✅در حال برگزاری
💢نشست علمی ترویجی #فقه_معاصر
🔹با سخنرانی آیت الله سیفی مازندرانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️کسانیکه می گویند #فقه_نظام نداریم این روایت را معنا کنند: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ و تَعَالى: لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً؛ وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً». بَرَّةً تَقِيَّةً یعنی چی؟ یعنی همه احکام فردی را رعایت می کند ولی چرا «لَأُعَذِّبَن» ؟ این به معنای این نیست که خلاف های فردی خلاف نیست بلکه خدا عفو می کند.
🔹همین مردم وقتی 22 بهمن می شوند همه به میدان می آیند، جنگ شود جبهه ها را پر می کنند. اختلاف ما با شاه چه بود؟ مگر در آن زمان به همین فقه فردی عمل نمی کردیم؟ همین مردم شهر قم نماز می خواندند، روزه می گرفتند، حج می رفتند.، خمس وزکات می دادند، چه کمبودی داشتیم؟ فقه نظام کم داشیم، با شاه سر #فقه_فردی دعوا نداشتیم. بحث سر مدیریت جامعه بود نه اینکه نماز بخوانیم یا نه. آنچه سرنوشت جامعه را رقم می زند فقه نظام است.
✅سخنان #آیت_الله_اراکی درهفتمین نشست هماندیشی فقه حکومتی، در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 97
📋مشروح این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید.
👇👇👇
🌐http://yon.ir/uGF3F
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#مصاحبه
#فقه_نظام
♨️ امام (ره ) تصریح دارند که اسلام دارای نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و طبعا فقهی که باید نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را استنباط کند و ارائه دهد، جز فقه نظام نخواهد بود و توصیف این فقه به #فقه_نظام قطعا توصیف بهجا و شایستهای است. همین فقه موجود با ارتقاء در روشها در عین پایبندی به حجیت روش جواهری میتواند به استنباط اصول و قواعد #نظامات_اجتماعی اسلام از جمله نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و نظام قضائی بپردازد. چنین فقهی را میتوان به حق، #فقه_حکومتی و «فقه اجتماعی» یا همان «فقه نظام» نامید.
✅مصاحبه با حجت الاسلام دکتر حسن شجاعی ،دبیر گروه فقه نظام حقوقی و قضایی پژوهشگاه فقه نظام در موضوع بررسی و نقد دیدگاه جناب حجت الاسلام فاضل لنکرانی درباره فقه نظام
📋متن کامل این مصاحبه را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/5HvE0
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_نظام #آیت_الله_اراکی ♨️فقه نظام به این معنا نیست که فقه جدیدی احداث و تولید شود، بلکه بدین معن
آیت الله اراکی :
فقه نظام به این معنا نیست که ....
📋جهت مطالعه متن کامل سخنان آیت الله اراکی به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/So2FD
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 1.mp3
7.67M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢 بخش اول: طرح بحث
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 2 - کم حجم.mp3
8.18M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢بخش دوم: پرسش و پاسخ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️استنباط فقیه در چارچوب اصول معصومین(ع) به فقه نظاممند میرسد
💢آیتالله سیفی مازندرانی در نشست علمی ترویجی فقه معاصر با موضوع «ظرفیتشناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه» گفت: استنباط فقیه چه در باب فقه حکومت و سیاست، چه در جمیع مسائل مستحدثه امروز باید در چارچوب قواعد و اصولی باشد که حضرات معصومین(ع) القاء کردهاند که این فقه نظاممند است.
📖 متن کامل را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/s5uwx
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠 #فقه_نظام همان فقه جواهری است / تنظیم امور جامعه اسلامی بدون فقه نظامات ممکن نیست
🔹مراد ازفقه نظام فقه دیگری فراتر از فقهی که به وسیله ی فقهای ما تبیین شده است نیست و فقه نظام در همین فقه تبیین شده ی به وسیله ی فقها ی ما وجود دارد منتهی احکام فقه نظام در بسیاری از کتب فقهی ما گاه به طور پراکنده مطرح شده و گاه به شکل خود فقه نظام مطرح شده.
🔸وقتی جامعه ای شکل گرفت و حکومتی بر آن جامعه حاکم شد اینجا یک مسائلی به وجود می آید که مربوط به رفتار این جمع مرکب از حاکم و محکوم است و ما احیانا از این جمع مرکب بین حاکم و محکوم به مکلف کلان تعبیر می کنیم.
🔹این فقه مربوط به تنظیم جامعه است. حالا این فقه اگر مربوط به تنظیم امور سیاسی جامعه شد می شود فقه نظام سیاسی و اگر مربوط به تنظیم امور اقتصادی جامعه شد می شود فقه نظام اقتصادی و اگر این فقه مربوط به تنظیم امور تربیت و آموزش جامعه شد می شود فقه نظام تربیت.
🔸این معنا هم در روایات وجود دارد و هم فقهاء بزرگواری به آن تصریح کردهاند. مانند عبارات صریح مرحوم بردجردی در کتاب "البدر الظاهر".
🔹نظام اقتصادی هم بخواهیم اثبات بکنیم می آییم احکام فقهیه ی مربوط به رفتار های اقتصادی را در ابواب مختلف فقه مصلا فرض کنید این اصل مربوط به نظام اقتصادی است،اصل اینکه بدون کار اقتصادی کسی مالک مالی نخواهد شد و مالکیت ثروت طبیعی و مالکیت منابع طبیعی.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir