💢ساختار فقه کنونی ساختار فقه حکومتی نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار، از اساتید فقه جزائی کشور؛ در نشست علمی «نقد ساختار کنونی فقه»:
🔹پس از صدها سال آرزو کشیدن، شهید و جانباز دادن، تحمل مشکلات، مسائل، تحریمها و… به حکومت فقه شیعی در کشور رسیدهایم که ولی فقیه مبسوط الید حضور دارد. ولی متأسفانه ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست.
🔹خروجی فقه حکومتی ما برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و… نیست. باید کتابهای فقهی را بر مبنای وجود و حضور ولی فقیه مبسوط الید مجدداً بازنویسی کنیم.
🔹متأسفانه جای خیلی از حرفها در ابواب مختلف فقه خالی است. رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات عمومی و خصوصی بر جدی گرفتن فقههای مضاف تأکید دارند.
🔹ما باید بازنویسی در متون داشته باشیم تا ارائه محتوا به سهولت صورت گیرد و سپس مانند سایر مراکز آکادمیک دنیا درس متون هم داشته باشیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ نگرش عمیق به آسمان...
🔻شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
حكومت اسلامى نگرش عميق به آسمان را از انسان نمىگيرد، بلكه نگاه صحيحى از آسمان به او ارائه مىدهد و به كار در پهنه زمين، بهعنوان مظهرى از مظاهر خلافت الهى بر هستى، نشان شرعى بودن و واجب مىزند و به اين وسيله نگرش ياد شده را نيرويى براى سازندگى مىكند و در همان وقت از آن بهعنوان تضمينى براى اينكه نيروى سازندگى به نيروى بهرهكشى انسان از انسان تبديل نشود، بهره میبرد.
بنابراين مسلمانان كه به آباد كردن زمين- بهعنوان بخشى از آسمان كه چشم بدان دوختهاند- دست میزنند و به اعتبار اينكه خليفه خدا بر روزى زمين هستند، در رشد و توسعه ثروت كوشش مىكنند، از زهد منفى كه انسان را از ايفاى نقشش در خلافت بر روى زمين بازمىدارد، بسيار دورند و به زهد مثبتى كه آنان را سرور دنيا نه بنده آن قرار مىدهد و آنان را از تبديل شدن به طاغوتهايى جهت بهرهكشى از ديگران بازمىدارد، بسيار نزديكند: «همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند و از كارهاى زشت بازمىدارند و فرجام همه كارها از آنِ خداست»[حج: ۴۱].
🔸 اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص: ۲۲۸.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢«تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» بررسی میشود
✔️کرسی علمی – ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» به همت گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار میشود.
🔹در این کرسی علمی حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی به عنوان ارائهدهنده، محمود حکمتنیا و حجتالاسلام والمسلمین خالد غفوری به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.
🔹این کرسی چهارشنبه، ۵ تیرماه جاری، از ساعت ۹ تا ۱۱ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانشپژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی: بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار خواهد شد.
🔹دبیر علمی این کرسی بر عهده حجتالاسلام محمد ملکزاده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢تصویر مشخص از هدف
حکومت اسلامی مردم را در نور راه می برد و....
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دوفصلنامه فقه دولت اسلامی
🔹 به زودی #دوفصلنامه_فقه_دولت_اسلامی، به همت معاونت پژوهش #موسسه_فتوح_اندیشه #منتشر_خواهد_شد.
🔹لذا از محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برای ارسال مقالات خود پیرامون موضوع دولت اسلامی برای انتشار در این دوفصلنامه دعوت به عمل می آید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸سیر تکاملی فقه فردی تا فقه نظاممند اجتماعی
حجت الاسلام #سید_منذر_حکیم:
🔹شهید صدر یک نگاه اجتماعی نظاممند به فقه دارد. ایشان همانند فقهای دیگر شرح عروة و رساله عملیه و حاشیه منهاج دارد اما رویکرد اجتماعی هم به فقه دارد.
🔹به نظر شهید صدر ما از نصوص، استظهار داریم و این سبب حداقلی شدن فقه میشود، اما وقتی حکومت و نظامهای مختلف میخواهیم باید استنطاق داشته باشیم. باید نظر دین را در این نظامها از نصوص بفهمیم. ما اصول فقه استظهاری داریم اما اصول فقه نظام نداریم.
🔹امام در ۲۲ بهمن به مردم میگوید بیرون بریزند، اگر کشته هم شوند خونشان گردن من باشد. این تکلیف و فتوای شرعی برای آحاد مکلفین است اما بالواقع یک حکم اجتماعی است.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی از قوانین فرانسه الگو گرفته بود، بنابراین تغییرات جزئی یافته بود؛ اما مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه شهید صدر و نظریه ولایت فقه امام خمینی تغییراتی در آن ایجاد کرد که با کل نظام فقه اسلامی هماهنگ بود.
🔹نظریه ولیّ فقیه که ولایت الله بر عالم است، کل قوا و ارتباطات حکومت را عوض کرد و یک سیستم جدید ارائه کرد.
به نقل از وسائل.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مطالعات فقه سیاسی
🔹در دوره معاصر، با گسترش تحولات سیاسی- اجتماعی جوامع اسلامی، به ویژه وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، نظام فقه اسلامی با پرسشهایی جدید در زمینه شیوه اداره جامعه روبرو شد.بنابراین فعالیت فقهی در این دوره، با بازگشت به سنتها و مکتبهای فقهی گذشته آغاز گردید؛ ولی دیری نپایید که نارسایی آن در انجام رسالتی که برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود، آشکار شد.
🔹سخن مرحوم آیت الله عمید زنجانی این است تاکنون در تبیین فقه سیاسی، بیشتر توجهات به این نکته معطوف بوده تا سلسله مباحثی که در فقه سنتی به سیاست مربوط است، جمع آوری شود و بر اساس آن مجموعه مدون جدیدی پدید آید و نامش هم فقه سیاسی، فقهالحکومة یا فقهالدولة باشد؛ اما به نظر میرسد اگر ما به جمعآوری مباحث مربوط به سیاست در فقه بپردازیم اهمیت این کار در حد میراث فقهی است و به عنوان مسالهای تاریخی به تاریخ فقه مربوط است.
🔹کتاب مطالعات فقه سیاسی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1397 به چاپ رسیده است.
🔹این کتاب که مجموعهای از نشستها و گفتگوهاست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان کلیات و مبانی، مباحثی از قبیل فلسفه فقه سیاسی( فلسفه فقه، موضوعات فلسفه فقه، ماهیت فقه سیاسی و ماهیت فقه سیاسی)، تبار شناسی فقه سیاسی معاصر شیعه، مبانی و منابع فقه سیاسی( مبانی فقه سیاسی،منابع فقه سیاسی،جایگاه مبانی و منابع در فقه سیاسی)، اعتبار و قلمرو فقه سیاسی و نیز مبحثی تحت عنوان فقه سیاسی و فقه حکومتی مطرح می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢چرا مسلمانان بنیانگذار حقوق بشر و شهروندی نبودهاند؟
✔️حجتالاسلام علی آل بویه، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی:
🔹در اسلام به غیر از حقوق انسانها، حقوق موجودات زنده، طبیعت و حیوانات نیز مورد توجه قرار گرفته و در حوزه حقوق انسانها نیز برای حتی خراشهای ایجاد شده در بدن انسانها با توجه به میزان آن دیه تعیین شده است و حتی گفتار و کلام انسان نیز دارای قوانین مشخص و قضایی است.
🔹محقق حلی ۳۰۰ کتاب در خصوص حقوق نوشته و شهید اول در «لمعه» و شهید ثانی در «شرح لمعه» به حقوق در اسلام پرداختهاند.
🔹در منابع ما سردمدار هستیم، اما تمام توجه دنیای امروز به ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، به ویژه اینکه گفتمان ایران اسلامی برایشان خطرناک است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 #فقه_هنر باید در سطوح عالی و خارج حوزه دنبال شود/ هنر بهترین و کاربردیترین ابزار تبلیغ
📌 آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور در نشستی با طلاب هنرمند، عنوان کرد:
🔹 هنر بهترین و کاربردیترین ابزار یک مبلغ دینی است.
🔹 درختواره رشتههای حوزوی و نظام جامع آموزش حوزه، 19 حوزهی دانشی با 300 رشته، گرایش و مقطع را در بر میگیرد که 5 رشته آن به هنر اختصاص دارد.
🔹 فقه هنر و عرصههای مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج دنبال شود.
🔹 میتوان طرح هنرهای نوین را به صورت یک کتاب تدوین و در نظام آموزشی قرار داد.
🔹 اگر منشور جامع هنر و رسانه و یک بیانیه با این موضوع تنظیم و به تأیید شورای عالی حوزه برسانیم، مسأله هنر قدسی و حوزوی در بدنه حوزه رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد.
🔹 امیدوارم با فضاسازی و بسترسازی مناسب شاهد رشد روزافزون هنر قدسی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بینالمللی باشیم، چون حوزه علمیه قم توانایی بهرهگیری از عرصههای بینالمللی را دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ سخن بزرگان
❇️ امام خمینی(قدس سره)
کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگهای جنگی اش و آن همه دولتهای سرسپرده اش و به دست داشتن ثروتهای بی پایان ملتهای مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیةالله ارواحنا لمقدمه الفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی داند به که متوسل شود!
📚 وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(قدس سره)
#فقه_سیاسی
#آمریکا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 چند اثر جدید در حوزه #فقه_حکومتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی مطرح کرد:
📝 تفاوت نگرش اسلام و سرمایهداری در مورد احسن بودن نظام جهان:
1️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن، حدوثاً و بقائاً مستند به خداوند متعال است برخلاف نگاه سرمایهداری که نظام را فقط حدوثاً مستند به خداوند میداند و نه بقائاً.
2️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن شامل تمام ابعاد مادی و مجرد میشود در حالی که در مکتب سرمایهداری ابعاد مجرد انکار شده و جهان آفرینش را تنها مادی میبینند.
3️⃣ در مکتب سرمایهداری؛ نظم در عالم طبیعت را به جامعه انسانی سرایت دادهاند و میگویند انسانها نیز به گونهای خلق شدهاند که با پیگیری نفع شخصی مادی، جامعه نیز به منافع و مصالح خود میرسد. اما در اندیشه اسلامی، انسان و جامعۀ انسانی جزئی از نظام احسن هستند.
📝 در نگرش اسلامی، جهان دارای نظام واحد و به هم پیوسته است. بنابراین با توجه به پیوستگی موجود بین موجودات و حوادث عالم؛ بررسی پدیدهها و حوادث اقتصادی در خلأ و با صرف نظر از شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش از آن و یا همزمان با آن غلط است کما اینکه مطالعه یک حادثه اقتصادی بدون تحلیل حوادث دیگر اقتصادی که پیش از آن یا همزمان با آن رخ داده، درست نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨 مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که آمریکا میخواهد
⚠️ میگویند اسلحه را بیانداز تا بتوانم هربلایی خواستم سرت بیاورم
🔻 رهبر انقلاب، در دیدار رئیس، مسئولان و کارکنان قوهی قضائیه:
🔸 بخش اصلی قوت ملت ایران بهخاطر اعتماد به حمایت الهی است.
🔹 خدای متعال هم کمک میکند و نشانهاش همین ۴۰سالی است که اینهمه علیه ما حرکت کردند، فتنه و نفوذ و جنگ و حرکتهای تروریستی به جان مردم انداختند، اما این ملت مثل کوه ایستاد و امروز از ۱۰-۲۰ سال پیش قویتر و استوارتر است.
🔸 حالا وقتی [آمریکاییها] نتوانستند مقاصدشان را از راه فشارها به دست بیاورند، به خیال اینکه ملت ایران سادهاند، میگویند بیایید با ما مذاکره کنید تا پیشرفت کنید.
🔹 بله! ما پیشرفت میکنیم اما بدون شما. شما بیایید، ما پیشرفت نمیکنیم. شما در دو دورهی پهلوی همهکاره بودید و این حکومت روزبهروز عقبتر رفت. شما عامل عقبماندگی ملت ایران هستید. ملت ایران پیشرفت میکند به شرطی که شما جلو نیایید.
🔸 مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که او میخواهد. #اسلحه دست شما است و او جرئت نمیکند جلو بیاید؛ میگوید اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر بلایی خواستم سرت بیاورم. #مذاکره این است.
🔺 اگر حرف او را قبول کنی پدرت درآمده اگر هم قبول نکنی باز همین سروصداها و دعواهای حقوق بشر خواهد بود. ادعای حقوق بشر هم میکنند؛ #حقوق_بشر_آمریکایی! ۳۰۰ نفر را در هواپیما از بین میبرند؛ به کمک #سعودی میروند و مردم #یمن را در بازار و مجلس شادی و بیمارستان بمباران میکنند. ۹۸/۴/۵
#فقه_سیاسی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار میکند؛
💠 مدرسه تابستانه «منهاج»
✍️ محورها:
۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی
۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد◾️
☑️ نگذاریم غربت امام صادق علیه السلام تکرار شود
#سخنرانی_کوتاه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حدیثی تکاندهنده از حضرت امام صادق علیهالسلام به بیان استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر...
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
امام_صادق_عليه_السلام_و_داعیه_تشکیل_حکومت (5).mp3
3.68M
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
🏴رهبر انقلاب: امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.
#حکومت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #امام_صادق و الگوی رفتاری یک مسلمان
🔹اگر مجموعه سخنان باقی مانده از امام صادق(ع) در دو ساحت اندیشه و رفتار دستهبندی کنیم، در هر یک از این دو ساحت میتوان به منظومهای کامل از آموزهها دست یافت که پاسخگوی پرسشهای بنیادی بشر در حیطه نظر و عمل است. و اگر دامنه رفتار را تا بدانجا بگسترانیم که اخلاق باطنی را نیز در بر بگیرد، خواهیم دید که منظومه برآمده از سخنان امام صادق علیه السلام در ساحت رفتار، گسترهای فراخ از ویژگیها در امور مختلف را در بر میگیرد که مجموعه آنها الگویی برای سبک زندگی یک مسلمان در ابعاد و ادوار مختلف زندگی به دست میدهد. این ویژگیها را میتوان در چگونگی تعامل انسان با خود، با طبیعت، با دیگران و با خداوند جستجو کرد.
🔹امام صادق علیه السلام را میتوان نخستین تدوین کننده اندیشههای مکتب اهل بیت علیهم السلام در جنبه اندیشه و رفتار شمرد.
🔹درباره اعتبار و درستی آیات قرآن هیچ یک از مسلمانان تردیدی ندارند ولی در باره سنت با توجه به اینکه احادیث جعلی فراوانی در آنها وجود دارد، باید با بررسیهای سندشناسانه و نقدهای بیرونی و درونی روایات، ابتدا صحت صدور آنها را اثبات کرد، بنا بر این روشن است که تنها احادیثی که صدور آنها از سوی معصوم علیه السلام اثبات شده باشد دارای اعتبارند و در متن دینی به مفهومی که ذکر شد، قرار میگیرند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: فرزندی تربیت کنیدکه پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند
شرح حديثی از امام صادق(ع)
#سبک_زندگی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢پژوهشهای فقهی نیازمند تحولاند
✔️آیت الله نوری همدانی:
🔹امروز باید عده ای در زمینه موضوعات روز تحقیقات فقهی به عمل آورده آنها را در اختیار مسلمانان و جامعه اسلامی قرار دهند.
🔹نخستین گام در زمینه موضوع شناسی فقهی، فقاهت است. اگر در زمینه موضوع شناسی فقهی فقاهت نداشته باشیم نمیتوانیم کار به جایی ببریم و اگر هم کاری در این عرصه صورت بگیرد، مثمر ثمر نخواهد بود.
🔹هیچ فقهی به اندازه فقه شیعه دارای اسناد و مدارک نیست، همچنین علمای هیچ دینی به اندازه علمای شیعه فقاهت ندارند.
🔹علمای قدیم در بحثهای فقهی خود بیشتر به اخبار توجه داشتهاند و استناد به آیات قران کریم در پژوهشهایشان کمتر به چشم میخورد، در حالی که ما باید برای مباحث فقهی بیشتر از آیات قرآن کریم بهره گیری کنیم.
🔹ما باید به علمای پیشین و تحقیقاتی که داشتهاند احترام بگذاریم، اما در عین حال باید دانست که زمان امروز اقتضائات جدیدی دارد و باید طبق آن به تحقیق و پژوهش پرداخت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢آموزشِ پژوهشمحورِ کارآمد؛ مدل دانشگاه در مکتب امام صادق(ع)
📌حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در گفتوگویی با برشمردن مؤلفههای دانشگاه اسلامی با الگوی مکتب امام جعفر صادق(ع)، گفت: اگر دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی امام جعفر صادق(ع) فهمیده و به صورت نظاممند اجرایی شود، میتوانیم ادعا کنیم نهادهای علمی ما در مسیر تمدنسازی پیش میروند؛ تمدن یعنی دانش، حکمت، صنعت و فرهنگی که بتواند علاوه بر جامعه خود، در جهان هم تأثیرگذار باشد و این اتفاق نمیافتد مگر اینکه دانشگاه ما آموزشِ پژوهشمحورِ کارآمد داشته باشد.
🔹امروزه ما به بحثهایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس میشود، اما اندک. بیشتر فقههای عبادات و معاملاتی تدریس میشود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله #کعبی: "فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد"
🔹 وی تأکید کرد: بنده این رسالهها را خط به خط خواندهام و معتقدم در #فقه شیعه از آغاز عصر غیبت تاکنون هیچ فقیهی به تفصیل و عمق ایشان «الامان»، «الصابئه» و «المهادنه» را به تحریر در نیاورده است. این رسائل به قلم خودشان است و اتصال آن با #فقه سنتی کاملاً مشهود است.
🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در #رسائل مقام معظم #رهبری بحثهای حکومتی بسیار عمیقی دیده میشود که مبتنی بر فقه سنتی است، یادآور شد: چیزی که نظر امام راحل، رهبر انقلاب و بزرگان حوزه است، اینکه فقه حکومتی باید از دل فقه سنتی بجوشد، لذا عمق و اصالت آن بسیار مهم است. اینکه این موضوع منجر به تأسیس فقه جدید نشود برای ایشان(رهبر انقلاب) بسیار مهم است.
🔹 وی اضافه کرد: البته اگر بخواهیم به شکل مبنایی درباره #فقه حکومتی بحث کنیم، این امکان وجود دارد که به غیر از این فقه مدون بحث شود. چون یکی از مباحث مبنایی به ساختار فقه باز میگردد. آیا ساختار فقه قابل تحول است یا قابل #تحول نیست؟ به نظر بنده قابل تحول است. من خودم یک ساختار پیشنهادی آماده کردهام.
🔹 آیت الله #کعبی با بیان اینکه فقه حکومتی نیازمند چندین پیش نیاز است، اظهار کرد: چند پیش نیاز غیر فقهی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این پیش نیازها تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید #نظامات اسلامی استخراج شود.
🔹 وی افزود: همچنین باید بر پایه نظامات، قواعد فقه #حکومتی استخراج شود. کلید ورود به فقه حکومتی قواعد فقه حکومتی است. قاعده سازی بسیار مهم است. پس از قاعده سازی نوبت به مسائل فقه حکومتی میرسد. مسائل #فقه حکومتی متناسب با ساختار خود فقه است. تاکنون این کار در حوزه انجام نشده است. ما در اول اسلامی سازی علوم انسانی ماندهایم. در نظام سازی باید نظامات استخراج شود، نظامات بحث فقهی نیست فرا فقه است.
🔹 عضو مجلس #خبرگان رهبری در پایان بیان داشت: ما نیز نگاه سیستمی به اسلام را تأیید میکنیم. فکر میکنیم اسلام سیستم است. ولی افزون بر سیستم، نظامهایی نیز دارد لذا یک مجموعهای به هم پیوسته است که یک هدف را تأمین میکند، ولی نباید سبب شود از گنجینههای گرانسنگ فقه شیعه، دایره المعارفهای #فقه شیعه مانند جواهر فاصله بگیریم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir