🔸همایش انقلاب اسلامی و تحول فقه برگزار شد
🔹آیت الله #رشاد: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش میرود. از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ میدهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ میدهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ میدهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهرهی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد.
🔹آیت الله ابوالقاسم #علیدوست: در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور میرسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاشهایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتابها هستند.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 اهمیت و جایگاه موضوع شناسی در مسائل جدید فقهی
🔰 آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله)
💠قم و دیگر حوزهها، از #تحولات_عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان #مسائل_عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینههای مختلف - چه در زمینههای علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینههای #علوم_انسانی - اینها برکنار و دور باشند.
💠چرا؟ برای اینکه یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از #موضوع است. اگر فقیه، #موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، #حکم الهی را استنباط کند.
💠 فرض کنید کسی میخواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشهای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - میشود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه میخواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً میتواند استنباط کند؟ میتواند #موضوع و #حکم را بفهمد؟ اگر فقیه #موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند #حکم را درست بداند.
💠 بسیاری از جاها انسان فتاویای را ملاحظه میکند و میبیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمیگردد، میبیند #موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد میکنیم. میبینیم که در مسألهای، اغلب فقها به یک امر فتوا دادهاند. انسان تعجب میکند. واقعیات زندگی را که نگاه میکند، میبیند حکم شرعی در این قضیه، نمیتواند این باشد. بعد که تأمل میکند، سیر میکند؛ میبیند #موضوع و شقوق #موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزهی فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این #موضوع بحث میکردند، این شقوق وجود نداشته است.
💠 پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از #مسائل_عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم #احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند.
💠 در حوزهی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزهها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها.
📚 ابتدای درس خارج 29/6/71
( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📛 امروز دیگر حق نداریم وقت حوزه و طلاب را تلف کنیم!
☘ آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله)
🔻امروز باید قوه فقاهت را در مسائل جدید یاد بگیرید/ در مقدمات هم خیلی معطل نشوید
🔻امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز این کارها را می کردیم. درس مرحوم آیت الله میلانی رضوان الله عليه، شش ماه در لباس مشکوک بودیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از هشتاد تا آوردیم نود تا، از نود تا آوردیم صدتا، از صدتا کردیم صدوبیست تا. این افتخاری ندارد. امروز حق نداریم مبحث زكات، مبحث جهاد، مبحث امر به معروف، مبحث تولی و تبری، مباحث گوناگون معاملات، بحث مزارعه، بحث مساقات، بحث بیع، بحث اجاره، اینها را سرسری بگذریم و در بحث طهارت و صلات فقط متمرکز بشویم. طهارت پانزده تا، صلات بیست تا؛ امروز دیگر اجازه نیست.
🔻دیروز حرفمان این بود، اشکال که می کردند -بعضی طلبه ها بودند اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست - بنده خودم جزو کسانی بودم که از آن جور درس خواندن دفاع هم می کردم. بر خلاف انتظار یک عده ای که انتظار نداشتند که من از آن جور درس خواندن دفاع کنم، اما دفاع می کردم. من می گفتم که آقا ما می خواهیم فرمول فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم که کسی که فقیه می شود از کتاب و سنت چگونه استنباط می کند احکام الهی را. می خواهیم قوتش را، زورش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن، آدم می رود در ورزش خانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری، این جوری می کند مثلا؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود. ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن؛ آن روز این را میگفتیم.
🔻اما امروز حق نداریم این را بگوییم. امروز می گوییم آقای ورزشکار، اگر می خواهی قوی بشوی، برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده؛ این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیدا کنید. در مباحث روز پیدا کنید؛ بگردید شیوه های جدیدی برای بانک اسلامی پیدا کنید. فقها درس بگویند، طلبه ها از آنها یاد بگیرند. قوه فقاهت را در کتاب زكات، کتاب خمس، در ضرائب - مالیات ها - در انواع و اقسام معاملاتی که امروز جامعه ما به آنها احتیاج دارد، در اینها یاد بگیرد؛ قوه را اینجا پیدا کنید. دیگر حق صرف وقت در مباحث غیرلازم را ندارید.
🔻به علاوه، دیگر در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت.
📚 بیانات رهبری 62.1.9، کتاب ولایت و حکومت ص273
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📖 کتابی برای کمک به راهبران انقلاب در ایران
🔸همزمان با ورود امام خمینی (ره) به ایران و اندکی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ٢٢بهمن ١٣۵٧، شهید صدر تألیف مجموعه «الإسلام يقود الحياة؛ اسلام راهبر زندگی» را آغاز نمود. هدف وی از تألیف این مجموعه مقالات، تبیین موضع اسلام نسبت به عرصههای مختلف زندگی انسان از قبیل عرصه اقتصادی، اجتماعی و حکومتی بود. وی قصد داشت که این مجموعه را به شکل فراگیرتر و جزئیتر تکمیل کند، اما افسوس که دست پرتوان مرگ، مانع شد.
نگارش اولین مقاله از این مجموعه در ١۵ بهمن ١٣۵٧(۶ربیعالأول١٣٩٩ق.) به پایان رسید و «لمحة فقهيّة تمهيديّة عن مشروع دستور الجمهوريّة الإسلاميّة في إيران؛ نگاهی فقهی و مقدماتی به پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نام گرفت. شهید صدر در این باره میفرمود:
«رهبران بزرگوار انقلاب در ایران مشغول به کارها و مشکلات پرشمار مربوط به برقراری امنیت و تحکیم پایههای انقلاب هستند و بیشک در این زمان این فرصت برای آنها مهیا نمیشود که به تأمین جنبههای فکری نهضت بپردازند و ما باید در این زمینه، ولو با همین تلاش ساده، به ایشان کمک کنیم».
🔹شهید صدر بهدلیل اوضاع امنیتی عراق، این پیشنویس را به شکل پاسخ به استفتاء نگاشت و در ۶اسفند ١٣۵٧ به ایران فرستاد.
این مقاله بعدها و در سال ١٣۵٨ش. برای اولین بار به فارسی ترجمه شد.
👈 این مجموعه مقالات اکنون در یک مجلد با نام «اسلام راهبر زندگی» توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به فارسی ترجمه شده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢جلسه نقد کتاب « درآمدی بر فقه اخلاق »
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و هشتمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد.
🔹موضوع : بررسی جامعه شناختی تطورات فقه حکومتی در دوران انقلاب اسلامی
🔸ارائه دهنده : دکتر استادیان
🔹ناقد: حجت الاسلام دکتر ابراهیمی پور
حجت الاسلام سید مهدی موسوی
📅 ۲۸آذر ، ساعت ۱۰:۳۰
🏡 قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام
🔻آیت الله سیدمنذر حکیم، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 نظام جامع خانواده دارای خرده نظامهای متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار میباشد.
📝 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کموکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید.
📝 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیتهای انسان است.
🔹«خلق الانسان، علمه البیان» (الرحمن/3،4)
🔹« و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها» (شمس/8،9،10)
📝 برای فهم کمال انسان علاوه بر شناخت فعل مکلف، شخص مکلف را نیز باید شناخت. به همین خاطر فقیهی که به معرفت مکلفین توجه کند از شرط جامع الشرائط بودن بیشترین برخورداری را داراست.
📝 یکی از دلایل موفقیت امام خمینی(ره) در رهبری امت اسلامی این بود که صحبتهای ایشان برای همه مردم قابل فهم بود. چرا که ایشان مردمشناس خوبی بودند و جامعه را خیلی خوب میشناختند و به زبان جامعه معاصر خود سخن میگفتند. سخنان ایشان در حقیقت سهل ممتنع بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🗓١۶ بهمن ١٣۵٧
💠 همه وجود و امكاناتمان ...
📝 شهید صدر در ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ نامهای به زبان فارسی و با نگارش شاگرد خود سید محمود هاشمی شاهرودی به امام خمینی (قدسسره) نوشت و پیروزیهایی که تا آن زمان به دست ایشان محقق شده بود را تبریک گفت:
بسمه تعالى
حضرت آية الله العظمى الإمام المجاهد الخمينی دام ظله.
اين نامه را به حضرتعالى در يكى از حساسترين لحظات تاريخ اسلام مىنويسم تا بدينوسيله اعتماد و مباهات بینهايت خود را نسبت به پيروزیهاى غرورآفرين ملت مسلمان ايران اظهار كنم.
پيروزیهاى پىدرپى و چشمگيرى كه با رهبرى خردمندانه آن حضرت صورت گرفت و برنامه نجاتبخش اسلامی را به جاى دو تمدن و ايدئولوژى متقابل شرق و غرب به بشريت عرضه داشت.
پيروزى شكوهمندى كه با همت عظيم ملت مسلمان ايران به رهبرى حكيمانه آن حضرت تحقق پيدا كرد و اين سرزمين اسلامى را از لوث شبح طاغوت روز پاك كرد و شرافت و كرامت جریحهدار شده ملّت مسلمان ايران را از نو احياء و زنده كرد.
پيروزى تاريخى بزرگى كه با سعى و مجاهدت روحانيت بيدار و آزاد اسلام به رهبرى آن حضرت صورت گرفت و با همبستگى و همفكرى تمام نيروهاى فكرى و روحانى و عملى جامعه روحانيت به ثمر رسيد كه در باب خود در تاريخ مجاهدات روحانيت شيعه كمنظير است و همين وحدت و يكپارچگى و همبستگى بود كه اين پيروزى بزرگ اسلامى را براى جامعه مسلمان ايران تضمين نمود.
و در اين هنگام كه ما با اميدوارى فراوان از درگاه الهى چشم به راه مرحله بعدى پيروزى اين نهضت عظيم اسلامی هستیم، همه وجود و امكانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى میگذاريم. و از خداوند متعال خواستاريم كه بر عمر و عزّت آن حضرت بيافزايد و آرزوهاى ديرينه و بزرگ ما را در سايه مرجعيت و رهبرى آن حضرت محقّق بفرمايد ان شاء الله تعالى.
🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج ۴، ص ۲۳.
#رویدادها
#پیروزی_انقلاب_اسلامی
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢کتاب «نخل و نارنج» رونمایی میشود
✔️آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامینپور سهشنبه ۱۶ بهمن از ساعت ۱۵ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود.
🔹این کتاب، روایت جغرافیای ذهنی یک فقیه دردمند است که اندیشه بنیان حکومت اسلامی به دست فقیه را داشت و در این جغرافیا، اقلیم ایران و عراق و آنچه در تاریخ بر سر این سرزمینها آمد، ذهن او را به خود درگیر کرد و در رویکردش تأثیر گذاشت. در واقع این اثر، روایت زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری (ره) است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 اطلاعنگاشت | منجلابها
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «امامِ انقلابیِ ما کشور را از منجلابها بیرون کشید... از منجلاب وابستگی، عقبماندگی، فساد سیاسی، فساد اخلاقی و حقارت بینالمللی».
👈 این عباراتیست که رهبر انقلاب در تاریخ ۹۵/۳/۱۴ در حرم امام خمینی رحمهالله بیان فرمودند.
#انقلاب_اسلامی
#ایران
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری:
💠خصومت های جهان غرب نسبت به جهان اسلام
#چهل_سالگی_انقلاب
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی و از یک سو ایجاد حس اسلام خواهی در جهان و از سوی دیگر بهوجود آمدن جنبش ضد غرب، اتفاقی که افتاد این بود که غرب در مقابل این دو گرایش، به جای آنکه حکیمانه برخورد کند، به موضع انفعال افتاد و در برابر این دو جریان عظیمی که در جهان رخ داده بود به خصومت برخواست.
سه نوع خصومت از سوی جهان غرب نسبت به جهان اسلام، انجام گرفت؛
🔸خصومت نوع اول، خصومت علیه خصوص انقلاب اسلامی بود که غرب تلاش کرد با برانگیختن جنگ و تجهیز گروه های مسلح علیه انقلاب اسلامی، با انقلاب اسلامی بجنگد.
🔸خصومت نوع دوم، جنگ نرم بود. جنگ نرم آنها، جنگ گسترده ای بود که از چند عنصر استفاده میکردند و یکی از آنها وهابیت بود.
غربی ها معتقد بوده و هستند که تشیع، همان ایدئولوژی و تفکری است که موتور محرک این انقلاب هاست، لذا از یک سو وهابیت را علم کردند و از سوی دیگر جریان های روشن فکری داخل و خارج امثال سروش و غیره را به راه انداختند.
🔸خصومت دیگری که از خود نشان دادند، ایجاد جریان های انقلابی جایگزین بود از قبیل جریان القاعده در بین عرب ها، جریان طالبان در هند و پاکستان، جریان اردوغان در ترکیه و...
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از اجتهاد
#اختصاصی
💢نباید بعد از چهل سال، هنوز از چیستی فقه نظام صحبت شود!/ رویکردهای غیرفقهی، تولید نظامات را عقب انداخته است
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلاموالمسلمین محمد حاجابوالقاسم دولابی، مسئول پژوهشگاه فقه نظام؛ در خصوص«فقه نظامات»:
🔹حضرت امام با تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایتفقیه، به پدید آوردن اصلیترین ساختار اجتماعی اسلامی یعنی ساختار حکومتی اقدام کردند.
🔹اینکه مراکزی باشد تا از منظر فقه و با تکیه و توجه به تعالیم انسانساز قران و حدیث به پاسخگویی و یا تولید نظامات اجتماعی بپردازند نداشتیم یا کمتر داشتهایم.
🔹ما در گامهای رسیدن به تمدن اسلامی هماکنون در میانه راه هستیم و نتوانستهایم ساختارهای حاکمیتی را آنگونه که باید، بر اساس موازین اسلام کشف کنیم و بسازیم.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/WoWdy
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️ کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام/ آموزههای غربی ساختار اسلامی نمی سازد
🔹حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، رییس پژوهشگاه فقه نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری:
📝گزارش جامع این سخنان را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
🌐http://yon.ir/hMA2F
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❗️ خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی
👈 استعمار فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى استعمار فرهنگى است.
👈 استعمار اقتصادى چه میكند؟ میخواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كنندههاى خودش دربياورد.
👈 استعمار سياسى چه میكند؟ كوشش مىكند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگيرند.
👈 مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند بدون آن كه استعمار فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند.
👈 به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند.
📘 استاد شهید مطهری، «آینده انقلاب اسلامی ایران»، ص162 و 163
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️اولین هدف انقلاب و تحقق نظام جمهوری اسلامی این بود که نظامی را شکل دهد که امام معصوم در رأس آن باشد.
🔹حجت الاسلام دکتر محمد هادی هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بصیرت افزایی گفت :
✅ نظام اسلامی نظامی است که محوریتش امام معصوم باشد .
امروز محور اصلی انقلاب اسلامی امام زمان عج الله تعالی است .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی /موسس و رییس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
💠قشر مستضعف امروز هویت خود را پیدا کرده است
#نظام_سیاسی_اسلام
#تمدن_غرب
🔹تحلیلی که از جامعه کنونی می توان بر مبنای نگاه قران کریم ارائه کرد این است که جهان کنونی، جهان دو قشر مستکبر و مستضعف است.
🔸تقابل بین استکبار و استضعاف یک تقابل تاریخی است و اساس تاریخ را نیز این تقابل رقم می زند یعنی آنچه تاریخ را شکل می دهد این تقابل است.
🔹قشر مستکبر، قشری است که اراده مستضعف را از او می رباید و جامعه مستضعف در برابر جامعه مستکبر به جامعه ای بدون اراده تبدیل می شود یعنی اراده مستکبر سرنوشت جامعه مستضعف را رقم می زند و توان مقابله را از جامعه مستضف می گیرد.
🔸آنچه امروز در غرب وجود دارد این است که مستکبرین بر جهان غرب سلطه انداخته اند و اراده توده های مردم رام اراده مستکبران شده است.
🔹جامعه مستضعف در برابر این سلب اراده مسئول است و نمی تواند در پیشگاه خداوند به عنوان یک عذر از خود رفع مسئولیت کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرعون امروز
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «ملتهای غربی با ایران دشمنی ندارند البته تبلیغات ایرانهراسی و اسلامهراسی میشود لکن آنجایی که حقیقت برای مردم روشن بشود ملتها نه فقط با جمهوری اسلامی دشمنی ندارند بلکه چنین حرکتی را میپسندند، آن کس که دشمن است قدرتمندانِ ظالمند، فراعنهی عالمند.» ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و ششمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت در حال برگزاری است .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد حاجابوالقاسم دولابی درباره #فقه_نظام
متن کامل مصاحبه:
http://yon.ir/WoWdy
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✊ لوح| با رمز یا زهرا حماسه آفریدیم
🔻 رهبرانقلاب: وقتى كه در جبههها لباسهاى دوخته و اتوكشيده و يا خوراكیهاى بسته بندى شده و يا طبخهاى بسيار مهربانانه و مادرانه و يا ترشى و مربا... را ميبينم، ميفهمم كه تلاش بسيارى در پشت جبهه از سوى مادران و زنان وجود دارد. به اعتقاد من بخش مهم محيط گرم و پر شور جنگ مربوط به جهت فكرى خواهران است و اگر زنان ما، در اين حال و هواى فكرى نبودند، نيمى از اين شور وجود نداشت. ۶۰/۲/۵
💻 @Khamenei_ir
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠نابودی جامعه اسلام، علت حزن حضرت زهرا سلام الله علیها
🔸آنچه زهرای مرضیه سلام الله علیها را به جایی رساند که از این دنیا اظهار بیزاری و آرزوی مرگ کند این بود که دستاورد عظیم رسول اکرم(ص) و در واقع بزرگترین دستاورد در تاریخ بشر که عبارت بود از تشکیل یک بافت اجتماعی سازنده با گسترش حداکثری فضایل، در معرض نابودی قرار گرفت.
🔹آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را تحت فشار غیر قابل تحملی قرار داد این آینده تاریک جامعه اسلامی بود و این مطلب را خود حضرت صدیقه زهرا بیان میکند.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🏴شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
༺དྃ༎ྂ࿅ امیری حسین ࿅༎ྂཌྃ༻:
💠بسم الله الرحمن الرحیم
🔶ان الله یدافع عن الذین آمنوا
مردم قهرمان و شهید پرور ایران اسلامی برای گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حماسه دیگری خواهند آفرید.
حضور در راهپیمایی فردا به معنای دفاع از ارزشهای انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از مستضعفین و استقلال و عزت کشور است.
شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، حمایت از تلاش و مدیریت جهادی و خالصانه در مسیر حل مشکلات مردم انقلابی است.
بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران به معنای پذیرش منظومه فکری امام و رهبری و مخالفت صریح با منظومه فکری لیبرالیستها و منافقین حرفه ای است.
والسلام
👤عبدالحسین خسروپناه
📅21 بهمن 1397
🌐 @khosropanah_ir
🔻 آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠 چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در سه محور اصلی خلاصه میشود؛
🔹محور اول؛ «الاسلام هو حکومة بعینها» که بر گرفته از بحث ولایت فقیه کتاب البیع امام(ره) است، که گاهی از آن به «دیانت ما عین سیاست ماست.» تعبیر میشود.
در توضیح آن گفته میشود که به اعتقاد ما تفکر حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر این مطلب است که اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. حتی نماز و روزه، احکام سیاسی اسلام هستند؛ یعنی اینکه مردم در این نظام باید برای خداوند متعال نماز بخوانند، روزه بگیرند و حج بروند.
🔹محور دوم؛ به صحنه آوردن مردم و تکیه بر قدرت آنان در ایجاد تحول سیاسی است. امام(ره) که آمدند نه حزبی تشکیل دادند و نه سعی در نفوذ در نهادهای قدرت کردند، بلکه عامه مردم را مورد خطاب خود قرار دادند و آرمان هایی که عامه مردم به آن معتقدند که عمدتا آرمان هایی اسلامی بود، را شعار خودشان قرار دادندو قدرت مردم را به کمک گرفتند.
🔹محور سوم؛ طرح مسأله عدالت و طرفداری از محرومان و مستضعفان به عنوان هدف انقلاب بود. ایشان بر این هدف به عنوان یک شعار سیاسی از ابتدای جنبش تأکید کردند. امام(ره) بر این عقیده بودند که ما به عنوان یک جنبش سیاسی آمده ایم تا مستضعفان را به کرسی قدرت برسانیم و قدرت را از مستکبران بگیریم.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir