💢اولین پیش شماره نشریه الکترونیکی سرائر با موضوع «فقه نظامات» منتشر شد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️کسانیکه می گویند #فقه_نظام نداریم این روایت را معنا کنند: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ و تَعَالى: لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً؛ وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ، و إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً». بَرَّةً تَقِيَّةً یعنی چی؟ یعنی همه احکام فردی را رعایت می کند ولی چرا «لَأُعَذِّبَن» ؟ این به معنای این نیست که خلاف های فردی خلاف نیست بلکه خدا عفو می کند.
🔹همین مردم وقتی 22 بهمن می شوند همه به میدان می آیند، جنگ شود جبهه ها را پر می کنند. اختلاف ما با شاه چه بود؟ مگر در آن زمان به همین فقه فردی عمل نمی کردیم؟ همین مردم شهر قم نماز می خواندند، روزه می گرفتند، حج می رفتند.، خمس وزکات می دادند، چه کمبودی داشتیم؟ فقه نظام کم داشیم، با شاه سر #فقه_فردی دعوا نداشتیم. بحث سر مدیریت جامعه بود نه اینکه نماز بخوانیم یا نه. آنچه سرنوشت جامعه را رقم می زند فقه نظام است.
✅سخنان #آیت_الله_اراکی درهفتمین نشست هماندیشی فقه حکومتی، در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 97
📋مشروح این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید.
👇👇👇
🌐http://yon.ir/uGF3F
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#مصاحبه
#فقه_نظام
♨️ امام (ره ) تصریح دارند که اسلام دارای نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و طبعا فقهی که باید نظام خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را استنباط کند و ارائه دهد، جز فقه نظام نخواهد بود و توصیف این فقه به #فقه_نظام قطعا توصیف بهجا و شایستهای است. همین فقه موجود با ارتقاء در روشها در عین پایبندی به حجیت روش جواهری میتواند به استنباط اصول و قواعد #نظامات_اجتماعی اسلام از جمله نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و نظام قضائی بپردازد. چنین فقهی را میتوان به حق، #فقه_حکومتی و «فقه اجتماعی» یا همان «فقه نظام» نامید.
✅مصاحبه با حجت الاسلام دکتر حسن شجاعی ،دبیر گروه فقه نظام حقوقی و قضایی پژوهشگاه فقه نظام در موضوع بررسی و نقد دیدگاه جناب حجت الاسلام فاضل لنکرانی درباره فقه نظام
📋متن کامل این مصاحبه را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/5HvE0
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_نظام #آیت_الله_اراکی ♨️فقه نظام به این معنا نیست که فقه جدیدی احداث و تولید شود، بلکه بدین معن
آیت الله اراکی :
فقه نظام به این معنا نیست که ....
📋جهت مطالعه متن کامل سخنان آیت الله اراکی به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/So2FD
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 1.mp3
7.67M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢 بخش اول: طرح بحث
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست فقه حکومتی 7 - اراکی - 2 - کم حجم.mp3
8.18M
🎙صوت هفتمین جلسه نشست هم اندیشی فقه حکومتی
🔹آیت الله اراکی دام ظله
💢بخش دوم: پرسش و پاسخ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️استنباط فقیه در چارچوب اصول معصومین(ع) به فقه نظاممند میرسد
💢آیتالله سیفی مازندرانی در نشست علمی ترویجی فقه معاصر با موضوع «ظرفیتشناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه» گفت: استنباط فقیه چه در باب فقه حکومت و سیاست، چه در جمیع مسائل مستحدثه امروز باید در چارچوب قواعد و اصولی باشد که حضرات معصومین(ع) القاء کردهاند که این فقه نظاممند است.
