که این تلاش علمی آخرین تلاش نخواهد بود، ارزش تلاش‌هایی را که در ابتدای شکل گیری این علوم صورت می گیرد را بالاتر خواندند. جهت مطالعه متن کامل این گزارش به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/93UgP 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir