💠آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در نشست خبری:
اگر آمریکا تلاش میکند، جریانی علیه ما با همکاری نیروهای همراه خود نظیر حاکمان عربستان و رژیم صهیونیستی ایجاد کند، در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت ما شاهد گردهمایی ۱۰۰ کشور اسلامی هستیم. که این امر تودهنی به آمریکا خواهد بود.
آنها[عربستان] با تهدید و تطمیع سعی دارند، مهمانان را از حضور در کنفرانس وحدت بازدارند و رسانه استعمار پیر انگلیس نیز به دلیل اثرگذاری این اجلاس با آن مخالفت میکنند، اما این تلاشها به لطف خداوند اثر معکوس داشته است.
شکل گیری این اجلاس جهانی اعلام شکست برنامههای آمریکا برای تحریم و محاصره و انزوای جبهه مقاومت با محوریت ایران است.
حمایت از قدس، حمایت از یمن هم هست، چرا که آنها بایکدیگر گره خورده و یک گروه هستند.
یکی از برنامههای ویژه این کنفرانس مربوط به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ ساله گذشته خواهد بود.
چندین سال است گفتهایم اگر عربستان می خواهد رهبر جهان اسلام شود باید پرچم وحدت را به دوش بکشد، اما متأسفانه همیشه در اختلاف و کینه مذهبی و قومی دمیده است.
با توجه به نقش سوریه در جهان اسلام و حضور علمای برجسته در شهرهای این کشور به بشار اسد پیشنهاد کردیم، شورای افتای مشترک شیعه و سنی در دمشق نیز برگزار شود.
پیش از این شاهد یک وحدت کارتونی بودیم، اما امروز بعد از ایجاد جنگ برای تفرقه، جریانهایی جدی برای حمایت از وحدت شکل گرفته و این جریان از گذشته قدرتمندتر شده و جریان تفرقه بیش از گذشته دچار انزوا شده است.
اتحادیهای برای دانشجویان جهان اسلام در نظر گرفتهایم و حضور تعدادی از دانشجویان در کنفرانس نیز پیشبینی شده است.
ما در این کنفرانس سه کمیسیون مربوط به فلسطین خواهیم داشت که از این رو تلاش آمریکا را برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی محکوم می کنیم؛ رژیم صهیونیستی مشروعیتی برای داشتن پایتخت در فلسطین ندارد.
یکی از محورها بحث رفراندوم است که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، ما میگوییم صلح باید بر مبنای عدل باشد و از این رو همه مردم و ساکنین اصلی فلسطین در یک رفراندوم عمومی شرکت کنند و این روش مقبول و منطقی است و از این رو برنامه ویژه برای تبیین ایناصل داریم.
مجمع تقریب از نهادهای تقریبگرای کشورها حمایت میکند و ما اکثرا دفتر جداگانه نداریم، در افغانستان نهادهای تقریبی خوبی شکل گرفته که ما از آنها حمایت میکنیم و از این رو شخصیتهای برجسته افغانستان از جمله حامد کرزای و وزیر اوقاف و حج این کشور در کنفرانس حضور خواهند داشت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰برگزاری جلسه دفاع رساله(سطح 4) با موضوع بررسی و تحلیل روش و قواعد جناب زید بن علی در تفسیر قرآن کریم، با راهنمایی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش اول)
🔹«در نظام اجتماعی اسلام، گروه ها و نهاد های مختلفی مشغول به کار هستند و هر کدام از اینها حقوق و تکالیفی برعهده دارند. تکالیف همه ی اینها در فقه اسلامی مشخص شده و هر چقدر که جوامع پیچیده تر شده اند، این گروه ها نیز بیشتر شده اند و وظایف و تکالیف اینها هم گسترده تر شده است. لازم است فقه اسلامی در هر دوره ای از دوره های زمانی، بسته به نوع آنها، تکالیف و وظایف آنها را مشخص کند که مجموعه ی اینها، حقوق اسلامی را تشکیل می دهد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش دوم)
👈چگونه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم ؟
برای اینکه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم باید تکالیف واحدهای اجتماعی و حقوقشان را در احکام اولیه روشن کنیم که در نهایت این احکام اولیه، چارچوب های کلی شریعت در نظام سیاسی اسلام را به ما نشان می دهند در واقع آن سیاست های کلان قانونگذاری را از این احکام اولیه اخذ می کنیم سپس مطابق این احکام اولیه، سیاست گذاری، قانونگذاری و برنامه ریزی صورت می پذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
امکان احیای تمدن اسلامی.mp3
2.88M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با موضوع: امکان احیای تمدن اسلامی
💠 همایش حکمت و تمدن
🗓 97/08/28
🔊 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ| وحدت در دشوارترین میدانها
💗 روایت رهبرانقلاب از ماجرای نوجوان ۱۲ سالهی اهل سنت که در دفاع از جمهوری اسلامی در شلمچه به شهادت رسید
⚡️آغاز هفته وحدت
❣ #هفته_وحدت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خمینی (ره) :
« آنهایی که میخواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند. و الّا کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانی که با وحدت همه مسلمین باید پیشروی کنیم و پیروز بشویم ان شاء اللَّه، این نمی آید دامن بزند به اختلاف و مسائل اختلافی را طرح کند، اینها نیست جز اینکه اشاره ای از خارج هست. و قدرت های بزرگ فهمیدند که آن چیزی که آنها را عقب زده است اسلام است و وحدت مسلمین و برادری بین همه گروههای اسلامی است، از این جهت، از اینجا شروع کردند که اینها را به هم بزنند.»
📆9/3/1360
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خامنه ای (مدظله العالی):
«مسأله ی شیعه و سُنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امت اسلامی است. هم سُنی ها بدانند، هم شیعه ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیای اسلام، این را بدانند که اختلاف شیعه و سنی یکی از ابزارها و چماق های دشمن علیه امت اسلامی است. آنها هر جور بتوانند، از این ابزار استفاده می کنند. آن روزی که سُنیِ فلسطینی زیر فشار است، یک عده ای را با این شعار، با این تبلیغات، که: اینها سُنی هستند، شما شیعه هستید؛ سعی می کنند نگذارند کمک کنند. امروز که شیعه ی لبنان زیر فشار است، به یک عده ای می گویند: شما سُنی هستید، اینها شیعه هستند؛ به آنها کمک نکنید. آنها نه به شیعه احترامی می گذارند، نه به سُنی؛ آنها با اصل اسلام طرفند. سم مهلک دنیای اسلام تفرقه است. این تفرقه، ملتها را از هم جدا می کند؛ دلها را از هم جدا می کند ... این، کار دشمن است. چرا ما این حقیقت را نمی فهمیم؟ سالهای متمادی است - از زمان مرحوم آیت اللَّه بروجردی (رضوان اللَّه تعالی علیه) و بعضی از بزرگانِ علمای اهل سُنت در مصر - که این فکر پیدا شده که بیایید اختلافات را کنار بگذارید؛ سنی، سنی بماند؛ شیعه، شیعه بماند؛ عقاید خودتان را داشته باشید؛ اما با هم، دست در دست هم بگذارید.»
📆17/5/1385
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰مقاله ی وحدت، استراتژی قرآن کریم برای عینیت بخشی به امت واحده اسلامی اثر حجت الاسلام مجید رجبی معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام :
🔹گزیده از این نوشتار
👇👇👇
📋مسأله اصلی این نوشته چگونگی رويكرد به وحدت در میان مسلمین است. آیا وحدت بین مذاهب اسلامي يك حقيقت است يا ضرورت؟ یک استراتژی است یا یک تاکتیک؟ وحدت مطابق قاعده اوليه است يا ثانويه؟ آيا مي توان جامعه اسلامي را داراي روحي واحد و به عنوان يك واحد حقيقي به رسميت شناخت، تا وحدت استراتژی اسلام باشد؟ اگر مسلمين با وجود اختلافات فرعي -به خداي واحد، رسول واحد، كتاب واحد و قبله واحد معتقدند- مجموعا يك جامعه واحد را تشكيل دهند، آن وقت بدون شك اتحاد بين مسلمين يك ضرورت شرعي و عقلي اوليه خواهد بود، و آن هويتي كه اسلام براي جامعه اسلامي در نظر گرفته است، و آن دستورات اجتماعي كه براي حفظ الفت و همبستگي در جامعه اسلامي دستور داده است، كه برخي آنرا فقط در جامعه شيعه قابل تطبيق مي دانند، بايد در سراسر جامعه اسلامي پياده شود، و اختلافات مذهبي نبايد ذره اي در اين مسأله تأثير گذار باشد، اگر نه وحدت تنها يك تاکتیک و ضرورت ثانوی خواهد بود كه بخاطر برخي مصالح مثل عجز از مقابله با دشمنان، لزوم همزيستي مسالمت آميز در كنار آنها و يا برخي مصالح ديگر ناچار به حفظ وحدت با سائر مسلمانان هستيم؟
جهت مطالعه متن کامل این مقاله می توانید به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید.
🌐http://yon.ir/FRama
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش سوم)
«همانطور که خروج از ولایت حاکم مشروع، حرام است، پذیرش حاکم نامشروع نیز حرام است. چنانکه در آیه «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِکَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شى ءٍ» ؛ خدواند مومنین را از این کار نهی کرده که با کفار و حکام جائر، همکاری داشته باشند.
بنابراین همکاری با ظالمین و حکومتهای نامشروع حرام است؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد مهاجرت نخبگان منجر به تقویت دشمنان بالفعل و دشمنان بالقوه اسلام میشود، چرا که نخبگان کمتر به کشورهای غیرتوسعه یافته و یا ضعیف مهاجرت میکنند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش چهارم)
«اگر جامعه در جایی نیاز به تخصصی دارد که منوط به مهاجرت موقت شخص است و یا اگر مهاجرت برای دفع ظلم و احقاق حق باشد یا حاکم بنابر مصالحی دستور به مهاجرت دهد، مهاجرت عنوان وجوب پیدا میکند و مصداق آیه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه» میگردد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir