#نظام_اسلامی
✅حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ در مقایسه قبل و بعد از انقلاب به وضوح می توان دید که با استقرار نظام اسلامی و حاکمیت آموزه های دینی حتی یک وجب از خاک ایران به هیچ کشور دیگری واگذار نشد؛ در حالیکه در زمان های قبل در قرداد هایی مثل ترکمانچای بخش های از ایران را تقدیم دشمنان کردند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی،موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠حوزه باید کیفیت خود را متناسب با روز، ارتقاء دهد/حوزه پرچمدار نظم نوین جهانی
🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نهتنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است.
🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکلگیری است، حوزههای علمیه خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار میگیرد.
🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی میکردهاند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است.
🔸یک چنین حوزۀ علمیهای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشهای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد.
📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
971013 فقه نظام خانواده-دفتر-جلسه هشتم kb48.mp3
8.32M
صوت/ درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷
🔻جلسه هشتم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠خاطرهای زیبا از دیدار با مقام معظم رهبری
🔹آن وقت هایی که کنگره ی شیخ انصاری را دنبال میکردم در سال های هفتاد و یک و هفتاد و دو، یک شورای علمی داشتیم که از برجسته ترین علما تشکیل شده بود. یعنی از مجتهدین دسته اول که بعضی های شان الان از مراجع هستند.
🔸آیت الله معرفت بودند. آیت الله حاج احمد سبط شیخ انصاری بودند. مرحوم حاج آقا جلال شمس بودند. خیلیهای شان از دنیا رفتند که انسانهای عجیبی بودند. ما یک جمعی از این بزرگواران را آوردیم دیدار با مقام معظم رهبری.
🔹حاج احمد اقای سبط الشیخ را جلساتی با او داشتم دیدم این مرد آنچنان مسلط است بر همه ی علوم، بر ادبیات تسلط کامل، بر تاریخ تسلط کامل، بر فقه و بر اصول و بر مسائل حِکَمی مسلط.
🔸وقتی خدمت رهبری رسیدیم ایشان اصرار داشت دست آقا را ببوسد. هیچ نیازی به مقام معظم رهبری این مرد نداشت خودش مرجع تقلید بود. مقلد داشت و به شایستگی مرجعیت تقلید را واقعا احراز کرده بود.
🔹من تعجب کردم. یعنی من انتظار نداشتم همچین صحنه ای را ببینم. این چه چیزی است که این مرد بزرگوار پیرمرد زاهد، عالم از بیت شریف شیخ انصاری قدّس الله روحه را وادار می کند بیاید خم شود دست آقا را ببوسد. اینکه معمولی نیست.
🔸این آن دم مهدوی است. آن روح محمدی (ص) است که به مقام معظم رهبری عنایت شده است. این ها تعارف نیست.
📚سخنرانی در مرکز جامع ولی امر-قم- سال ۱۳۹۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢 تشکیل اتحادیه ملل مسلمان بر پایه مردمسالاریهای دینی
✔️حجتالاسلام مقامی :
🔹اتحادیه ملل مسلمان بر پایه مردمسالاریهای دینی میتواند یک شورای عالی داشته باشد.
🔹این شورای عالی متشکل است از حاکمان و رؤسای جمهوری که از طریق مردم انتخاب شدهاند.
🔹فقهایی که از بین مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب میشوند در شورای عالی قرار میگیرند. این اتحادیه برای امور سرنوشتسازی تصمیماتی میگیرند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Dku9p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠علل سیاستگریزی حوزه نجف / امام(ره) را «سیدٌسیاسی» خطاب میکردند!
🔹شکست انقلاب 1920 عراق و جریان مشروطه آغاز سیاستگریزی حوزه نجف بود. اگر عالمی میخواست وارد مسائل سیاسی شود، خود به خود منزوی میشد.
🔸نمونهاش مرحوم آقای سید عبدالکریم زنجانی که از علمای برجسته، مرجع تقلید و از نوابغ روزگار بود؛ همه اقرار به فضل و علم او داشتند. سخنرانی های ایشان در قاهره و فلسطین آن روز معروف است، که چه انعکاس عظیمی داشت. مردی که هم فقیه، هم ادیب و هم فیلسوف بود.
🔹خاطرم هست، شاید 14- 15 ساله بودم این مرد آنچنان در حوزه نجف منزوی شد که وقتی فوت کرد داشتم از بازار «حُوَیش» عبور میکردم. خانه ایشان در یکی از کوچههای فرعی نزدیک بازار بود، دیدم خادم ایشان از خانه بیرون آمده و فریاد میزند: مردم! ماتَ الشّیخ!
🔸من از اولین کسانی بودم که وارد خانه شدم، دیدم این بنده خدا روی یک حصیری از دنیا رفته و در خانه هم غیر از خادم کسی نیست. با یک وضع عجیبی ایشان تشییع و خاکسپاری شد. انزوای ایشان تنها دلیلش این بود که در مسائل سیاسی وارد شده بود و موضع گیری کرده بود.
🔹روزی حضرت امام (ره) به سمت حرم میرفتند و من از دور نگاه میکردم. یکی از مردم به سمت حضرت امام آمد و دست ایشان را بوسید. همین که جدا شد و امام رفت، یک نفر به او گفت چرا دست این سید را بوسیدی؟ این سید «سیاسی» است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فقه فضای مجازی
حجت الاسلام والمسلمین #ملک_زاده در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹عضویت در پیامرسان، شبکه، کانال، سایتهای مختلف مجازی چه نوع حکمی دارد؟ ما به نحو قضیه خارجیه نمیتوانیم تعیین کنیم که هرکدام چگونه است، بلکه به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه میکنیم که به تعبیر میرزای نائینی بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است. لذا بالوصف باید تعیین کنیم چه کارهایی در شبکههای مجازی، مجاز شمرده میشود.
🆔 @vasael_ir
971016 فقه نظام سیاسی-دارالشفاء-جلسه سی و نهم kb48.mp3
10.21M
صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفاء
🗓یکشنبه ۱۶ دی ۹۷
🔻جلسه سی و نهم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_نظام
🔹حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی در نشست علمی «فقه نظام، چیستی و رویکردها» بیان کرد:
✅ فقه به معنای معرفت احکام مورد قبول است؛ فقه مبتنی بر نظام و ساختارهایی که مجموعه های اجتماعی را اداره می کند و بنوعی می توان گفت که توانایی مدیریت کلان اجتماعی و جامعه سازی را دارا می باشد.
📋گزارش این نشست را در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/m0m6x
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده منتشر شد
🔹اولین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقهی_حقوقی_زن_و_خانواده به صاحبامتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب، مدیرمسئولی حجتالاسلام سیدابوالحسن نواب و سردبیری حجتالاسلام جواد حبیبی تبار با هدف «تبیین نظامند مشکلات فقهی حقوقی در ارتباط با حوزه مسائل زن و خانواده»، «ارائه راهکارهای قانونی برای حل مشکلات قانونگذاری در حوزه مسائل زن و خانواده»، «اتخاذ رویکرد همه جانبهنگر و جامع در تحلیل مسائل زن وخانواده» و «کمک به ایجاد پیوند و همبستگی میان حوزههای کارشناسی دینی و قانونگذاری اجرایی در مسائل زن وخانواده» منتشر شد.
🔹عناوین مقالاتی که در این شماره منتشر شده بدین قرار است: «ظرفیتهای فقه و حقوق خانواده در همگرایی حقوقی جهان اسلام»، «پیشدرآمدی مقایسهای بر حقوق مسئولیت مدنی در روابط زوجین»، «عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین»، «جنسیت و مجازات در فقه و حقوق ایران»، ««تابعیت و جنسیت» تأملی در نگاه جنسیتی به تابعیت فرزندان در حقوق ایران»، «اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده» و «بررسی فقهیحقوقی حق حضانت اطفال».
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#امام_خمینی
#ولایت_فقیه
🔹حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
♨️ امام خمینی(ره) در تحقق رسالتشان ۱۰۰درصد موفق بودند، زیرا ایشان با فهم درست دو آموزه مهم دین یعنی "اصل ولایت فقیه" و "نقش مردم"، توانستند دین را در جامعه عینیت ببخشند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢امکان ندارد کسی فقیه باشد اما ضد ولایتفقیه باشد
✔️حجت الاسلام نجف لکزایی، در اولین نشست از دوره دانشافزایی «ولایتفقیه» :
🔹بحث ولایتفقیه در مرحله اول بحث رهبری است و در مرحله دوم بحث دولت است. یکی از شئون رهبر الهی دولت سازی است.
🔹با حذف رهبر الهی کسی به امنیت نمیرسد. ولو اینکه بگوید من دین و دولت را هم نگهداشتهام و امت را هم کمک میکنم. خیر امامت باید باشد. ولی مردم از این نعمت محروم بودند.
🔹همان آقایی که نوشته است تا قرن دهم فقه شیعه فردی است، عمامه به سر است، تحصیل کرده حوزه علمیه قم است. نوشته است تا قرن دهم فقه ما فردی است. این را از کجا برداشته است؟ میگوید از یک دایره المعارف، آن مقاله دایره المعارف را چه کسی نوشته است؟ یک آدم سکولار!.
🔹آیتالله نائینی میداند که حکومت مشروطه باز هم اسلامی نیست و فقیه در رأس آن قرار ندارد ولی ظلمش نسبت به سلطنت استبدادی کمتر است و سلطنت استبدادی افسد است و این فاسد است و ما دفع افسد به فاسد میکنیم.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی/ موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠آیا در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد؟
🔹اسلام دینی است که تمدن عظیمی را پایه گذاری کرد، تمدنی که قرنها بر جامعهی بشر حکومت میکرد، اگرچه حکومتهایی که در این مدت به نام اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام آورده بود فاصلهی زیادی داشتند؛
🔸لکن به دلیل آنکه جامعه اسلامی معتقد به اسلام خود را پایبند به مقررات اسلامی میدانسته است، ناگزیر نظامی را که در عرصهی اقتصاد در جامعه پیاده کردهاند تا حدود زیادی بر مبنای اسلام و برگرفته از منابع اسلامی بوده است.
🔹اینکه نظام اقتصادی حکومت حاکمانی که به نام اسلام حکومت کردهاند تا چه حد با نظام اقتصادی اسلامی واقعی مطابق بوده، سخنی دیگر است؛ لکن در این واقعیت تاریخی جای شک و تردید نیست، که آنچه در طول حکومت این حاکمان در عرصهی اقتصاد به اجرا درآمده و به نام اسلام و به عنوان #نظام_اقتصادی_اسلام مطرح بوده است.
🔸و جای شک و تردید نیست که در مقاطع مهمی از تاریخ گذشتهی جامعه اسلامی- حداقل در مقطع نخستین تاریخ اسلام- و به ویژه در دوران حکومت رسولالله (ص) و امام علی (ع) نظام اقتصادی پیاده شده در جامعهی مسلمین نسخه ای مطابق اصل از نظام اقتصادی اسلام بوده است.
📚کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام- جلد اول ص ۴۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚠️ بزرگان و جوانان قم نگذارند دستهای خائن، «مرکزیت انقلاب» و «کانون انقلاببودن» قم را کمرنگ کنند
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار مردم قم:
🔹 ۱۹ دی فرصتی است برای تمجید از مردم قم. #قم همانجایی است که سرچشمهای شد برای آن شطّ جوشان حرکت و مقدمهای شد برای انقلاب. قم شهر انقلاب و مرکز انقلاب و مادر انقلاب است.
🔸 البته انگیزههایی وجود دارد که فضای قم را تغییر دهند و فضا و روحیهی #انقلابی قم را کمرنگ کنند. از کید و مکر دشمن نباید غافل شد.
👈 #بزرگان و #جوانان قم باید نگذارند دستهای خائن، نقش مرکزی و کانونی قم را در انقلاب کمرنگ کنند.
🔺 قم سرچشمهی اصلی انقلاب و حوزهی قم پشتوانهی معنوی برای آن حرکتی است که دنیا را تکان داد و البته ما هنوز در آغاز راهیم. ۹۷/۱۰/۱۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم و آیت الله حسینی بوشهری ازاعضای هیات امنای پژوهشگاه در دیدار با رهبر معظم انقلاب 97/10/19
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢التقاط و غربگرایی؛ محصول دوری از فقه نظام
📌حجت الاسلام محمدحسین ملکزاده:
معتقدیم روح واحدی بر احکام فقهی حاکم است زیرا از طرف شارع واحدی تشریع شده است. اگر فقه اجتماعی و فقه نظامات ایجاد نکنیم مردم نظامات خود را از غرب میگیرند و یا به التقاط میافتند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢می توان از مکاسب فقه نظامات را درآورد
✔️حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، در نشست «روششناسی فقه و اجتهاد» :
🔹ما در فقه نظامات باید سراغ مقاصد و نصوص مبین مقاصد برویم؛ برخی قائلند که مقاصد، فقه را نابود میکند؛ به خاطر همین، این گروه، اصول عملیه را چاق میکنند.
🔹دو چیز را در فقه نباید فراموش کرد یکی انضباط فقهی که همان فقه جواهری است؛ در این صورت به تراث گذشتگان احترام میگذاریم. دوم نگاه کردن به اقتضائیات زمان ومکان.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 تصویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در سال ۱۳۶۳.
🌻 سالروز ولادت حضرت زینب علیهاالسلام مبارک باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📸 تصویری از تشرف حضرت آیتالله خامنهای به حرم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در سال ۱۳۶۳. 🌻 سالروز ول
🔰 حضرت زینب (س) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ
🔻 رهبرانقلاب: در جمهوری اسلامی روز پرستار را با ولادت حضرت زینب کبری (سلام اللَّه علیها) برابر قرار دادهاند؛ این هم معنای بزرگی دارد.
🔹 زینب کبری یک نمونهی برجستهی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد.
🔸 اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثهی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصهی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.
🔹 این حادثه نشان داد که زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثهی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
🔺 زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
#ولادت_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
#زن
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#میزگرد
📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار می گردد.
🏡 مکان : خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین/ پژوهشگاه فقه نظام
📅 زمان : چهارشنبه / 26 دیماه 1397
🕘 ساعت: 18:00
🔹جهت کسب اطلاعات بیشتر
👇👇👇
🌐 http://yon.ir/tiaHd
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ|انتشار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها
💠تشرف آیت الله اراکی (موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در سال ۱۳۹۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ منظور از اقتصاد اسلامی چیست؟
🔹 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
وقتى مىگوييم: #اقتصاد_اسلامى #علم نيست، منظورمان اين است كه اسلام، دینی است که به ساماندهى زندگى اقتصادى فرامیخواند، همانگونه كه به ديگر جنبههاى زندگى مىپردازد، نه اینکه علمی اقتصادی، از قبیل علم اقتصاد سياسى، بهشمار بیايد. به ديگر سخن، اقتصاد اسلامى انقلابی براى دگرگون کردن واقعيت فاسد و تبديل آن به واقعيتی سالم است، نه #تفسيرى_عينیتگرایانه از واقعيت.
مثلاً وقتى كه اقتصاد اسلامى اصل #مالكيت_چندگانه را وضع مىكند، مدعى آن نيست كه دارد واقعيت تاريخى مرحله معينى از زندگى انسان را تفسير مىکند يا نتيجه قوانين طبيعى تاريخ را بيان میدارد... بنابراين #وظيفه_مكتبى اقتصاد اسلامى عبارت است از: كشف شکل كامل زندگى اقتصادى بر طبق شریعت اسلام و بررسی انديشهها و مفاهيم عامى كه در پس اين چهره رخ مىنماید، مانند نظريه جدايى #شكل_توزيع از #چگونگى_توليد و نظريات ديگرى از اين دست.
پس از آن، نوبت به #وظيفه_علمى اقتصاد اسلامى مىرسد تا روند و قوانين زندگى واقعى را در درون جامعهاى كه #مکتب_اسلام بهطور كامل در آن پياده شده، کشف کند. بنابراين، پژوهشگر علمى، #اقتصاد_مکتبى_اسلام را بهعنوان قاعده ثابت جامعهاى در نظر مىگيرد كه مىكوشد قوانين آن را بشناسد و رويدادهايش را به يكديگر مربوط سازد. اقتصاد اسلامى از اين نظر، شبيه #اقتصاد_سياسى براى دانشمندان اقتصاد سرمايهدارى است؛ چراكه آنان سرفصلهای مكتبى خود را وضع کرده و سپس به تفسير واقعيت موجود در درون آن چارچوب پرداختند و طبيعت قوانين حاكم بر جامعهاى را كه #مکتب_سرمايهدارى در آن پياده شده، مورد مطالعه قرار دادند، و از این مطالعات آنان، #علم_اقتصاد_سياسى بهوجود آمد.
به اين ترتيب، اين امكان وجود دارد كه علمى براى اقتصاد اسلامى شكل بگيرد؛ البته پس از آنکه #پژوهش_مكتبى_فراگيری به بررسى واقعيت موجود در اين چارچوب بپردازد. حال سؤال اين است: چه موقع و چگونه مىتوان علم اقتصاد اسلامى را بنا گذاشت؟ همانگونه كه باورمندان به سرمايهدارى، علم اقتصاد سياسى را بنا نهادند یا به ديگر سخن، علمى را بنیان گذاشتند كه رويدادهاى جامعه سرمايهدارى را تفسير مىكند.
پاسخ اين است كه #تفسير_علمى رويدادهاى زندگى اقتصادى بر يكى از اين دو پايه استوار است:
یک. گردآورى رويدادهاى اقتصادى از تجربه واقعى زندگی و تنظيم علمى آنها بهگونهاى كه شرایط خاص و قوانين حاكم بر آن رويدادها را در عرصه همان زندگى اقتصادى كشف نمايد.
دو. آغاز پژوهش علمى از مسلمات معینی که به عنوان #فرضيه در نظر گرفته مىشوند و در پرتو آنها، رویکردهای اقتصادى و روند رويدادها نتيجهگيرى مىشود.
🔸 اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۸۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
#میزگرد 📢میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و
✍ یادداشت و پیام ارسالی یکی از فضلای حوزه علمیه قم در موضوع برگزاری میزگرد آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره)
🔹متن پیام ارسالی به شرح ذیل می باشد:
👇👇👇
سلام
اولا این همایش بسیار جای تشکر دارد. مخصوصا انتخاب «اقتصاد سیاسی» برای نشستی که موضوع آن تحلیل قانون گذاری در شرایط فعلی است، نشان از رشد یافتگی نگاه مرکز شما در موضوع شناسی و علم اجتماعی به کار گرفته شده در مباحث است. لذا جدا خوشحال کننده است.
اما نکته دیگر اینکه متاسفانه اقتصاد سیاسی به بهانه محض شدن اقتصاد به کمک ریاضی بیش از صد سال است که در دنیا مهجور است و در ایران هم در سالهای پس از انقلاب به بهانه به زباله دان تاریخ رفتن مارکسیسم(واینکه آنها اقتصاد سیاسی را حفظ کرده بودند و اقتصاد محض را قبول نداشتند) پاک ریشه کن شده است و به جای آن گرایش لاغری به اسم «فلسفه اقتصاد» جایگزین شده بود که البته خودتان می دانید بیشتر یک سلسله مباحث آکادمیک است تا مباحثی که بتواند بر روی اقتصاد موجود اثربگذارد.
از دیروز که پوستر نشست شما را در اینجا و چند جای دیگر دیدم، بازخوردهای متعددی از سوی کسانی که در علوم اجتماعی و اقتصاد، دلبسته اقتصاد سیاسی هستند دیدم که همه با خوف و رجا به نتایج این نشست نگاه می کنند که آیا موفق می شود یک نشست فاخر و با صناعت درست برای احیاء رویکرد اقتصاد سیاسی در مطالعه عناوین اجتماعی باشد یا نه!
دست مریزاد. منتظر این رویداد مهم هستیم و مطمئنیم که اگر در صناعت مباحث مطروحه در نشست دقت شود، رویکرد اقتصاد سیاسی به سرعت می تواند برای محتوای فقه حکومتی اثربگذارد
🌹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و موسس پژوهشگاه فقه نظام :
💠آثار اندیشه و حرکت امام خمینی (ره) در جامعه شیعی
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹اولین حادثه مهم؛ محوریت مرجعیت در جنبش های سیاسی در جامعه شیعی بود. در گذشته مرجعیت و روحانیت اگر حضور پیدا میکرد_مانند جنبش مشروطیت و جنبش ملی کردن نفت در ایران و..._ یکی از محور های سیاسی بود اما بعد از انقلاب اسلامی محوریت تام، برای جنبش های سیاسی در جامعه شیعی به دست روحانیت افتاد.
🔸دومین حادثه مهم؛ مطرح شدن نظریه ولایت فقیه در کلیه ابعاد جامعه شیعی بود که به نوبه خود تحولی شگرف محسوب میشود. حضرت امام (ره) این نظریه را مبنای یک نظام سیاسی در ایران قرار دادند که به عبارتی این جنبش فکری علمی در جوامع شیعی منتهی شد به اینکه جامعه شیعی نظریه مشخص و روشنی در بعد سیاسی داشته باشد.
🔹سومین حادثه مهم؛ مسأله زنده شدن ارزش شهادت بود. این پدیده به دنبال مطرح شدن سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان محور و معلم انقلاب و قیام علیه ظلم و ستم ایجاد شد.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir