eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴موضوع: تبیین تحلیلی بیانیه گام دوم 🚩مکان: مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر استاد خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🏷 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت الله محمد مؤمن دار فانی را وداع گفت. 🔹آیت الله محمد مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تاثیرگذار‌ترین مجتهد نظام اسلامی ✔️آیت‌الله محمد مؤمن در حالی در سن ۸۱ سالگی درگذشت که جزو اثرگذارترین مجتهدان تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی بود. 🔹نوجوانی که از شدت فقر پدرش نمی‌توانست طلبه شود، به کمک برخی اقوام و افراد خیّر و با توسل و نذر و نیاز توانست پدر تنگدستش را قانع کند تا درس طلبگی بخواند. 🔹او در ماه‌های پایانی حیات آیت‌ الله‌ بروجردی دوره خارج فقه و اصول را نزد امام خمینی آغاز کرد. باور راسخ او به مقام علمی و عملی امام خمینی به حدی بود که دیگران را با فاصله بسیاری از امام خمینی می‌دید و حتی به دوستان نزدیکش توصیه می‌کرد که از شرکت در درس علمایی چون آیت‌الله شریعتمداری خودداری کنند. 🔹آقای مؤمن قمی به واسطه قرابت دیرینه با امام خمینی، از ابتدای جمهوری اسلامی در زمره مجتهدان مهم نظام درآمد و مسؤولیت‌های مهمی در شورای عالی قضایی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و شورای بازنگری قانون اساسی داشت. 🔹از جمله نقش‌آفرینی‌های مهم آیت‌الله مؤمن، پایه‌گذاری جلسات بحث فقهی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای دوران رهبری ایشان بوده است. 🔹آیت‌الله مؤمن از مهم‌ترین نظریه‌پردازان تئوری نصب ولی فقیه و لزوم اطاعت مردم از اوامر او بوده است. «ولی امر» کلیدواژه آراء و مبانی فقهی آقای مؤمن است و در همه کتب، مقالات و مصاحبه‌های وی بر نقش اصیل و محوری فقیه در حکومت و نقش فرعی بقیه ارکان حکومت تأکید میشود.  🔹آیت‌الله مؤمن با همین نظریه محوری‌اش حضور مؤثری در همه ارکان مهم فقهی جمهوری اسلامی داشته و آرای او بر همه قوانین اساسی و عادی کشور تأثیرگذار بوده است. 🔹فقدان آقای مؤمن پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، همه نهادهای مهم حکومتی را دچار یک خلأ جدی کرده است؛ دو مجتهدی که مشاور و بازوی مهم حوزوی رهبر معظم انقلاب و اجتهادشان فصل‌الخطاب فقهی نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شد.(اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بسم الله الرحمن الرحیم ◼️انا لله و انا الیه راجعون◾️ ارتحال عالم ربانی فقیه مجاهد جناب آیت الله مومن قمی را که سالیان طولانی برای به ثمر رساندن انقلاب مبارزه کرد؛ تسلیت عرض میکنم. وی عمر شریفش را با تدریس و تحقیق و پرورش طلاب برای حوزه علمیه قم وقف کرد و دانش فقه را در مراکز مهمی مانند شورای نگهبان و خبرگان رهبری به کار گرفت. مرحوم آیت الله مومن عالمی با تقوا و وارسته و اهل ورع در عرصه مدیریت و مسئولیتهای مختلف بود و با عمری ساده زیستی به خدمت محرومان پرداخت. روح و رضوان و جنت نعیم نصیب این فقیه عالی قدر باد. عاش سعیدا و مات سعیدا والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 👤عبدالحسین خسروپناه 🏴حوزه علمیه قم 📅سوم اسفند 97 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه بدون نظام تمدن ساز نیست در نشست «ظرفیت‌های تمدنی فقه شیعه» بیان شد؛ 🔹نشست هفتم از سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی چهارشنبه اول اسفند به همت مرکز تخصصی طوبی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. 🔹حجت الاسلام : رویکرد نخست این است که ما از توراث فقهی موجود خودمان استنتاخ تمدنی داشته باشیم که ببینیم چه مقدار می‌توان به فقه موجود بار تمدنی داد. 🔹رویکرد دوم این است که ما نگاه توصیه‌ای به فقه داشته باشیم و بگوییم فقه بایسته و مطلوب ما چه نسبتی با بحث تمدن می‌تواند داشته باشد و اگر بخواهد نسبت پیدا کند چه پرسش هائی وجود دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏴 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: ◾️ بسم الله الرحمن الرحیم انالله و اناالیه راجعون ◾️ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلی‌الله مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ئی برای حوزه‌ی علمیه است. ◾️ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه‌ی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بوده‌اند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه‌ی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. سید علی خامنه‌ای ۳ اسفند ۱۳۹۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در همایش بزرگ جوانان مقاومت اعلام کرد: جبهه مقاومت را به سراسر جهان گسترش خواهیم داد. دهه پنجم انقلاب دهه فروپاشی قدرت جهانی آمریکاست. گام اول انقلاب و فروپاشی رژیم پهلوی از قم آغاز شد در گام دوم انقلاب جوانان مقاومت حرکت خود را هم دوباره از قم آغاز میکنند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸پول مجازی از دیدگاه فقه حکومتی 🔹بررسی فقهی چه از منظر فقه فردی و چه از منظر نیازمند موضوع شناسی دقیق آن است. در موضوع شناسی باید فرآیند این پدیده جدید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد مختلف آن بر عناوین فقهی تطبیق گردد. 🔹در بررسی فقهی پول مجازی از منظر به بررسی مواردی چون مالیت پول مجازی، غرری بودن معامله با پول مجازی، تطبیق اکل مال به باطل بر این نوع پول و دیگر قواعد فقهی پرداخته می‌شود. بررسی هر یک از موارد ذکر شده اهمیت بسزایی در مشروعیت پول مجازی دارد. 🔹 اکتسابی را می‌توان عقد جعاله به حساب آورد. به این صورت که سیستم (با توجه به اثبات اعتبار برای آن) قرارداد جعاله عامی را منعقد می‌سازد. به هرکسی که فعالیت حسابداری بیت کوین را انجام دهد تعداد مشخصی بیت کوین تعلق می‌گیرد. شرایط جعاله در این قرارداد وجود دارد. عمل جاعل مشروع و مقدار جعل نیز کاملاً مشخص است. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝 🔘 پنجشنبه ها ساعت 9 الی 10 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸جایگاه عدالت سیاسی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست علمی« تکمیل و ارتقاء الگوی پیشرفت» تبیین شد؛ 🔹دکتر سیدکاظم سید باقری: یکی از مباحث عمده و پایه ای در سند الگوی پیشرفت عدالت است و یکی از عرصه‌های آن عدالت سیاسی است. عدالتی که با فراگیر شدن آن در جامعه، افراد به حقوق سیاسی خودشان دست می یابند و امور به طور شایسته و بایسته تحقق پیدا می کنند و شایسته سالاری به رسمیت شناخته می شود. سوال ما در این قسمت این است که آیا این مقدار از عدالت سیاسی در سند در نظر گرفته شده است یا خیر؟ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به مناسبت ارتحال [آیت الله مومن] یادی کنیم از ساده‌زیستی و پاکدستی ایشان که مجری‌های "برنامه بدون تعارف" را به تعجب واداشت! 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 گزیده‌ای از سخنرانی مرحوم آیت‌الله مؤمن (ره) در دوره آموزشی رویکردشناسی فقه حکومتی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی 🔻استاد «احمدعلی یوسفی» در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی می‌باشد. 📝برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه می‌کنیم. 🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است. 🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر می‌بیند. 📝رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است. 📝روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم می‌دانند. 📝 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است. 📝 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. 🔻علت حرمت انحصار؛ 1⃣ احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است. 2⃣انحصار بستر مفاسد اقتصادی می‌باشد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ با هنجار های الهی تناسبی ندارد / این ساختارها هنجارهایشان مادی است نه معنوی 🔹حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم رئیس پژوهشگاه فقه نظام، در دوره تمدن سازی توحیدی و افول آمریکابیان داشتند: هر نظام اجتماعی که برخواسته از تمدن مادی گرایی باشد و ارزش های آن مادی گرایانه باشد از نگاه ما یک نظام غربی است. 📃 گزارش تفصیلی این نشست را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید: 👇👇👇👇 🌐http://yon.ir/9oisI 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 راه حل مشکلات کشور اقدام جهادی و بهره گیری از ظرفیت جوانان است آیت الله موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 🔹آنچه ما امروز به آن نیاز داریم همت و روحیه جهادی مسؤولان و استفاده از ظرفیت‌های قشر جوان برای حل مشکلات کشور است. 🔹همه ما اعم از رسانه، دولت، روحانیت و تمام نهادها موظفیم از این روحیه مردم استفاده کنیم و در جهت تعالی و حل مشکلات از آنها بهره ببریم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ هنوز هم این‌گونه‌های سه‌گانه وجود دارند! 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: پیروی از تجربه انسان اروپایی به‌عنوان پیشرو تمدن جدید، به ترتیب زمانی به سه شکل در جهان اسلام خودنمایی کرد که هنوز هم این‌ گونه‌های سه‌گانه در بخش‌های مختلف جهان اسلام وجود دارند: اول: تبعیت سیاسی … دوم: تبعیت اقتصادی … سوم: تبعیت در شیوه؛ تجربه‌های فراوانی در درون جهان اسلام به اینگونه تبعیت دچار شدند. آنان می‌کوشیدند از نظر سیاسی مستقل باشند و از نظر اقتصادی از سیطره اقتصاد اروپایی رهایی یابند و می‌خواستند بر نیروی درونی خود در ایجاد تحول اقتصادی و از میان بردن عقب‌ماندگی اتکا کنند، اما با این حال نتوانستند در درک ماهیت مشکل خود که در عقب‌ماندگی اقتصادی جلوه‌گر بود، از چارچوب فهم اروپایی بیرون روند. ازاین‌رو خود را ناگزیر یافتند که همان شیوه‌ای را برگزینند که انسان اروپایی در برپایی بنای بلند اقتصاد نوین خود در پیش گرفته بود. در این میان در طراحی و پیاده کردن شیوه مطلوب، اختلافات بزرگی از لحاظ نظری میان این تجربه‌ها پدید آمد، اما این اختلاف‌ها همواره بر سر این بود که در میان شیوه‌های متعددی که انسان اروپایی در تجربه نوین خویش آزموده است، کدام را باید برگزید؟ بنابراین، اصل گزینش شیوه تجربه پیشرویی که انسان اروپایی امروز در پیش گرفته، مورد توافق همگان قرار داشت؛ زیرا این خَراج رهبری فکری تمدن غربی بود. در این میان مسأله مورد اختلاف تنها این بود که کدام یک از شکل‌های تجربه انسان اروپایی برگزیده شود… 🔸 اقتصاد ما، ج١، ص١۵ (با تلخیص). @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟ 🔹گفتاری از آیت الله میرباقری؛ سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟ 🔹باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم. ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی این کار را کردیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هفتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 🔹موضوع : ساختار درونی فقه اخلاق 🔸ارائه دهنده : حجت الاسلام دکتر عالم زاده نوری 🔹ناقد: حجت الاسلام مهدی گودرزی 📅 چهارشنبه 8/12/97 ساعت16 🏡 قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» 🔹پایگاه تخصصی « از منظر فقه حکومتی» را با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی عضو شورای استفتائات دفتر حضرت آیت الله سبحانی برگزار می‌کند. 🔹سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 13 - قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشست‌های مؤسسه رسا 🆔 @vasael_ir
آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠راه حل مشکلات کشور، اقدام جهادی است/خستگی و اعتماد به دشمن دو مشکل عمده بدنه اجرایی کشور 🔹آنچه ما امروز به آن نیاز داریم همت و روحیه جهادی مسؤولان و استفاده از ظرفیت‌های قشر جوان برای حل مشکلات کشور است. 🔸یکی از مهمترین فرازهای پیام مقام معظم رهبری این بود که مشکلات کشور همه قابل حل بوده و راه حل برای تمام آنها وجود دارد. 🔹بنده از بیانیه مقام معظم رهبری این‌گونه استفاده کردم که ایشان از نوعی رخوت و خستگی به وجود آمده در بعضی نهادها صحبت می‌کردند که در نتیجه این رخوت حاضر نیستند راه‌های حل مشکلاتِ دشوار مملکت را دنبال کنند. 🔸ما در یک جنگ تمام عیار با دشمن هستیم، جنگ جای استقامت، ابتکار و نشاط است، وقتی بدنه اجرایی جامعه ما یک بدنه خسته و پیر است مخصوصاً اگر در میان این خستگی، یک نگاه اعتماد به دشمن نیز اضافه شود تا زمانیکه با دشمن وارد کار نشویم مشکلات‌‌مان حل نمی‌شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم: 🔹دوره ی نظام سازی توحیدی و افول امریکا است و نام و عنوان خوبی انتخاب شده از این جهت که ما روندی را که شاهد هستیم در معادلات جهانی اگر این روند را در یک نموداری قرار بدهیم خیلی خوب می توانیم تصدیق بکنیم که امپراطوری امریکا و قدرت امریکا رو به زوال است و روز به روز اقتدارش کاسته شده. 🔹اگر زمانی در این کشور مشاهده می شد که رئیس جمهوری امریکا و رئیس جمهور شوروی و بریتانیای کبیر می امدند در تهران جلسه ای برگزار می کردند بدون اینکه حتی پادشاه ایران باخبر بشود و بعد هم که باخبر می شد و درخواست می کرد که ایشان هم در جلسه راه بدهند و راه نمی دادند این قصه برای سال هزار و سیصد و بیست است. 🌐 yon.ir/lnpBk 🆔 @vasael_ir
♻️هم اندیشی ✔️با حضور اساتید معظم ، و 📅 9 اسفند 97 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌸 رسول الله می‌نازد که دارد دختری چون او 🌸 کتاب الله می‌نازد که باشد کوثرش زهرا...!! 🌺میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، روزمادر و روز زن بر همگان مبارک🌺 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
◽️ قلب این زن حکیمه و این زن عالمه و این زن محدثه و این زنی که با عوالم غیب ارتباط داشت و این زنی که فرشتگان با او حرف می‌زدند، آن‌چنان به عوالم ملک و ملکوت روشن بود که قلب علی علیه‌السلام و قلب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم . این زن با همه ظرفیت و با آن مقام شامخ پشت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مثل کوه ایستاد و تا زنده بود در همه مراحل زندگی با تمام وجود از امیرالمؤمنین علیه‌السلام و از مقام ولایت دفاع کرد. مقام معظم رهبری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢هیچ مناسبتی میان نظام اسلام و غرب وجود ندارد/ دو علت متفاوت، معلول مشترک ایجاد نمی‌کند 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره آموزشی تمدن‌سازی توحیدی و افول آمریکا با ارائه موضوع «بررسی تفاوت نظامات غرب و اسلام» گفت: 🔹وقتی در اسلام و غرب ارزش‌ها و هنجارها که سنگ بنای شکل‌گیری نظامات اجتماعی هستند، متفاوت می‌باشند، چگونه می‌توان انتظار داشت که این دو نظام در سازمان‌ها و ساختار مشترک باشند؟ چطور می‌شود دو علت متفاوت معلول مشترک ایجاد کنند؟ تک تک ساختارها و سازمان‌های غرب با هنجارهای مادی تناسب دارد و نه هنجارهای الهی. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/V1KiR3 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حجت‌الاسلام_حاج‌ابوالقاسم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/1XsUC2