eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۱ 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان، در سالن اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، با بیان اینکه اگر ما با شرایطی نظیر حمله صلیبی‌ها به عالم اسلام و آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در قرن پنجم که حدود ۴۰ هزار نسخه خطی از بین رفت مواجه نبودیم امروز شاهد حجم عظیمی از معارف شیعه بودیم، اظهار داشت: آنچه امروز هم از معارف شیعه وجود دارد ذی‌قیمت و با اهمیت است. ✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه انسان‌ها معمولاً صحنه زندگی آنان مقدم بر ذهن آنان است، تصریح کرد: علم در هر دوره‌ای می‌آید و جهان خودش را توصیف می‌کند؛ جهان شیعه و علما تشیع جهان اپوزیسیون بوده است و ما در قبل از انقلاب اسلامی در حاشیه زندگی کرده‌ایم. 🔸 وی با بیان اینکه فقه، کلام و حدیث و زبان و کنش‌های اجتماعی و سیاسی عمده این‌ها سیاق و لسان سلب دارد، افزود: اعتراض علما اعتراض به حاکمیتی بود که ما را به حاشیه برده بود و انقلاب اسلامی آرزوی همه علماء پیشین و حوزه‌های علمیه در طول اسلام بوده است و آرزوی ما بود که شیعه در این امپراتوری جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این امر مهم با انقلاب اسلامی محقق شد. ✳️ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه ما در پژوهش‌های حوزوی خود متناسب با این تغییر، تغییر نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فقه ما هنوز سازنده و اداره‌کننده نیست و امام خمینی (ره) فرمودند که «فقه علم اداره‌کننده انسان از گهواره تا گور است». 🔸 وی با بیان اینکه فقه یعنی چکیده کل معارف ما، گفت: فقه ما مادامی‌که الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه می‌ماند و بی‌اثر خواهد بود و خروجی حوزه‌ای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع می‌شود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است. ✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علم باید امتداد داشته باشد، افزود: پژوهش‌های الآن برخی به نظر می‌رسد که فاقد امتداد است و ما باید به جامعه نشان بدهیم که اگر حوزه نباشد چه اتفاقی در نمودار اجتماعی و جامعه و تشدید ناهنجاری‌های اجتماعی رخ می‌دهد. 🔸 وی با بیان اینکه هزاران مسئله لاینحل در جامعه وجود دارد، گفت: باید بفهمیم مسئله امروز انقلاب ما چیست و امروز در کجا بحث کردیم که مهم‌ترین مسئله امروز انقلاب چیست؟ و برنامه حوزه در این راستا چه می‌تواند باشد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست جایگاه و نقش آن در اداره جامعه ۲ 🔆حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه بنده معتقد هستم که انقلاب اسلامی باید بُعد حوزه‌های علمیه ما باشد، تصریح کرد: یک پرچم خیلی سنگین بر دوش ماست و ما این پرچم را خیلی جدی نگرفته‌ایم و بعضی از چیزها را باید جسارت به خرج بدهیم. 🔸 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فقهی که الان داریم این است که به‌جای آنکه ما را دعوت به آینده کند ما را در تاریخ غرق می‌کند و غرق شدن در تاریخ فقه ما را از آینده بازمی‌دارد، گفت: ما در جامعه مشکل آب داریم اما ۵۰ صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمان‌ها و پروژه‌های معماری فراوانی وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه توسعه معماری نداریم. ✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم، تصریح کرد: فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرق‌شده‌ایم؛ انقلاب اسلامی مدیون بچه‌ها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند. 🔸 وی با بیان اینکه هر وقت علامه حلی ۲۰ ساله از حوزه بیرون دادیم آن‌وقت حوزه می‌شود حوزه علمیه در طراز انقلاب، افزود: هر وقت توانستیم بگوییم آقای ۲۰ ساله شما برو امام جمعه فلان نقطه از کشور باش، آن‌وقت حوزه علمیه مطلوب را داریم. ✳️ حجت‌الاسلام‌ رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: آن‌وقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه. ✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی می‌بایست هماهنگ با نیازها و اولویت‌ها باشد، افزود: یکی از مسائلی که باعث می‌شود محققان و پژوهشگران حوزوی در رسالت‌های مخصوص به خود موفق باشند، توجه به اصل نیازسنجی دقیق پژوهشی است. 🔸 وی با بیان اینکه اگر پژوهش‌های ما ناظر به مسائل علمی و اجتماع نشود نمی‌توانیم موفق باشیم، اظهار کرد: دانش حوزوی ما اگر به ما مهارت ارتباط، اداره و … را ندهد به چه دردی می‌خورد؟، گفت: وزارت امور خارجه ما فقه بین‌الملل می‌خواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بین‌الملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت نشست علمی «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد. 🔹حجت الاسلام : یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت این است که زیر ساخت‌های اقتصادی کشور ساخته شود. که متاسفانه الان خبری از تولیدهای قدیم در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و دامداری نیست. یکی دیگر از برنامه‌ها و راهکارها کار فرهنگی است. دشمن با القاء شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جامعه را به سمت آسایش و راحت طلبی برده است. 🔹ما یک وقت جایگاه حاکم را از طریق قاعده اولی مورد بحث قرار می دهیم و یک وقت از باب قاعده ثانویه مورد بحث قرار می دهیم. در این بحث از آیات و روایات استفاده می کنیم از حکم عقل هم می توان در این بحث استفاده کرد. 🔹حجت الاسلام : شما حاکم را به معنای حاکم عادل گرفته اید در حالی که حاکم مشروع می بتواند اعم از عادل و جائر باشد. و مراد از حاکم عادل خصوص ولی فقیه جامع الشرایط نیست. عبارت تذکره این است که یکی از مصادیق حاکم عادل می تواند فقیه جامع الشرایط باشد. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹 نظام جامع خانواده دارای خرده نظام‌های متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار می‌باشد. 🔹 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کم‌وکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید. 🔹 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیت‌های انسان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
درجلسه فقهی مطرح گردید: 💢حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم / دبیر علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام: 🔹بعد از انقلاب نظامات و الگوهای اداره کشور از غرب وارد نظام انقلاب شد و فقها با فقه موجود اجزاء نظامات غربی را به صورت جزء جزء مورد بررسی فقهی قرار دادند در حالیکه غافل از این بودند که این اجزاء در کنار هم و به صورت کلان دارای آثاری هستند که در نظام اسلامی بی تاثیر نیستند. 🔸 پس از ایجاد چالش ها، حوزه ها به این فکر افتادند که راه دیگری را برای ساختار حکومت اسلامی پیش گیرند. یکی از راه ها این بود که مجموعه نظاماتی را که از غرب آمده است را به صورت کلان مورد بررسی قرار دهند و نظر فقهی خود را در باره آن بیان کنند. راه دیگر این بود که نظام وارداتی غربی را به طور کل کنار بگذارند و با همین فقه موجود، ساختار نظام اسلامی را طراحی کنند. (فقه نظام ساز) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸شصت و سومین نشست علمی تخصصی بررسی نظریه فهم اجتماعی نص در فقه اجتماعی 🔹نظریه پرداز : آیت الله محسن اراکی /موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢هشتمین نشست هم‌اندیشی « فقه حکومتی» ارائه نظریه فقه حکومتی توسط استاد ابوالقاسم علیدوست 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💷 بانکداری اسلامی 🔵 تجربه بانکداری بدون ربا در ایران 🔘 اثر مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و آقای حسین میثمی ◽️ توضیحات این کتاب در گروه نظام‌‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه با هدف تبیین بانکداری اسلامی و به دور از ربا به زیور چاپ آراسته شد. کتاب حاضر «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» به‌دنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوب‌های رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند: اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است. این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشاره‌های مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد. افق حوزه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 فتح مبین 📝 بخشی از نامه شهید صدر به سید مرتضی مستجابی در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران: 🔹 پسرعمو جان! چقدر در این دوران به تجدید آن لحظات و دیدارهایمان احساس نیاز می‌کنم؛ در این دوران سرنوشت‌ساز از تاریخ ایران عزیز و در موج این شادی بزرگی که همه ما را غرق خود کرده است و ما همگی سرمستیم از پیروزی مردم مسلمان ایران و تحقق اهداف عظیم آن در برپایی حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی و همیاری همه نیروهای نیکوکار و علمای اعلام. بیان احساسات نسبت به این پیروزی در کلمات نمی‌گنجد؛ چراکه احساسات امتی است که از دیرباز در انتظار این فتح مبین بوده است. 🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۴، ص٢٨. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری 🔹دوره آموزشی ✔️استاد: دکتر جبار پور . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 حوزه علميه؛قاعده نظام جمهورى اسلامى ا 🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای 💠 عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه - همانطور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. استحكام اين قاعده، با تضمين اصلى امكانپذير است... 💠 اولين عنصر، است. را به همان معناى پيچيده و ممتازى كه امام (ره) براى ما معنا مى كردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مى كنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): . فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است. 💠اين ، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، اصول معتدل و قوى و آگاه به همه جوانب استنباط است، و ركن دوم، تطور فقه مى باشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مى فرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند استفهامها و سؤالهاى زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است. 💠عنصر دوم، تهذيب و اخلاق است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. ... آن روز امام (ره) فرمودند ... شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزه قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، است- كه گمان مى كنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعله فقاهت فروننشيند- و دوم، و است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا كه در جهت عكس هم قرار گيرد... 💠 عنصر سوم، است. آگاهى سياسى به مثابه چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزه علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزه علميه، جايگاه قداست و پاكى است. 📚 بیانات 68.03.22 ( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی ) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir