eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فتح مبین 📝 بخشی از نامه شهید صدر به سید مرتضی مستجابی در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران: 🔹 پسرعمو جان! چقدر در این دوران به تجدید آن لحظات و دیدارهایمان احساس نیاز می‌کنم؛ در این دوران سرنوشت‌ساز از تاریخ ایران عزیز و در موج این شادی بزرگی که همه ما را غرق خود کرده است و ما همگی سرمستیم از پیروزی مردم مسلمان ایران و تحقق اهداف عظیم آن در برپایی حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی و همیاری همه نیروهای نیکوکار و علمای اعلام. بیان احساسات نسبت به این پیروزی در کلمات نمی‌گنجد؛ چراکه احساسات امتی است که از دیرباز در انتظار این فتح مبین بوده است. 🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۴، ص٢٨. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری 🔹دوره آموزشی ✔️استاد: دکتر جبار پور . 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 حوزه علميه؛قاعده نظام جمهورى اسلامى ا 🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای 💠 عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه - همانطور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. استحكام اين قاعده، با تضمين اصلى امكانپذير است... 💠 اولين عنصر، است. را به همان معناى پيچيده و ممتازى كه امام (ره) براى ما معنا مى كردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مى كنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): . فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است. 💠اين ، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، اصول معتدل و قوى و آگاه به همه جوانب استنباط است، و ركن دوم، تطور فقه مى باشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مى فرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند استفهامها و سؤالهاى زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است. 💠عنصر دوم، تهذيب و اخلاق است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. ... آن روز امام (ره) فرمودند ... شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزه قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، است- كه گمان مى كنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعله فقاهت فروننشيند- و دوم، و است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا كه در جهت عكس هم قرار گيرد... 💠 عنصر سوم، است. آگاهى سياسى به مثابه چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزه علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزه علميه، جايگاه قداست و پاكى است. 📚 بیانات 68.03.22 ( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی ) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
◾️شهادت جمعی از مرزبانان و پاسداران انقلاب اسلامی ایران تسلیت باد روحشان شاد و صبر جزیل نثار خانواده هایشان 🌐 @khosropanah_ir
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠مالکیت از دیدگاه غرب و اسلام/مشروعیت غصب در نظر غرب 🔹ثروت‌های طبیعی متعلق به چه کسی است؟ طبیعت ملک چه کسی است؟ آیا مالک دارد یا ندارد؟ هیچ یک از اقتصادها جواب درستی به این پرسش ندارد. آنها می‌گویند که متعلق به ملت و مردم است اما آیا مردم برای آن زحمت کشیده‌اند؟ برای آنها کار کرده و مثلاً کوه درست کرده‌اند؟ به چه مناسبت متعلق به آنها می‌شود؟! 🔸‌می‌گو‌یند خود مردم مستولی هستند اما اگر این‌طور باشد پس غصب مبنای درستی برای دست گذاشتن بر اموال دیگران است. محتوای نظر آنها هم همین است، برای همین است که همۀ دنیا را مال خود می‌دانند. 🔹در نظریۀ اسلامی به خوبی روشن است که خدا خالق و آفریننده است. هر کسی مالک نتیجۀ کار خود است و همان‌طوری که در عرف بشر هر کسی مالک کار و تلاش خود است این دنیا هم نتیجۀ کار خداست و خداوند مالک آن است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کشف ساختارهای اجتماعی؛ وظیفه خطیر فقیه فقه نظام ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام؛ در سمینار «فقه نظام»: 🔹فقیه می‌تواند مکتب اجتماعی را کشف کند، ساختارهای اجتماعی را ایجاد کند و تحت نظر فقها سازمان‌های اجتماعی توسط کارشناسان ایجاد شود، در این زمان شاهد زمینه تحقق احکام الله خواهیم بود. 🔹دستورات دینی تنها در صورت نظام‌مند بودن زندگی اجرایی خواهند شد. 🔹کسی که دین شناس و فقیه نباشد نمی‌تواند بستر ساز ایجاد نظام اجتماعی و ساختار مناسب برای اقامه دین باشد. 🔹فقیه باید مکاتب را کشف کند، بعد از آن در تولید ساختار اجتماعی فعالیت کند و در نهایت در تولید سازمان اجتماعی نقش نظارتی داشته باشد. 🔹امام خمینی(ره) ابتدا مکتب سیاسی اسلام را کشف کرد و مسأله ولایت فقیه را مطرح نمود؛ در میان احکام متعدد که روبنا هستند زیربنایی به نام ولایت فقیه را کشف کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢فقه هیچ گاه غیرسیاسی نبوده است و نمی‌تواند غیرسیاسی باشد ✔️حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔹دین اسلام هیچ گاه نمی‌تواند غیرسیاسی باشد، به همین خاطر کسی که نگاه اجمالی به قرآن هم داشته باشد، سراسر آیات، مسائل سیاسی و اجتماعی را دارد. 🔹مهم‌ترین دلیل که می‌گوییم دولت، حکومت و نظام سیاسی باید دینی باشد این نکته است که نظام سیاسی دینی و اسلامی، دغدغه امنیت دنیوی و اخروی مردم را دارد، در حالیکه نظام سیاسی غیردینی و سکولار تنها به دغدغه دنیوی مردم توجه دارد و کاری به امنیت اخروی مردم ندارد. 🔹مهم‌ترین کار دین این است که در معنای امنیت تصرف می‌کند. 🔹ما انسان‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم نهاد حکومت با ما در ارتباط است و در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، خانواده، تعلیم و تربیت و غیره با ما کار دارد، بنابراین مهم‌ترین نهاد بشری، نهاد حکومت است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ بیانیه ، حکم جهاد رهبری برای حضور فعال جوانان در تمامی عرصه ها است. ☑️ پست حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در پی ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری حفظه الله 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست هم اندیشی 🔹درآمدی بر همایش ملی فقه نظام ساز 🔹پنجشنبه 9 اسفند ماه 97 ساعت 08:00 - تهران، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با حضور حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام ) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚡️ بهترین تبلیغ، رفتار عملی حاکمان 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «عزیزان من! بدانید این راه احتیاج دارد به #تقوا. بدانید بهترین تبلیغ، تبلیغی است که شخصیّت عملی شما نسبت به آن اهداف و آرمانهای شما انجام خواهد داد و اثری که خواهد گذاشت: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه؛ اوّل روی خودمان باید کار کنیم ... اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند.» 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانیه گام دوم انقلاب، تصویر تابلویی که حکمت ۷۳ نهج البلاغه در آن توسط مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مرتضی نجومی نوشته شده است و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را در اتاق دیدارهایشان خود نصب کرد‌ه‌اند را منتشرکرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸استنباط فقیه نباید تحت الشعاع جو اجتماعی قرار گیرد نشست علمی فهم اجتماعی نصّ»، چهار‌شنبه 24 بهمن‌ ماه به همّت گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تالار امام خمینی (ره) این مرکز برگزار شد. 🔹آیت الله محسن : یکی از افتخارات علوم شیعی این است که در فنّ اصول استنباط ما برترین اندیشه‌ها را تولید کرده‌ایم و نه تنها در حوزه علوم اسلام و حتّی حوزه اسلامی، بلکه در جهان بشر علمی که در حوزه‌های ما در رابطه با اصول استنباط تولید شده است از برترین علوم و جدیدترین علوم و مفیدترن علوم است و متأسفانه در نتیجه ظلمی که به حوزه شده است این علم هم مظلوم واقع شده است. 🔹علم اصول ما بالخصوص از دوره وحید بهبهانی به بعد، تحولاتی در آن رخ داد که آن‌را به یک علم نو و جدید تبدیل کرد. ما یک کتابچه‌ای داریم تحت عنوان معالم الفکر الاصولی الجدید که در آن توضیح داده‌ایم که پس از مرحوم بهبهانی چه تحولی در علم اصول پدید آمد که آن را به یک علم ژرف و کاربردی تبدیل کرد. 🔹در علم اصول، هم اثبات الدلیل علمی است و طبق قواعد است و همچنین قواعد دلالت دلیل را نیز اثبات می‌کنیم که با هم دو عنصر علمی استنباط را تشکیل می‌دهند. ما در آنجا به اثبات رسانده‌ایم که دخالت شرائط شخصی مستنبط یا دخالت شرائط اجتماعی مستنبط در استنباط خروج از قواعد علم اصول است یعنی یکی از شرائط شخص مستنبط این است که بریء باشد از تحت تأثیرقرار گرفتن شرائط شخصی و اجتماعی. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir