💢 به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید
✔️آیت الله جوادی آملی خطاب به نخبگان علمی ایرانی خارج کشور :
🔹در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشید، به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید.
#فقه_مهاجرت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸آیت الله اراکی: نظام بانکداری ایران ناکارآمدترین نظام بانکی در دنیاست.
#عکس_نوشت
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از آیت الله اراکی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ// خاطره شنیدنی آیت الله اراکی درباره کسب اجازه علامه شهید صدر از امام(ره)...
برای مطالب بیشتر به لینک زیر بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
971009 فقه نظام سیاسی-دارالشفاء-جلسه سی و ششم kb48.mp3
12.4M
صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفاء
🗓یکشنبه ۹ دی ۹۷
🔻جلسه سی و ششم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#نظام_سازی
🔹حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم / ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ بدون نظام سازی اجتماعی ضمانتی برای اجرای احکام الهی نخواهیم داشت و به مرور بسیاری از آموزه های دینی فردی هم از بین خواهند رفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠سیاست علوی و سیاست اموی
🔹أيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم.
🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست.
🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود:
🔸قدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_مهاجرت
🔹آیت الله جوادی آملی، خطاب به نخبگان ایرانی خارج از کشور :
✅ در خدمت کشورهایی که کارخانه های اسلحه سازی آنها سه شیفت در حال کار است نباشید به کشور خود برگردید و برای استقلال این کشور بکوشید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠آیت الله محسن اراکی:
🔸 ما در اسلام دو نوع فقه داریم که یکی فقه فردی و دیگری فقه نظام است.
🔹 ما با نظام عقود اسلامی، بانک اسلامی پیدا نکردیم؛ زیرا نظام عقود اسلامی، فقه فردی است و ما با فقه فردی نمیتوانیم نظام بانکی درست کنیم.
🔸 در فقه فردی، فرد اگر صورت عقد خود را به شکلی شرعی ترتیب بدهد، حاکمیت نمیتواند آن را مؤاخذه کند و مثلاً اگر با حیل شرعی صورت ربا را از بین برد، اشکالی ندارد، اما حاکمیت نمیتواند این کار را بکند. تکلیف حاکمیت تطابق صوری با احکام نیست، بلکه باید دنبال واقع و مصالح حقیقی باشد. بنابراین حاکمیت باید روح ربا را از بین ببرد، نه صورت ربا.
🔹 ما باید جایگاه ویژه شهید آیت الله سید محمد باقر صدر را پاس بداریم. ایشان اولین فقیهی بود که بحث فقه نظام را مطرح کرد.
🔸 متأسفانه نوشتههای این فقیه گرانقدر بهویژه اقتصادنا بهخوبی مطالعه و بررسی نمیشود. در حالیکه اقتصادنا با اینکه به تعبیر خود ایشان گام اول است، کتاب بسیار مهمی است و باید به شکل رسمی تدریس شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢در مرکز پژوهشهای مسجد جمکران برگزار میشود؛
📌نشست علمی «فقه نظام، چیستی و رویکردها»
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی
🕑زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۲ دیماه از ساعت ۱۸:۳۰
💠مکان برگزاری: قم، ساختمان مرکز پژوهشهای مسجد جمکران
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
971010 فقه نظام سیاسی-دارالشفاء-جلسه سی و هفتم kb48.mp3
15.48M
صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفاء
🗓دوشنبه ۱۰ دی ۹۷
🔻جلسه سی و هفتم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#نظام_اسلامی
✅حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ در مقایسه قبل و بعد از انقلاب به وضوح می توان دید که با استقرار نظام اسلامی و حاکمیت آموزه های دینی حتی یک وجب از خاک ایران به هیچ کشور دیگری واگذار نشد؛ در حالیکه در زمان های قبل در قرداد هایی مثل ترکمانچای بخش های از ایران را تقدیم دشمنان کردند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی،موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠حوزه باید کیفیت خود را متناسب با روز، ارتقاء دهد/حوزه پرچمدار نظم نوین جهانی
🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نهتنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است.
🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکلگیری است، حوزههای علمیه خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار میگیرد.
🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی میکردهاند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است.
🔸یک چنین حوزۀ علمیهای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشهای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد.
📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
971013 فقه نظام خانواده-دفتر-جلسه هشتم kb48.mp3
8.32M
صوت/ درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷
🔻جلسه هشتم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠خاطرهای زیبا از دیدار با مقام معظم رهبری
🔹آن وقت هایی که کنگره ی شیخ انصاری را دنبال میکردم در سال های هفتاد و یک و هفتاد و دو، یک شورای علمی داشتیم که از برجسته ترین علما تشکیل شده بود. یعنی از مجتهدین دسته اول که بعضی های شان الان از مراجع هستند.
🔸آیت الله معرفت بودند. آیت الله حاج احمد سبط شیخ انصاری بودند. مرحوم حاج آقا جلال شمس بودند. خیلیهای شان از دنیا رفتند که انسانهای عجیبی بودند. ما یک جمعی از این بزرگواران را آوردیم دیدار با مقام معظم رهبری.
🔹حاج احمد اقای سبط الشیخ را جلساتی با او داشتم دیدم این مرد آنچنان مسلط است بر همه ی علوم، بر ادبیات تسلط کامل، بر تاریخ تسلط کامل، بر فقه و بر اصول و بر مسائل حِکَمی مسلط.
🔸وقتی خدمت رهبری رسیدیم ایشان اصرار داشت دست آقا را ببوسد. هیچ نیازی به مقام معظم رهبری این مرد نداشت خودش مرجع تقلید بود. مقلد داشت و به شایستگی مرجعیت تقلید را واقعا احراز کرده بود.
🔹من تعجب کردم. یعنی من انتظار نداشتم همچین صحنه ای را ببینم. این چه چیزی است که این مرد بزرگوار پیرمرد زاهد، عالم از بیت شریف شیخ انصاری قدّس الله روحه را وادار می کند بیاید خم شود دست آقا را ببوسد. اینکه معمولی نیست.
🔸این آن دم مهدوی است. آن روح محمدی (ص) است که به مقام معظم رهبری عنایت شده است. این ها تعارف نیست.
📚سخنرانی در مرکز جامع ولی امر-قم- سال ۱۳۹۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢 تشکیل اتحادیه ملل مسلمان بر پایه مردمسالاریهای دینی
✔️حجتالاسلام مقامی :
🔹اتحادیه ملل مسلمان بر پایه مردمسالاریهای دینی میتواند یک شورای عالی داشته باشد.
🔹این شورای عالی متشکل است از حاکمان و رؤسای جمهوری که از طریق مردم انتخاب شدهاند.
🔹فقهایی که از بین مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب میشوند در شورای عالی قرار میگیرند. این اتحادیه برای امور سرنوشتسازی تصمیماتی میگیرند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Dku9p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠علل سیاستگریزی حوزه نجف / امام(ره) را «سیدٌسیاسی» خطاب میکردند!
🔹شکست انقلاب 1920 عراق و جریان مشروطه آغاز سیاستگریزی حوزه نجف بود. اگر عالمی میخواست وارد مسائل سیاسی شود، خود به خود منزوی میشد.
🔸نمونهاش مرحوم آقای سید عبدالکریم زنجانی که از علمای برجسته، مرجع تقلید و از نوابغ روزگار بود؛ همه اقرار به فضل و علم او داشتند. سخنرانی های ایشان در قاهره و فلسطین آن روز معروف است، که چه انعکاس عظیمی داشت. مردی که هم فقیه، هم ادیب و هم فیلسوف بود.
🔹خاطرم هست، شاید 14- 15 ساله بودم این مرد آنچنان در حوزه نجف منزوی شد که وقتی فوت کرد داشتم از بازار «حُوَیش» عبور میکردم. خانه ایشان در یکی از کوچههای فرعی نزدیک بازار بود، دیدم خادم ایشان از خانه بیرون آمده و فریاد میزند: مردم! ماتَ الشّیخ!
🔸من از اولین کسانی بودم که وارد خانه شدم، دیدم این بنده خدا روی یک حصیری از دنیا رفته و در خانه هم غیر از خادم کسی نیست. با یک وضع عجیبی ایشان تشییع و خاکسپاری شد. انزوای ایشان تنها دلیلش این بود که در مسائل سیاسی وارد شده بود و موضع گیری کرده بود.
🔹روزی حضرت امام (ره) به سمت حرم میرفتند و من از دور نگاه میکردم. یکی از مردم به سمت حضرت امام آمد و دست ایشان را بوسید. همین که جدا شد و امام رفت، یک نفر به او گفت چرا دست این سید را بوسیدی؟ این سید «سیاسی» است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فقه فضای مجازی
حجت الاسلام والمسلمین #ملک_زاده در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹عضویت در پیامرسان، شبکه، کانال، سایتهای مختلف مجازی چه نوع حکمی دارد؟ ما به نحو قضیه خارجیه نمیتوانیم تعیین کنیم که هرکدام چگونه است، بلکه به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه میکنیم که به تعبیر میرزای نائینی بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است. لذا بالوصف باید تعیین کنیم چه کارهایی در شبکههای مجازی، مجاز شمرده میشود.
🆔 @vasael_ir
971016 فقه نظام سیاسی-دارالشفاء-جلسه سی و نهم kb48.mp3
10.21M
صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفاء
🗓یکشنبه ۱۶ دی ۹۷
🔻جلسه سی و نهم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
🔹حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی در نشست علمی «فقه نظام، چیستی و رویکردها» بیان کرد:
✅ فقه به معنای معرفت احکام مورد قبول است؛ فقه مبتنی بر نظام و ساختارهایی که مجموعه های اجتماعی را اداره می کند و بنوعی می توان گفت که توانایی مدیریت کلان اجتماعی و جامعه سازی را دارا می باشد.
📋گزارش این نشست را در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/m0m6x
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده منتشر شد
🔹اولین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقهی_حقوقی_زن_و_خانواده به صاحبامتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب، مدیرمسئولی حجتالاسلام سیدابوالحسن نواب و سردبیری حجتالاسلام جواد حبیبی تبار با هدف «تبیین نظامند مشکلات فقهی حقوقی در ارتباط با حوزه مسائل زن و خانواده»، «ارائه راهکارهای قانونی برای حل مشکلات قانونگذاری در حوزه مسائل زن و خانواده»، «اتخاذ رویکرد همه جانبهنگر و جامع در تحلیل مسائل زن وخانواده» و «کمک به ایجاد پیوند و همبستگی میان حوزههای کارشناسی دینی و قانونگذاری اجرایی در مسائل زن وخانواده» منتشر شد.
🔹عناوین مقالاتی که در این شماره منتشر شده بدین قرار است: «ظرفیتهای فقه و حقوق خانواده در همگرایی حقوقی جهان اسلام»، «پیشدرآمدی مقایسهای بر حقوق مسئولیت مدنی در روابط زوجین»، «عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین»، «جنسیت و مجازات در فقه و حقوق ایران»، ««تابعیت و جنسیت» تأملی در نگاه جنسیتی به تابعیت فرزندان در حقوق ایران»، «اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده» و «بررسی فقهیحقوقی حق حضانت اطفال».
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#امام_خمینی
#ولایت_فقیه
🔹حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ امام خمینی(ره) در تحقق رسالتشان ۱۰۰درصد موفق بودند، زیرا ایشان با فهم درست دو آموزه مهم دین یعنی "اصل ولایت فقیه" و "نقش مردم"، توانستند دین را در جامعه عینیت ببخشند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢امکان ندارد کسی فقیه باشد اما ضد ولایتفقیه باشد
✔️حجت الاسلام نجف لکزایی، در اولین نشست از دوره دانشافزایی «ولایتفقیه» :
🔹بحث ولایتفقیه در مرحله اول بحث رهبری است و در مرحله دوم بحث دولت است. یکی از شئون رهبر الهی دولت سازی است.
🔹با حذف رهبر الهی کسی به امنیت نمیرسد. ولو اینکه بگوید من دین و دولت را هم نگهداشتهام و امت را هم کمک میکنم. خیر امامت باید باشد. ولی مردم از این نعمت محروم بودند.
🔹همان آقایی که نوشته است تا قرن دهم فقه شیعه فردی است، عمامه به سر است، تحصیل کرده حوزه علمیه قم است. نوشته است تا قرن دهم فقه ما فردی است. این را از کجا برداشته است؟ میگوید از یک دایره المعارف، آن مقاله دایره المعارف را چه کسی نوشته است؟ یک آدم سکولار!.
🔹آیتالله نائینی میداند که حکومت مشروطه باز هم اسلامی نیست و فقیه در رأس آن قرار ندارد ولی ظلمش نسبت به سلطنت استبدادی کمتر است و سلطنت استبدادی افسد است و این فاسد است و ما دفع افسد به فاسد میکنیم.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی/ موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠آیا در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد؟
🔹اسلام دینی است که تمدن عظیمی را پایه گذاری کرد، تمدنی که قرنها بر جامعهی بشر حکومت میکرد، اگرچه حکومتهایی که در این مدت به نام اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام آورده بود فاصلهی زیادی داشتند؛
🔸لکن به دلیل آنکه جامعه اسلامی معتقد به اسلام خود را پایبند به مقررات اسلامی میدانسته است، ناگزیر نظامی را که در عرصهی اقتصاد در جامعه پیاده کردهاند تا حدود زیادی بر مبنای اسلام و برگرفته از منابع اسلامی بوده است.
🔹اینکه نظام اقتصادی حکومت حاکمانی که به نام اسلام حکومت کردهاند تا چه حد با نظام اقتصادی اسلامی واقعی مطابق بوده، سخنی دیگر است؛ لکن در این واقعیت تاریخی جای شک و تردید نیست، که آنچه در طول حکومت این حاکمان در عرصهی اقتصاد به اجرا درآمده و به نام اسلام و به عنوان #نظام_اقتصادی_اسلام مطرح بوده است.
🔸و جای شک و تردید نیست که در مقاطع مهمی از تاریخ گذشتهی جامعه اسلامی- حداقل در مقطع نخستین تاریخ اسلام- و به ویژه در دوران حکومت رسولالله (ص) و امام علی (ع) نظام اقتصادی پیاده شده در جامعهی مسلمین نسخه ای مطابق اصل از نظام اقتصادی اسلام بوده است.
📚کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام- جلد اول ص ۴۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚠️ بزرگان و جوانان قم نگذارند دستهای خائن، «مرکزیت انقلاب» و «کانون انقلاببودن» قم را کمرنگ کنند
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار مردم قم:
🔹 ۱۹ دی فرصتی است برای تمجید از مردم قم. #قم همانجایی است که سرچشمهای شد برای آن شطّ جوشان حرکت و مقدمهای شد برای انقلاب. قم شهر انقلاب و مرکز انقلاب و مادر انقلاب است.
🔸 البته انگیزههایی وجود دارد که فضای قم را تغییر دهند و فضا و روحیهی #انقلابی قم را کمرنگ کنند. از کید و مکر دشمن نباید غافل شد.
👈 #بزرگان و #جوانان قم باید نگذارند دستهای خائن، نقش مرکزی و کانونی قم را در انقلاب کمرنگ کنند.
🔺 قم سرچشمهی اصلی انقلاب و حوزهی قم پشتوانهی معنوی برای آن حرکتی است که دنیا را تکان داد و البته ما هنوز در آغاز راهیم. ۹۷/۱۰/۱۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir