🔸نوآوریهای فقهی رهبر انقلاب در جهاد اسلامی
گزارش از نشست روششناسیِ اجتهادی حضرت آیتالله خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»
آیتالله عبّاس کعبی:🔻
🔹در گذشته فرهنگ حاکم بر مباحث فقهی جهاد، فرهنگ تقیّه بوده است، نه فرهنگ مبارزه. اما پس از انقلاب اسلامی و بهخصوص با آغاز دوران دفاع مقدّس و شکوفاشدنِ فرهنگ جهاد و ایثارگری، این شرایط باعث شد بازخوانی این باب فقهی با نگرش عمیق علمی ضرورت بیشتری پیدا کند و رهبر معظّم انقلاب پیشگامِ این نهضت علمی بودند.
🔹مهمترین ابداعات آیتالله العظمی خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد»:
1️⃣ نوآوری در تعریف فقهی جهاد
2️⃣ نوآوری در مؤلفههای رکنیِ جهاد
3️⃣ نوآوری در دستهبندیِ اقسام جهاد
4️⃣ نوآوری در مفهوم «دشمن» از نظر فقهی
5️⃣ نوآوری در کیفیّت جهاد: «دعوت به خدا» اصل راهبردی سیاست خارجی
6️⃣ نوآوری در مراتب جهاد
7️⃣ نوآوری در تفریعِ فروع: طرح نظریّههای فوقانی در فقه جهاد
8️⃣ نوآوری در اصول روششناختیِ استنباط؛ توجّه ویژه به «مصالح عامّه» و موضوعات معاصر
#فقه_مقاومت
#وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 عید است و دلم خانۀ ویرانه بیا/ این خانه تکاندیم ز بیگانه بیا
💠یک ماه تمام میهمانت بودیم/ یک روز به مهمانی این خانه بیا
🌺عید سعید فطر مبارک🌺
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌙 نظر رهبر انقلاب درباره اختلاف نظرات فقهی درباره رویت هلال
🔸در قضیهی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیدهی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همهی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند...
🔸 بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمهی دشمن که نیستیم.
📅بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان | 88/7/2
🔸امروز مردم عزیز ما عید گرفتهاند. بسیاری از برادران و خواهران مسلمان کشورهای اسلامی هم دیروز راعید دانستند.در داخل کشور ما هم برای بعضیها دربرخی از شهرها دیروز ثابت شد که عید است؛برای بعضی از مراجع معظّم تقلیدهم دیروز ثابت شد که روز عید فطر است وبرطبق آنچه برای آنها احراز شده بود،عمل کردند.برای بعضی هم ثابت نشد و برطبق حکم شرعی،امروز برای آنها عید محسوب شده وامروز را عید گرفتند.هر دو گروه به وظیفه خود عمل کردند.قبلاً پیشبینی متخصّصان وکارشناسان مسائل نجومی در کشور ما ومراکز علمی دنیا همین بود که امسال ماه رمضان سی روزه خواهد بود؛ولی اگر برای کسی بعد از بیستونهم ماه رمضان- شب صیام یا روز صیام- ثابت شد که ماه شوّال طلوع کرده است،وظیفه او این است که طبق تکلیف شرعی، آن روز را ابتدای ماه شوّال بداند.این چیزها در شریعت اسلامی مایه اختلاف نیست.کسانی که دیروز را روز اوّل شوّال دانستهاند،بر اساس تکلیف و طبق جزم خود عمل کردهاند و پیش خدای متعال مُثابند.بقیه مردم هم که به تبع جمعی از مراجع عظام در قم و نجف، برای آنها احراز نشد که دیروز اوّل شوّال باشد- که برای ما هم این معنا احراز و ثابت نشد -پیش خدای متعال مأجورند. وظیفه ما این بود، وظیفه آنها هم آن بود. آنچه مهم است،عمل به تکلیف و از دست ندادن ذخیره ماه رمضان است.
🗓۱۳۸۲/۰۹/۰۵
بیانات در خطبههای نماز عید فطر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 پاسخگویی این نیست که هر کس نامه سرگشاده نوشت، رهبری پاسخ دهد/ تفکیک قوا جلوی استبداد حکومتی را میگیرد
✔️ مهمترین سخنان مطرح شده حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در پرسش و پاسخ اینستاگرامی با موضوع «نسبت ولایت فقیه با مردمسالاری و استبداد»:
🔹 نقد رهبری نه تنها قانونا و شرعاً هیچ اشکالی ندارد، بلکه هم اکنون درجامعه ما در حال انجام است و اگر کسی بخواهد نقدهایی که به رهبری شده جمع کند، چند جلد کتاب میشود.
🔹 مفاسد کذایی و رانتها مربوط به زیرمجموعههای رهبری نیست.
🔹 این که رهبری جلسه با خبرنگاران داشته باشند، بسیار عالی است.
🔹 کمسیون تحقیق هر دو سه ماه یک بار با رهبری جلسه دارند و حتی برخی اشکالات مربوط به دفتر رهبری یا زیرمجموعههای رهبری را با آقا طرح میکنند و ایشان توضیح میدهند، گاهی رهبری آنها را قانع میکنند و گاهی هم آقا قانع میشوند و دستور اصلاح میدهند. خوب است این موارد به مردم اطلاع داده شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 #مجلسِ_تراز مجلسی است که برای حرکت کشور به سمت تمدن اسلامی ریلگذاری کند.
حجت الاسلام میرباقری:
«مجلس تَراز مجلسي است كه در مأموريت اصلي خودش _ كه ريلگذاري براي حركت كلّ دستگاههاي نظام است _ بتواند بهنحوي #قانونگذاري كند كه مبتني بر #فقاهت اسلام و مبتني بر يك #عقلانيت فعال و كارآمد و در جهت #پيشرفت اسلامي باشد، يعني بايد بهگونهاي جهتگيري كند كه حركت اجتماعي را در بستر سير به سمت #تمدّن_اسلامي سامان دهد.
البته جامعه بايد مراحلي را پشت سر بگذارد تا به تمدن اسلامي برسد، طبيعتاً دستگاه قانونگذاري بايد اين #مراحل را براي گذار بشناسد و متناسب با هر مرحله، قوانين را بهگونهاي طراحي كند كه با صلابت و آرامش، اين مراحل را پشت سر بگذاريم و به تمدن اسلامي نزديك شويم».
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌شیرینی مقاومت
#حجت_الاسلام_خسروپناه
فروش بنزین به ونزوئلا و انتقالش با نفتکشهای ایرانی از طریق تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس، یکی از دستاوردهای حمله موشکی به #عین_الاسد و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران و جریان #مقاومت به دست بزرگ مرد تاریخ شهید حاج قاسم سلیمانی بود. این قدرت و عظمت از نظریه نظام انقلابی نشات گرفت؛ نه نظریه سکولاریسم.
احسنت و آفرین بر مردان مجاهد و شجاع انقلابی و درود بر فاتحان فتح المبین و خرمشهر قهرمان و دزفول، پایتخت مقاومت و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم و سلامت!
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸#حجت_مداری | خاطره ای درس آموز از آیت الله العظمی مکارم شیرازی🔸
خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند. ایشان گاهی به ما نصیحت می کردند. یک دفعه از آقای مکارم شیرازی که استاد بزرگ حوزه علمیه است و از مفاخر ما هستند قضیه ای نقل کردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند.
[آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا -با همین تعبیر گفت- گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا یک طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره.
بعد ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟
از باب امر به معروف بگویم؟
از باب نهی از منکر بگویم؟
از باب نصح مستشیر بگویم؟
از باب ارشاد جاهل بگویم؟
از باب تنبیه غافل بگویم؟
بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدامیک از وظایف من است؟
مرحوم آیت الله موحد میگفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچه سال بود، اما وقتی استادش به او می گوید برو به فلانی بگو، نمی گوید خوب من می روم و به او میگویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟
می گوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی می خواد به دیگری بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد. شما که به من می گویی برو به فلانی بگو، به من بگو از کدام باب باید بروم بگویم؟ از بین این راه هایی که برای من باز شده که مسلمان می خواهد از آن باب برود مکالمه بکند یا تذکر بدهد، برای من باید بابش را مشخص بکنی. این یعنی: «حرکت علی الحجه» (حرکت بر اساس #حجت). انسان سیری که می خواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد.
کما اینکه اداری ها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونی اش را مشخص می کنند. اگر رئیس اداره می خواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمی دهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید #امر وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی می کند، کارتان را «اطاعت» می کند.
شما اگر از پول اداره تان یک مقدارش را دادید به یک مستحقی، قانون چه کارتان می کند؟ پوست از کله تان می کند. شما را به عنوان اختلاس بیت المال، به زیر سوال می کشد و پیش هرکسی هم که بروید محکومتان می کند. می گوید از کیسه خلیفه بخشش کردی؟ هر یک ریال این پول، کد دارد، برنامه دارد، طبق ضوابط است. باید ببینی از چه راهی خرج کنی.
این چیزهایی که شما در دنیا میبینید اینها عکس آخرت افتاده رویش، تصویر آخرت افتاده رویش، خدا خواسته آخرت را در این دقتها نشان بدهد به ما و اینها را حجت قرار دهد برای ما که شما پول شخصیتان را هر کاری می خواهید کنید باید آیین نامه داشته باشد، بند داشته باشد، مواد قانونی داشته باشد. بنابراین، خرج شخصی را هم که انسان می کند، خرج خانهاش هم که می خواهد بکند، دقیقاً طبق تبصرههای اسلامی و طبق موازین شرعی باید باشد. حرفی که می خواهد بزند، وقتی که می خواهد مصرف کند، گفتگویی را که می خواهد کند، تلفنی که می خواهد به کسی بزند، صحبتی که می خواهد بکند، حتی صحبتی را که می خواهد گوش بگیرد، طبق یکی از این مواد شرعیه باید باشد. این امر، همه چیز را درست می کند. بیامر که شد یعنی هیچی! این یعنی نظام #ولایت_فقیه، نظام شرعی.
در نظام ولایت فقیه هم هر کسی باید به یک نحوی، امرش به امر ولایت فقیه بخورد. و هر شخصیتی را که به فرمانش توجه می کنی، باید به یک نحوی مربوط بشود به امام. اگر شد، ارزش پیدا میکند. چون ارتباط با امام برمیگرد به امام زمان و سپس رسول خدا و سپس خداوند. این می شود #توحید. یعنی انسان تمام مأموریت هایش از یک جا نشأت بگیرد، اگر همه کارهایی که انسان می خواهد بکند، برگردد به امر خدا، این می شود توحید. فرد اگر همه کارهایش را بر اساس فرمان خدا انجام داد، آن موقع میشود موحّد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸حضرت نوح(ع) اسوه مقاومت و ایستادگی در مسیر حق است
💠 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم : حضرت نوح 950 سال مردم را به عبادت و خضوع در برابر خدا، تقوا و رعایت دستورات خدا و اطاعت از ولی خدا دعوت کرد اما هیچگاه از مقاومت و ایستادگی خسته نشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠جنگ امروز ما، جنگ با اسرائیل نیست. جنگ ما، جنگ با ابرقدرتهای شرق و غرب نیست. جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور. جنگ ما، جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای #سرمايه_داری و #کمونيزم. جنگ ما، جنگ پابرهنگي علیه خوشگذرانیهای مرفهین و حاکمان بیدرد کشورهای اسلامی است. این جنگ، سلاح نمیشناسد. این جنگ محصور در مرز و بوم نیست. این جنگ، خانه و کاشانه و شکست و تلخی و کمبود و فقر و گرسنگی نمیداند. این جنگ، #جنگ_اعتقاد است؛ جنگ ارزشهای اعتقادی_انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمیهاست.
#امام_خمینی
#صحیفه_امام
📚صحیفه نور ، جلد ۲۱ ، صفحه ۶۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دعواندیده!🔸
اگر می خواهی در مدرسه فساد ایجاد نشود، راهش این نیست که فیلتر بگذاری تا بچۀ فاسد به مدرسه نیاید. نه، باید بچه ها را طوری بار بیاوری که اگر یک فسادی دیدند، با #امر_به_معروف کنترلش کنند. بچه ها در مقابل فساد حالت #تهاجم داشته باشند.
بعضی خانواده ها هستند بچه شان را جوری تربیت می کنند که اگر یک نیش چاقو به او نشان دادی، این بچه رنگش می پرد. این بچه ها خیلی به فساد کشیده می شوند. چرا؟ چون #دعواندیده هستند. چون محیطشان محیط آرامی بوده. با نزاکت با آنها صحبت کرده اند. از ماشین پیاده شان کردند. به ماشین سوارشان کردند. آوردند آنها را، بردند آن ها را.
خب یک دفعه این بچه می آید در کوچه، کسی چهار تا تهدید به او می کند، این بچه دل خالی می کند. خب این چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ بچه باید در عین حال که فاسد نیست، اما #قوی باشد در مقابل فساد. جسور باشد. #نظام_تربیتی ای که ما می خواهیم این است که جسارت های موجود در انسان را تبلور بدهد، بروز بدهد، ظهور بدهد. در این چند سالی که زیر نظر آموزش و پرورش هست،بهتر بشود. آموزش و پرورشی می خواهیم که اگر ترسو را به آن دادیم، بعد از مدتی شجاع بشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir