💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش اول)
🔹«در نظام اجتماعی اسلام، گروه ها و نهاد های مختلفی مشغول به کار هستند و هر کدام از اینها حقوق و تکالیفی برعهده دارند. تکالیف همه ی اینها در فقه اسلامی مشخص شده و هر چقدر که جوامع پیچیده تر شده اند، این گروه ها نیز بیشتر شده اند و وظایف و تکالیف اینها هم گسترده تر شده است. لازم است فقه اسلامی در هر دوره ای از دوره های زمانی، بسته به نوع آنها، تکالیف و وظایف آنها را مشخص کند که مجموعه ی اینها، حقوق اسلامی را تشکیل می دهد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش دوم)
👈چگونه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم ؟
برای اینکه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم باید تکالیف واحدهای اجتماعی و حقوقشان را در احکام اولیه روشن کنیم که در نهایت این احکام اولیه، چارچوب های کلی شریعت در نظام سیاسی اسلام را به ما نشان می دهند در واقع آن سیاست های کلان قانونگذاری را از این احکام اولیه اخذ می کنیم سپس مطابق این احکام اولیه، سیاست گذاری، قانونگذاری و برنامه ریزی صورت می پذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
امکان احیای تمدن اسلامی.mp3
2.88M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با موضوع: امکان احیای تمدن اسلامی
💠 همایش حکمت و تمدن
🗓 97/08/28
🔊 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ| وحدت در دشوارترین میدانها
💗 روایت رهبرانقلاب از ماجرای نوجوان ۱۲ سالهی اهل سنت که در دفاع از جمهوری اسلامی در شلمچه به شهادت رسید
⚡️آغاز هفته وحدت
❣ #هفته_وحدت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خمینی (ره) :
« آنهایی که میخواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند. و الّا کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانی که با وحدت همه مسلمین باید پیشروی کنیم و پیروز بشویم ان شاء اللَّه، این نمی آید دامن بزند به اختلاف و مسائل اختلافی را طرح کند، اینها نیست جز اینکه اشاره ای از خارج هست. و قدرت های بزرگ فهمیدند که آن چیزی که آنها را عقب زده است اسلام است و وحدت مسلمین و برادری بین همه گروههای اسلامی است، از این جهت، از اینجا شروع کردند که اینها را به هم بزنند.»
📆9/3/1360
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خامنه ای (مدظله العالی):
«مسأله ی شیعه و سُنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امت اسلامی است. هم سُنی ها بدانند، هم شیعه ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیای اسلام، این را بدانند که اختلاف شیعه و سنی یکی از ابزارها و چماق های دشمن علیه امت اسلامی است. آنها هر جور بتوانند، از این ابزار استفاده می کنند. آن روزی که سُنیِ فلسطینی زیر فشار است، یک عده ای را با این شعار، با این تبلیغات، که: اینها سُنی هستند، شما شیعه هستید؛ سعی می کنند نگذارند کمک کنند. امروز که شیعه ی لبنان زیر فشار است، به یک عده ای می گویند: شما سُنی هستید، اینها شیعه هستند؛ به آنها کمک نکنید. آنها نه به شیعه احترامی می گذارند، نه به سُنی؛ آنها با اصل اسلام طرفند. سم مهلک دنیای اسلام تفرقه است. این تفرقه، ملتها را از هم جدا می کند؛ دلها را از هم جدا می کند ... این، کار دشمن است. چرا ما این حقیقت را نمی فهمیم؟ سالهای متمادی است - از زمان مرحوم آیت اللَّه بروجردی (رضوان اللَّه تعالی علیه) و بعضی از بزرگانِ علمای اهل سُنت در مصر - که این فکر پیدا شده که بیایید اختلافات را کنار بگذارید؛ سنی، سنی بماند؛ شیعه، شیعه بماند؛ عقاید خودتان را داشته باشید؛ اما با هم، دست در دست هم بگذارید.»
📆17/5/1385
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰مقاله ی وحدت، استراتژی قرآن کریم برای عینیت بخشی به امت واحده اسلامی اثر حجت الاسلام مجید رجبی معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام :
🔹گزیده از این نوشتار
👇👇👇
📋مسأله اصلی این نوشته چگونگی رويكرد به وحدت در میان مسلمین است. آیا وحدت بین مذاهب اسلامي يك حقيقت است يا ضرورت؟ یک استراتژی است یا یک تاکتیک؟ وحدت مطابق قاعده اوليه است يا ثانويه؟ آيا مي توان جامعه اسلامي را داراي روحي واحد و به عنوان يك واحد حقيقي به رسميت شناخت، تا وحدت استراتژی اسلام باشد؟ اگر مسلمين با وجود اختلافات فرعي -به خداي واحد، رسول واحد، كتاب واحد و قبله واحد معتقدند- مجموعا يك جامعه واحد را تشكيل دهند، آن وقت بدون شك اتحاد بين مسلمين يك ضرورت شرعي و عقلي اوليه خواهد بود، و آن هويتي كه اسلام براي جامعه اسلامي در نظر گرفته است، و آن دستورات اجتماعي كه براي حفظ الفت و همبستگي در جامعه اسلامي دستور داده است، كه برخي آنرا فقط در جامعه شيعه قابل تطبيق مي دانند، بايد در سراسر جامعه اسلامي پياده شود، و اختلافات مذهبي نبايد ذره اي در اين مسأله تأثير گذار باشد، اگر نه وحدت تنها يك تاکتیک و ضرورت ثانوی خواهد بود كه بخاطر برخي مصالح مثل عجز از مقابله با دشمنان، لزوم همزيستي مسالمت آميز در كنار آنها و يا برخي مصالح ديگر ناچار به حفظ وحدت با سائر مسلمانان هستيم؟
جهت مطالعه متن کامل این مقاله می توانید به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید.
🌐http://yon.ir/FRama
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش سوم)
«همانطور که خروج از ولایت حاکم مشروع، حرام است، پذیرش حاکم نامشروع نیز حرام است. چنانکه در آیه «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِکَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شى ءٍ» ؛ خدواند مومنین را از این کار نهی کرده که با کفار و حکام جائر، همکاری داشته باشند.
بنابراین همکاری با ظالمین و حکومتهای نامشروع حرام است؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد مهاجرت نخبگان منجر به تقویت دشمنان بالفعل و دشمنان بالقوه اسلام میشود، چرا که نخبگان کمتر به کشورهای غیرتوسعه یافته و یا ضعیف مهاجرت میکنند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش چهارم)
«اگر جامعه در جایی نیاز به تخصصی دارد که منوط به مهاجرت موقت شخص است و یا اگر مهاجرت برای دفع ظلم و احقاق حق باشد یا حاکم بنابر مصالحی دستور به مهاجرت دهد، مهاجرت عنوان وجوب پیدا میکند و مصداق آیه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه» میگردد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیت الله اراکی در کنفرانس وحدت :
🔹«وحدت و مقاومت» پیام اصلی این اجتماع بزرگ است.
🔹این گردهمایی نشان میدهد پروژه تکفیریها در ایجاد تفرقه در جهان اسلام شکست خورده و جهان اسلام در مسیر رسول خدا (ص) و قرآن قرار گرفته است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش پایانی)
«گاهی بین موارد وجوب و حرمت مهاجرت تزاحم واقع میشود که در صورت وجود گزینههای جایگزین باید به آنها مراجعه کرد و در غیر اینصورت، باید به مرجحات باب تزاحم مراجعه کرد و با اهم و مهم کردن، به تکلیف خود عمل کرد و بر حکومت اسلامی لازم است که با توجه به اجتهاد فقهاء، تدبیر و سیاست گذاری کند و با قانونگذاری، مهاجرت نخبگان را هم به لحاظ کمی و هم کیفی مدیریت کند تا در راستای افزایش قدرت جامعه اسلامی باشد.
باید توجه داشت که مهاجرت گاهی اوقات در اثر سوء تدبیر ما اتفاق میفتد و گاهی هم در اثر حسن تدبیر ما، مثلا ما اینجا اجازه ی کشف حجاب را نمی دهیم، اجازه ی آزادی نامشروع را نمی دهیم و این مساله موجب مهاجرت می شود، خب این مشکلی ندارد.
اما گاهی ما برای بهره وری و استفاده از ظرفیت های علمی خودمان تدبیری نمی کنیم که این بی تدبیری موجب از دست رفتن ظرفیت نخبگان ما می شود و این موضوع به قدرت ما لطمه میزند.
لذا باید توجه داشت که حکومت نسبت به جذب نخبگان وفضا سازی برای آنان، مسئول است. یعنی فقط وظیفه ی حکومت انذار و تبشیر نیست، بلکه حکومت موظف است که فضا سازی هایی بکند که حرام در جامعه اتفاق نیفتد و مردم به حرام نیفتند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir