eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
(ترویجی) 💢نجفی: دشمن در القاء سیاست کاهش جمعیت، موفق بود/ بهرامی‌نسب: بررسی فقهی این موضوع، بیهوده است ✔️در نشست «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت»: 🔹یکی از مهم‌ترین بحران‌های کشور، بحران جمعیت است. این بحران، متأسفانه ناشی از سیاست‌های غلط دولتمردان قبلی و توطئه‌های پنهان و آشکار استکبار جهانی بود و اینکه در اثر برنامه‌ریزی‌هایی که بر روی آن فکر شده که در آینده کشور را به چالش بکشانند. 🔹پس از تشکیل نظام مقدس اسلامی، دشمنان اسلام و انقلاب دیدند اگر بخواهند انقلاب اسلامی را به عقب برانند باید به فکر راهکارهایی باشند و در جهات و جنبه‌های مختلف، راهکارهایی را عملیاتی کردند که جمعیت را کاهش دهند. یکی از جنبه‌هایی که دشمن در آن بسیار فعالانه عمل کرد، همین مسائل اقتصادی است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢پیامدهای اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در فقه 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی گفت: 🔹اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در فقه، برای جلوگیری از اطلاق گیری‌های رایج در فقه موجود است که در برخی از موارد، پیامدهای نادرستی به دنبال دارد. تمسک به مقاصد تا آنجا درست است که نصوص دینی را از کار نیندازیم. 🔹یکی از مقاصد شارع آن است که انسان‌ها بی‌دلیل در رنج نباشند. این مطلب را می‌توان از روایت نبوی «بُعثتُ بالحَنیفیّة السَّمحة السَّهلة» به دست آورد که ازنظر وی یکی از نصوص مبین مقاصد است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹نظریه فقه حکومتی آیت الله ابوالقاسم علیدوست بررسی شد 🔸هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی، روز پنج شنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۷ به همت دبیرخانه ‌هم اندیشی فقه حکومتی و با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. مطابق روال این هم‌اندیشی‌ها، شاگردان اساتید نظریه‌پرداز و نمایندگان مؤسسات فعال در عرصه فقه حکومتی، حضور داشتند. این نشست پس از دو جلسه مباحثه اعضای هم‌اندیشی در خصوص نظریه «فقه حکومتی» آیت الله علیدوست و تنظیم سؤالاتی در همین خصوص برگزار شده است. لازم به ذکر است اساتیدی مانند رشاد، قوامی، مبلغی، میرباقری و اراکی قبلا در هم‌اندیشی‌ فقه حکومتی به ارائه نظریه فقه حکومتی خود پرداخته و به سؤالات اعضای این هم‌اندیشی پاسخ داده‌اند. علاوه بر این، موازی با این سلسله جلسات، هم‌اندیشی‌های مشابهی در موضوع علم دینی نیز در حال برگزاری هستند. در آغاز این نشست یکی از شاگردان آیت الله علیدوست به تبیین مهم‌ترین دستاوردهای وی در زمینه‌ی فقه حکومتی پرداخت. در این بخش، حجت‌الاسلام حسینی کمال‌آبادی «نظریه‌ استصلاح شیعی» را یکی از شاخصه‌های نظام فقهی مورد نظر علیدوست معرفی کرد و آن را نتیجه‌ تنقیح مبانی گذشتگان و به‌ویژه «قاعده‌ی ملازمه» دانست. وی از کتاب «فقه و عقل» به‌عنوان یک پشتوانه‌ مهم برای کتاب فقه و مصلحت یاد کرد. سپس، حجت‌الاسلام حسینی به طرح مسئله‌ استنباط اول و دوم در اندیشه‌ فقهی استاد خود اشاره کرد و اینکه وی چگونه با تکیه ‌بر همین نوآوری، جلوی بسیاری از مفاسد را در فقه بسته است. به گفته‌ حجت‌الاسلام حسینی، علیدوست در استنباط نوع اول معتقد به «تراکم ظنون» است و به‌سادگی به اصول عملیه تن نمی‌دهد؛ تا جایی که در پانزده سال اخیر، هیچ‌گاه از اصول عملیه استفاده نکرده است. نخستین محور سخنان آیت الله علیدوست در این نشست، توجه به تفکیک میان علل الشرایع و مقاصد الشریعه در بخش اول کتاب فقه و مصلحت بود. وی اولی را ناظر به اهداف هر یک از مقررات شریعت و دومی را اهداف کلی دین می‌داند. پرسش شماری از شرکت‌کنندگان در نشست این بود که در فرایند استنباط از نصوص مبیّن شریعت با نظارت نصوص مبیّن مقاصد الشریعه، نصوص مبیِّن علل الشرایع چه جایگاهی دارند؟ علیدوست در پاسخ به این پرسش، به دو نکته‌ مطرح‌شده در کتاب فقه و مصلحت اشاره کرد. نخست آنکه ممکن است فقیهی یک نص خاص را مبین مقاصد بداند (مانند دیدگاه مرحوم ایروانی درباره‌ عبارت «المؤمنون عند شروطهم») و فقیه یا فقهای دیگری همان نص را مبین شریعت بدانند. دیگر آنکه نصوص مبین مقاصد در برخی از ساحت‌ها تبدیل به نصوص مبین شریعت می‌شوند. مثلاً تعبیر «اعدلوا هو أقرب للتقوی» در آیه‌ ۸ سوره‌ مائده، بیان‌گر دستور خاصی برای زندگی فردی نیست، اما همین عبارت هنگامی‌که در اختیار یک مقام قضایی قرار گیرد، چون می‌تواند از آن برنامه استخراج کند، برای او یک نص مبین شریعت خواهد بود. وی توضیح داد که اکنون و سال‌ها پس از نگارش این کتاب به این باور رسیده است که بسیاری از نصوص مبین مقاصد، در فقه الدوله و فقه الحکومه در جایگاه نصوص مبین شریعت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال حیاء و عفاف در نسبت به مکلفین فردی به مثابه مقاصد الشریعه است چرا که برای او، حجاب و عفاف احکام مشخصی دارد، اما به نسبت دستگاه حاکمیت یک حکم شرعی است که می بایست در مسیر تحقق آن کوشش نمایند. وی تأکید کرد که از همین رو، اخیراً این نکته را بسیار گفته است که ما نیازمند دو توضیح ‌المسائل هستیم: یکی برای مردم و دیگری برای دولت و دولت‌مردان. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست ✔️دومین پرسش این نشست، معطوف به بخش دیگری از کتاب فقه و مصلحت و نیز مطلب موردبحث در حاشیه‌ی نهم بخش اول این کتاب بود: با توجه به اینکه یکی از انگیزه‌های مخالفت با استصلاح در فقه شیعه، باز شدن پای تشخیص‌های غلط به اسم مصلحت عقلی به فقه است، چرا نگوییم که هیچ مصلحتی را جز با استناد به نصوص معتبر دینی نمی‌پذیریم؟ آیا این کار، زمینه‌ساز همراهی بیشتر فقیهان با این نظریه و بستن راه بر روی مخاطرات احتمالی مصلحت عقلی نمی‌شود؟ ازنظر آیت الله علیدوست، در این پرسش، پرسش‌گر به نوعی استصلاح در به‌کارگیری استصلاح پناه برده است و می‌خواهد با ضرورت استناد مصلحت به نص و نیاوردن اسمی از عقل به دو نتیجه دست یابد: یکی جلوگیری از مخاطرات احتمالی و دیگری همراه سازی بسیاری از فقیهان حساس به کاربرد عقل در فقه. وی با اشاره به بخشی از نوشته‌های خود در دو کتاب فقه و عقل و فقه و مصلحت تأکید کرد که در استنباط نوع اول دست ما برای عدم استفاده از عقل باز است و کسی که فقط از نصوص بهره می‌گیرد، چندان دچار آسیب نخواهد شد. اما در استنباط دوم ـ برخلاف دیدگاه کسانی مانند استاد محسن اراکی، آن را هم از جنس استنباط می دانند ـ بسیار پیش می‌آید که ما نص روشنی در اختیار نداریم و عقل نقش ایفا می کند. وی برای تبیین این مطلب، توسعه‌ی شهرها را به‌ عنوان یکی از وظایف دولت‌ها مثال زد که لازمه‌ی آن در بسیاری از موارد، خرید ملک‌های مردم از سوی شهرداری‌ها، حتی با عدم رضایت مالکان و گاهی با تعیین قیمت از سوی شهرداری است. روشن است که این مسئله در استنباط اول مشمول تصرف در مال دیگری بدون اذن و رضایت است و حکم آن حرمت می‌باشد، اما پرسش این است که اگر در جایی دولت و نهادهای دولتی مانند شهرداری بر سر دوراهی احترام به حقوق شخصی مردم و یا حفظ حقوق جمعی و حتی حقوق نسل‌های آینده قرار گیرد، کدام‌یک مقدم است؟ به باور آیت الله علیدوست درست است که در اینجا هیچ نصی برای گام گذاشتن در راه دوم در اختیار نداریم، اما می‌دانیم که یکی از مقاصد شارع آن است که انسان‌ها بی‌دلیل در رنج نباشند. این مطلب را می‌توان از روایت نبوی «بُعثتُ بالحَنیفیّة السَّمحة السَّهلة» به دست آورد که یکی از نصوص مبین مقاصد است. علیدوست در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به یکی از پرسش‌های مطرح‌شده، بیان کرد که اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در فقه، برای جلوگیری از اطلاق گیری‌های رایج در فقه موجود است که در برخی از موارد، پیامدهای نادرستی به دنبال دارد؛ البته با این توضیح که تمسک به مقاصد تا آنجا درست است که نصوص دینی را از کار نیندازیم. وی برای تبیین بیشتر این مطلب به یکی از دیدگاه‌های فقهی مرحوم آیت‌الله تبریزی اشاره کرد که بر اساس آن، فروش سلاح به دشمنان دین یک حرام تکلیفی است اما عقد صحیح است و می بایست کالای خریداری شده را تحویل داد، چرا که اطلاق نص «أفوا بالعقود» آن را دربرمی گیرد. اما ازنظر آیت الله علیدوست، روشن است که این دلیل، این مسئله را در برنمی‌گیرد و چه‌بسا در هنگام عقد قرارداد فروش سلاح، این کار مصداق تقویت کفر نبوده، اما هم‌اکنون زمینه‌ساز تقویت کفر است. وی در ادامه‌ی تشریح این دیدگاه فقهی خویش، گریزی گذرا به کاربرد آن در مسائل روز نیز داشت. ازنظر علیدوست، هنگامی‌که در مقام عقد یک قرارداد با کفار و دشمنان دین هستیم که برای کیان اسلام ضرر دارد و یا می‌خواهیم عضو یک میثاق یا معاهده‌ی بین‌المللی شویم که کارشناسان فراوانی بر این باورند که ورود به این معاهده و پای بندی به آن ضرر دارد، نمی‌توان چنین گفت که حداکثر حکم درباره‌ی این معاهده، حکم به حرمت است و نه بطلان. وی در پایان این بخش تأکید کرد که ازنظر ما چنین اطلاق گیری‌هایی مشکل درست می‌کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست ✔️در ادامه و با توجه به سخنان علیدوست درباره‌ی کاربست مقاصد در فقه، پرسشی از سوی یکی از حاضران در نشست مطرح شد با این مضمون که آیا گسترش مقاصد در فقه، به نصوص و جایگاه آن‌ها در فقه ضربه نمی‌زند؟ پاسخ علیدوست این بود که این اتفاق در صورتی می‌افتد که ما در فقه خود، «مقاصدمحور» باشیم؛ درحالی‌که ما در کتاب فقه و مصلحت هم توضیح داده‌ایم که درباره‌ی نسبت میان مقاصد و نصوص پنج نظریه وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که ما مقاصد را در خدمت نصوص قرار می‌دهیم و به کمک آن‌ها، به استنطاق نصوص می‌پردازیم. یکی دیگر از پرسش‌های این نشست، پرسش از چگونگی تفسیر نصوص مبیِّن شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد بود و اینکه چگونه می‌توان چنین رابطه‌ای را پذیرفت، حال‌آنکه ظهور نصوص مبین شریعت قوی‌تر است؟ علیدوست در نقد این پرسش این‌گونه گفت که پیش‌فرض صاحب این پرسش این بوده است که نصوص مبین شریعت از هر نظر، آشکارتر از نصوص مبین مقاصد هستند و برعکس. ازنظر وی، مبیَّن یا غیر مبیّن بودن یک نص نسبی است و یک نص می‌تواند از یک جنبه مبیَّن باشد و از جنبه‌ی دیگر، ابهام داشته باشد. علیدوست، بخش نخست این پرسش را که از فرایند تفسیر نصوص مبین شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد پرسیده بود، یک پرسش خوب و فنی دانست که جای بسط و توضیح دارد. وی، توضیح داد که این فرایند، یک فرایند خاص و پیچیده نیست که متفاوت از دیگر برداشت‌های فقهی باشد و آن را همانند تفسیر متشابهات قرآن به کمک محکمات قرآن دانست. به‌بیان‌دیگر، همان فرایندی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن به کمک بعضی دیگر از آیات و یا در تفسیر بعضی از روایت‌ها به کمک بعضی دیگر از آن‌ها طی می‌شود، در اینجا نیز پی گرفته می‌شود. وی بازگشت این فرایند را به دستور زبان دانست و تأکید کرد که نباید این‌گونه پنداشت که ما حرف عجیب و خاصی زده‌ایم که فهم آن نیازمند توضیح ویژه‌ای است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢آیت الله اعرافی خواستار شد؛ 📌دروس خارج فقه در موضوع وقف برگزار شود 🔹مطالعات پیرامون وقف و تحقیقات در زمینه مطالعات اجتماعی درباره وقف از مباحثی است که حوزه باید به آن توجه کند. 🔹لازم است که هر سال چند درس خارج فقه پیرامون منظومه وقف داشته باشیم و این کار باید به صورت پیوسته و با رویکرد مباحث مستحدثه پیگیری شود. 🔹ما باید به سمتی برویم که مسائل حوزه و فرهنگ دینی روی شانه مردم و موقوفات قرار گرفته و از دولت و بودجه‌های دولتی فاصله گیریم، چرا که عزت حوزه در تحقق این امر است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💷 بانکداری اسلامی 🔵 بررسى خدمات بانک‌ها از نظر فقه اسلامى 🔘 آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نوشتار حاضر محصول سلسله مباحث درس خارج فقه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ، درباره احکام رباى قرضى و مسایل بانکدارى است که تحت عنوان «مسایل مستحدثه» هر ساله در فصل تابستان در مسجد گوهرشاد مشهد مقدس برگزار مى‌شود. معظم‌له در یکی از این جلسات به بررسى خدمات بانک‌های فعلی از نظر فقه اسلامى پرداخته‌اند که در ادامه می‌آید. بانک‌ها در عصر و زمان ما، شش خدمت عمده را انجام مى‌دهند... ➕ متن کامل yon.ir/hFJxQ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸راه‌اندازی پویش «به قلم شما» از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی 🔹طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان علوم دینی می‌توانند با ارسال یادداشت‌ها و مقالات علمی خود با موضوع فقه حکومتی در این پویش شرکت کنند. 🔹هر ماه به مطالب برگزیده کارت هدیه 💯 هزار تومانی اهدا خواهد شد. 🔹راه‌های ارتباطی: پیام رسان ایتا: 🆔 @beghalameshoma ایمیل: 📧 be.ghalame.shoma@gmail.com 🆔 @vasael_ir
🔻آیت الله اراکی در درس خارج فقه با موضوع "عمران و شهرسازی اسلامی": 💠اختلال امنیتی ناشی از عدم شهرسازی اسلامی است 🔹فاصلۀ خانه‌های درون شهر با مرکز شهر برابر باشد که نتیجه این می‌شود که اگر بیرون شهر یک خطی کشیده شود که دور شهر را احاطه کند این خط دایره‌ای یا شبیه دایره می‌شود. 🔸خانه ‌باید حریم داشته باشد و باید بین هر خانه‌ای با خانۀ دیگر فاصله‌ای وجود داشته باشد. 🔹البته به این معنا نیست که شهرهای فعلی را خراب کنیم اما برای شهرهای موجود باید فکر دیگری کرد. پس اگر بخواهیم شهر دیگری بسازیم باید بر طبق استانداردهای اسلامی و شرعی باشد. 🔸باید اقرار کنیم که قرن‌ها از اسلام دور بودیم. اسلام در زندگی ما نیامده است. سبک زندگی ما، سبک شهرهای ما، سبک روابط ما مبتنی بر معیارهای شرعی نبوده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه ما هنوز سازنده و اداره‌کننده نیست! ✔️حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار: 🔹انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، آن‌وقت ما دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه؟ 🔹ما در جامعه مشکل آب داریم اما 50 صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما 50 صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمان‌ها و پروژه‌های معماری فراوانی وجود دارد اما 50 صفحه فقه توسعه معماری نداریم. 🔹فقه ما هنوز سازنده و اداره‌کننده نیست و امام خمینی(ره) فرمودند که «فقه علم اداره‌کننده انسان از گهواره تا گور است». 🔹وزارت امور خارجه ما فقه بین‌الملل می‌خواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بین‌الملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢ابتکار جالب آیت الله شب زنده دار/ تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب در درس خارج ✔️آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در ابتکاری جالب در درس خارج خود به تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب اسلامی و مباحثه با شاگردان خود در این زمینه می‌پردازد. 🔹وی در این زمینه بیان کرد: ان شاءالله در طی جلساتی بعضی از فرازهای مهم، عالمانه، دلسوزانه و فکر شده را بیان می‌کنیم که تذکری برای خودمان و مایه تدبر و تأمل بیشتر برای بقیه باشد و گامی جهت انتشار، تببین و پیاده سازی آن برداریم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حوزه علمیه نقش مهمی در اجرای محورهای «گام دوم انقلاب» دارد آیت‌الله رشاد امروز پیش از آغاز درس خارج فقه: 🔹بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد می تواند از اسناد مهم تاریخی قلمداد شود و نقطه عطفی در انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. 🔹لازم است حوزه های علمیه به محورهای این بیانیه به مثابه یک متن راهبردی و راه گشا از زاویه مسائل ملی و از نظر مسائل حوزوی نگاه کنند. 🔹 باید خودش را با محورهای بیانیه گام دوم انقلاب درگیر کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨 هشدار رهبر انقلاب به مسئولان: ⛔️ فریب لبخند دشمن را نخورید؛ اروپایی‌ها امروز خدعه می‌کنند ⚠️ نمیگویم چه کنید، اما به نام کار کردن برای کشور، ایران را دچار مشکل نکنید 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: 🔹 مسئولان، دوست و دشمن را بشناسند و فریب نخورند. 🔸 دشمن گاهی دندان نشان می‌دهد، گاهی مشت می‌زند و گاهی #لبخند می‌زند؛ این‌ها فرقی ندارند و لبخند آن‌ها هم از سر دشمنی است. 🔹 در دل‌های نجس و سرشار از کینه‌ی آن‌ها نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی «دشمنی» است. 🔺 دشمنی آمریکا که آشکار است؛ #اروپایی‌ها هم امروز خدعه می‌کنند. من نمی‌گویم چه کار کنند، اما #مسئولان_مواظب_باشند مخدوع نشوند و #فریب_نخورند. به نام اینکه حالا یک کاری بکنیم، کشور را دچار مشکل نکنند؛ بدانند دست خدا بالای دست‌هاست. ۹۷/۱۱/۲۹ #فقه_حکومت #فقه_سیاسی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
▪️یک عمر گریه کردی و گفتی فقط حسین ▪️هر بار بی قراری زینب تو را شکست 🏴 سالروز وفات حضرت ام البنین(س) تسلیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢علوم انسانی اسلامی از مهمترین مواضع دشمنی غرب با انقلاب است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی: 🔹پس از انقلاب، حرکت علمی در بحث علوم انسانی اسلامی سرعت قابل توجهی داشته است و هر چه که جلوتر رفتیم امکان تبدیل علوم انسانی اسلامی به قالب‌های مختلف و خرده نظام‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قوت گرفت تا جایی که امروز سخن از تمدن نوین اسلامی به میان می‌آید. 🔹عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد در نتیجه بحث هم طرازیِ این نگاه و امکان تبدیل آن به علوم انسانی مستقل برآمده از وحی، عمده تقابل نظام اسلامی و نظام غربی است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پویش «به قلم شما»؛ حرکتی در مسیر تحول حوزه 🔹شرح ماهیت و اهداف پویشی که از سوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل راه‌اندازی شده است. 🆔 @vasael_ir
تبیین و تحلیل انقلاب توسط آیت الله 🔻🔻🔻 جلسه اول: 28/11/1397 إن شاءالله در طی جلساتی بعضی از فرازهای بیان بسیار مهم، عالمانه، دلسوزانه و فکر شده‌ی مقام معظم رهبری دام ظله العالی را متعرض می شویم، هم تذکاراً برای خودمان و اینکه مایه تدبر و تأمل بیشتر برای خودمان و گامی جهت انتشار، تبیین و پیاده‌سازی آن بیانیه برداریم. بعد از آن که ایشان حمد وثنای الهی را بجای می‌آورند و درود و سلام بر محمد و آل می فرستند در فراز اول سخنانشان می‌فرمایند: «از میان همه‌ی ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّتهایی که به‌پا خاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند». یعنی یا انقلاب شان به ثمر ننشسته یا اگر به ثمر نشسته است آرمان‌ها فراموش شد و راه منحرف شده است و به کج راهه رفته‌اند. اما به لطف خدای متعال این انقلاب این چنین نبوده است. « امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌های که غیرقابل مقاومت به‌نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدنسازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم می‌شود». اینها یک واقعیت‌هایی است که به آن توجه می‌دهند« و أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» ضحی/14؛ این از آن نعمت‌هایی است که ما باید هم به یاد خودمان بیاوریم. و هم در افراد دیگر به آن توجه بدهیم. این همان نعمت بزرگ خدای متعال بود که فرموده‌اند: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَب إِلَیْک فِی دَوْلَة کَرِیمَة تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَام وَ أَهْلَه وَ تُذِل بِهَا النِّفَاق وَ أَهْلهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاة إِلَى طَاعَتِک وَ الْقَادَة فِی سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة». مفاد این کلام این نیست که آرمان‌ها حتما پیاده شده یا محقق شده است، بحث در این است که از آن آرمان‌ها دست برداشته نشده است و نظام درصدد پیاده کردن آن‌ها بحمدالله تبارک و تعالی است. ممکن است که [آن آرمان ها] پیاده نشده باشد. کمرنگ پیاده شده باشد یا حتی در بعضی از امور خلاف آنچه که در نظر بوده است انجام شده باشد که مورد به مورد وجود دارد و همین موارد مورد گلایه مندی شدید است و کفران نعمت حساب می شود. در راس این هرم بحمدالله رهبری وجود دارند و مراجع بزرگوار و حوزه‌های علمیه و مردم متدین و خداجو هستند، راه راهی است که بنابراین جهت وجود دارد. این گفته‌ها برای این است که راه گم نشود، کم رنگ نشود و بی‌توجهی به آن نشود. این خیلی لازم است که همه ما این وظیفه را داریم که ان شاءالله گام برداریم و متوجه باشیم. (روزنه) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تبیین و تحلیل انقلاب اسلامی توسط آیت الله / جلسه دوم 🔻🔻🔻 📆مورخه: 1397/11/29 🔸"آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به‌رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند." چه آنهایی که بی تفاوت بودند و چه آنهایی که تلاش بر ضد کردند "اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده" که شوروی سابق بود "و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست و پنجه نرم می‌کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به‌پیش می‌رود." 🔸در حقیقت این چند سطر ترجمان آیه مبارکه « إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»1 و همچنین ترجمان این حدیث شریف « مَآ كَانَ لِلّهِ یَنْمُو » است، هر چه برای خدا انجام بشود نمو و رشد میکند، چون رهبر این انقلاب مرحوم امام امت رضوان الله علیه حقیقتاً اخلاص داشت و برای انجام وظیفه اقدام فرمود. بزرگان و مراجع معظمی که در گذشته همراه امام بودند و بعد هم همینطور و همچنین اخلاصهایی که در آحاد مردم در سراسر کشور می‌بینیم. 🔸من واقعا به حال بعضی از این افراد غبطه میخورم، ما لباس رسمی اسلام و معنویت را پوشیده ایم اما آنها گاهی یک حالاتی دارند که انسان نمی‌داند تا آخر به آن حالات دست پیدا می‌کند یا نمی‌کند. یک پسر عمه ای داشتیم شانزده هفده ساله که به قم آمده بود، خیلی این جوان از جهات مختلف برازندگی داشت به ضرس قاطع به من گفت که من حتما باید به بهشت بروم، و طبق وظیفهاش رفت و شهید هم شد و یک نامه ای برای پدر ما نوشته بود. آدم اینها را می بیند که تمام تجسم نیت خالص، پاکی، دلدادگی نسبت به معنویت شدهاند. 🔸اینها همه باعث شد که آنچه که رهبری معظم اینجا فرموده اند که خدای متعال در ناباوری همگان این انقلاب را بحمدلله پیروز فرمود، و هر چه دسیسه‌های دشمن زیادتر شد بر استحکام این انقلاب افزوده شد. 🔸تا مادامی که این نیت های خالص و ارتباط با اهل بیت علیهم السلام وجود دارد ان شاءلله این نظام واکسینه است و در امنیت خواهد بود. منتهی قهراً همانطور که دیروز عرض کردیم حجت بر همگان الان تمام است که هیچ حجتی بر این که انسان آن احکام الهی که الان قابل پیاده شدن است و قدرت بر پیاده شدنش را داریم پیاده نکنیم معاقب خواهیم بود معاذالله. ▫️پاورقی: 1. سوره مبارکه محمد، آیه 7 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد ✔️حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم؛ در نشست فقه تمدنی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد: 🔹برخی فقها می‌گویند نیاز به فقه نظامات داریم اما عده دیگر می‌گویند با همان منطق موضوعات جدید می‌توان پاسخ گرفت که این ادعاها نشان می‌دهد امروز فقه شیعه در آستانه تحول نوین قرار دارد. 🔹دین عهده دار سرپرستی فرد و جامعه بوده و اگر اسلام را سرپرست موضوعاتی همچون مصلحت و منطقه الفراغ بدانید، اسلام باید هدایت این امور را بر عهده داشته باشد و حکم آنان را نیز بگوید. 🔹وی با اشاره به مساله فقه مبتنی بر مصلحت، به احکام برگرفته از مصلحت سنجی اجتماعی اشاره و ابراز کرد: در مصلحت سنجی اجتماعی مجاز بر آن هستیم تا بر اساس مصالح تعیین تکلیف کرده و بدانید مرجع اصلی در مصلحت سنجی حاکم اسلامی است. 🔹فقه تمدنی به دنبال سرپرستی جامعه می‌باشد.(اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» برگزار می‌شود 🔹این نشست به همت پایگاه تخصصی فقه حکومتی و با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار خواهد شد. 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر و حجت الاسلام والمسلمین در این نشست حضور خواهند داشت. 🔹زمان: سه شنبه، 7 اسفند ماه، ساعت 14 الی 16 🔹مکان: قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشست‌های مؤسسه رسا 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ همایش «فقه روابط بین الملل» 🔅سخنران همایش :حجةالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار ⏰زمان : پنج شنبه ۲ اسفند ماه ۸ تا۱۱.۳۰ صبح مکان: اصفهان خ ابن سینا خ کمال خ صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ شهید صدر و ولایت فقیه 🔹شهید صدر با همه توان خود از انقلاب اسلامی و رهبری آن حمایت می‌کرد و پیوسته با رهبر انقلاب در تماس بود و از هر وسیله‌ای برای پشتیبانی از امام خمینی (ره) بهره می‌گرفت. وقتی امام خمینی (ره) درس ولایت فقیه را در نجف آغاز کرد، شهید صدر به شاگردان برجسته خود از جمله سید محمود هاشمی و سید محمد صدر (ره) دستور داد که در درس امام خمینی (ره) شرکت کنند. در همین راستا به شاگردانش توصیه کرد که جزوات درسی امام خمینی (ره) درباره «ولایت فقیه» را منتشر و در کلاس درس شهید توزیع کنند. همچنین از سید حسین صدر [فرزند سید اسماعیل صدر] خواست به منظور تأیید امام خمینی (ره) در درس ایشان حضور به‌هم‌رساند. 🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج ۲، ص ۴۵. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
4_5767215521665646694.pdf
417.3K
✅مأخذشناسی بیانات امام خامنه ای پیرامون فقه حکومتی 🔴قابل توجه علاقه مندان به موضوع فقه حکومتی: مأخذ شناسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع فقه حکومتی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅لازمه تحقق دولت اسلامی، ایجاد فقه حکومتی است. 🔸 آیت الله میرباقری: لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، می‌تواند زمینه‌ی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا تمدن اسلامی بشود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری 🔹دوره آموزشی ✔️استاد: دکتر محمد صادق کوشکی . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir