eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
اختلاف ما با شاه بر سر فقه فردی نبود بلکه در ان زمان نیز مردم .... ✅سخنان #آیت_الله_اراکی درهفتمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی، در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 97 📋مشروح این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید. 👇👇👇 🌐http://yon.ir/uGF3F 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️استنباط فقیه در چارچوب اصول معصومین(ع) به فقه نظام‌مند می‌رسد 💢آیت‌الله سیفی مازندرانی در نشست علمی ترویجی فقه معاصر با موضوع «ظرفیت‌شناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه» گفت: استنباط فقیه چه در باب فقه حکومت و سیاست، چه در جمیع مسائل مستحدثه امروز باید در چارچوب قواعد و اصولی باشد که حضرات معصومین(ع) القاء کرده‌اند که این فقه نظام‌مند است. 📖 متن کامل را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/s5uwx 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠 همان فقه جواهری است / تنظیم امور جامعه اسلامی بدون فقه نظامات ممکن نیست 🔹مراد ازفقه نظام فقه دیگری فراتر از فقهی که به وسیله ی فقهای ما تبیین شده است نیست و فقه نظام در همین فقه تبیین شده ی به وسیله ی فقها ی ما وجود دارد منتهی احکام فقه نظام در بسیاری از کتب فقهی ما گاه به طور پراکنده مطرح شده و گاه به شکل خود فقه نظام مطرح شده. 🔸وقتی جامعه ای شکل گرفت و حکومتی بر آن جامعه حاکم شد اینجا یک مسائلی به وجود می آید که مربوط به رفتار این جمع مرکب از حاکم و محکوم است و ما احیانا از این جمع مرکب بین حاکم و محکوم به مکلف کلان تعبیر می کنیم. 🔹این فقه مربوط به تنظیم جامعه است. حالا این فقه اگر مربوط به تنظیم امور سیاسی جامعه شد می شود فقه نظام سیاسی و اگر مربوط به تنظیم امور اقتصادی جامعه شد می شود فقه نظام اقتصادی و اگر این فقه مربوط به تنظیم امور تربیت و آموزش جامعه شد می شود فقه نظام تربیت. 🔸این معنا هم در روایات وجود دارد و هم فقهاء بزرگواری به آن تصریح کرده‌اند. مانند عبارات صریح مرحوم بردجردی در کتاب "البدر الظاهر". 🔹نظام اقتصادی هم بخواهیم اثبات بکنیم می آییم احکام فقهیه ی مربوط به رفتار های اقتصادی را در ابواب مختلف فقه مصلا فرض کنید این اصل مربوط به نظام اقتصادی است،اصل اینکه بدون کار اقتصادی کسی مالک مالی نخواهد شد و مالکیت ثروت طبیعی و مالکیت منابع طبیعی. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸تنها فقه اکبر می‌تواند محل نزاع باشد حجت الاسلام والمسلمین معاون پژوهش حوزه علمیه در نشست علمی«فقه و نظام»: 🔹فقه به معنای استنباط احکام قابل اضافه به نظام نیست، ما به دنبال استنباط نظام اسلامی از ادله هستیم که جزئی از آن ادله، ادله فقیه به معنای فقه اصغر است. 🔹بنابراین باید از فقه، اخلاق، ادله بیان کننده مبانی و از تمام معارف و آموزه‌های اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم نظام اقتصادی اسلام را با این مفهوم استنباط کنیم. 🔹اساسا دعوای فقه نظام به معنای فقه اصغر، دعوای درست نیست، اما به معنای فقه اکبر دعوای درستی بوده و فقه در این معنا می‌تواند اضافه به نظام شود. 🔹به منظور استنباط نظام بانکی اسلامی، غیر از احکام فقهی، بایستی بحث مبانی ارزش‌ها و اهداف نیز دیده شود. 🔹اگر ما فقط با فقه اصغر خود عقودی را مطرح کنیم، این عقود جای آن عقود را می‌گیرند اما از جهت کارکرد چیزی که درست می‌کنیم، منجر به تمرکز ثروت به دست عده‌ای خاص شود، قطعا اسلامی نخواهد بود، هرچند با فقه ما جور درآید. به نقل از وسائل 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅راه اندازی غرفه نمایشگاه پژوهشگاه فقه نظام در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی موسسات و مراکز حوزوی واقع در مصلی قم . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نشست فقه حکومتی،چالش ها،عرصه ها،افق پیش رو 🔰ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم 🔹زمان: چهارشنبه۲۸آذر ۱۳۹۷. ساعت ۹ 🔹مکان: تهران، بلوار مرزداران،نبش خیابان ایثار،پلاک ۱۶۶ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
◾️ طور حضور و مطلع نور و مطاف حور  آرامگاه دختر موسى بن جعفر است  خاتون دین ‌پناه که برهـان عزّتـش  هر صبح و شام، صیحه «الله اکبر» است حضرت آیه الله صافی گلپایگانی ◾️وفات کریمه اهل بیت سلام الله علیها تسلیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢وجود نظام در شریعت و فقه در کشاکش اثبات و نفی 📌آیت الله علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم: معتقدم فقیه باید به کشف نظام در فقه پرداخته و فرایند آن را هم باید توضیح دهد. همچنین معتقدم فقیه برای رسیدن به فرایند باید مقاصد را مد نظر قرار دهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️روز دوم نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی مراکز و موسسات حوزوی 🏚غرفه پژوهشگاه فقه نظام در نمایشگاه؛ مصلی قدس،سالن اول، غرفه شماره ۲۰. ✅ منتظر حضور سبزتان هستیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام ، در درس خارج فقه مطرح کرد: 🔹فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی می‌دهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمی‌توان اظهار نظر کرد. 🔹مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه من‌باب مثال از بیت کوین نامبرده شده است. 🔹آیا معاملات ارزهای رمز‌پایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمی‌شود؟ 🔹به نحو علم اجمالی می‌دانیم عده‌ای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمی‌زند. مگر اینکه علی‌الفرض بگوییم اکثرا اینگونه است. 🔹آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمی‌شود؟ 🔹قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری‌، فرهنگی‌، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️صرف اینکه ما ادعا کنیم که اسلام در همه مسائل اجتماعی حکم دارد و مسائل مستحدثه را جواب می دهد به معنای این نیست که را پذیرفتیم و نیازهای جامعه را پاسخ گفته ایم؛ حقیقتش این است که فقه ما آنقدر پویایی دارد و می تواند از خودش انعطاف نشان دهد. 💢مصاحبه با حجت الاسلام محمد مادرشاهی/ دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام در موضوع نقد نظریه نفی فقه نظامات اجتماعی 🔹متن کامل این مصاحبه را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید : 👇👇👇 🌐http://yon.ir/SLEtg 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسس پژوهشگاه فقه نظام : 💠حضور حضرت معصومه(س) در قم زمینه‌ساز احیای شد 🔹در زیارت حضرت لحن خطابات به شکلی است که وقتی به حضرت فاطمه معصومه(س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میکنیم؛ 🔸قم به برکت وجود ایشان پایتخت جهان تشیع است و ورود (س) به قم زمینه‌ساز احیای تمدن اسلامی شد. 🔸ورود شیعیان به قم پیش از ورود حضرت معصومه (س) بوده است و بعضی از عشایر شیعه کوفه در نتیجه فشارهای بنی امیه به قم هجرت کرده بودند اما قم به عنوان مرکز علم و دانش بعد از حضور حضرت معصومه (س)، حیات علمی خود را آغاز کرد. 🔹حلّه، دمشق، بصره، کوفه و ری در برخی دوران‌ها از نظر علمی مطرح شده و در گذر زمان کمرنگ شده‌اند، اما قم این ویژگی خود را حفظ کرده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ پوشش گسترده ی هفتمین نشست فقه حکومتی با ارائه آیت الله محسن اراکی در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مطرح کشور ( فارس / رجا / مهر / حوزه / فتن / قدس و ...) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
درس فقه قدرت سیاسی.mp3
15.88M
🎙درس فقه قدرت سیاسی ✅سخنران: استاد عبدالحسین خسروپناه (عضو هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام) 🔸جلسه اول 📅 تاریخ : 1397/09/25 🏠 مدرسه آیت الله مجتهدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
آیا اسلام نظام های سیاسی دارد؟.mp3
30.76M
💠پاسخ استاد خسروپناه به نظریه استاد جواد فاضل لنکرانی؛ ⚠️آیا اسلام نظام های سیاسی، اجتماعی و ... دارد یا خیر⁉️ 🌐 @khosropanah_ir
♨️آیت الله محسن اراکی / موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام ✅ وقتی می گوییم فقه نظام، یعنی همین مساله ای است که در کلام بسیاری از فقها از جمله آیت الله بروجردی هم آمده که می فرمایند ... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸روز پایانی نمایشگاه مشکات دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی 💢غرفه پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢نتوانسته‌‌‌ایم رویکرد فقهی‌‌‌مان را به سطح «فقه نظام» ارتقاء دهیم ✔️دبیر گروه فقه نظام حقوقی و قضایی پژوهشگاه فقه نظام عنوان کرد: 🔹به نظر می‌‌‌رسد فقه موجود، به تنهایی پایگاه خوبی برای دست‌‌‌یابی به فقه نظام و بررسی و ارزیابی موضوع فقه نظام نیست.  🔹سه‌گانه باورهای کلامی، نیازهای عینی اجتماعی و روش‌‌‌های معتبر فقهی پایگاه شکل‌‌‌گیری فقه نظام می‌‌‌باشند.  🔹در واقع از پیوندی که میان باور‌‌‌های کلامی ما و عینیت اجتماعی ما وجود دارد، موضوع فقه نظام، در بستر و خاک حاصلخیز فقه موجود متولد می‌‌‌شود. 🔹حجت‌الاسلام دکتر حسن شجاعی دبیر گروه فقه نظام حقوقی و قضایی پژوهشگاه فقه نظام در گفتگویی به بررسی و نقد دیدگاه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره «فقه نظام» پرداخت که مشروح این مصاحبه به این شرح است👈 http://yon.ir/DFeZI ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی http://ijtihadnet.ir @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
♨️از وظایف علوم انسانی اسلامی تولید فقه نظام است که ناظر به رفتارهای جامعه اسلامی است. 💢معرفی و تبیین نظریه فقه نظامِ آیت الله اراکی 🔹این مطلب را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/PgJbd 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حجت الاسلام و المسلمین عابدی: علمای زمان صفویه بیشتر از حالا در باب کار می کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در همایش «حوزه و انقلاب اسلامی؛ چهل سال همگامی» مطرح کرد: 💠جدایی از بی معنا است/حوزه سهمگین ترین تهاجم ها راناکام گذاشته است 🔹امام راحل به پشتوانه مراجع تقلید توانستند در این مسیر گام برداشته و به مردم و دین آن ها حیاتی تازه ببخشند. 🔸ما در حوزه های علمیه از سطح مرجعیت تا طلاب در محراب‌ها، بر روی منبرها و در زندان‌های طاغوت برای حفظ انقلاب اسلامی و دین شهید تقدیم کرده ایم. 🔹اگر ما امروز از مستضعفان و مظلومان جهان حمایت می کنیم بخاطر این است که مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از رسالت های ما است. 🔸حوزه جدای از سیاست یعنی حوزه ای که کاری با امام زمان(عج) ندارد، زیرا ولی عصر(عج) امام زمان(عج) برای احیای تمدن اسلامی و برای حکومت ظهور می کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
970926 فقه نظام سیاسی-دارالشفاء-جلسه سی و یکم kb48.mp3
11.79M
صوت / درس خارج 🎙آیت الله اراکی 🔸دارالشفا 🗓دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷ 🔻جلسه سی‌ و دوم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️آیا برای پاسخگویی به نیازها، نیازی به فقه جدید نداریم؟! ❌ ما در زمینه‌های مختلف نظامات نیازی به فقه جدیدی نداریم و اگر ما امروز در جامعه علمی گفتیم، نظام مبتنی بر فقه حکومتی داریم، باید به سمت تدوین آن حرکت کنیم‌. 🔳 گزارشی از نشست پرسش و پاسخ پیرامون ⭕️حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی: ما برای پاسخگویی به نیازها، نیازی به فقه جدید نداریم و باید در قالب فقه موجود و بدون ربط دادن موضوعات و احکام به یکدیکر، به مسائل موجود پاسخ داده و حکم صادر کنیم، درباره اینکه برخی از احکام مانند احکام بانکی در جامعه اجرا نمی‌شود، اشکالی به حوزه علمیه وارد نیست، بلکه این موارد در اجرا مشکل دارد. ✍گزارش مفصل این نشست را در خبرگزاری حوزه بخوانید: yon.ir/exMik 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
💢نقد و بررسی دیدگاه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره «فقه نظام» در مصاحبه با حجت‌الاسلام دکتر حسن شجاعی 🔸مشروح مصاحبه👈 http://yon.ir/DFeZI @ijtihadnetwork