📖 متن کامل را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/s5uwx
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠 #فقه_نظام همان فقه جواهری است / تنظیم امور جامعه اسلامی بدون فقه نظامات ممکن نیست
🔹مراد ازفقه نظام فقه دیگری فراتر از فقهی که به وسیله ی فقهای ما تبیین شده است نیست و فقه نظام در همین فقه تبیین شده ی به وسیله ی فقها ی ما وجود دارد منتهی احکام فقه نظام در بسیاری از کتب فقهی ما گاه به طور پراکنده مطرح شده و گاه به شکل خود فقه نظام مطرح شده.
🔸وقتی جامعه ای شکل گرفت و حکومتی بر آن جامعه حاکم شد اینجا یک مسائلی به وجود می آید که مربوط به رفتار این جمع مرکب از حاکم و محکوم است و ما احیانا از این جمع مرکب بین حاکم و محکوم به مکلف کلان تعبیر می کنیم.
🔹این فقه مربوط به تنظیم جامعه است. حالا این فقه اگر مربوط به تنظیم امور سیاسی جامعه شد می شود فقه نظام سیاسی و اگر مربوط به تنظیم امور اقتصادی جامعه شد می شود فقه نظام اقتصادی و اگر این فقه مربوط به تنظیم امور تربیت و آموزش جامعه شد می شود فقه نظام تربیت.
🔸این معنا هم در روایات وجود دارد و هم فقهاء بزرگواری به آن تصریح کردهاند. مانند عبارات صریح مرحوم بردجردی در کتاب "البدر الظاهر".
🔹نظام اقتصادی هم بخواهیم اثبات بکنیم می آییم احکام فقهیه ی مربوط به رفتار های اقتصادی را در ابواب مختلف فقه مصلا فرض کنید این اصل مربوط به نظام اقتصادی است،اصل اینکه بدون کار اقتصادی کسی مالک مالی نخواهد شد و مالکیت ثروت طبیعی و مالکیت منابع طبیعی.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸تنها فقه اکبر میتواند محل نزاع #فقه_النظام باشد
حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی معاون پژوهش حوزه علمیه در نشست علمی«فقه و نظام»:
🔹فقه به معنای استنباط احکام قابل اضافه به نظام نیست، ما به دنبال استنباط نظام اسلامی از ادله هستیم که جزئی از آن ادله، ادله فقیه به معنای فقه اصغر است.
🔹بنابراین باید از فقه، اخلاق، ادله بیان کننده مبانی و از تمام معارف و آموزههای اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم نظام اقتصادی اسلام را با این مفهوم استنباط کنیم.
🔹اساسا دعوای فقه نظام به معنای فقه اصغر، دعوای درست نیست، اما به معنای فقه اکبر دعوای درستی بوده و فقه در این معنا میتواند اضافه به نظام شود.
🔹به منظور استنباط نظام بانکی اسلامی، غیر از احکام فقهی، بایستی بحث مبانی ارزشها و اهداف نیز دیده شود.
🔹اگر ما فقط با فقه اصغر خود عقودی را مطرح کنیم، این عقود جای آن عقود را میگیرند اما از جهت کارکرد چیزی که درست میکنیم، منجر به تمرکز ثروت به دست عدهای خاص شود، قطعا اسلامی نخواهد بود، هرچند با فقه ما جور درآید.
به نقل از وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅راه اندازی غرفه نمایشگاه پژوهشگاه فقه نظام در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی موسسات و مراکز حوزوی واقع در مصلی قم .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نشست فقه حکومتی،چالش ها،عرصه ها،افق پیش رو
#فقه_حکومتی
🔰ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم
🔹زمان:
چهارشنبه۲۸آذر ۱۳۹۷. ساعت ۹
🔹مکان:
تهران، بلوار مرزداران،نبش خیابان ایثار،پلاک ۱۶۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◾️ طور حضور و مطلع نور و مطاف حور
آرامگاه دختر موسى بن جعفر است
خاتون دین پناه که برهـان عزّتـش
هر صبح و شام، صیحه «الله اکبر» است
حضرت آیه الله صافی گلپایگانی
◾️وفات کریمه اهل بیت سلام الله علیها تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢وجود نظام در شریعت و فقه در کشاکش اثبات و نفی
📌آیت الله علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم: معتقدم فقیه باید به کشف نظام در فقه پرداخته و فرایند آن را هم باید توضیح دهد. همچنین معتقدم فقیه برای رسیدن به فرایند باید مقاصد را مد نظر قرار دهد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️روز دوم نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی مراکز و موسسات حوزوی
🏚غرفه پژوهشگاه فقه نظام در نمایشگاه؛ مصلی قدس،سالن اول، غرفه شماره ۲۰.
✅ منتظر حضور سبزتان هستیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_فضای_مجازی
حجت الاسلام #ملک_زاده، در درس خارج فقه #نظامهای_اسلامی مطرح کرد:
🔹فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی میدهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمیتوان اظهار نظر کرد.
🔹مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه منباب مثال از بیت کوین نامبرده شده است.
🔹آیا معاملات ارزهای رمزپایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمیشود؟
🔹به نحو علم اجمالی میدانیم عدهای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمیتواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمیزند. مگر اینکه علیالفرض بگوییم اکثرا اینگونه است.
🔹آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمیشود؟
🔹قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#مصاحبه_اختصاصی
♨️صرف اینکه ما ادعا کنیم که اسلام در همه مسائل اجتماعی حکم دارد و مسائل مستحدثه را جواب می دهد به معنای این نیست که #نظام_اجتماعی را پذیرفتیم و نیازهای جامعه را پاسخ گفته ایم؛ حقیقتش این است که فقه ما آنقدر پویایی دارد و می تواند از خودش انعطاف نشان دهد.
💢مصاحبه با حجت الاسلام محمد مادرشاهی/ دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام در موضوع نقد نظریه نفی فقه نظامات اجتماعی
🔹متن کامل این مصاحبه را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید :
👇👇👇
🌐http://yon.ir/SLEtg
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسس پژوهشگاه فقه نظام :
💠حضور حضرت معصومه(س) در قم زمینهساز احیای #تمدن_اسلامی شد
🔹در زیارت حضرت لحن خطابات به شکلی است که وقتی به حضرت فاطمه معصومه(س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میکنیم؛
🔸قم به برکت وجود ایشان پایتخت جهان تشیع است و ورود #حضرت_معصومه(س) به قم زمینهساز احیای تمدن اسلامی شد.
🔸ورود شیعیان به قم پیش از ورود حضرت معصومه (س) بوده است و بعضی از عشایر شیعه کوفه در نتیجه فشارهای بنی امیه به قم هجرت کرده بودند اما قم به عنوان مرکز علم و دانش بعد از حضور حضرت معصومه (س)، حیات علمی خود را آغاز کرد.
🔹حلّه، دمشق، بصره، کوفه و ری در برخی دورانها از نظر علمی مطرح شده و در گذر زمان کمرنگ شدهاند، اما قم این ویژگی خود را حفظ کرده است.
#تمدن_سازی
#تمدن_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ پوشش گسترده ی هفتمین نشست فقه حکومتی با ارائه آیت الله محسن اراکی در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مطرح کشور
( فارس / رجا / مهر / حوزه / فتن / قدس و ...)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
درس فقه قدرت سیاسی.mp3
15.88M
🎙درس فقه قدرت سیاسی
✅سخنران: استاد عبدالحسین خسروپناه
(عضو هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام)
🔸جلسه اول
📅 تاریخ : 1397/09/25
🏠 مدرسه آیت الله مجتهدی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
آیا اسلام نظام های سیاسی دارد؟.mp3
30.76M
💠پاسخ استاد خسروپناه به نظریه استاد جواد فاضل لنکرانی؛
⚠️آیا اسلام نظام های سیاسی، اجتماعی و ... دارد یا خیر⁉️
🌐 @khosropanah_ir
📸روز پایانی نمایشگاه مشکات
دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی
💢غرفه پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir