eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ تقدیر آیت الله مکارم شیرازی از بیانیه مقام معظم رهبری (گام دوم انقلاب) آیت الله امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه خود: 🔹بیانیه رهبر انقلاب، جامع، حساب شده، پر معنی و راهگشا است و باید تمام ظرفیت ها و امکانات جهت تحقق بندهای مختلف آن بسیج شود. 🔹این بیانیه جامع، منشور و نقشه راهی برای چهل سال آینده انقلاب و کشور است. 🔹باید درباره مسائل فرهنگی و اخلاقی گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و بیان راه حل ها چاره اندیشی کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی 📌رهبر جامعه اسلامی باید اُذن خیر باشد/ اسوه بودن پیامبر(ص) قاعده اصولی است و حکم به دیگران هم تعمیم دارد 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹منافقین نسبت ساده‌لوحی به پیامبر(ص) می‌دادند و خداوند از ایشان دفاع کرده و این خوش‌باوری را توضیح می‌دهد. این رفتار در حوزه رهبری و هدایتگری قرار دارد اما این که بگوییم در مطلق تعامل‌ها این‌گونه باشد، نیست. بیشتر ادب تبلیغ، رفتار هدایتگری است و نمایانگر این است که چنین رهبری باید اذن خیری باشد. 🔹اسوه حسنه بودن پیامبر در آیه «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» از قواعد اصولی است نه قاعده فقهی لذا حکم را تعمیم می‌دهد و قائل است که یک رفتار و کردار خاصی که پیامبر(ص) دارد برای دیگران نیز است و بیان تعمیم دهنده حکم است.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت‌الله‌العظمی سبحانی امروز در درس خارج:🔻 ⭕️ امروز غالب استفتائات دفتر ما مشکل بانکی است؛ چراکه مردم از بانک وام گرفته و بانک هم سود مشخص کرده و در کنار بهره، هم دریافت می کنند که مراجع آن را می‌دانند؛ باید مطابق با نظر مراجع تقلید عمل کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله محسن اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠بررسی معنای "باهتوهم" در روایات اسلامی 🔹اینکه «بَاهِتُوهُمْ» در روایت به چه معناست اختلاف است؛ برخی گفته‌اند که به معنای این است که به آن‌ها بهتان بزنید؛ زیرا وقتی حرمت نداشته باشند می‌توان به آن‌ها بهتان زد. 🔸اما رأی بهتر این است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» مانند آیه کریمه که می‌فرماید: «فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ» یعنی آن‌ها را قاطعانه اسکات کنید؛ یعنی با حجت و برهان زبان آن‌ها را قطع کنید تا نتوانند علیه اسلام و یا در ترویج بدعت خود کاری کنند. 🔹ظاهراً به همین معنا باشد لذا قرینه آن هم این است که می‌فرماید: «کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ» این هم قرینه دیگری است که مراد از «بَاهِتُوهُمْ» یعنی حاجّوهم إحتجاجاً یَبهَتوهم یا یُبهِتوهم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢بانک مرکزی به سمت ارزهای متمرکز برود/ فراگیر شدن پول مجازی کوتاه کردن دست نظام سلطه از سرمایه‌های جهانی است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در کرسی آزاد اندیشی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» با اشاره به تعدادی از اشکالات مطرح در رابطه با ارزهای مجازی از قبیل توسعه پول‌شویی و فرار مالیاتی گفت: بانک مرکزی برای حل این قبیل اشکالات و آسیب‌ها باید به سمت ارزهای متمرکز برود و پیشنهاد بنده اینست که حتی بر فرض حرمت معاملات این قبیل پول‌ها، کمیته متخصصین در رابطه با ارزهای رمزپایه بدون فوت وقت تشکیل شود. مفتاح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
#اختصاصی 💢نمی‌توانیم ژاپن اسلامی بشویم/ در شهربازی، نمازخانه می‌گذارند و فکر می‌کنند اسلامی شده است  ✔️حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری؛ در نشست «نظام توحیدی و افول آمریکا»: 🔹ساختن آپارتمانی که اندرونی و بیرونی دارد که کاری ندارد و می‌شود؛ اما باید آن مهندس معمار و نقشه‌کش و شهر ساز بفهمد که شهری که هویت اسلامی دارد برای ما بسازد.  🔹ما در جمهوری اسلامی مکتب سیاسی‌مان مکتب حکومت الله و حاکمیت دین و مردم‌سالاری دینی است. این مکتب، قانونی را پیشنهاد می‌کند و این قانون به تصویب می‌رسد که به آن قانون اساسی می‌گوییم. قانون اساسی ما برخاسته از مکتب سیاسی اسلام است. 🔹در سازوکار فرهنگی که در غرب حاکم است، نظام اجتماعی غرب یک ارتباط تنگاتنگ با مکتب و ارزش‌های مادی دارد. ادامه مطلب👈 http://yon.ir/nJOb0 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔸گام دوم انقلاب جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی است 🔸حوزه کمر همت ببندد آیت الله در همایش رسالت های حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی: 🔹گام دوم انقلاب اسلامی گام جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی است. 🔹در این بیانیه وظیفه جامعه سازی بر مبنای تمدن اسلامی بر عهده حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان گذاشته شده است. 🔹برای تبیین مدنیت اسلامی باید مدنیت غرب را ابتدا مورد نقد جدی قرار دهیم. 🔹نقد گسترده تمدن غرب زمینه پایه گذاری تمدن اسلامی را فراهم می کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری 🔹دوره آموزشی #عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا ✔️استاد: حجت الاسلام قاسمیان #پژوهشگاه_فقه_نظام #پژوهشکده_شهید_صدر . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌹 سخن‌نگاشت | رمز اقتدار یک ملت، حضور دلیرانه جوانان در میدان‌هاست 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 سی و هفتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی : 🔹بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است. شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔹شهید صدر در بحث سنت‌های تاریخی و جامعه‌شناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است. وسائل 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی‌کند/ ۶ خصوصیت فقه نظام 📌آیت الله علی اکبر رشاد در نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام‌ساز» گفت: 🔹اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمی‌کند چرا که شئون مسائل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که اداره می‌کند. 🔹علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند. 🔹برخی تصور می‌کنند فقه نظام یعنی فقه نظام‌مند و دارای ساختار که مراد این نیست. 🔹فقه نظام عموماً به سمت عمومی‌سازی و جمع‌سازی شریعت می‌رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی‌سازی فقه است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه شیعه بر خلاف فقه اهل تسنن و یهود ظرفیت‌ تمدن‌سازی دارد ✔️حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار، درنشست «ظرفیت های تمدنی فقه شیعه»: 🔹اگر فقیهی دلالت نصوص دینی بر ساخت نظام‌های سیاسی اجتماعی را نپذیرد، قطعا فقه او تمدن ساز نخواهد بود و در عین حال نمی‌توان ادعا کرد که فقه مأموریت تمدنی ندارد. 🔹هر منبع معرفتی که بخواهد تمدن ساز باشد باید بتواند با کثرات متنوع تمدن نسبت بگیرد و ادعای بنده این است که میراث فقهی شیعه در برش‌های فقهی فردی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی به گونه‌ای است که می‌تواند با کثرات تمدن ارتباط بگیرد و برای همه لایه های انسان نسخه داشته باشد. 🔹فقه اهل تسنن و یهود تمدن ساز نیست و فقه شیعه تمدن ساز است و فقه یهود ممکن است بعضی از اجزا و ارکان تمدنی را به صورت خرد پاسخ دهد، اما خودش تمدن ساز و تمدن زا نمی‌تواند شود، اما فقه شیعه به دلیل ظرفیت‌های میراثی و روشی که دارد تمدن ساز است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸هدف فقه نظام اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | آیت‌الله ، از پیشگامان بحث 🔹جهت مطالعه کامل این گزارش به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/Zjetb 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚩 بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر رویکرد حداکثری به دین و مردم‌سالاری است 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد: این بیانیه مبتنی بر رویکرد حداکثری به آموزه‌های دین، معنویات و اخلاق و عدالت در جامعه است و از طرفی نگاه حداکثری به مردمسالاری نیز دارد. این نوع نگاه به زمین و آسمان، دین و دنیا و سعادت و رفاه، نگاه بسیار مؤثری است و اگر این نگاه قابلیت الگوبرداری و تحقق حداکثری نداشت هیچ‌گاه نظام‌های غربی و در رأس آن‌ها، آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران هماوردی نمی‌کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠رفتار در رابطه با حقوق انسان، سراسر تناقض است 🔹زمانی که نماینده رهبر انقلاب در انگلیس بودم، می‌شنیدیم که بسیاری از مسلمانان در زندان هستند که نیاز به مبلغ مذهبی دارند. متوجه شدیم دستگاه‌های اطلاعاتی راه را برای گروه های افراطی باز کردند تا از زندان ها یارگیری کنند. 🔸در حقیقت از جنایت کارهایی که در زندان بودند، عضوگیری می‌کردند و به همین جهت می‌بینید که یک نفر از اروپا به سوریه می رود و سر آدم را می برد. 🔹این در حالی است که یک وقتی یکی از سفرای ما از حج برگشته بود، برای او سر گوسفندی را بریدند. آن زمان جنجال زیادی برپا شد که اینها سر گوسفند را بریدند ولی همان زمان اجازه می دادند افرادی با نگاه های افراطی به وجود بیایند که سر انسان ها را در سوریه ببرند؛ آن هم به شکل برنامه ریزی شده که رسانه ها را آماده می کنند تا در دنیا پخش شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله سید مهدی میرباقری: 💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمان‌سازی» و «راهبردنگاری» و «نظریه‌پردازی» صورت گیرد. 💥 «بیانیه گام دوم»، به‌یک‌معنا قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیه‌ای فوق‌العاده دقیق است و إن‌شاء‌الله اثرگذار خواهد بود. بسیاری از بحران‌هایی که در جامعهٔ ما وجود دارد، ناشی از «فقدان استراتژی» یا «انتخابِ استراتژیِ ضعیف» در شکاف تمدنیِ اسلام و غرب است. امیدواریم این بیانیه بتواند این خلأ را پر کند و جلوی حرکت‌های زیگزاکیِ دولت‌ها را بگیرد. 💠 در بینِ اسناد راهبُردی که روحانیتِ شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آورده‌اند، بیانیهٔ گام دوم جزوِ انگشت‌شمارهاست که به‌یک‌معنا، قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه» مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه» شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاس راهبَریِ حوادث ملی هستند و این متن در مقیاس راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار فاخری است که به تجلیل از آن نباید اکتفا کنیم، بلکه باید فهم صحیح و تحلیل صحیح بشود و برمبنای آن، «گفتمان‌سازی اجتماعی» و «نظریه‌پردازی اجتماعی» و نیز «راهبردنگاری» صورت بگیرد و اسنادی مثل «الگوی پیشرفت» با آن هماهنگ شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢هدف اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است 📌حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم در نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام‌ساز» گفت: 🔹اگر دین را مشتمل بر دستورات فردی و اجتماعی دانستیم که مقتضای کمال شریعت نیز همین است، اگر قرار است به عنوان عالمان دین به پادارنده دین در ساحت فردی و اجتماعی باشیم به نظر می‌رسد نیاز به یک فقه جدیدی داریم. 🔹برای فقه نظام حداقل پنج تقریر قابل بیان است: 1- مقصود از فقه نظام، فقه نظام‌مند است؛ 2- فقه نظام همان تقریر شهید صدر است؛ 3- برخی فقه نظام را به معنای فقه جامعه می‌گیرند؛ یعنی کشف احکام زندگی اجتماعی؛ 4- فقه نظام، فقه ساختارهاست؛ 5- فقه نظام به معنای فقه اقامه دین است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ ترکیب تمدنی حرکت آفرین 🔸 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ما وقتى مى ‏خواهيم شيوه يا چارچوبى كلى براى سازندگى امت و نابودى ريشه ‏هاى عقب‏ ماندگى آن انتخاب كنيم بايستى در پى تركيبى تمدنى باشيم كه بتواند امت را به حركت درآورد و تمامى نيروها و انرژى ‏هاى او را براى مبارزه بر ضد عقب‏ ماندگى بسيج كند و هيچ حكومتى نمى ‏تواند اين تركيب تمدنى را به انسان جهان اسلام ارائه دهد مگر حكومت اسلامى كه اساس سازندگى و چارچوب نظام اجتماعى خود را از اسلام مى‏ گيرد. 🔹 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۱۴. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 💠وظیفه مسلمان در برابر ظلم علنی چیست؟ 🔹 حتی اگر شما مظلوم آن ظالم نباشید اما یک ظالمی ظلم کرده ظلم آن هم علنی است ظلم مخفی نیست. اگر ظلم علنی باشد این مستثنی از «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» است‌. 🔸اینجا کسی جهرا بگوید در روزنامه بنویسد در رسانه بگوید. خیلی از احکام بیان ترویجی مربوط به رسانه می‌شود. 🔹حضرت نوح می‌گوید: «قَالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوتُ قَومِی لَیلا وَنَهَارا» تا آنجا که می‌فرماید: «وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوتُهُم لِتَغفِرَ لَهُم جَعَلُواْ أَصَبِعَهُم فِیءَاذَانِهِم وَٱستَغشَواْ ثِیَابَهُم وَأَصَرُّواْ وَٱستَکبَرُواْ ٱستِکبَارا ثُمَّ إِنِّی دَعَوتُهُم جِهَارا» این‌ها کار خلاف کرده‌اند می‌گوید من کار خلافشان را جهرا گفتم خلاف است قبول نکردند. 🔸خب پس این جهر به خلافی است که ظالم کرده است. پیامبر الهی می‌گوید من این خلاف آن‌ها را جهرا مورد نهی قرار میدهم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢لزوم تشکیل اتاق فکر برای تبیین بیانیه گام دوم/ به همایش و تجمع بسنده نکنیم 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس خارج خود، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، بر لزوم تبیین ابعاد مختلف این بیانیه از سوی صاحب نظران و کارشناسان تأکید و تصریح کرد: کارشناسان بدون این که یکدیگر را متهم کنند باید به این سند مهم به صورت عمیق و دقیق بپردازند، نه این که هرطرف فرازهایی از بیانیه که به نفع خودشان است را مورد توجه قرار دهند و به نفع خودشان تفسیر کنند.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است 🔹یاداشتی از حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است 👈 یادداشتی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقاتهرانی 🏷 بمناسبت بیانیه 🔻 این روزها که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را سپری می‌کنیم و وارد فاز دوم انقلاب شده‌ایم، این امتِ بالغ نشان داده است که چگونه اصول را از فروع تمیز می‌دهد و حفظ اصل نظام و امر ولی را فهم می‌کند؛ با وجود این‌که به برخی مسئولین و حتی نهاد‌ها نقد دارد. بی‌شک، دشمن از ترفندهای بسیاری برای دلسرد کردن جامعه و به ویژه نسل جوان که کارآمدترند استفاده کرده و بهره‌برداری می‌کند. آتش‌بارهای فضای مجازی بی‌مهار و لحظه به لحظه بر این جهت اصرار دارند تا دل عزیزان ما را خالی کنند، ولی به راستی باید قدری به گذشته نگریست و قدری وضع موجود را مورد مطالعه قرار داد. بیانیه امام عزیز ما، در این راستا سخت راهگشا و بیدارکننده و بصیرت‌بخش است. 🔹 عزیزان نوجوان و جوانم! به‌هوش باشید که امامتان به میدان آمده است. آیا دقت کرده‌اید که حضرت آقا این انقلاب را فراگیر، همگانی، جهانی، پویا، زنده و بدون تاریخ مصرف دیده‌اند؟ توجه دارید که انقلاب را متصل به ذات احدیت دیده‌اند؟ مردم انسان‌های کامل را جدی‌تر می‌گیرند. ما هم خود باید جدی عمل کرده و انقلاب و دشمنانش و فرصت‌ها و چالش‌هایش را نیز جدی بگیریم. فریادهای «لبیک یا خامنه‌ای» اینک باید خود را نشان دهد. 🔸 به‌هوش باشیم! به‌هوش باشیم که فرمانش رسیده و راهکارهایش برای گام دوم انقلاب پیشِ روی ماست. عزیزانم! بیانیه امام را چندین‌باره بخوانیم و وضعیت موجود، حال و آینده انقلاب و وظایف خود و به ویژه جوانان را دریابیم. 🔹 آن را بار دیگر بخوانید! با دقت بخوانید! بنده هم آن را با چشم ظاهر و باطن بار دیگر می‌خوانم و آن را در حد فهم خود، برای شما عزیزان بازخوانی خواهم کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir