eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بیانیه گام دوم، اولین بیانیه رهبری، با انشاء فقیهانه ایشان است/ مراجع نمی‌توانند فقه نظام را تدوین کنند ✔️حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: 🔹بندبند فصول این بیانیه نیاز به پشتیبانی علوم انسانی اسلامی دارد. اگر علوم انسانی غیر اسلامی و غربی و وارداتی و ترجمه باشد، هیچ‌وقت ما را منتهی به تمدن نوین اسلامی نمی‌کند؛ ولی اگر با فقه و اجتهاد و فقاهت، اسلامی بشود، امری میسور و دست‌یافتنی خواهد بود. 🔹حوزه باید به خودش تلقین کند و اراده کند و از این حالت دربیاید و درخواهد آمد و خواهیم دید که فقها پشتوانه این بیانیه قرار می‌گیرند، مخصوصاً جوانان. 🔹حوزه‌ای که بیش از هزار سال نظام نداشت و نظاماتش، نظامات غیر حوزوی و شاهنشاهی بود؛ حالا یک‌دفعه با یک نظام کامل مواجه شدند که مبتنی بر فقه است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سی وهشتمین جلسه فقهی برگزار گردید. ✔️با حضور حضرات آیات : رشاد، علیدوست، عالمی، و حجج اسلام: ، واسطی، خالد الغفوری، ایزدهی، مقیمی حاجی، رضائیان، قاسمی، همتی و مفتح برگزار گردید. 🔸در این جلسه نظریه فقه تمدنی توسط استاد واسطی مورد نقد وبررسی قرار گرفت. 🔹این سلسله جلسات توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار می گردد. (فقه نظام ساز) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅بسیج توانایی های امت اسلامی 🔹 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: احساس اجتماعى و پيوند داشتن با اجتماع می‌تواند در كنار آن‌چه گفته شد، در بسيج توانايی‌هاى امت اسلامى در مبارزه بر ضد عقب‌ماندگى سهيم گردد؛ به شرط آن كه مبارزه داراى شعارى هماهنگ با آن احساس گردد؛ مانند شعار جهاد در راه حفظ هستى امت و بقاى آن؛ كه قرآن كريم اين شعار را مطرح ساخته و فرموده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ*؛ هرچه می‌توانيد براى [رويارويی با] آنان نيرو فراهم كنيد»؛ در اين آيه شريفه، خداوند متعال براى حفظ هستى و سيادت امت، به بسيج همه نيروها، از جمله نيروى اقتصادى -كه سطح توليد نمايان‌گر آن است- به‌عنوان بخشى از مبارزه و جهاد امت فرمان داده است. در اينجا، اهميت اقتصاد اسلامى به‌عنوان يك شيوه اقتصادى آشكار می‌گردد؛ شيوه‌اى كه قادر است از خلق و خوى انسان جهان اسلامى بهره جويد و آن را به نيروى بزرگ حركت‌آفرين و سازنده در فرايند رشد و عاملى مهم در توفيق يك برنامه درست براى زندگى اقتصادى تبديل نمايد. (@shahidsadr) * انفال: ۶۰ 🔸اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۱ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠جشن علماء برای تعطیلی یک شراب خانه در دوران پهلوی 🔹این‌هایی که می‌خواهند خرده‌گیری کنند، می‌گویند: ببین در این نظام اینجا چگونه است، آنجا چگونه است. اما نمی‌گویند که این نظام، اسلام را در این مملکت پیاده می‌کند!!! 🔸یک ‌وقتی این مملکت، مملکتی بود که همه نوع فحشا در آن رایج بود؛ بخش عظیمی از تهران فاحشه‌خانه رسمی داشت، هرکجا می‌رفتید در همین قم سینماهای مفسد، فاسد و فساد کننده بود. 🔹مراجع خیلی خیلی تلاش می‌کردند؛ یادم می‌آید مرحوم آقای گلپایگانی رضوان‌الله تعالی علیه باهمتی که کرد با کمک آقای کافی(ره) توانستند در ایلام یک شراب‌خانه را ببندند. جشن گرفتند که ما موفق شدیم یک شراب‌خانه را ببندیم. 🔸حالا این حکومت اسلامی آمده سراسر کشور را قرآن‌خوان کرده است. ما در این کشور تعدا‌د زیادی قرآن‌خوان نداشتیم، اما حالا یک وضعی پیدا شده است که می‌روید در کوچه‌پس‌کوچه‌ها یا در روستاهای دوردست این جوان‌های پانزده شانزده‌ساله و گاهی کمتر حافظ قرآن، قاری قرآن و با قرآن آشنا هستند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی حجت‌الاسلام در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی می‌باشد. 🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه می‌کنیم. 🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است. 🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر می‌بیند. 🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است. 🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم می‌دانند. 🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است. 🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. 🔸علت حرمت انحصار؛ 🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است. 🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی می‌باشد.(وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع1.mp3
25.68M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع 🔹جلسه اول 🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه 📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔰 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع2.mp3
23.93M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع 🔹جلسه دوم 🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه 📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱ 🔰 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰بیانات حجت الاسلام دکترحاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در دومین جلسه اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری 🔹مشروح این سخنان : 🌐 http://majlesekhobregan.ir/fa/NewsView.html?ItemID=4213 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸استفاده امام خمینی از عرفان، فلسفه و فقه در نظام سازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی است 🔹تلاش‌های صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند درطائفه‌ای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولت‌های منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبهه‌ها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📝 مشروح یادداست آیت الله اراکی 🔹در ادامه سلسله یادداشت‌های آیت‌الله اراکی، با عنوان حدیث تقریب، این بار موضوع همگرایی واقعی از سوی دبیرکل مجمع تقریب مورد تحلیل قرار گرفته است. 👇👇👇 🔸پس از تلاش‌های اخیر انجام شده در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پس از کنفرانس ورشو، بدون شک همگرایی واقعی در جهان عرب و اسلام آشکار شده است؛ نیروهای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل، سعی بر تفرقه بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی و نشان دادن درگیریهای موجود در عراق، سوریه، یمن و … به عنوان درگیریهای بین شیعه و سنی داشتند، آنها همچنین تلاش کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شیعیان و کشتار اهل سنت از مرزهای خود فراتر رفته است؛ تمام این شایعات شب و روز توسط رسانه‌های مزدور و به منظور سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی در میدان جهان اسلام اعلام می‌شود. 🔹به وضوح برای ناظرین رویدادهای خبری روشن شده است که مقابله امروز جهان، مقابله بین جبهه مقاومت و جبهه تسلیم در برابر اراده آمریکا و صهیونیزم است. 🔸رویدادهای اخیر یعنی تلاش‌های صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند در طائفه‌ای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولت‌های منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبهه‌ها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند. 🔹عادی سازی روابط پدیده بسیار خطرناکی است که پیامدهای آن عمدتاً متوجه، دولتهای خاضع و تحت سلطه استعمار خواهد بود، چرا که آنها را از مردمشان جدا خواهد کرد؛ حال آنکه کشورهای عربی و اسلامی نمی‌توانند در ظرف منافع آمریکا و اسرائیل ذوب شوند و نمی‌توان با خبرهای دروغین یا برگزاری کنفرانسی خصمانه با رویکرد ضد مقاومت و یا با تلاش برای نشر فرهنگ عقب ماندگی در بین جوانانشان، آنها را شکست داد. 🔸خطر پدیده عادی سازی روابط تا جایی پیش رفته است که یک اسرائیلی با زبان عربی، مردم ملت‌های عربی را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید «ما به شما کاری نداریم، شما دشمنان اسرائیل هستید، پس بر دشمنی خود باقی بمانید، مواضع و آرای شما برای ما ارزشی ندارد، آنچه مهم است، این است که ما با حکام و فرمانبرداران شما روابطی صادقانه و محکم داریم». 🔹این سخن، به این معنی است که دشمن، نمی‌تواند احساس خشم ملت‌های عربی و اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی را پنهان کند و به همین خاطر خود را با دوستی خاضعین و کرنش کنندگانش، آرام می‌کند. 🔸خشم ملت‌ها در برابر عادی سازی روابط، نیرنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر جبهه مقاومت را به شکست می‌کشاند، جامعه بین الملل هم در برابر آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن دیکته می‌کند، تسلیم نخواهد شد که این امر را در شکست کنفرانس ورشو و تصریحات نادمانه برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس و همچنین عکس العمل گسترده مردمی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به برگزاری آن شاهد بودیم. 🔹راه از بیراه مشخص شده است و بر هیچ کس پوشیده نیست که آنچه در عراق و سوریه و یمن و بحرین و لبنان در حال روی دادن است، مواجهه قاطع بین حامیان احیای مقاومت و طرفداران شکست محور آمریکایی - صهیونیستی است که بر طبل ترس و گرسنگی و جنگ روانی می‌کوبند. 🔸ملت‌ها و مؤسسات دینی و فرهنگی و علمی، باید صدای خود را برای عدم شکست و بالابردن روحیه مقاومت و زندگی، در امت اسلامی بیشتر بالا ببرند؛ ما منتظریم الازهر شریف، صدای اسلام محمدی متمدن را در برابر صدای اسلام دروغین، بدوی، عقب مانده، شکست خورده و منافق بالا ببرد. 🔹شرایط کنونی، شرایط بسیار حساسی است و هرگونه کوتاهی و قصور، خدایی نکرده ممکن است، پیامدهای ناخوشایندی برای حاکمان و مردمان کل منطقه به دنبال داشته باشد. 🔸از دیدگاه تقریبی، حاکمان و مؤسسات رسمی و مردمی جهان اسلام را دعوت می‌کنیم تا دست از تلاش برای جدایی مردم از دولتها، تحریک مردم علیه جبهه مقاومت به اسم طایفه گری، همچنین تغییر آرای عمومی جهان نسبت به جمهوری اسلامی به اسم گسترش تشیع و دیگر اقداماتی که در راستای سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی امت اسلام انجام می‌شود، بردارند؛ چرا که با این کار خود، گویی همگرایی بین مقاومت و دشمنان مقاومت و یا خدایی نکرده همگرایی بین مرگ و زندگی امت را به تصویر می کشند؛ از آنها می‌خواهیم که با عزم و اراده قوی و با صدایی که دشمنان خود و رسول خدا (ص) را بترساند، ندای احیای الهی را سر دهند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ). 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کار نکردن طلاب خیانت به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است ✔️آیت الله مصباح یزدی: 🔹ما باید در نوبت نخست بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم. 🔹ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه و غیره می‌باشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است. 🔹باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم. 🔹همه ما به اجمال می دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است. (اجتهاد) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
چهار نکته درباره بیانیه گام دوم.mp3
19.42M
💠چهار نکته درباره بیانیه گام دوم 🔰 👤سخنران استاد عبدالحسین خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 📅1397/12/23 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛ 📌بر اساس روایات حتی اگر کار ناصحیحی از افراد دیدیم باید محمل خیری برای آن پیدا کنیم 💠آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت: 🔹روایت می‌فرماید «اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» وقتی می‌بینی کاری از طرف مقابلت صادر شده است که ظاهری ناصحیح دارد یک محمل صحیحی برای او پیدا کن و این حرکت آن‌قدر اهمیت دارد که حضرت بلافاصله می‌فرماید «فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» اگر دیدی که این محمل تو منطبق با رفتار وی نیست، باز تلاش کن و یک راه دیگری را پیدا کن و سعی کن که از حمل بر سوء فاصله بگیری فلذا یک محمل خیری برای آن پیدا کن. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | ای نگین بر تاج سر سلطان، من فدای تو تک پسر سلطان 🔸میلاد امام جواد علیه‌السلام مبارک باد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: در زمينه شكل‌گيرى و پيدايش حكومت در تاريخ، از نقطه نظر اسلامى، نظريه «قهر و غلبه»، نظريه «واگذارى حكومت به ستمگران توسط خداوند»، نظريه «قرارداد اجتماعى» و نظريه «برآمدن حكومت از خانواده»، مردود است و معتقديم كه حكومت پديده‌اى نبوى و نقطه اوج كاركرد پيامبران است كه در مرحله معينى از حيات بشرى آغاز شده است. در زمينه وظيفه حكومت هم، از نقطه نظر اسلامى، مكتب فردگرايى يا اصالت فرد و عدم دخالت حكومت و نيز مكتب سوسياليسم يا اصالت جامعه مردود است و معتقديم كه كاركرد حكومت، پياده كردن شريعت آسمانى است كه بين فرد و جامعه تعادل برقرار كرده و از جامعه نه به عنوان وجودى در مقابل فرد، آن‌گونه كه هگل می‌پنداشت، بلكه به ميزانى كه افراد و توده‌هاى طالب حمايت را درون خود جاى داده است، حمايت می‌كند. در زمينه شكل حكومت، حكومت دينى، حكومتى قانونى به شمار می‌رود. به اين معنا كه حكومت دينى به بهترين وجه مقيد به قانون است؛ زيرا در اين حكومت، شريعت به طور مساوى بر حاكم و مردم چيره است. 🔹 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۷. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌺 به مناسبت ولادت حضرت محمد بن علی الجواد علیهما‌السلام 💠 استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: «خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیه‌السلام) در طول زندگی اهل بیت علیهم‌السلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیده‌ای که ما درباره اهل بیت علیهم‌السلام به آن ایمان داریم. پدیده‌ای که با این امام پدیدار شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آن که هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ، اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیه‌السلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت. این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری به عهده گرفت حال آن که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهم‌السلام در امام جواد علیه‌السلام نمود یافته، بر اساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده به تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیه‌السلام نمایندگی می‌کرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیش فرضی جز پیش فرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و در عین حال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینه‌های روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟! …». 👈 برای مطالعه ۴ پیش‌فرض محتمل و اثبات حقانیت تشیع بر اساس شیوه حساب احتمالات به کتاب «امامان اهل بیت علیهم‌السلام مرزبانان حریم اسلام»،‌ ص ۶٣٧ـ۶۴٢ مراجعه کنید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹انقلابی بودن علی(ع) چنین بود... هر چه علی(ع) دارد از توحید علی(ع) سرچشمه می‌گیرد. 🌹سالروز ولادت عدل مجسم، مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) و روز پدر مبارک باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 💠معیار ایمان، عشق به حضرت علی(ع) است 🔹کسی که به حضرت علی(ع) محبت نداشته باشد در حب به رسول اکرم(ص)، خداوند متعال و حتی در حب به اهل بیت(ع)‌ دروغ می‌گوید چرا که محبت به علی(ع) جایگاه و مکان ویژه‌ای در ساختار دینی اسلام دارد. 🔸اهمیت محبت نسبت به حضرت علی(ع) از اصول بینه بوده و اختصاص به منابع دینی شیعه ندارد چرا که در کتب مذاهب دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است. 🔹اینکه شیعه‌ها ذکر یا علی(ع) را به صورت مستمر بیان می‌کنند به این معناست که ایشان دست مجری عدالت خداوند متعال روی زمین بوده‌اند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
‌‌🌟 برای زندگی امروز باید از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درس بگیریم ‌‌ ‌‌ 📹 ببینید| رهبر انقلاب: ما امروز بعد از گذشت قرنهای متمادی، با این عید، با این پدیده، چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم علی را بردن، که کافی نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمیکند؛ ما که شخصیتهای بزرگ تاریخ و پیشوایان دینی و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهای تاریخی نمیشناسیم؛ اینها درسند؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگی‌اند. ما چه درسی از اینها میگیریم؟ این، مهم است. ‌‌ ‌‌ 🔹 امروز امت اسلامی از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبی اعظم اسلام (صلّیاللَّه‌علیه‌وآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهی چه درسی را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگی باید عمل کند؟ این، مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد. ‌‌ 🔸 آنچه مسلم است، این است که اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین او بودند. «اشهد انّک جاهدت فی اللَّه حقّ جهاده و عملت بکتابه و اتّبعت سنن نبیه صلی اللَّه علیه و آله»؛ شهادت میدهیم که او جهادِ در راه خدا را به صورت شایسته انجام داد. این، چیزی است که ما در زیارت امیرالمؤمنین و بقیه‌ی ائمه (علیهم‌السّلام) میخوانیم. ‌‌ ‌‌ 🔹 این جهاد همیشه بر دوش ما هست. جهاد علمی، جهاد عملی، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونی، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اینها درس است. ۱۳۸۵/۰۵/۱۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 میلاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر تمام شیعیان مبارک باد. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 🌐 @khosropanah_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | مروری بر سال ۱۳۹۷ 🔰 اهل سازش بدانند آمریکا رو به افول است، جمله‌ی منتخب سال ۱۳۹۷ از نظر مردم 🔻کاربران پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی رو به افول بودن آمریکا، جمله‌ی ایشان در سال ۱۳۹۷ انتخاب کردند. ⭐️ بیش از پنجاه هزار کاربر از روز ۲۷ اسفندماه تا امروز با شرکت در نظرسنجی انتخاب مهمترین جمله سال۹۷، به ترتیب سه جمله‌ی زیر را به عنوان مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جملات رهبرانقلاب در سالی که گذشت، برگزیدند: 1️⃣: اهل سازش بدانند آمریکا رو به افول است 🔹️ کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند، آمریکا رو به افول است. ۹۷/۸/۱۲ 2️⃣: هزینه‌ی تسلیم بیش از هزینه مقاومت 🔸️ هزینه‌ی تسلیم شدن بمراتب بیشتر از هزینه‌ی مقاومت کردن و ایستادگی کردن است. ۹۷/۴/۹ 3️⃣: سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا ▫️ اگر در مقابل تهاجم حداکثری دشمن بسیج شویم، سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا رقم می‌خورد. ۹۷/۱۲/۲۳
⚡ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸، سال جدید را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال. 🔹️ خدا را شکرگزارم که مقدّر فرمود امسال هم عید نوروز را که با میلاد مسعود امیر مؤمنان و مولای متّقیان همزمان شده است، به ملّت عزیز ایران تبریک عرض کنم؛ عیدتان مبارک هم‌میهنان عزیز! امیدوارم همه‌ی شما با سعادت، با سلامت جسمی، با دل شاد و با توفیقات روزافزون مادّی و معنوی ان‌شاءالله این سال جدید را بگذرانید. تبریک ویژه عرض میکنم به خانواده‌ی معظّم شهیدان و به جانبازان عزیز و خانواده‌های آنها، و درود فراوان میفرستم به روح مطهّر امام بزرگوار و ارواح مطهّر شهیدان. 🔸️ سال پُرماجرایی را گذراندیم. در این سالی که گذشت، ملّت ایران به معنی واقعی خوش درخشید. دشمنان نقشه‌ها کشیده بودند، نقشه‌ها داشتند برای ملّت ایران. صلابت ملّت و بصیرت ملّت و همّت جوانان، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرد. در مقابلِ تحریمهای شدید و به قول خودشان بی‌سابقه‌ی آمریکا و اروپا، ملّت ایران، هم در عرصه‌ی سیاسی، هم در عرصه‌ی اقتصادی یک واکنش محکم و مقتدرانه‌ای از خود نشان داد. 🔹️ در عرصه‌ی سیاسی، مظهر این واکنش راه‌پیمایی عظیم بیست‌ودوّم بهمن و موضع‌گیری‌های مردم در طول ماه‌های این سال بود. مظهر موضع‌گیریِ تقابل اقتصادی، [عبارت است از] افزایش ابتکارات علمی و فنّی، افزایش چشمگیر شرکتهای دانش‌بنیان، افزایش تولیدات زیربنائی و اساسی داخلی که از جمله همین چند روز قبل از این، افتتاح فازهای متعدّد گاز جنوب کشور و قبل از آن، افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعبّاس و از این قبیل کارهایی که انجام گرفته، بود. بنابراین ملّت در مقابل دشمنیِ دشمنان و خباثت دشمنان توانست قدرت خود، هیبت خود، و عظمت خود را نشان بدهد و آبروی ملّت ما و آبروی انقلاب ما و آبروی نظام جمهوری اسلامی ما بحمدالله افزایش پیدا کرد. 🔸️ مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است؛ بخصوص در این ماه‌های اخیر، مشکلات معیشتی مردم زیاد شد. بخشی از اینها مربوط است به مدیریّتهای نارسا در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که اینها حتماً بایستی جبران بشود. برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که ان‌شاءالله این تدابیر در طول سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع میشود -سال ۹۸- بایستی به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض میکنم، این است که مسئله‌ی فوری کشور و مسئله‌ی جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله‌ی «اقتصاد» است. در مسئله‌ی اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله‌ی مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ی تولید ملّی». 🔹️ سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. میخواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «». باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد. 🔺️ سلام و صلوات و درود قلبی خودم را به پیشگاه ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) عرض میکنم و دعای آن بزرگوار را برای شما ملّت عزیز مسئلت میکنم و سعادت ملّت ایران و همه‌ی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند، از خدای متعال مسئلت میکنم. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ساختار عقيدتى حكومت اسلامى- كه بر اساس ايمان به خدا و صفات او استوار است و خدا را هدف مسير خود و غايت حركت تمدنى شايسته بر روى زمين قرار مى‌دهد- تنها ساختار عقيدتی‌اى است كه حركت تمدنى انسان را با نيرويى پايان‌ناپذير يارى می‌دهد. 🔹 اسلام راهبر زندگی، ص ۲۰۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢عبور از چالش‌های کلان نیازمند تولید نظام‌های معرفتی بومی است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد به معنی ساخت نظام اقتصادی اسلامی را عمده‌ترین چالش کلان پیش روی نظام در دهه پنجم دانست و گفت: امروز بر بستر نظام معرفتی اقتصاد غرب قرار داریم و تا اصل ساختار معرفتی اقتصاد کشور اصلاح نشود، مشکلات اقتصادی نیز از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود. 🔹از آنجا که هدف غایی نظام اسلامی، ساختن تمدن نوین اسلامی است، لذا باید با تهیه الگوی کلان مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی خود که همان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است و تسری آن به همه خرده‌نظام‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دفاعی ــ امنیتی، سبک زندگی نمونه‌ای ایجاد کنیم که به یک الگوی جهانی تبدیل شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir