eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ رهبرانقلاب: خيال نكنيد امام سال ۵۷ همان امام سال۶۸ بود/ امام روزبه‌روز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد 📝 آیت الله خامنه‌ای: شما خیال نکنید که امامِ سال ۶۸ که به جوار الهی رفت، همان امامِ سال ۵۷ بود که وارد ایران شد. نخیر، امام خیلی جلو رفته بود، خیلی پیشرفت کرده بود، خیلی بالا رفته بود... 🔻خدا شاهد است که بعد از هر ماه رمضان، گاهی که خدمت امام میرسیدم، برایم محسوس بود که در این ماه رمضان، امام نسبت به گذشته بالاتر رفته، پرواز کرده و از مادّه دورتر شده است. 🔹روزبه‌روز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد. انسان مؤمن، این است. «من ساوی یوماه فهو مغبون». 🔺اگر دو روزمان مثل هم باشد، سرمان کلاه رفته است. مغبون، یعنی فریب خورده، سرکلاه‌رفته. و کسی که فردایش از امروزش بدتر باشد، «فهو ملعون»؛ یعنی طرد شده است. ۶۹/۱۱/۲٩ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر» مطرح کرد؛ 🔹 مقصود از اشتهار و ابانه در چه حوزه و محیطی است؟ می‌فرمایند مقصود جابجا مختلف است، بعضی جاها مقصود فی الروایات، فی النصوص الشرعیة، گاهی بین الفقهاء و گاهی بین المسلمین، بین المذهب الجعفری است. 🔹 به تناسب امر، اشتهار معنا می‌شود که گاهی لازمه حرف این است که در روایات و سخنان خود ائمه اطهار(ع) اشتهار پیدا کند. 🔹 آیا قائلین به حجیت قاعده لو کان لبان در تمام این فروض چه در ناحیه ملازمه، چه در ناحیه استثنایی می‌گویند قاعده لو کان لبان حجت است یا نه؟ 🔹 قطعاً آن جایی که هر دو طرف قطع است؛ هم ملازمه قطع است، هم لم یبن قطع است، اینجا لااشکال به این‌که حجت است. 🔹 جایی که هر دو طرف اطمینانی باشد، این جا هم لا اشکال در این که حجیت دارد به خاطر این که اطمینان ولو قطع نیست اما به حسب ادله‌ای که در اصول اقامه شده و هم چنین در فقه، معمولاً آقایان می‌گویند اطمینان حجت است. 🔹 قاعده لو کان لبان، کجا حجت است؟ در جاهایی که آن ملازمه یک امر حجتی قائم شده باشد. ولو این‌که حجتی که بر آن طرف قائم شده با این طرف دو سنخ باشد ولی حجت باشد. مواردی که حجت بر هر دو طرف وجود دارد این جا این قاعده قابل تمسک و اعتماد است.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🌷 دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است. عزت ایران و ایرانی، بلکه عزت اسلام و مسلمین، در این دهه، به دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایه‌گذاری شد. 🆔 @khosropanah_ir
💠حجت‌الاسلام دکتر موسی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از حقوق »: 🔸هرچند حقوق نسبت به فقه به لحاظ ماهیت و محتوا همچون لجه ای در میان اقیانوس بیکران است، لکن دریای عمیق و درپرور فقه از منظر روشی وشکلی و بی آنکه گرفتار التقاط شود حداقل در چند حوزه نیازمند استعاره از ساختار حقوقی است: ▪️تبویب مباحث: دانش حقوق برای پاسخ به نیازها از تقسیم ماهیتی و صلاحیتی برخوردار است که آن را در تحقق اهداف یاری می کند لکن در فقه همچنان مبحث کلان و بنیادین ولایت فقیه در ذیل فروعات بیع بحث می شود و یا قبل از اینکه ماهیت و مالکیت اموال و جایگاه فقهی آنها مشخص شود، فروعات در قالب متاجر بحث می شود، کما اینکه مسائل بسیار عمیق فقه بین الملل، فقه الاداره و... در ابواب مختلف پراکنده است. ▪️تدوین فلسفه فقه: رویکرد، اهداف و مبانی حقوق در فلسفه حقوق ارائه می شود، لکن عدم توجه به تدوین فلسفه فقه منجر به نامشخص ماندن رویکردها شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸روش شناسی: برای تحلیل و تفسیر صحیح قضایای فقهی نیاز به فنون و ابزارهای متنوع روش شناسی هست که هرچند دانش معظم اصول فقه که تک تک واژگان آن ریشه در تلاش های عالمانه، محققانه و عارفانه فقهای عظام دارد، این رسالت بزرگ را برعهده دارد لکن حداقل برای برخورد منطقی و علمی با روش های موجود نظیر هرمنوتیک، تحلیل گفتمان، منطق زبانی و... باید به روش شناسی های متناسب هم روی آورد. تعامل با علوم به ویژه علوم انسانی: مولفه ها و چگونگی تعامل دانش فقه با علومی همچون اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و... چندان روشن نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❇️ از بزرگترین ذخایر 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: اگرچه ملت مسلمان ایران همواره هویت جهادی اصیل خود را نشان داده است، اما نهضت زنده و معاصر آن به رهبری مرجع دینی حضرت آیت‌الله خمینی، به دلیل استمرار روبه‌رشد و حجم فداکاری‌ها و مقاومتی که از خود بروز داده است، بهترین تجلی این هویت است و ما باور داریم که این هویت جهادی مؤمنانه که ملت ایران با آن خود را شناسانده و می‌شناساند، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر و قوایی است که اسلام در تاریخ جدید خود به دست آورده است. 📜 بخشی از نامه‌ سرگشاده به ملت مسلمان ایران که شهید صدر در آستانه انقلاب اسلامی ایران به رشته تحریر درآرود و آن را در تاریخ ١۵ دی‌ماه ١٣۵٧ به صورت تلفنی به بیت امام خمینی (ره) در پاریس ابلاغ کرد. 🔸 بارقه‌ها، ص ٣۶٠. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️خاطراتی از درباره چگونگی پیاده شدن (ره) از هواپیما در 12 بهمن 1357: 💠در مورد چگونگی پیاده شدن از هواپیما مرحوم حاج احمد آقا در مجلسی خاطره جالبی نقل کرده اند. ایشان فرمودند: «وقتی که هواپیما در فرودگاه به زمین نشست حضرت آیت الله (برادر بزرگ امام خمینی) وارد هواپیما شد و پس از سال ها دوری با امام خمینی دیدار کرد و لحظاتی در کنار او به گفتگو نشست. 🔹لحظه رفتن که فرا رسید حضرت امام فرمودند آقا] آیت الله پسندیده باید جلو بروند و من پشت سر ایشان می روم. عرض کردم : مردم 14 سال است که انتظار این لحظه را می کشند، خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی منتظرند تا این لحظه ی تاریخی را به تصویر بکشند. هرچه اصرار کردم فایده ای نداشت. سرانجام راهی به ذهنم رسید. به عموی بزرگوارم پیشنهاد دادم که ایشان با جمعی از همراهان امام که از آمده بودند از هواپیما پیاده شوند و به جمعیت حاضر در سالن استقبال بپیوندند و بعداً امام پیاده شوند. به همین ترتیب عمل شد و بالاخره امام حاضر نشد یکی از آداب معاشرت اسلامی را نادیده بگیرد و از برادر بزرگ خویش جلو بیفتد ولو آن که در چنین شرایط استثنایی که میلیون ها چشم به آن دوخته است، قرار داشته باشد!» 📚 مهاجر قبیله ی ایمان، ص128 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔻 بررسی روایت «أَحْبِبْ‏ أَخَاكَ‏ الْمُسْلِمَ‏» ✅ احتمال اولش این است که بگوییم دال بر وجوب است احتمال دوم اینکه سیاقش عمدتاً امور مستحبی است و ظهور احبب را از وجوب برمی‌دارد و مستحب مؤکد می‌شود. ✅ این حب ظهور در امر قلبی دارد. کیفیت نفسانیه دارد. این احتمال اول و راجح در حب است. البته احتمال ضعیف هم احتمال دارد باشد که اظهار محبت باشد که خلاف ظاهر است. ✅ در روایت مسلم دارد نه مؤمن. در مؤمن چند احتمال بود که بنا بر بعضی احتمالات می‌شد تعمیم به عموم جامعه اسلامی داد اما در مسلم شامل همه مسلمانان می‌شود. ✅ مسلم یک معنای خاص هم دارد. اسلمت وجهی اما در روایات مسلم به معنای مشترک بین همه فرق و مذاهب به کار می‌رود. لذا حق مستحب مؤکد حب عام است شامل همه مسلمانان می‌شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠کرسی علمی ترویجی با موضوع الگوی انسان اقتصادی در قرآن کریم برگزار می گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
24.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | شرایط مسئولیت پذیری در اسلام 🔸حجت الاسلام والمسلمین 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝 درس خارج فقه کارگزاران 🎙 استاد 💠 حکم پذیرش مسئولیت در حکومت جائر 🔹بخش چهارم جمع بندی روایات دال بر نهی از کارگزاری در حکومت طاغوت از مجموع این روایات استفاده می شود ، پذیرش هر گونه سمت یا انجام کاری برای حاکم طاغوت به نوعی تقویت باطل و طاغوت و سبب از بین رفتن و تضییع حق حکومت عادل است. به تعبیر روایت : « ان فی ولایة الوالی الجائر دروس الحق کله و احیاء الباطل کله و اظهار الظلم ...» یعنی در پذیرش هر گونه مسئولیت یا انجام هر گونه کاری در ضمن ولایت طاغوت ، عناوینی اتفاق می افتد که همه آنها موجب تقویت باطل و از بین رفتن حق است. بنابراین فقط به مقدار ضرورت نظیر اضطرار به میته و خون می توان با ایشان همکاری کرد. در غیر این صورت حکم اولی در مساله حرمت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸علما نسبت به جنایت معامله قرن سکوت نکنند آیت الله در دیدار جمعی از علمای هندوستان: 🔹دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و صهیونیست ها با توطئه جدید معامله قرن در صدد نابودی آرمان فلسطین هستند. 🔹چه جنایت و گناهی از این بزرگتر وجود دارد؟ مسلمانان باید وحدت و اتحاد داشته باشند و در صحنه حضور پیدا کنند. 🔹ما نمی توانیم تماشاگر باشیم چرا که اسلام مسؤولیت سنگینی بر دوش علما قرار داده است و همه باید به وظیفه خود عمل کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 پاسخ به شبهات خرید و فروش کالا با دشمنان/ این معامله افزون‌بر حرمت، باطل نیز است 🔰 استاد احمدعلی یوسفی در درس‌گفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» خاطرنشان کرد؛ 🔹 خرید کالاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به جنگ اقتصادی بالفعل آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران، حرام است. 🔹 ادله افزون بر حرمت تکلیفی برای خرید کالاهای دشمنان، بر بطلان و فساد نیز دلالت دارند. ✅ اشکال: حکم فقهی به جنگ نظامی بستگی دارد نه جنگ اقتصادی 🔰 پاسخ: 🔹 این کشورها از ابتدای انقلاب به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ایران جنگ نظامی داشتند. 🔹 حمل سلاح در حال صلح اشکالی ندارد، ولی در فرض مباینت حرام است و مباینت اعم از شرایط جنگ نظامی بالفعل است. 🔹 در برخی روایات حرمت اختصاص به ابزار نظامی پیدا نکرده است، بلکه هر چیزی که دشمن را حفظ و تقویت کند. 🔹 حرب به نحو مطلق آمده و اختصاص به جنگ نظامی ندارد. ✅ اشکال: در ادله، فروش سلاح تصریح شده نه خرید اسلحه و کالا. 🔰 پاسخ: 🔹 مناط حکمِ حرمت در ادله، استعانت کفار علیه مسلمانان است. اگر این مناط در خرید کالا وجود داشته باشد، حکم حرمت نیز جاری می‌شود. 🔹 ظاهراً در زمان صدور روایت، خرید و واردات کالا اصلا موجب تضعیف جریان اقتصادی مسلمین نمی‌شد تا درباره‌ آن، پرسش مطرح شود. 🔹 حکم خرید کالا از آمریکا و رژیم صهیونیستی درصورتی‌که سبب تقویت جریان اقتصادی آن‌ها و تضعیف جریان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شود و مشکلاتی برای مردم ایران ایجاد کند، غیر مجاز و باطل است.(مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 حاج قاسم سلیمانی شاخ فتنه استکباری را شکست آیت الله : 🔹جر انقلاب در تاریک‌‌ترین شب‌های سیاه به نتیجه رسید. این تحول درونی در جامعه و سپس تحول بیرونی برای همه مردم باورنکردنی بود. 🔹امروز با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، وارد فضای جدید شده‌ایم. این انقلاب از حوزه استخراج شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 سلسله نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق و الگوی کلان نظام اسلامی برگزار می گردد ◾️نشست چهارم 🔹رابطه متقابل فقه و حقوق در رفع خلاءها و ایجاد ظریت هاب جدید حقوقی 🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر شاهنوش 🔸دبیر علمی : حجت الاسلام عارفی ⏰ یکشنبه / 30 بهمن ماه / ساعت 15 الی 17 🏡قم / پردیسان /البرز 1 /پلاک 6 / ساختمان پردیس حکمت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸مصیبت بزرگ ملت،مسئولین 🔹وقتی که اشراف و اعیان و متمکنین متصدی امور یک کشور شدند، قهراً اینها مردم را به حساب نمی‌آورند. و در مقابل یک قدرتمند بزرگتر، از خودشان خاضع‌اند و در مقابل ضعفا و ملت خودشان، جابر و ستمگر. وقتی بنا شد که متصدی یک امور کشوری، قشر اشراف، مرفه‌ها و صاحب اموال باشد، این یکی از مصیبتهای بزرگی است که در یک ملت هست. 📅 امام خمینی(ره) | ۷ شهریور ۱۳۶۱ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 خلافت انسانی، روح نظریه اسلام اجتماعی ◀️ آیت‌الله سید منذر حکیم، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در دوره آموزشی نظام سیاسی اسلام گفت: آنچه امروز از آن غفلت می‌شود، روش‌شناسی دستیابی به حل مسأله است و کاستی جدی در این زمینه در حوزه‌های علمیه وجود دارد. 🔸وی با اشاره به برخی از آثار آیت الله شهید سید محمدباقر صدر، به‌عنوان مبنای قانون اساسی جمهوری اسلامی، ادامه داد: موضوع نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در کتاب المدرسة القرآنية مطرح و در آن تبیین شده است که روح نظریه اسلام اجتماعی و ورود دین به عرصه زندگی بشر، خلافت انسانی است. 🔹وی در ادامه به بیانات شهید سید محمدباقر صدر درباره نظامات مختلف اسلام، اشاره کرد و گفت: برخی اشکال می‌کنند که اگر اسلام نظامات مختلفی را در خود دارد، پس این نظام ها کجا هستند، باید در جواب بگوییم که نظام سیاسی اسلام در زمان حکومت پیامبر اسلام(ص) به تدریج در قرآن آمده است و خداوند به تدریج این موارد را بیان فرموده است و شهید صدر در کتاب خود روش استنباط این نظام را تبیین کرده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🗳 چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شماست صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است 🔻حمله به شورای نگهبان از غلط ترین کارهاست 🔹بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم: وقتی انتخابات از ابعاد مختلف دارای این همه اهمیت و تأثیرگذاری است، نباید با حاشیه‌سازی، سخنان گوناگون و حرفهای دلسرد کننده آن را از رونق انداخت. 🔹وقتی برخی رسانه‌های خائن خارجی، جمعیت عظیم میلیونی ملت را چند هزار نفره می‌خوانند اما تحرک چند صد نفر در خیابانها را به اسم ملت ایران جا می‌زنند، طبعاً مردم به این رسانه‌ها اعتماد نمی‌کنند البته به شرطی‌که از داخل به این رسانه‌ها مایه تبلیغات سوء داده نشود. 🔹گویندگانی که تریبون دارند یا به‌واسطه جایگاه خود می‌توانند در رسانه‌ها و فضای مجازی حرف بزنند، نباید جوری اظهار نظر کنند که دشمن با بزرگنمایی حرف آنها، برای دلسرد کردن مردم، خوراک گیرش بیاید. 🔹انتخابات در ایران جزء سالم‌ترین انتخابات در جهان است. وقتی شما به دروغ میگویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست انتصابات است، مردم دلسرد میشوند. 🔹برخی که به‌وسیله انتخابات به جایی رسیده‌اند انتخابات را زیر سؤال می برند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است. 🔹از دشمن نمیشود گلایه کرد اما فلان نویسنده، مرتبطین با فضای مجازی، نماینده مجلس و فلان مسئول مهم دولتی باید مراقب باشند و اینجور نشود که بگوییم مردم شرکت کنید اما در عین حال، به غلط، جوری حرف بزنیم که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند. 🔹حمله به شورای نگهبان از غلط ترین کارهاست. شورای نگهبان مرکب از شش فقیه عادل و شش حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه ای قابل اعتماد است چگونه انسان می تواند به راحتی این مجموعه را به غرض ورزی درباره برخی افراد متهم کند. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 مستقیما سراغ شما نمی‌آیند... 🔸 امام خمینی (ره): قدرت‌های بزرگ نشسته‌اند آنجا که با ایادی خودشان در این کشور راه‌هایی درست کنند که خود اهالی این کشور برای آنها جاده را صاف کند. آنها مستقیماً نمی‌آیند سراغ شما، آنها با این راه‌ها، با قلم‌های فاسد، با فکرهای فاسد که در خدمت می‌گیرند به سراغ شما می‌آیند. صحیفه امام؛ ج17؛ ص436 | جماران؛ 21 اردیبهشت 1362 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هرکس که به ایران و امنیت آن علاقه مند است باید در انتخابات شرکت کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 گزارشی از نشست دوم و سوم از سلسه نشست‌های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی 💠 جهت مطالعه به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1145/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 دین از سیاست جدا نیست 🔺 امام خمینی (ره): اگر شما بتوانید مفهوم مذهب را در فرهنگ اسلامی ما درک و دریافت کنید، به روشنی خواهید دید که هیچ گونه تناقضی بین رهبری مذهبی و سیاسی نیست، بلکه همچنان که مبارزه سیاسی بخشی از وظایف و واجبات دینی و مذهبی است، رهبری و هدایت کردن مبارزات سیاسی گوشه ای از وظایف و مسئوولیتهای یک رهبر دینی است. کافی است شما به زندگی پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و نیز زندگی امام علی علیه السلام نگاه کنید که هم یک رهبر مذهبی ماست و هم یک رهبر سیاسی و این مساله در فرهنگ شیعه از مسائل بسیار روشن است. صحیفه نور؛ جلد 4؛ صفحه 167 و 168 مصاحبه امام خمینی(ره) با خبرنگار تایمز لندن مورخ:1357/10/18 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠به مثابه یک انسان، نه یک زن... 🔻شهید بنت الهدی صدر: در تاریخ اسلام زنان مسلمان زیباترین جلوه‌های فداکاری و ایثار را به تصویر کشیده و با خون پدران و فرزندانشان، آن را با عزت و افتخار نگاشته‌اند. همچنان که مردان مسلمان در عرصه‌ی «فداکاری و جهاد» و «اندیشه و اعتقاد» نقش‌آفرینی کرده‌اند، زن مسلمان نیز به منزله‌ی انسان -و نه موجودی مونث- در هر دو عرصه نقش مؤثری ایفا کرده است. 🔸 جایگاه زن در اسلام، ص ۱۰۹. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir