eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی/ موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر 🔹مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا می‌زد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا به‌وجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود. 🔸مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی به‌عنوان عامل عقب‌ماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی می‌دانستند،این روحیه ستیزگرایانه آن‌ها نسبت به همه جریان‌های دینی تعمیم پیدا کرد. 🔹در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» به‌عنوان راه نجات بشر معرفی و با چهره‌های مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد. 🔸از نیمه‌های دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامی‌هایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آن‌ها شده بود. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین به‌عنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی می‌کردند. این پیروزی، به‌معنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود. 🔸منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیت‌های دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نه‌تنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 شرفيابى به محضر آيت الله العظمى سيد كاظم حائرى (دامت بركاته). جمعی از شاگردان معظم له از جمله حضرت آيت الله محسن اراكى (حفظه الله) موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ سی و پنجمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تبیین موضوع فقه نظام برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه قدرت سیاسی2.mp3
23.05M
🔴درس فقه قدرت سیاسی 🔹استاد خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔸جلسه دوم 📅1397/11/07 📍مدرسه آیت الله مجتهدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 سخن‌نگاشت| توقع امروز از قم، رفع ابهام و حلِ مشکل دینی است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ همایش «فقه نظام» 🎙سخنران : حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) 📅 پنج شنبه ۱۱ بهمن ۸ تا ۱۱.۳۰ صبح 🏡 اصفهان خ ابن سینا خ کمال خ صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🚨فوری دوره آموزشی 🔺جهت ثبت نام ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد به سامانه: 🔺مکان: شهر قم (۱۶ جلسه) 🔺بهمن و اسفند ماه 1397 . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 تبیین موضوع فقه نظام با استناد به ادلّه شرعی 🔹سی و پنجمین جلسه از کرسی‌های آزاداندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تبیین موضوع فقه نظام، یک‌شنبه هفتم بهمن‌ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹حجت‌الاسلام سید وحید حسینی: علمای اصول بر این باورند که موضوع حکم، متعلّقِ متعلق حکم است چون متعلق حکم همواره فعل مکلّف است و آنچه فعل مکلّف به آن تعلّق می‌گیرد موضوع حکم است. 🔹موضوع در حکم یا فاعل یا مفعول یا آلت یا زمان و یا مکان فعل است و بحث ما در اینجا هیچ‌یک از این پنج مورد نیست بلکه بحث ما موضوع دانش فقه نظام به عنوان یک علم مستقل هست و لذا این خلط باید مورد توجه قرار بگیرد که اتفاق نیفتد. 🔹موضوع فقه نظام، مکلّف کلان اجتماعی است و همه مسائل آن حول این موضوع طرح می‌شود اما برای اینکه مکلّف کلان روشن شود ما باید قبلاً مکلّف خرد را روشن کنیم. (وسائل) 📋جهت مطالعه گزارش این نشست به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://yon.ir/LVX3P 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نسبت فقیه سنتی به فقیه فقه نظام، مثل پزشک عمومی به پزشک متخصص است ✔️حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید منذر حکیم، رئیس پژوهشکده الذریّۀالنبویّۀ: 🔹کسی که به دنبال نظام‌سازی از فقه است تخصص بالاتری از فقیهی که تنها به فقه فردی می‌پردازد لازم دارد. 🔹متأسفانه منتقدین فقه نظام آثار شهید صدر را خوب و کامل نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند به جهت سخت بودن ادبیات ایشان عمق مطلب را به طور کامل متوجه نشده‌اند. 🔹نظام شناسی باید از حالت تلاش فردی خارج شود و در متن برنامه‌های دروس خارج حوزه وارد شود. در مرحله سطح نیزباید مقدمات نظام شناسی و نظام سازی تدریس شود. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند: 🔹سلسله نشست های «پیام انقلاب اسلامی به انسان معاصر» 🔹 اولین نشست: دین در نظام اجتماعی با سخنرانی استاد خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔹سه شنبه 9 بهمن - قم خیابان ساحلی جنب پل 9 دی دانشگاه مجازی المصطفی ص طبقه سوم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 از منظر اندیشمندان بزرگ اسلام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠وجود نوابغ دینی در سده اخیر با هیچ دورانی قابل مقایسه نیست 🔸ما اگر سیر رشد حوزه های علمیه را در تاریخ تشیع پیگیر بشویم می‌توانیم حرکت مستمر و رو به رشد حوزه‌های علمیه و مرجعیت عالی شیعه را به خوبی لمس کنیم. 🔹اینکه ما می‌بینیم در این سده اخیر، بزرگانی مثل آخوند خراسانی، مرحوم کاشف الغطاء، امام خمینی، مرحوم مطهری، علامه طباطبایی، آقای صدر قدس الله ارواحهم و بزرگان دیگر که شخصیتهای ناب و کم نظیر در جامعه اسلامی و حتی بشری بوده اند در جامعه ما متولد شده اند قطعا یک پدیده اتفاقی نیست. 🔸حقیقتا جامعه شیعی و در راس آن حوزههای علمیه شیعی، به چنان رشدی دست یافت که توانایی مدیریت جامعه در جهت ایجاد یک انقلاب جهانی برای جامعه شیعی و حوزههای علمی شیعی را دارا شده است. 🔹اگر کسی بخواهد عصر امام و آقای صدر و این نخبگان دوره اخیر را با یکی دو قرن پیش یا با دوران قاجار و صفویه‌ و قبل از آنها مقایسه کند این تفاوت آمادگی، هم در سطح مردم و هم در سطح نخبگان حوزههای علمیه، کاملا محسوس است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
#اصلاحیه فوری دوره آموزشی #عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا 🔺جهت ثبت نام ارسال نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد به سامانه: #5000283716 🔺مکان: شهر قم (۱۶ جلسه) 🔺بهمن و اسفند ماه 1397 #پژوهشگاه_فقه_نظام #پژوهشکده_شهید_صدر . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تبیین موضوع فقه نظام با استناد به ادلّه شرعی 📌حجت‌الاسلام سید وحید حسینی، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام در کرسی ترویجی با موضوع «تبیین موضوع فقه نظام» بیان کرد: با توجه به آیات و روایاتی که به بحث مکلّف اجتماعی با در نظر گرفتن رابطه حاکم و محکوم پرداخته‌اند به این نتیجه می‌رسیم که تعریف ما از مکلّف کلان در ادلّه شرعیه، به رسمیّت شناخته شده و شارع هم این نوع از جامعه یعنی جامعه حاکم و محکوم را مکلّف می‌داند نه مطلق اجتماع را. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/EAf865 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/SLxcXR
🔻آیت‌الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در گردهمایی پانصد عالم جهان اسلام در سوریه / دمشق: 🔹دمشق پایتخت عزت و مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست/ جمهوری اسلامی؛ پرچمدار جبهه مقاومت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ بزرگ‌ترین شکست به استعمارگران کافر 🔶 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ملت مسلمان ایران به‌عنوان جزئی از امت اسلامی که بیشترین پیوند را با مرجعیت و بنیان‌های دینی و مذهبی آن داشت توانست برای این انکار قهرمانانه [انکار تمامی جلوه‌های باطل] و ایستادگی پایدار در راه برپایی حکومت انبیاء، امامان و صدیقان، پایگاه بزرگی را شکل دهد. این پایگاه مردمی رشدیافته به برکت رهبری حکیمانه مرجعیت صالح که در امام خمینی (حفظه الله) تبلور یافت، در طی مبارزه سخت خود با طاغوت‌ها و پایداری شجاعانه‌اش در برابر فرعون زمان ایران، به اوج آگاهی دینی و بینش سیاسی رسید تا جایی که توانست به این فرعون و نیروهای استکباری کافری که وی نماینده آن‌ها بود، بزرگ‌ترین شکستی را وارد کند که تا به حال استعمارگران کافر در جهان اسلامی ما، با آن روبه رو شده اند. 🔺 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۲۸. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ همایش «فقه نظام» 🎙سخنران : حجةالاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام)| در حال برگزاری اصفهان - 11/11/97 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🗓 ٢٤ جمادى الأولی ١۴٠٠ ق ▪️سالروز (قمری) شهادت استاد شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘 به آقای صدر خیلی امید بود رهبر معظم انقلاب (دام ظله): 🔹اول انقلاب وقتی خبر شهادت آیةالله صدر به ما رسید، ضربه‌ی بسیار سنگینی بود. 🔹ایشان برای نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی واقعاً عمود فکری بودند. ▫️از قبل از انقلاب، ما از کتابها و فعالیتهای بسیار باارزشی که ایشان داشتند، مطلع بودیم. 🔹 بعد هم که انقلاب پیروز شد، ایشان پیامهای بسیار خوبی دادند. به آقای صدر خیلی امید بود. 🔹 خدا لعنت کند صدام را. الحمدلله ریشه‌ی اینها کنده شد. ۸۳/۳/۱۹ @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️سخنرانی حجت الاسلام هدایت معاونت آموزش پژوهشگاه در موضوع فقه نظام و نظام سازی یکشنبه / 14 بهمن / مسجد امام موسی کاظم / پردیسان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تنگ شدن عرصه فقه اسلامی با علوم انسانی سکولار ✔️حجت‌ الاسلام و المسلمین رشاد، در «همایش انقلاب اسلامی و تحول در فقه»: 🔹یکی از بزرگترین تحولات انقلاب اسلامی ایران ایجاد تغییرات شگرف در حوزه‌های علمی بود به‌قدری تحولات علمی در اثر انقلاب اسلامی گسترده است که باید در مورد آن یک دانشنامه نوشت تا به صورت دقیق این تحولات متنوع و گسترده تبیین شود. 🔹حدود هزار و 50 سال قبل تاکنون در حوزه های علمیه سخنی از فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه نبود اما امروز به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد تدریس و ایجاد علوم فلسفه فقه و یا فلسفه اصول فقه هستیم. 🔹پس از سال های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شاهد چرخش در علوم فقه اسلامی هستیم به گونه ای که علم فقه به جای رویکرد تکلیفی گذشته رو به رویکرد حقوقی آورده است و این رویکرد جدید گزاره های تکلیفی و حقوقی را توأمان ایجاد کرده است. 🔹فقه فرهنگ، فقه جامعه، فقه سیاسی و یا حکومتی،فقه مدیریت، فقه اقتصاد،فقه حقوق بشر، فقه فضای مجازی، فقه تمدن، فقه توسعه و پیشرفت،فقه تکنولوژی و فناوری، فقه اخلاق محیط زیست، فقه عمران و شهرسازی، و صدها عنوان دیگر از موضوعات جدید فقهی هستند که طی سالیان اخیر مطرح شده که نشان از پویایی و گستردگی علم فقه دارد. 🔹امیدواریم در کنار تحول در بنیان علوم فقهی در عمل نیز شاهد تحول باشیم متأسفانه امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را برای پیاده سازی و عملی شدن علوم فقه اهل بیتی تنگ کرده است. 🔹در مورد غایت علم فقه نیز شاهد تحولات شگرفی هستیم به گونه ای که جهت گیری علم فقه به سوی فلسفه است و این امری مبارک خواهد بود البته این تحولات تنها به بخش های گفته شده محدود نمی شود ما در زمینه های روش ها و شیوه های استنباطی فقه نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم. (گفتمان فقه دولت سازی اسلامی) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🎙 | به مناسبت چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، روایتی از جلسات فقهی ایشان منتشر می‌شود؛ 👈 راوی: آقای سیدمحمدعلی حسینی از شاگردان نزدیک مرحوم شاهرودی 🔻 آیینه شهید صدر 🔹 مرحوم آیت الله شاهرودی به لحاظ قوت ذهن و هوش واقعاً خاص بودند. گویا مرحوم رضوان‌الله‌علیه که به نبوغ و خارق‌العادگی هوش و ذکاوت شهره بوده‌اند در مورد ایشان بر وزان «فلسفتنا» و «اقتصادنا»، «نابغتنا» فرموده بودند و تنها کسی که از شهید صدر اجازه‌ی کتبی اجتهاد داشت، ایشان بود. 🔸 جناب حجت‌الاسلام خطیب که ارتباط خیلی نزدیکی با شهید بزرگوار داشته‌اند نقل میکردند که در مورد آیت‌الله شاهرودی می‌فرمودند: «السَّیّد مَحمود عُنوانُ وُجودی!» یا «عنده ما عندی!» یا «ما صَدَر عنه صدر عَنّی!» این خیلی عجیب است که مرجعی مثل شهید صدر با آن وزن علمی در مورد جوانی که کمتر از سی سال سن داشته است بفرمایند «او آیینه‌ی وجود من است» و «هر چه پیش من هست، او هم دارد» یا «هر چه او بگوید حرف من است!» 🔍 متن کامل این گفت‌وگوی جدید را بخوانید 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41290 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸ضرورت بررسی تمایزات موضوع فقه نظام با فقه حکومتی 🔹سی و پنجمین جلسه از کرسی‌های آزاداندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «تبیین موضوع فقه نظام» در تالار اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹حجت الاسلام دکتر علی‌اکبریان: اولین نکته این است که ظاهراً هدف از نوشتن این متن این است که موضوع فقه نظام شفّاف شود و این مقاله در این رسالت توفیق نداشته است. 🔹چراکه اصطلاح فقه نظام در تلقّی امروز جوّ این بحث معنای خاصّی دارد و یک معنا و یا دو معنا برایش گفته شده و ایشان در مقاله باید مقصودشان را متمایز از آن دو اصطلاح شفّاف می‌کردند و حال آنکه شفّافیت در اینجا وجود ندارد. 🔹حجت‌الاسلام حسینی : درباره اینکه فرمودید موضوع نیاز به اثبات ندارد و باید به دنبال مقایسه و تطبیق با سایر اصطلاحات باشیم، باید بگویم که ما نخواسته ایم بگوییم که مراد ما از اصطلاح فقه نظام در مقایسه با دیگران که فقه نظام را مطرح کرده‌اند چیست، هر چند من هم کم شنیده‌ایم که کسی اصطلاح فقه نظام را به کار ببرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد مطرح کرد؛ 🔹از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که دین به دو صورت خاموش و اقامه شده وجود دارد و کفار و مشرکین با دین اقامه شده در جنگ و تقابل خواهند بود، دشمنان اسلام با دین اقامه نشده و یا در حقیقت دین خاموش مشکلی ندارند، اما اگر جامعه‌ای اقامه دین کند با آن به مقابله خواهند پرداخت. 🔹در حقیقت دین و دینداری که اقامه دین در جامعه را در نظر نداشته باشد و دین را محدود به مسائل فردی کند دین خاموش است که دشمن با آن مشکلی نخواهد داشت. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir