📸حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم و آیت الله حسینی بوشهری ازاعضای هیات امنای پژوهشگاه در دیدار با رهبر معظم انقلاب 97/10/19
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢التقاط و غربگرایی؛ محصول دوری از فقه نظام
📌حجت الاسلام محمدحسین ملکزاده:
معتقدیم روح واحدی بر احکام فقهی حاکم است زیرا از طرف شارع واحدی تشریع شده است. اگر فقه اجتماعی و فقه نظامات ایجاد نکنیم مردم نظامات خود را از غرب میگیرند و یا به التقاط میافتند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢می توان از مکاسب فقه نظامات را درآورد
✔️حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، در نشست «روششناسی فقه و اجتهاد» :
🔹ما در فقه نظامات باید سراغ مقاصد و نصوص مبین مقاصد برویم؛ برخی قائلند که مقاصد، فقه را نابود میکند؛ به خاطر همین، این گروه، اصول عملیه را چاق میکنند.
🔹دو چیز را در فقه نباید فراموش کرد یکی انضباط فقهی که همان فقه جواهری است؛ در این صورت به تراث گذشتگان احترام میگذاریم. دوم نگاه کردن به اقتضائیات زمان ومکان.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 تصویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در سال ۱۳۶۳.
🌻 سالروز ولادت حضرت زینب علیهاالسلام مبارک باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📸 تصویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در سال ۱۳۶۳. 🌻 سالروز ول
🔰 حضرت زینب (س) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ
🔻 رهبرانقلاب: در جمهوری اسلامی روز پرستار را با ولادت حضرت زینب کبری (سلام اللَّه علیها) برابر قرار دادهاند؛ این هم معنای بزرگی دارد.
🔹 زینب کبری یک نمونهی برجستهی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد.
🔸 اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثهی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصهی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.
🔹 این حادثه نشان داد که زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثهی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
🔺 زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
#ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#زن
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#میزگرد
📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
🏡 مکان : خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین/ پژوهشگاه فقه نظام
📅 زمان : چهارشنبه / 26 دیماه 1397
🕘 ساعت: 18:00
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/tiaHd
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ|انتشار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها
💠تشرف آیت الله اراکی (موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در سال ۱۳۹۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ منظور از اقتصاد اسلامی چیست؟
🔹 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
وقتى مىگوييم: #اقتصاد_اسلامى #علم نيست، منظورمان اين است كه اسلام، دینی است که به ساماندهى زندگى اقتصادى فرامیخواند، همانگونه كه به ديگر جنبههاى زندگى مىپردازد، نه اینکه علمی اقتصادی، از قبیل علم اقتصاد سياسى، بهشمار بیايد. به ديگر سخن، اقتصاد اسلامى انقلابی براى دگرگون کردن واقعيت فاسد و تبديل آن به واقعيتی سالم است، نه #تفسيرى_عينیتگرایانه از واقعيت.
مثلاً وقتى كه اقتصاد اسلامى اصل #مالكيت_چندگانه را وضع مىكند، مدعى آن نيست كه دارد واقعيت تاريخى مرحله معينى از زندگى انسان را تفسير مىکند يا نتيجه قوانين طبيعى تاريخ را بيان میدارد... بنابراين #وظيفه_مكتبى اقتصاد اسلامى عبارت است از: كشف شکل كامل زندگى اقتصادى بر طبق شریعت اسلام و بررسی انديشهها و مفاهيم عامى كه در پس اين چهره رخ مىنماید، مانند نظريه جدايى #شكل_توزيع از #چگونگى_توليد و نظريات ديگرى از اين دست.
پس از آن، نوبت به #وظيفه_علمى اقتصاد اسلامى مىرسد تا روند و قوانين زندگى واقعى را در درون جامعهاى كه #مکتب_اسلام بهطور كامل در آن پياده شده، کشف کند. بنابراين، پژوهشگر علمى، #اقتصاد_مکتبى_اسلام را بهعنوان قاعده ثابت جامعهاى در نظر مىگيرد كه مىكوشد قوانين آن را بشناسد و رويدادهايش را به يكديگر مربوط سازد. اقتصاد اسلامى از اين نظر، شبيه #اقتصاد_سياسى براى دانشمندان اقتصاد سرمايهدارى است؛ چراكه آنان سرفصلهای مكتبى خود را وضع کرده و سپس به تفسير واقعيت موجود در درون آن چارچوب پرداختند و طبيعت قوانين حاكم بر جامعهاى را كه #مکتب_سرمايهدارى در آن پياده شده، مورد مطالعه قرار دادند، و از این مطالعات آنان، #علم_اقتصاد_سياسى بهوجود آمد.
به اين ترتيب، اين امكان وجود دارد كه علمى براى اقتصاد اسلامى شكل بگيرد؛ البته پس از آنکه #پژوهش_مكتبى_فراگيری به بررسى واقعيت موجود در اين چارچوب بپردازد. حال سؤال اين است: چه موقع و چگونه مىتوان علم اقتصاد اسلامى را بنا گذاشت؟ همانگونه كه باورمندان به سرمايهدارى، علم اقتصاد سياسى را بنا نهادند یا به ديگر سخن، علمى را بنیان گذاشتند كه رويدادهاى جامعه سرمايهدارى را تفسير مىكند.
پاسخ اين است كه #تفسير_علمى رويدادهاى زندگى اقتصادى بر يكى از اين دو پايه استوار است:
یک. گردآورى رويدادهاى اقتصادى از تجربه واقعى زندگی و تنظيم علمى آنها بهگونهاى كه شرایط خاص و قوانين حاكم بر آن رويدادها را در عرصه همان زندگى اقتصادى كشف نمايد.
دو. آغاز پژوهش علمى از مسلمات معینی که به عنوان #فرضيه در نظر گرفته مىشوند و در پرتو آنها، رویکردهای اقتصادى و روند رويدادها نتيجهگيرى مىشود.
🔸 اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۸۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#میزگرد 📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و
✍ یادداشت و پیام ارسالی یکی از فضلای حوزه علمیه قم در موضوع برگزاری میزگرد آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره)
🔹متن پیام ارسالی به شرح ذیل می باشد:
👇👇👇
سلام
اولا این همایش بسیار جای تشکر دارد. مخصوصا انتخاب «اقتصاد سیاسی» برای نشستی که موضوع آن تحلیل قانون گذاری در شرایط فعلی است، نشان از رشد یافتگی نگاه مرکز شما در موضوع شناسی و علم اجتماعی به کار گرفته شده در مباحث است. لذا جدا خوشحال کننده است.
اما نکته دیگر اینکه متاسفانه اقتصاد سیاسی به بهانه محض شدن اقتصاد به کمک ریاضی بیش از صد سال است که در دنیا مهجور است و در ایران هم در سالهای پس از انقلاب به بهانه به زباله دان تاریخ رفتن مارکسیسم(واینکه آنها اقتصاد سیاسی را حفظ کرده بودند و اقتصاد محض را قبول نداشتند) پاک ریشه کن شده است و به جای آن گرایش لاغری به اسم «فلسفه اقتصاد» جایگزین شده بود که البته خودتان می دانید بیشتر یک سلسله مباحث آکادمیک است تا مباحثی که بتواند بر روی اقتصاد موجود اثربگذارد.
از دیروز که پوستر نشست شما را در اینجا و چند جای دیگر دیدم، بازخوردهای متعددی از سوی کسانی که در علوم اجتماعی و اقتصاد، دلبسته اقتصاد سیاسی هستند دیدم که همه با خوف و رجا به نتایج این نشست نگاه می کنند که آیا موفق می شود یک نشست فاخر و با صناعت درست برای احیاء رویکرد اقتصاد سیاسی در مطالعه عناوین اجتماعی باشد یا نه!
دست مریزاد. منتظر این رویداد مهم هستیم و مطمئنیم که اگر در صناعت مباحث مطروحه در نشست دقت شود، رویکرد اقتصاد سیاسی به سرعت می تواند برای محتوای فقه حکومتی اثربگذارد
🌹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسس پژوهشگاه فقه نظام :
💠آثار اندیشه و حرکت امام خمینی (ره) در جامعه شیعی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹اولین حادثه مهم؛ محوریت مرجعیت در جنبش های سیاسی در جامعه شیعی بود. در گذشته مرجعیت و روحانیت اگر حضور پیدا میکرد_مانند جنبش مشروطیت و جنبش ملی کردن نفت در ایران و..._ یکی از محور های سیاسی بود اما بعد از انقلاب اسلامی محوریت تام، برای جنبش های سیاسی در جامعه شیعی به دست روحانیت افتاد.
🔸دومین حادثه مهم؛ مطرح شدن نظریه ولایت فقیه در کلیه ابعاد جامعه شیعی بود که به نوبه خود تحولی شگرف محسوب میشود. حضرت امام (ره) این نظریه را مبنای یک نظام سیاسی در ایران قرار دادند که به عبارتی این جنبش فکری علمی در جوامع شیعی منتهی شد به اینکه جامعه شیعی نظریه مشخص و روشنی در بعد سیاسی داشته باشد.
🔹سومین حادثه مهم؛ مسأله زنده شدن ارزش شهادت بود. این پدیده به دنبال مطرح شدن سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان محور و معلم انقلاب و قیام علیه ظلم و ستم ایجاد شد.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢کسی که میگوید فقه نظام نداریم، شوخی میکند!
✔️ حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در نشست علمی نکوداشت آیتالله هاشمی شاهرودی :
🔹باید نظام اقتصادی شهید صدر را نقد کرد، نه اینکه فقه نظام را انکار نمود!
🔹درس خارج شهید صدر با درس دیگران خیلی متفاوت بود. درس ایشان نیم ساعت طول میکشید؛ اما این نیم ساعت درس شهید صدر، به لحاظ محتوایی بهاندازه دو یا سه درس دیگران بود؛ یعنی ده دقیقه درس شهید صدر، بهاندازه یک درس استادشان بود.
🔹شخصی میگفت از شهید صدر پرسیدم روزی چند ساعت کار میکنید؟ فرمود سؤالت اشتباه است. باید بپرسی چگونه مطالعه و تحقیق میکنید؟ سؤال از کمیت غلط است. سؤال باید از کیفیت و روش باشد.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 نزد من این کفش بهتر است...
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
#حکومت_اسلامی در نگاه امام [علی علیهالسلام] از خود اسلام جداییپذیر نبود؛ همچنانکه عقیده اسلامی در نگاه ایشان از آگاهی اسلامی کامل نسبت به همه جنبههای زندگی جدایی نداشت. امام به این بسنده نمیکرد که مسلمانان اسلام را فقط همچون عقیدهای در دل و واژگانی بر زبان بفهمند؛ وگرنه چرا ایشان در خلافت خود به آن جنگها درافتاد و به آن درگیریها دچار شد؟ حال آنکه اسلام ـ به عنوان عقیدهای در دلها و واژگانی بر زبانها ـ جای اختلاف و کشمکش نبود؟ آیا همه اینها به این خاطر نبوده که امت بهطور صحیح از اسلام آگاه شود و اسلام به درستی بر امت اجرا گردد؟!
این کاملاً همان کاری بود که امام علیهالسلام پس از عهدهداری حکومت و بهدست گرفتن زمام رهبری سیاسی انجام داد. ایشان پیش از هر چیز هدف حکومت اسلامی صحیح را اعلان کرد و رسالت مقدس خود را مشخص نمود. ایشان با اشاره به کفش خود فرمود: «این کفش نزد من بهتر از #ولایت بر شماست؛ اگرنتوانم حقی را بر پا دارم و باطلی را از بین ببرم».
اینگونه امام هدف اساسی برای حکومت اسلام را وضع کرد که جنبه ایجابی آن برپاداری دادگری و عدالت و جنبه سلبیاش از میان برداشتن باطل است.
🔺امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص٣٧٨.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸عفاف در تربیت خانوادگی شکل میگیرد
#حجت_الاسلام_سید_منذر_حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظام های اسلامی بیان کرد:
🔹قلمرو فقه فراتر از رفتار است لذا هرچند گستره فقه و اخلاق ممکن است یکسان باشد اما زاویه دید آنها و نتایجشان میتواند با هم متفاوت باشد. با توجه به ورود قدما به مباحث اعتقادی، قلمرو فقه هم مسائل اعتقادی، هم عواطف و هم احساسات و هم رفتار را دربر میگیرد.
🔹شهید صدر در آیه «الله نورالسماوات والارض...» بیان میکند که حضور خداوند چگونه میتواند کل معادلات را بهم بزند و انسان را بالاتر از نیاز جنسی به اوج برساند. نور سماوات و ارض که خداوند باشد اگر در خانواده بتابد و حس اخلاقی انسان به رشد مطلوب برسد حیا و تقوا در خانواده در زیر سایه آن شکل میگیرد. در این صورت تامین نیاز جنسی در خانواده با توجه به عالم معنویت و نام خدا صورت میگیرد.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ حجت الاسلام دکتر #خسروپناه عضو هیات امنا پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ نمیتوانیم ادعا کنیم که کشور اسلامی است اما #علوم_انسانی آن #سکولار، این تناقض است.
با روش #اجتهاد می توانیم از آیات و روایات، #انسان_مطلوب یا سازمان مطلوب را به دست آوریم.
حوزه باید فقههای خاص را پرورش دهد همانند فقه سازمان، فقه اقتصاد؛
برای مثال در زمینه اخلاق: اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاستی و در زمینه فلسفه: فلسفه اسلامی تربیت، فلسفه اسلامی اقتصادی.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه (عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحول در علوم انسانی، حجت الاسلام والمسلمین دکترعبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام را به عنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_رسانه
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠تاثیر شگرف رسانهها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش
🔹وقتی میخواستند مسئله کنترل موالید را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرد را راه انداختند، وقتی هم میخواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایهدارها پر شود- سریالهایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد.
🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوانها در خانه پدری باهم زندگی میکردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کمتجربه هستند، گاهی با هم بحث میکنند و بینشان دعوا پیش میآید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آنها را کنترل میکنند. همین مانع رشد طلاق میشد. اما بعد از پخش آن سریالها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد.
🔹ما اگر فرهنگسازی میکردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آنها پسر کار پیدا میکند؛ درآمدش تأمین میشود و یک خانهای برای خودش میخرد. وقتی هم خانه میخرند که خدا به آنها یک بچه داده باشد. هم بچه دار میشوند، هم مسئله خانهداری حل میشود و هم اینکه خانهداری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد میگیرند.
#سبک_زندگی
#اخلاق_رسانه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🗓 ٢۶دی: فرار شاه از ایران
🔸 آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
حکومت شاه به روشنی با آمریکا ارتباط داشت و همین مسأله بود که او را در دل مردم منفور کرد.
🔸روزنامه «المبلّغ الرسالي»، شماره ١٢٩.
(کانال شهید صدر)
◽️ محمدرضا پهلوى سه روز پس از تشكيل شوراى سلطنت به همراه همسر و خانواده خويش ايران را براى هميشه ترك نمود. آنها سوار بر هواپيماى اختصاصى شهباز شده و در حالى كه يك جت بوئينگ 707 و ده ها هليكوپتر آن را همراهى مى كردند از كشور خارج شدند. پس از رفتن شاه از كشور، جشن و شادمانى، سراسر ميهن را فرا گرفت، مجسمه هاى شاه پايين كشيده شد و اركان رژيم شاهنشاهى متزلزل تر گرديد.
#رویدادها
#فرار_شاه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیت الله محسن اراکی ، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
🔸فقیهی که میخواهد متصدی مسئولیت باشد باید به #فقه_نظام تسلط داشته باشد و بتواند نظام اقتصادی جامعه را مدیریت کند، باید بداند که از نظر فقهی؛ نظام سیاسی، نظام فرهنگی و نظام اقتصادی چگونه است.
🔹فقاهت تنها در ولایت عامه شرط نیست بلکه در فقاهت خرد هم شرط است؛ پس هر کسی که میخواهد استاندار جایی شود یا مدیرکل تشکیلاتی باشد باید فقه اسلامی مربوط به آن مدیریت را یاد بگیرد. این تعبیر «الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَر» که در روایت آمده است مخصوص به خریدوفروش تنها نیست بلکه مطلق تجارت و مطلق عملی است که از آن نفعی بدست میآید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
#میزگرد
📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
🏡 مکان : خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین/ پژوهشگاه فقه نظام
📅 زمان : چهارشنبه / 26 دیماه 1397
🕘 ساعت: 18:00
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/tiaHd
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فقه روزآمد نشود، مرگ آن حتمی است
✔️آیت الله اعرافی:
🔹باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانش فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.
🔹ابواب موجود کم است نیاز به کتابهای جدیدی داریم، غیر از 50 کتاب فقهی که درشرح لمعه است نیاز داریم چارچوب کتاب فقهی تغییر کند که از جمله آن کتاب فقهی تعلیم و تربیت و حکومت است.
🔹همه ابواب فقه باید با ده ها مسئله نو و جدید آمیخته شود و این از کاستی های حوزه است که درگذشته ایجاد نشده و این کار باید صورت بگیرد.
🔹کسانی می توانند به علوم نوپدید و قلمرو جدید دانشی که در گذشته مانند امام راحل ها در آن تفکر کردند و قلم زدند، برسند که ازفقه گذشته غفلت نکنند نباید حرف های دیگران باعث شود پایه های فقهی و اصولی گذشته را دست کم بگیرند.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️فقه نظام چیست ؟
🔹آیت الله محسن اراکی پاسخ می دهد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸چرایی خرید کالای ایرانی از منظر فقه اجتماعی
☑️حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:
🔹خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد است در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست.
🔹بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای داخلی میشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir