⚪️ سرّ همآوایى«روز غدیر» با«شب قدر» همانا همآهنگى و همتایى مظروف آن دو یعنى قرآن و ولایت است که ظرفها را همسان ساخته است. آنچه در وجود علمى قرآن کریم است، در وجود عینى انسان کامل معصوم علیهالسلام است. اگر آن کتاب الهى موصوف به:«لایأتیِه الباطل مِن بین یدیه ولا من خِلفِه» است، این امام معصوم متصف به آن است...
آیه الله العظمی جوادی آملی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸تیم اقتصادی دولت در قبال حفظ ارزش پول ملی شرعا ضامن است
حجتالاسلام والمسلین غلامعلی معصومینیا، مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی:
🔹وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم میشود، مشکلات فعلی به وجود میآید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت میکند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه میکند.
🔹اگر دولت به گونهای سیاستگذاری کند که حجم پول افزایش پیدا کند، به صورت قهری منجر به کاهش ارزش پولی ملی و تورم بالا میشود. در چنین شرایطی مسئولان حکومت اسلامی به لحاظ شرعی ضامن هستند و باید فردای قیامت پاسخگو باشند.
🔹دلیل ضمانت حکومت اسلامی در مقابل ارزش پول ملی این است که دولت و حاکمیت، ضامن مصالح امت است و اگر در این راستا کوتاهی کند شرعا ضامن است.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢به مناسبت عید غدیر؛
📌سرِّ ولایت، محبّت است/ غدیر؛ روزی که دین به کمال رسید
🔹آیت الله میرباقری: ایمان ما چیزی جز حبّ امام(ع) نیست. یکی از مائدههای نازل شده در غدیر، محبّت امام(ع) میباشد. اگر غدیر نبود امکان رسیدن به محبّت وجود نداشت. محبّت، باطن ولایت است.
🔹آیت الله سید محمد قائم مقامی: ویژگی دنیای قدیم دینداری بدون امامت و ولایت بود که پس از آن منجر به دنیای مدرنیته و کفر جلی و سکولاریسم شد. دوره دین بدون ولایت گذشته است. دینی میتواند بعد از مدرنیته در صحنه جهان بیاید که دین مبتنی بر ولایت و امامت باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💐 همراه با عید مبارک غدیر (١)
❇️ آیت الله شهید سید محمدباقر صدر:
دلیل اهتمام وافر به احادیث رسیده از امام امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام جایگاه عظیمی است که این امام در اسلام دارد و امت اسلامی را وامیدارد که از چشمه زلالش بهره جویند و از رهگذر دادههای او با اسلام آشنا شوند؛ زیرا رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم، علی علیهالسلام را پس از خود فقط به عنوان مرجع اعلی در عرصه اجتماعی منصوب نفرمود ، بلکه او را به عنوان عالیترین مرجع، هم در عرصه اجتماعی و هم در زمینه علمی، منصوب کرد؛ پس دو مرجعیت به صورت الهی و نبوی به امام علی علیهالسلام واگذار شده است:
یک. مرجعیت اجتماعی امت که زمام رهبری بالفعل مسلمانان در عرصههای مختلف زندگیشان را به امام علی علیهالسلام میسپارد.
دو. مرجعیت فکری و تشریعی امت که پس از کتاب خدا و سنت رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم، امام علی علیهالسلام را به عنوان عالیترین منبع معارف مختلف اسلام از قبیل احکام و تشریعات و ارزشها و مفاهیم، قرار میدهد.
زیباترین بیان نبوی برای مرجعیت اول ، حدیث غدیر و برای مرجعیت دوم حدیث ثقلین بود.
🔸 بارقهها، ص ۵۴۵.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
منظومه فکری امام و رهبری.mp3
22.8M
🔈🔈 موضوع: مولفه های منظومه فکری امام و رهبری
#فایل_صوتی
✅ سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در دانشگاه آزاد قائم شهر
📆 97/06/06
🆔 @khosropanah_ir
🌷 انتشار نخستین بار ویژهی #عید_غدیر
👈 رهبر انقلاب: کتاب «الغدیر» نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع است
⚠️ اگر سراسر ۱۱ جلد کتاب الغدیر را بگردید یک توهین مانند آن چه روسیاههای انگلیسیمآب انجام میدهند، در آن وجود ندارد. ۹۵/۱۲/۰۵
⚪️ محبت و تبعیت از امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
🔹حضرت آیتالله بهجت (ره)
💠 در حدیث آمده است که: «لَوِ اجْتَمَعَ الناسُ عَلی حُب عَلِی بن أَبِی طالِبٍ، لَما خَلَقَ اللهُ النارَ؛ اگر همه مردم بر محبت علیبنابیطالب علیهالسلام گِرد میآمدند، خداوند هرگز آتش جهنم را نمیآفرید».
💠 و نیز آمده است: «وَلَوْ أَحَب أَهْلُ الأرْضِ عَلِیا کمَحَبةِ أَهْلِ السمآءِ، لَما عَذبَ اللهُ أَحَدا بِالنارَ؛ اگر ساکنان زمین مانند اهل آسمان، علی علیهالسلام را دوست میداشتند، هیچگاه خداوند کسی را با آتش جهنم عذاب نمینمود».
💠 هر چند حدیث بهحسب ظاهر در مقام بیان مقام امیرالمؤمنین علیهالسلام است، ولی محبت او موجب تبعیت از او، و تبعیت از او موجب دخول در جنت است. ولو همین محبت و تولی هم از اعظم واجبات، و سرچشمه هر خیر و سعادت است.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠
🔻امام علی علیهالسلام:
🔹إنَّ اللّهَ جَعَلَني إماما لِخَلقِهِ ، فَفَرَضَ عَلَيَّ التَّقديرَ في نَفسي ومَطعَمي ومَشرَبي ومَلبَسي كَضُعَفاءِ النّاسِ ؛ كَي يَقتَدِيَ الفَقيرُ بِفَقري، ولا يُطغِي الغَنِيَّ غِناهُ.
✳️ خداوند، مرا پيشواى خَلقش قرار داده است. از اين رو، بر من واجب نموده كه در باره خودم و خورد و خوراك و پوشاكم، همانند مردمان محروم باشم تا نادار، به نادارىِ من تأسّى كند و توانگرىِ توانگر، او را به طغيان نكشاند.
📚 الكافي: ج۱، ص۴۱۰، ح۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💐 همراه با عید مبارک غدیر (٢)
❇️ آیت الله شهید سید محمدباقر صدر:
نمونه اصلی این سخنان نبوی در زمینه مرجعیت فکری، حدیث ثقلین است… و نمونه اصلی سخن پیامبر در زمینه مرجعیت در عمل راهبری اجتماعی، حدیث غدیر است… رویکرد اسلامی استوار بر پایه تعبد به نصوص رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم به این هر دو نص دست آویخت و به هر دو گونه مرجعیت ایمان آورد که همان رویکرد مسلمانان هوادار اهل بیت بود.
مرجعیت راهبری اجتماعی برای هر یک از امامان به معنای تسلط بر امور در طول دوران زندگی خود آن امام است؛ اما مرجعیت فکری، حقیقتی است ثابت و مطلق که به دوره زندگانی امام مقید نمیگردد. از این جا است که این مرجعیت، مفهوم عملی و زنده خویش را در هر دوره دارد. تا هنگامی که مسلمانان نیازمند فهمی مشخص از اسلام و آشنایی با احکام و حلال و حرام و آموزهها و ارزشهای آن هستند، به مرجعیتی فکری که از سوی خداوند متعال تعیین شده نیز نیاز دارند که نخست در کتاب خدا نمود مییابد و سپس در سنت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم و عترت معصوم یعنی اهل بیت او تجلی دارد که به فرموده پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم هرگز از کتاب جدایی نمیپذیرند.
اما رویکرد دیگر در میان مسلمانان که بر پایه اجتهاد به جای تعبد به نص استوار بود، پس از وفات رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در همان آغاز، مرجعیت راهبری و اداره امور را به دست مردانی از مهاجران سپرد و این کار را بر پایه معیارهای متغیر و سیال و منعطف انجام داد. بر این اساس، با تکیه بر مشورتی محدود در مجلس سقیفه، بیدرنگ پس از وفات رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم، ابوبکر اختیار کارها را در دست گرفت. آن گاه با انتخاب صریح از جانب وی، عمر به خلافت رسید. از آن پس نیز عثمان با انتخاب غیر صریح عمر، جانشین آن دو گشت. و تنها با گذشت یک سوم قرن از وفات رسول راهبر، این انحراف بدان جا انجامید که قدرت به دست فرزندان آزادشدگان [فتح مکه] افتاد که تا دیروز با اسلام جنگیده بودند.
اما در باره مرجعیت فکری باید گفت: پس از آنکه اجتهاد به ستاندن مرجعیت راهبری از اهل بیت انجامید، پذیرش مرجعیت فکری آنان [برای رویکرد دوم] دشوار بود … از سوی دیگر پذیرش آن برای شخص خلیفهای که قدرت را در اختیار داشت، نیز دشوار بود؛ زیرا مقتضیات مرجعیت فکری با مقتضیات تسلط بر قدرت تفاوت دارد و این احساس که فردی برای تسلط بر قدرت و امور اجرایی سزاوار است، به این معنا نیست که میتوان او را به امامت فکری نیز منصوب نمود و پس از قرآن و سنت، وی را برترین مرجع برای فهم دیدگاه اسلامی دانست؛ چراکه این امامت فکری درجهای والا از فهم و معرفت و احاطه بر دیدگاه دینی و دریافت همه جوانب آن را میطلبد. روشن است که اگر از اهل بیت چشم بپوشیم، این ویژگی در هیچ صحابی دیگر به تنهایی یافت نمیشد … اما پس از وفات رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم با گذشت زمان و عادت یافتن تدریجی مسلمانان به این که اهل بیت و امام علی علیهمالسلام را افرادی عادی بشمارند که زیر حکم دیگران قرار دارند، بینیازی از اصل مرجعیت فکری آنان ممکن شد و مسلمانان توانستند آن مرجعیت فکری را به جایگزینی توجیهشدنی بسپارند. این جایگزین، نه شخص خلیفه، بلکه صحابه بودند. بدین سان، به تدریج اصل مرجعیت [فکری] صحابه به عنوان یک مجموعه به جای مرجعیت اهل بیت نهاده شد …
🔸 پژوهشی درباره ولایت.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💐 همراه با عید مبارک غدیر (٣)
❇️ آیت الله شهید سید محمدباقر صدر:
[باور به ولایت امیرالمؤمنین و اولی بودن او بر مسلمانان نسبت به خود آنها بر پایه] حدیث غدیر استوار است؛ حدیثی که آن را ١١١ تن از صحابه و ٨۴ تابعی و ٣۵٣ مؤلف از میان برادران اهل سنت ما روایت کردهاند. این شمار را از مراجعه به کتاب الغدیر تألیف علامه امینی میتوان دریافت. دوست دارم این جا از این نکته یاد کنم که بسیاری از آیات قرآن بدان اندازه که حدیث غدیر روایت گشته، از سوی صحابه روایت نشدهاند. بنابراین، کسی که در آن تردید ورزد، تردیدش به شک در خود قرآن کریم میانجامد. و اما دلالت این حدیث بر خلافت و امامت علی نیز جای شک و تردید ندارد؛ زیرا کاملا روشن و بدیهی است و قرینههای فراوان نیز بر آن وجود دارد. در این زمینه، مراجعه کنید به کتاب المراجعات تألیف سرورمان، نگاهبان مذهب و حامی تشیع در جهان اسلام آیت الله سید عبدالحسین شرفالدین که سایه بلندش پایدار باد.
🔸 بارقهها، ص ۵۴۵.
@shahidsadrn
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 ويژه ولادت امام كاظم
📹 نماهنگ| روايت آیتالله خامنهای از زندگی امام كاظم عليه السلام
❓وجود شمشير، لباس و قرآن در اتاق خصوصی امام کاظم نشانه چيست؟
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢به مناسبت ولادت حضرت موسی بن جعفر(ع)؛
📌امامی که خود را پیشوای قلوب نامید/ امام کاظم(ع) و تحکیم مبانی شیعی
🔹در روایت داریم که هارونالرشید از امام کاظم(ع) سوال کرد ای پسر رسول خدا ما اینهمه پول خرج میکنیم و زحمت میکشیم و تبلیغات میکنیم ولی باز هم مردم شما را دوست دارند حضرت فرمود «اَنَا اِمامُ الْقُلُوبِ وَ اَنْتَ اِمامُ الْجُسُومِ».
🔹امام کاظم(ع) تلاش کردند شاگردانی را تربیت کنند که هم به دفاع عقلانی از دین و عقاید مذهب شیعه بپردازند و هم اینکه در ارتباط با قرآن و جایگاه قرآن و همچنین جایگاه احادیث نبوی و ائمه اطهار(ع) در کنار قرآن برای تفسیر آنچه که در قرآن است یک نگاه کامل و همه بعدی داشته باشند.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
ولایت شناسی.mp3
13.43M
🔈🔈 موضوع: ولایت شناسی
#فایل_صوتی
✅ سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه
📆 97/06/08
🆔 @khosropanah_ir
ای آن که مَلک بوده به درگاه تو دائم
جبریل شده بر حرم و کوی تو خادم
در عشق نباشد به جز از مهر تو لازم
عالم به فدایت شود ای حضرت کاظم(ع)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢حاکمیت ربا در روح قراردادهای بانکی/ نظام بانکی اهداف انقلاب اسلامی را محقق نکرده است
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید ثابت، عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه: گرچه ظاهرا ممکن است چنین به نظر بیاید که ربا از نظام بانکی حذف شده است اما حاکمیت ربا در روح قراردادهای بانکی جریان دارد.
🔹در قانون عملیات بانکی بدون ربا توجهی به مسئله خلق پول توسط بانکها صورت نگرفته است و اکنون یکی از دلایل اینکه کشور از جهت اقتصادی با مشکل مواجه شده، همین مسئله خلق پول است که به دلیل بانک محوری اقتصاد ما حاصل شده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺ببینید| رهبرانقلاب: جلوی بنگاهداری بانکها را بگیرید
🔸به مناسبت روز بانکداری اسلامی (سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا 1362)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌸 امام کاظم علیهالسلام و پیگیری اهداف مشترک امامان علیهمالسلام
🔶 شهید آیت الله سید محمدباقر صدر:
[یکی دیگر از جلوههای] نقش ایجابی امامان علیهمالسلام در آن مخالفت سرسخت و ژرف نمود می یابد که ایشان در برابر پیشوایان کجرو با ارادهای آهنین و نرمیناپذیر و با نیروی روحی پایدار و لرزهناپذیر، در پیش گرفته بودند... در این باره میتوانم از مثالی جزئی یاد کنم که از میزان تلاش امامان علیهمالسلام در راه رسیدن به این دستاورد نشان دارد؛ یعنی حفظ اسلام ـ در سطح نظری ـ از آسیب کژروی.
برادران! تصور کنید: زندان چنان سلامتی امام موسی بن جعفر علیهالسلام را به خطر انداخته بود، که وقتی ایشان برابر پروردگارش به سجده میرفت، همچون جامهای نقش بر زمین میشد. در چنین شرایطی فرستاده پیشوای کجرو [هارون الرشید] بر ایشان وارد شد و عرض کرد: خلیفه از شما پوزش میخواهد و اگر شما به دیدار او بروید و پوزش بخواهید، یا رضایتش را جلب کنید فرمان آزادی شما را میدهد. امام علیهالسلام سر بلند کرد و به صراحت پاسخ منفی داد و تلخی جام را تا جرعه آخر تحمل کرد. تنها بدان خاطر که پیشوای کجرو به هدف خود که تأیید عملکردش از سوی امام کاظم علیهالسلام بود، دست نیابد. چنان تأییدی سبب میشد که اجرای تحریف شده دین بر خود رسالت بازتاب افکند [و رسالت در سطح نظری نیز تحریف شود].
🔹 امامان اهلبیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ١٢٧.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶فتوتیتر| مسؤولان پاسخگوی مطالبات مردم باشند
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
❇️ امام خامنه ای (مدظله العالی):
💠 شخصیت موسیبنجعفر در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن میکند، ببینید حق این است. حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمیماند حتی در سختترین شرائط.
💐💐ولادت امام موسی کاظم (علیه السلام) مبارک باد.💐💐
🆔 @khosropanah_ir
🔵 منشور اخلاقي امام موسي كاظم علیه السلام
✅ فرازي از پيامها و سفارشات امام موسي كاظم (علیه السلام) به هشام، که حيات اخلاقي، سياسي و اجتماعي انسان واقعي را ترسيم ميکنند.
1⃣ اى هشام، همانا خداوند را بر بندگان دو حجت است: 1- حجت ظاهرى، 2- حجت باطنى، و اما حجت ظاهرى كه رسولاناند و انبيا و امامان، و اما حجت باطنى، كه عقل و خرد است.
2⃣ اى هشام، همانا خردمند كسى است كه نه حلال او را از شكر و سپاس باز دارد، و نه حرام بر صبرش چيره گردد.
3⃣ اى هشام، هركس سهچيز را بر سهچيز مسلط گرداند، مانند آن است كه هوس خود را بر نابودى عقلش كمك كرده: 1- هركس كه روشنايى انديشه اش را با آرزوهاى درازش تاريك سازد؛
2- و كسىكه شگفتيهاى حكمتش را با سخنان ياوه و گزاف نابود كند؛
3- و آنكس كه نور عبرتش را با شهوات نفسش خاموش سازد، گويا هوى و هوس خود را بر نابودى خردش كمك رسانده؛ و هر كس كه عقل و خردش را نابود كند، با اينكار، دين و دنياى خود را تباه ساخته است.
4⃣ اى هشام، چگونه كردارت نزد خدا پاك باشد، با آنكه دل از فرمان پروردگارت بازداشته باشى و بر عليه عقلت به طاعت هوست رفته باشى؟!
5⃣ اى هشام، مردم براى طاعت خداوند آفريده شدند، و هيچ نجاتى جز به طاعت او مقرر نيست.
6⃣ اى هشام؛ بهراستى خردمندان چشم از دنيا پوشيدند و ديده به آخرت دوختند، زيرا دريافتند كه دنيا، خواهانى است خواستهشده، و آخرت هم خواهان است و هم خواستهشده؛ در نتيجه هركس كه خواهان آخرت باشد، بهره خود را بهطور كامل از دنيا برگيرد. و هركس كه جوياى دنيا باشد، آخرت او را طلب كند و مرگش فرا رسد، و هر دو سرا، هم دنيا و هم آخرتش را بر او تباه سازد.
7⃣ اى هشام؛ آنكس كه زبانش راستگوست، عملش پاك و نيكوست و آنكس كه نيتش پاك باشد، روزيش افزون شود و آنكس كه با برادران و خانوادهاش بهخوبى برخورد كند، عمرش طولانى گردد.
8⃣ اى هشام؛ آنكس كه مردانگى ندارد دين ندارد، و آنكس كه عارى از مردانگى است عقل ندارد، و باارزشترين مردم، كسى است كه دنيا را براى خود هيچ مقام و منزلتى نداند. هان! بهتحقيق، براى بدنهاى شما بها و قيمتى جز بهشت نيست، پس آن را جز به بهشت مفروشيد.
9⃣ اى هشام؛ هركس كه از تعرض به آبروى مردم خوددارى كند، خداوند نيز در روز قيامت از كيفر گناه او درگذرد؛ و هركس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خدا نيز بهروز رستاخيز، خشم خود را از او باز دارد.
0⃣1⃣ اى هشام؛ فرد عاقل هرگز دروغ نگويد، اگر چه مطابق ميلش باشد.
تحفالعقول/ 361
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 01.mp3
1.55M
1⃣
🎙حجت الاسلام و المسلمین هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام
. خوش به حال كساني كه در عصر غيبت مطيع #امام_زمان«عج» باشند.
. اطاعت از #امام_زمان«عج» يعني اطاعت از #ولايت_فقيه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🖼 تابلویی که آیتالله خامنهای برای اتاق کارشان سفارش دادند
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸حفاظت اطلاعات در سیره امام هادی علیه السلام
🔹مطالعه سیره عملی ائمه اطهار علیه السلام در طول زعامت و امامت ایشان ، نشان می دهد که به رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی اهتمام داشته و با استفاده از شیوه های مختلف و با انجام اقدامات حفاظتی ، ضریب امنیت خویش را ارتقاء بخشیده و دشمنان را از دسترسی به اطلاعات مهم و ارزشمند، ناکام ساخته اند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir