eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر حجت الاسلام حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🕑 7:30 صبح هر روز ماه مبارک رمضان 📺 شبکه افق سیما 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸دیدگاه محقق کرکی درباره "حکومت" در زمان غیبت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه پیشرفت؛ ارائه‌کننده مدل تحول اجتماعی 📌حجت‌الاسلام امین‌رضا عابدی‌نژاد نویسنده کتاب «ماهیت و الزامات فقه پیشرفت (درآمدی بر فلسفه فقه نظام اجتماعی پیشرفت‌گرا)» گفت: پژوهش‌های ما باید تبدیل به رساله عملیه شود اما نه رساله عملیه موجود. یعنی برنامه‌های توسعه کشور خودش رساله عملیه است. منتها متولی عمل آن دولت و مجلس و قوه‌قضاییه است. فقه برای اینکه بتواند به یک رساله عملیه منتها در ابعاد تمدنی تبدیل شود احتیاج به رویکرد فقه پیشرفت دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در محضر قرآن (١) 🔻 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: اسلام قبل از هر چیز به آزادی رفتار عملی فرد از بندگی شهوات و بت‌ها اهتمام دارد و از آن پس به انسان اجازه می‌دهد که تا جایی که از حدود قوانین الهی خارج نشده است، هرگونه که می‌خواهد رفتار کند. قرآن مجید می‌فرماید: «خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً»؛ همه آنچه را در زمين است براى شما آفريد (بقره: ۲۹). «وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ»؛ و همه آنچه را در آسمان‌ها است و آنچه را در زمين است از سوى خود براى شما مسخّر و رام كرد (جاثیه: ۱۳). قرآن با این آموزه همه هستی را تحت تصرف انسان و آزادی او قرار می‌دهد، اما این آزادی، محدود به مرزهایی است که آن را با آزادی درونی از بندگی شهوت‌ها و آزادی بیرونی از پرستش بت‌ها، هماهنگ می‌سازد. اما آزادی عمل در پرستش شهوات و چسبیدن به زمین و مفاهیم زمینی و رها کردن آزادی حقیقی انسانی یا آزادی عملی در پرستش بت‌های بشری، نزدیکی جستن به آن‌ها، حرکت به دنبال منافع آن‌ها و دست برداشتن از رسالت بزرگ و حقیقی انسان در زندگی، چیزی است که اسلام هرگز اجازه نمی‌دهد؛ زیرا از سویی این کار نابود کردن عمیق‌ترین معانی آزادی انسانی است و از سوی دیگر اسلام آزادی را نه به معنای فراهم‌ کردن میدانی برای کشش‌های حیوانی در وجود انسان، بلکه جزئی از برنامه فکری و روحی کاملی می‌داند که انسانیت باید بر اساس آن بنیان بگیرد. 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۳۷۹. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت الله کعبی عضو شورای علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام: برخی تلاش دارند از طریق چهره‌سازی، همتاسازی و نیز تبلیغات رسانه‌ای برای امام (ره) مفسر و مکتب درست کنند، در حالی که مصادره امام برای یک جریان سیاسی ظلم به امام و مکتب ایشان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴 پول حرام نماز صبح طلاب را نیز به قضا و فساد می‌کشد 🔹 سال‌ها پیش از انقلاب شخصی به محضر مرحوم آیت‌الله گلپایگانی (ره) رسید تا مبلغی حدود 200 هزار تومان (که در آن زمان پول بسیار زیادی بود) به عنوان سهم امام بپردازد. آقا پرسیدند: شغل شما چیست؟ قصابم در تهران. آقا فرمودند: با گوشت‌های ذبح غیراسلامی و یخ زده‌ای که در این ایام وارد کشور می‌شود و به فروش می‌رسد، چه می‌کنید؟ قصاب گفت ما فروشنده‌ایم، کاری به حلال و حرام گوشت نداریم 🔹آیت‌الله گلپایگانی با تغییری که در رنگ و صورتشان پیدا شد، فرمودند: چطور مسایل شرعی مربوط به شغل خود را یاد نگرفته‌ای و دست به این شغل خطرناک زده‌ای؟ تو غذای مردم را تأمین می‌کنی قصاب گفت: حضرت آیت‌الله من سهم امام و خمس می‌پردازم و امیدوارم خداوند از این طریق مرا ببخشد. 🔹آیت‌الله گلپایگانی فرمودند: این نه سبب نجات تو می‌شود و نه من اجازه دارم که جهت حوزه علمیه و طلاب و برای نشر اسلام مصرف کنم. ما در حوزه علمیه به طلاب شهریه پاک می‌دهیم که از سهم امام سلام‌الله علیه است تا طلاب نماز شب‌شان فراموش نشود؛ اما این پول حرام نماز صبح طلاب را نیز به قضا و فساد می‌کشد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶 آیت الله سبحانی: دوستی و رفاقت با کفار به هیچ وجه جایز نیست | ارتباط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی مخالف صریح قرآن است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام برگزار میگردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پخش زنده بیان نکات تفسیری جز 12 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام از شبکه سراسری 3 ونور (قم) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی
بیست وششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📻 ضبط مصاحبه رادیو معارف با ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام حمید محمدی نماینده حوزه علمیه در هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام با ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیست و هفتمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل حکومت اسلامی با دولتها، ادیان و مذاهب براساس قاعده الزام برگزار می گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
برگزاری بزرگترین گردهمایی فارغ التحصیلان و اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✴️ حوزه‌های علمیه، موظفند نظریات اسلامی را در زمینه علوم انسانی، از متون الهی بیرون بکشند. 🔰مقام معظم رهبری(دام ظاله العالی): 🔺 این علوم انسانی ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. 🔺 وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. 🔺 حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازیهای گوناگون. 📚 دیدار طلاب قم سال 89 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پوشش خبر رونمایی از کتاب ماهیت و الزام فقه پیشرفت در هفته نامه افق حوزه 7 خرداد 97 شماره 556 صفحه 5 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی
خلاصه کرسی بیست و ششم پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام: http://www.rasanews.ir/detail/News/566417/16 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
بیست و هفتمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل حکومت اسلامی با دولتها، ادیان و مذاهب براساس قاعده الزام برگزار می گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پرداختن به مکتب امام غیر از مجرای ولایت‌فقیه تحریف است آیت‌الله کعبی عضو شورای علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام: 🔹روش امام راحل برای تحقق آرمان انقلاب بسیج مستضعفین جهان و مقاومت است. 🔹از سوی دیگر ویژگی‌های مکتب امام که مربوطه به انتظار می‌شود، تولید قدرت برای اسلام است. 🔹امام راحل عطیه الهی برای نجات بشریت در دوران آخرالزمان هستند. 🔹دشمن از نگاه امام یعنی طاغوت، ظالمان، مفسدین و کسانی که صد عن سبیل‌الله می‌کنند و مانع راه خدا می‌شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام صبوری فیروز آبادی، مسئول دبیرخانه فقه معاصر حوزه علمیه قم با ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار حجت الاسلام دکتر مقیمی، دبیر علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با قائم مقام دبیرکل کنگره و ریاست پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
مژده‌ای میرسد اکنون به همه، اهل دلا آمده ماه علی نیمه ی این ماه خدا شادی و شور و شعف پر شده برروی زمین گشته میلاد گل سرسبد جود و سخا 🌹میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک
کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی با موضوع الگوی منسجم اندیشه اقتصادی شهید صدر 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
محورهای این هفته آیت‌الله محسن اراکی در مدرسه معصومیه قم 🔷 در قرآن کریم، نظام گردشگری منسجمی ارائه شده است و باید مسئولان بر اساس آموزه‌ها و تعالیم قرآنی، نظام میراث فرهنگی و گردشگری کشور را تدوین کنند. 🔷 آنهایی که از ادراک و عقل کافی برخوردار نیستند، حکمت حجاب را زیر سؤال می‌برند. 🌐 متن درس اخلاق: yon.ir/Lyk9V 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در محضر قرآن (۲) 🔹 آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر: انس، تنبلی، بی‌ارادگی و ایستایی، حالتی نفسانی است که اگر در جامعه‌ای رواج یابد، آن جامعه به جمود و رکود دچار می‌شود؛ زیرا در این حالت، خدای خود را از واقعیت‌ موجودش می‌سازد و وضعیت نسبی و محدود زندگی فعلی‌اش را به حقیقتی مطلق و الگویی آرمانی تبدیل می‌کند که هدفی بالاتر از آن برای خود نمی‌بیند. این در حقیقت همان چیزی است که قرآن مجید در بسیاری از آیات مربوط به رفتار جوامع در رویارویی با انبیا، مطرح ساخته است. هنگامی که پیامبران برای این جوامع، آرمان‌هایی حقیقی را به ارمغان آوردند که از وضعیت موجود زندگی برتر و بالاتر بود و می‌خواست این واقعیت موجود را به حرکت درآورد و آن را از حالت نسبی خود جدا کرده و به وضعیتی دیگر دگرگون سازد، با جوامعی روبرو شدند که انس و الفت و سستی در آن‌ها رواج داشت و در نتیجه، مردم آن‌ها به دعوت انبیاء پاسخ منفی دادند و گفتند: ما پدران خود را بر این سنت‌ها دیده و شناخته‌ایم و به همان الگو و آرمان آن‌ها وفاداریم. سیطره واقعیت موجود بر افکار آن‌ها و نفوذ حس در خواسته‌های آنان به حدی می‌رسید که به جای اینکه انسان‌هایی اندیشمند و متفکر باشند ‌به افرادی حسی تبدیل شده بودند؛ آنان همیشه فرزند روزگار خود و واقعیت‌های آن بودند، نه صاحب و اختیاردار آن، به همین خاطر نمی‌توانستند از وضعیت موجود گامی فراتر نهند. به قرآن کریم گوش فرا دهید که می‌فرماید: «قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ»؛ گفتند: بلکه ما از چیزی پیروی می‌کنیم که پدرانمان را بر آن یافته‌ایم؛ آیا هرچند پدرانشان اندیشه نمی‌کردند و راه نیافته بودند؟ (بقره: ۱۷۰) ... قرآن کریم نخستین علت تن دادن جامعه به الگوی پست را مطرح می‌سازد. این مردم سنتی را برپا و وضعیتی را موجود یافتند و به‌خاطر حالت انس و عادت و به حکم سستی و پوچی، به خود اجازه ندادند تا از آن عبور کنند و پا را فراتر از آن بگذارند. آنان این اوضاع را الگوی خود قرار دادند و با آن، با دعوت انبیا در طول تاریخ مبارزه کردند. 🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص ۱۳۸. (کانال شهید صدر) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir