هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
✳مبانی و قلمرواحیاگری دینی امام خمینی(ره)
🚩امام در احیای معرفت اسلامی هم عالم بود و هم عامل و به آنچه می گفت باور داشت و عمل می کرد. او به مردمش اعتقاد داشت واحترام خاصی برای مردم قائل بودوهمیشه باآنها صادقانه برخوردمی کرد.
🔺روش سیاسی او با مردم باسیاستمداران مدرن که به شیوه ماکیاولی عمل می کنند؛ تطابق نداشت. رویکردسیاسی اوبرگرفته از روش حکومت داری امیرمومنان امام علی(ع)بود.
@khosropanah_ir
💢دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی در منابر است.
✔️آیتاللهالعظمی نوری همدانی در جمع مبلغان:
🔹باید افکار و هدف امام حسین علیهالسلام را با شرایط روز برای مردم معرفی کرد.امام حسین علیه السلام برای برداشتن ظلم و ستم و مبارزه با فساد و برای برقراری عدالت و اجرایی کردن اسلام محمدی (ص) قیام کردند، این مسائل باید برای مردم بیان شود.
🔸دشمن به دنبال تضعیف عاشورا است چون میداند تا فرهنگ ظلمستیزی و ایثار و شهادت است هیچ کاری از پیش نخواهد برد.
🔹نمیشود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام.
🔸روحانیت باید فریاد بکشد
علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عدهای که ضربه میزنند فرياد بكشد.
🔹بعضی از مسئولان با عملکرد بد خود مردم را ناامید میکنند؛مردم وقتی میبینید یک یک جنس صبح یک قیمت و عصر یک قیمت؛ گاهی دو مغازه کنار هم با قیمت متفاوت دارد، از این عدم مدیریت ناامید میشوند.نظارت و کنترل قیمت كه به تحریمها ربطي ندارد؛ زحمت و کار میخواهد.
#فقه_سیاسی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 نظریه نگرش سیستمی به اقتصاد مقاومتی
مقاله حجت الاسلام کاظمی:
🔹«نگرش سیستمی» یعنی بررسی پدیده از جهت نحوه ارتباط اجزاء آن با یکدیگر و با دیگر پدیدهها، برای ایجاد یک اثر و نتیجه.
🔹اقتصاد مقاومتی با رویکرد سیستمی طراحی شده است و با توجه به فرمایشهای مقام معظم رهبری، این رویکرد کاملا مشهود است. به عنوان مثال میفرمایند: اساس اقتصاد مقاومتی تولید است، که در اینجا ایشان اشاره به مرکز ثقل اقتصاد مقاومتی میکنند.
🔹اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است یعنی جهتساز و حیاتی است و باعث جلوگیری از وقوع بحران می شود.
#اقتصاد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 چهارده راهکار عملی برای حل مشکل اقتصاد
🔺 مطرح شده توسط رهبرانقلاب در دو دیدار اخیر دولت در فاصلهی کمتر از ۴۵ روز
#فقه_اقتصاد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚙ تولید داخلی
حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ؛ ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
📛 بی تردید شرایط امروز کشور عمدتا معلول سیاستهای نادرست غرب گرایان است و ....
#اقتصاد_مقاومتی
#تولید_داخلی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شاخص های تمدن اسلامی چگونگی نظام سازی است
حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در دوره های علمی و فرهنگی« مسجد تمدن ساز»:
🔹ما فاقد یک جامعه اسلامی که اقتصاد و فرهنگ و بیمه و اشتغال و 50 کلان سیستم آن براساس استنباط از آیات و روایات وبه صورت اجتهاد شده باشد، هستیم چرا که در حال حاضر ما چنین چیزی نداریم.
🔹سبک زندگی که به دنبال آن هستیم معدن اصلی آن در مستحبات و مکروهات است که طرزها در آنها قرار دارد.
🔹عرصه فعالیت های امام جماعت مسجد اجتماعی است نه فرهنگی که اگر این الگوی جامعه اسلامی محقق نشود یکی از افرادی که باید پاسخگو باشد امام جماعت مسجد است.
🔹مساجد باید مأمن دختران فراری باشد که اگر مسجد اینگونه شد این همان مدل اسلام است اما در شرایط فعلی ساخت درونی مسجد برای شکل دادن جامعه اسلامی تنظیم نشده است و این موضوع ربطی به نهادهای متولی امر مساجد ندارد.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ معیار ارزش عمل
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
اسلام ارزش عمل را با انگیزهها، مقدمات و چارچوبهای فکری عامی که جوانههای هر عملی در آنها شکل میگیرد، مقایسه میکند، ولی سایر مکاتب، ارزش عمل را بر اساس نتایج، منافع و عرصههای معیشتی که عمل در اصلاح آنها نقش داشته است، محاسبه میکنند.
... بر این اساس قرآن بهطور قاطع امکان هرگونه سنجش و مقایسهای را بین این دو عمل، رد میکند: عملی که انسان در چارچوب کلی ایمانی و با انگیزه امیال و عواطف الهی موجود در این چارچوب، انجام میدهد با عملی که از این چارچوب دور است و از امیال و انگیزههای دیگری سرچشمه میگیرد. در بینش قرآنی، عمل اول هرگز نمیتواند با عمل دوم، هرچند نتایج و منافع آن زیاد باشد، مقایسه شود:
«أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَ عِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَ اللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ آيا سيراب كردن حجاج و آباد ساختن مسجد الحرام را همانند [عمل] كسى قرار داديد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه او جهاد كرده است؟ [اين دو] نزد خدا مساوى نيستند و خداوند گروه ظالمان را هدايت نمىكند.» (توبه: ۱۹)
🔸 پژوهشهای قرآنی، ص ۳۵۲ (مقاله: عمل صالح در قرآن).
#سخنان_شهید
#عمل_صالح
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
👈دستاوردهای انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید
🌐http://yon.ir/LYgFl
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶فتوتیتر| مقصر اصلی مشکلات اقتصادی امروز جریان غربگرای داخلی است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اگر در این زمان محقق حلی بود، «ساختار جدید فقه» را ارائه میکرد/ با بهره از میراث فقهی «نظام اجتماعی» ساخته و تدوین شود
📌حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : حوزههای علمیه باید به فقههایی بپردازند که از آنها بتوان به قوانین اسلامی دست یافت تا حکومت اسلامی معنا پیدا بکند.
🔹با توجه به مسائلی که مبتلابه جامعه است، فقه باید ساختارمند شود. امروزه علوم انسانی در جامعه ما رشد کرده، پس باید فقه اقتصاد، فقه تربیت، فقه سیاست، فقه امنیت، فقه دفاع و … را داشته باشیم و با همین میراث فقهی هم باید یک نظام اجتماعی ساخته و تدوین شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد:
📌درسهای خارج اقتصاد بیشتر از سال گذشته در حوزهها راه اندازی شود
🔹حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار: ما باید به کلیه ابعاد دین بپردازیم براساس وزنی که در دین و در جامعه دارد لذا الان که مسائل اقتصادی بیشتر مورد سئوال است، باید درسهای خارج اقتصاد بیشتر از سال گذشته در حوزهها راه اندازی شود.
🔹ما نباید حوزه را متهم کنیم که سکولار است یا ریشه سکولار در حوزه است اما در عین حال خود را هم نباید فریب دهیم. یعنی باید قبول کنیم که وزن مسائل سیاسی، اقتصادی، انتقادی، اخلاقی و ... در حوزه کم است و باید تقویت شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ توسعه افقی
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آیا میدانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آنها را پر نکردهاند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، بهجا ماندهاند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمینهای بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آنها قدم میگذارد و آنها را کشف میکند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر میکند و ایجاب میکند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی میتوانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیدهاند، میتوانند در طول زمان، فقه را افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت [موجود در پیشرفت عمودی] انجام گیرد و همان ضمانتهایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آنها برخوردار است.
🔸 بارقه ها، ص ۴١٩.
#سخنان_شهید
#توسعه_افقی_فقه
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 01 (2).mp3
1.67M
حجت الاسلام و المسلمین هدايت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام در برنامه رادیویی :
. در تبعيت از امام زمان«عج»، #صبور_باش
مراقب باش گرفتار #فراق_امام_زمان«عج» نشوي
امام زمان ياران خود را از #خانواده_هاي_صالح انتخاب ميكنند
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️راهکار آفت فاصله اتاق های بسته پژوهشی با زندگی مردم چیست؟
🎙سلسله جلسات فقه نظام با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️پوشش خبری کلیپ راهکار آفت فاصله اتاق های بسته پژوهشی با زندگی مردم چیست؟ در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه
🌐 http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/Video/461057/73
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه آغاز ماه محرم
📹ببينيد| السلام عليک يا ابا عبدالله
▪️قرائت بخشی از #زيارت_عاشورا توسط رهبرانقلاب در جمع رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا. ۶۷/۰۵/۲۸
🏴 @Khamenei_ir
◼️ فرارسیدن مام محرم ایام سوگواری سرور آزادگان جهان، امام حسین علیه السلام را تسلیت می گوییم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠برنامه دروس خارج آیت الله اراکی در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸
🔹فقه نظام سیاسی
🔸اصول فقه
🔹فقه نظام خانواده
🔸فقه فرهنگ
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
با مشارکت پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست ریاست و معاونت بین الملل پژوهشگاه به همراه مدیر مرکز جامع علوم اسلامی با ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه _ درس #فقه_نظام_سیاسی
📅 یکشنبه 22 مهر 97
🔻جلسه 12- آیت الله اراکی
🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت
🔸مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامعالشرایط برای تصدی ولی امر.
فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است.
دلیل ششم:
آیات و روایات که بر وجوب وحدت جماعت مسلمین تأکید دارد و وحدت جماعت مسلمین هم بدون وحدت رهبری محقق نخواهد شد.
روایت هشتم:
روایت حذیفة الابن یمان در بخاری:
«تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَإِمَامَهُمْ، قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلَا إِمَامٌ؟ قَالَ: فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا؛ وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ.» (بخاری، حدیث شماره ۷۰۸۴)
باید همیشه لازم و همراه جماعت مسلمین و امام مسلمین باشید.
روایت نهم:
«مَنْ خَرَجَ مِنَ الطَّاعَةِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ ثُمَّ مَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» (صحيح مسلم» كِتَاب الْإِمَارَةِ» الأَمْرِ بِلُزُومِ الْجَمَاعَةِ عَنْدَ ظُهُورِ الْفِتَنِ ...) کسی که از طاعت امام خارج شد و جماعت مسلمین را مفارقت کرد -از جماعت مسلمین جدا شد- به مرگ جاهلیت مرده است.
🔹نکته:
هویت هر جامعهای را رهبری سیاسی آن شکل میدهد؛ اگر بخواهید شخصیت کسی را بشناسید و اگر این سؤال را از او کنید که تو کیستی؟ باید در جواب بگوید: امام من فلانی است؛ هویت مرا آن رهبری شکل میدهد که امام من است و من از حرف او پیروی میکنم و امر و فرمان او را جهت فرمان خود قرار میدهم. به عبارتی هر امتی هویت، شناسنامه و شخصیت خاصی دارد؛ شخصیت هر امتی را هم امام امت یعنی آن فرمانروای امت تعیین میکند؛ زیرا شخصیت هر انسانی را اراده او تعیین میکند.
🔸نتیجه:
فرمانروایی و اطاعت از فرمانروا اتحاد شخصیتی و اتحاد هویتی به وجود میآورد. لذا میفرماید: «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَ لَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً» (اسراء 71). علت اینکه «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» این است که در حقیقت فرمانروا و آن کسی که فرمان میدهد و من به فرمان او در زندگی عمل میکنم؛ شخصیت من را میسازد؛ به عبارتی با اطاعت و فرمانبری از او شخصیت خودم را بر طبق امرونهی او می¬سازم و اراده من تابع اراده او می¬شود: «قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ» (زیارت اربعین)
🔹نکته:
در پاسخ به اینکه چرا در طول تاریخ شیعه جدا از جماعت بوده است هم باید گفت: کسی که جماعت را درست میکند امام است پس نمیتوان گفت که در تاریخ شیعه جماعت را در نظر نگرفته باشد بلکه آنکه دور از امام بوده جدای از جماعت است. جماعت با یک امام و یک مأموم شکل میگیرد؛ «يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى» (النساء : 115) در حقیقت جماعت با امام شکل میگیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه نظام سیاسی جلسه12 970722.pdf
433.4K
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir