eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠اگر امروز نامی از خدا و انبیاء و ارزش‌ها وجود دارد، همه وامدار فاطمه(س) است 🔹جامعه حقیقی اسلام، جامعه ای است که از بیت ام ابیها بهره گرفته باشد، خانه فاطمه(س) پاکی را به جهانیان عطا کرده و ۱۱معصوم از این دامان به جهانیان معرفی و اعطا شده اند. 🔸اگر فاطمه سلام الله علیها و حسین‌(ع) نبودند تقوا و ارزشها در دنیا از بین می رفت؛ امروز اگر نامی از خدا و انبیاء و ارزشها برده می شود و عدالت و تقوا و ارزش ها همچنان در جامعه بشری مطرح است وامدار فاطمه سلام الله علیها است. 🔹جهان امروز انقطاع عمیق بین عقل و حواس انسان ایجاد کرده است به گونه ای که انسان‌های تربیت شده مکتب امروزی در مسیر درستی نیستند و در نگاه ایرانی اسلامی این رویکرد باید تغییر یابد. 🔸جهان غرب از طریق رسانه‌ها ساختار هویتی جدید و مطلوب خویش را برای نسل جدید زنان و دختران، هماهنگ با آرمان‌های غرب عملیاتی کرده و آنان را تحت سیطره خویش قرار دهند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️خدا با ماست به شرط آنکه برای خدا باشیم! 🔸هرکس به وعده نصرت الهی باورندارد، به چهل سال انقلاب نگاه کند 🔸رهبرانقلاب، صبح امروز در دیدار مداحان: 🔹 دشمنان حقیقت و دین خدا، تازه به وجود نیامده‌اند و از آغاز، حضور و صف‌آرایی داشتند. امروز هم، همان صف‌آرایی هست و بعد از این هم خواهد بود. امروز شما در همان صفی هستید که ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) در آن قرار داشتند. اگر صف خود را نشناسیم دچار اشتباه میشویم. 🔹 امروز هم پرچمی که در آسیا، اروپا و آمریکا و هر نقطه عالم در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده، همان پرچمی است که در مقابل ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته بود. 🔹 دشمنان نابود شدند و پیامبران زنده‌اند. علت زنده ماندن راه پیامبران این است که خدا به آنان فرمود إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى‌ نترسید واهمه نکنید و دچار اشتباه نشوید. خدا باشماست. 🔹 هرکس به این وعده‌ی الهی باور ندارد، به این #۴۰سال نگاه کند که دشمنان ما که مرکز قدرت دنیای مادی بودند، با همه‌ی وجود در مقابل این انقلاب ایستادند و هرکار توانستند کردند. 🔹 بعد از ۴۰ سال آنها ضعیف‌تر از روز اولند و ما قوی‌تریم. این نشان میدهد خدای متعال با ماست؛ اما یک شرط دارد که با خدا باشید. ان تنصرالله ینصرکم. این درس را امام خمینی(ره) به ما داد. میگفت با خدا باشید و خودش با خدا بود. ۹۷/۱۲/۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚠️ در مقابل برنامه دشمن علیه خانواده بایستید 👈 این بهترین کار برای حفظ انقلاب است 🔻 رهبرانقلاب: 🔹 از افتخار مداحی اهل بیت به بهترین وجه استفاده کنید و مردم را به سمت اهداف انقلاب و به سمت ایجاد دنیای مومن و سالم و امن و امان هدایت کنید؛ دنیایی که به معنای واقعی مزرعه آخرت باشد؛ هم رفاه مادی، هم شوکت بین‌المللی و هم بهجت معنوی. ما دنبال این هستیم و هرکدام وظیفه‌ای داریم. 🔸 در این برهه به‌خصوص روی مسئله تأکید کنید. دشمن بشریت تصمیم گرفته خانواده را از بین ببرد. از صد سال پیش تصمیم گرفتند خانواده را از بین ببرند؛ این ازدواج‌های سخت و دیرهنگام و فرزندآوری کم، این ازدواج به تعبیر زشتشان سفید که سیاه و غلط است و از بین بردن حیا و عفت از برنامه‌های دشمن است. 🔺 شما مقابله با این‌ها را وظیفه خود قرار دهید. به ترویج طهارت و پاکیزگی کشور همت بگمارید که از بهترین کارها برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی است. ۹۷/۱۲/۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸دیدگاه فقهای شیعه و سنی درباره کارمزد 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : مسئله از این‌جا شروع شده که برخی از که در مناطق مختلف ایران ایران از جمله در استان‌های مرزی زندگی می‌کنند نسبت به برخی از معاملات بانکداری بدون ربای ایران شک و تردید داشتند لذا بانک انصار پیشگام شد و جلسات متعدد علمی با این اساتید و علمای اهل سنت از یک طرف و علمای شیعه از طرف دیگر گذاشته شد و موارد اختلافی و همچنین موارد مشترک استخراج شد. 🔹با ملاحظه این شرایط مشخص شد که می‌توان براساس مشترکات شیعه و اهل سنت، شعبه‌هایی را طراحی کرد که با استفاده از برخی روش‌های سپرده‌گیری و برخی روش‌های اعطای تسهیلات فعالیت بانکی انجام دهند که هم مورد تأیید فقهای شیعه و هم اهل سنت است. 🔹 اولین نمونه این شعبه ها، شهر زاهدان بود که پیرو جلسات متعدد علمی که اساتید حوزه علمیه قم با علمای اهل سنت مسجد مکی زاهدان داشتند، به تفاهم رسیدیم که شعبه‌ای را اختصاص دهیم که از میان قانون عملیات بانکی بدون ربا، برخی از قراردادها را مورد استفاده قرار دهد. برای مثال در بخش سپرده‌های بانکی، سپرده‌هایی همانند قرض‌الحسنه جاری، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار مورد اشتراک شیعه و سنی بود. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اسلام و حکومت دینی مانع پیشرفت‌های نوین نیست/ حوزه پاسخگوی شبهات باشد 📌آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار، در تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب گفت: 🔹یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان، پاسخگویی عالمانه به شبهات است. ایشان فرمودند که طلاب و فضلای جوان باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» تمسک می‌شود را پاسخ دهند. 🔹یک توهم در عده‌ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که گمان می‌کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت‌های نوین مخالف است. 🔹اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می‌شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد؛ نمی‌توان گفت چون پیشرفت بوجود آمده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید در دسترس همگان باشد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیانیه گام دوم.pdf
397.8K
💠تحلیل محتوایی و توضیحی 👤حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه / عضو هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ تقدیر آیت الله مکارم شیرازی از بیانیه مقام معظم رهبری (گام دوم انقلاب) آیت الله امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه خود: 🔹بیانیه رهبر انقلاب، جامع، حساب شده، پر معنی و راهگشا است و باید تمام ظرفیت ها و امکانات جهت تحقق بندهای مختلف آن بسیج شود. 🔹این بیانیه جامع، منشور و نقشه راهی برای چهل سال آینده انقلاب و کشور است. 🔹باید درباره مسائل فرهنگی و اخلاقی گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و بیان راه حل ها چاره اندیشی کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی 📌رهبر جامعه اسلامی باید اُذن خیر باشد/ اسوه بودن پیامبر(ص) قاعده اصولی است و حکم به دیگران هم تعمیم دارد 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹منافقین نسبت ساده‌لوحی به پیامبر(ص) می‌دادند و خداوند از ایشان دفاع کرده و این خوش‌باوری را توضیح می‌دهد. این رفتار در حوزه رهبری و هدایتگری قرار دارد اما این که بگوییم در مطلق تعامل‌ها این‌گونه باشد، نیست. بیشتر ادب تبلیغ، رفتار هدایتگری است و نمایانگر این است که چنین رهبری باید اذن خیری باشد. 🔹اسوه حسنه بودن پیامبر در آیه «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» از قواعد اصولی است نه قاعده فقهی لذا حکم را تعمیم می‌دهد و قائل است که یک رفتار و کردار خاصی که پیامبر(ص) دارد برای دیگران نیز است و بیان تعمیم دهنده حکم است.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت‌الله‌العظمی سبحانی امروز در درس خارج:🔻 ⭕️ امروز غالب استفتائات دفتر ما مشکل بانکی است؛ چراکه مردم از بانک وام گرفته و بانک هم سود مشخص کرده و در کنار بهره، هم دریافت می کنند که مراجع آن را می‌دانند؛ باید مطابق با نظر مراجع تقلید عمل کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله محسن اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠بررسی معنای "باهتوهم" در روایات اسلامی 🔹اینکه «بَاهِتُوهُمْ» در روایت به چه معناست اختلاف است؛ برخی گفته‌اند که به معنای این است که به آن‌ها بهتان بزنید؛ زیرا وقتی حرمت نداشته باشند می‌توان به آن‌ها بهتان زد. 🔸اما رأی بهتر این است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» مانند آیه کریمه که می‌فرماید: «فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ» یعنی آن‌ها را قاطعانه اسکات کنید؛ یعنی با حجت و برهان زبان آن‌ها را قطع کنید تا نتوانند علیه اسلام و یا در ترویج بدعت خود کاری کنند. 🔹ظاهراً به همین معنا باشد لذا قرینه آن هم این است که می‌فرماید: «کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ» این هم قرینه دیگری است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» یعنی حاجّوهم إحتجاجاً یَبهَتوهم یا یُبهِتوهم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بانک مرکزی به سمت ارزهای متمرکز برود/ فراگیر شدن پول مجازی کوتاه کردن دست نظام سلطه از سرمایه‌های جهانی است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در کرسی آزاد اندیشی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» با اشاره به تعدادی از اشکالات مطرح در رابطه با ارزهای مجازی از قبیل توسعه پول‌شویی و فرار مالیاتی گفت: بانک مرکزی برای حل این قبیل اشکالات و آسیب‌ها باید به سمت ارزهای متمرکز برود و پیشنهاد بنده اینست که حتی بر فرض حرمت معاملات این قبیل پول‌ها، کمیته متخصصین در رابطه با ارزهای رمزپایه بدون فوت وقت تشکیل شود. مفتاح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
#اختصاصی 💢نمی‌توانیم ژاپن اسلامی بشویم/ در شهربازی، نمازخانه می‌گذارند و فکر می‌کنند اسلامی شده است  ✔️حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ در نشست «نظام توحیدی و افول آمریکا»: 🔹ساختن آپارتمانی که اندرونی و بیرونی دارد که کاری ندارد و می‌شود؛ اما باید آن مهندس معمار و نقشه‌کش و شهر ساز بفهمد که شهری که هویت اسلامی دارد برای ما بسازد.  🔹ما در جمهوری اسلامی مکتب سیاسی‌مان مکتب حکومت الله و حاکمیت دین و مردم‌سالاری دینی است. این مکتب، قانونی را پیشنهاد می‌کند و این قانون به تصویب می‌رسد که به آن قانون اساسی می‌گوییم. قانون اساسی ما برخاسته از مکتب سیاسی اسلام است. 🔹در سازوکار فرهنگی که در غرب حاکم است، نظام اجتماعی غرب یک ارتباط تنگاتنگ با مکتب و ارزش‌های مادی دارد. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/nJOb0 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔸گام دوم انقلاب جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی است 🔸حوزه کمر همت ببندد آیت الله در همایش رسالت های حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی: 🔹گام دوم انقلاب اسلامی گام جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی است. 🔹در این بیانیه وظیفه جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی بر عهده حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان گذاشته شده است. 🔹برای تبیین مدنیت اسلامی باید مدنیت غرب را ابتدا مورد نقد جدی قرار دهیم. 🔹نقد گسترده تمدن غرب زمینه پایه گذاری تمدن اسلامی را فراهم می کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری 🔹دوره آموزشی #عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا ✔️استاد: حجت الاسلام قاسمیان #پژوهشگاه_فقه_نظام #پژوهشکده_شهید_صدر . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌹 سخن‌نگاشت | رمز اقتدار یک ملت، حضور دلیرانه جوانان در میدان‌هاست 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 سی و هفتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی : 🔹بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. وسائل 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی‌کند/ ۶ خصوصیت فقه نظام 📌آیت الله علی اکبر رشاد در نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام‌ساز» گفت: 🔹اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمی‌کند چرا که شئون مسائل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که اداره می‌کند. 🔹علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند. 🔹برخی تصور می‌کنند فقه نظام یعنی فقه نظام‌مند و دارای ساختار که مراد این نیست. 🔹فقه نظام عموماً به سمت عمومی‌سازی و جمع‌سازی شریعت می‌رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی‌سازی فقه است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه شیعه بر خلاف فقه اهل تسنن و یهود ظرفیت‌ تمدن‌سازی دارد ✔️حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار، درنشست «ظرفیت های تمدنی فقه شیعه»: 🔹اگر فقیهی دلالت نصوص دینی بر ساخت نظام‌های سیاسی اجتماعی را نپذیرد، قطعا فقه او تمدن ساز نخواهد بود و در عین حال نمی‌توان ادعا کرد که فقه مأموریت تمدنی ندارد. 🔹هر منبع معرفتی که بخواهد تمدن ساز باشد باید بتواند با کثرات متنوع تمدن نسبت بگیرد و ادعای بنده این است که میراث فقهی شیعه در برش‌های فقهی فردی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی به گونه‌ای است که می‌تواند با کثرات تمدن ارتباط بگیرد و برای همه لایه های انسان نسخه داشته باشد. 🔹فقه اهل تسنن و یهود تمدن ساز نیست و فقه شیعه تمدن ساز است و فقه یهود ممکن است بعضی از اجزا و ارکان تمدنی را به صورت خرد پاسخ دهد، اما خودش تمدن ساز و تمدن زا نمی‌تواند شود، اما فقه شیعه به دلیل ظرفیت‌های میراثی و روشی که دارد تمدن ساز است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸هدف فقه نظام اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | آیت‌الله ، از پیشگامان بحث 🔹جهت مطالعه کامل این گزارش به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/Zjetb 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚩 بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد: این بیانیه مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠رفتار در رابطه با حقوق انسان، سراسر تناقض است 🔹زمانی که نماینده رهبر انقلاب در انگلیس بودم، می‌شنیدیم که بسیاری از مسلمانان در زندان هستند که نیاز به مبلغ مذهبی دارند. متوجه شدیم دستگاه‌های اطلاعاتی راه را برای گروه های افراطی باز کردند تا از زندان ها یارگیری کنند. 🔸در حقیقت از جنایت کارهایی که در زندان بودند، عضوگیری می‌کردند و به همین جهت می‌بینید که یک نفر از اروپا به سوریه می رود و سر آدم را می برد. 🔹این در حالی است که یک وقتی یکی از سفرای ما از حج برگشته بود، برای او سر گوسفندی را بریدند. آن زمان جنجال زیادی برپا شد که اینها سر گوسفند را بریدند ولی همان زمان اجازه می دادند افرادی با نگاه های افراطی به وجود بیایند که سر انسان ها را در سوریه ببرند؛ آن هم به شکل برنامه ریزی شده که رسانه ها را آماده می کنند تا در دنیا پخش شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله سید مهدی میرباقری: 💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمان‌سازی» و «راهبردنگاری» و «نظریه‌پردازی» صورت گیرد. 💥 «بیانیه گام دوم»، به‌یک‌معنا قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیه‌ای فوق‌العاده دقیق است و إن‌شاء‌الله اثرگذار خواهد بود. بسیاری از بحران‌هایی که در جامعهٔ ما وجود دارد، ناشی از «فقدان استراتژی» یا «انتخابِ استراتژیِ ضعیف» در شکاف تمدنیِ اسلام و غرب است. امیدواریم این بیانیه بتواند این خلأ را پر کند و جلوی حرکت‌های زیگزاکیِ دولت‌ها را بگیرد. 💠 در بینِ اسناد راهبُردی که روحانیتِ شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آورده‌اند، بیانیهٔ گام دوم جزوِ انگشت‌شمارهاست که به‌یک‌معنا، قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه» مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه» شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاس راهبَریِ حوادث ملی هستند و این متن در مقیاس راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار فاخری است که به تجلیل از آن نباید اکتفا کنیم، بلکه باید فهم صحیح و تحلیل صحیح بشود و برمبنای آن، «گفتمان‌سازی اجتماعی» و «نظریه‌پردازی اجتماعی» و نیز «راهبردنگاری» صورت بگیرد و اسنادی مثل «الگوی پیشرفت» با آن هماهنگ شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir