6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنان حزن انگیز امام خمينی(س) پس از كشتار مظلومانه حجاج بيت الله الحرام در سال ١٣٦٦
✔️برای اولین بار بمناسبت سالروز اقدام وحشيانه آل سعود در حمله به حجاج ايرانی منتشر میشود
🔹در مسائل جنگ، در همۀ اینها تحمل داشتم. اما این بی تحمل کرده من را.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢نوآوری علمی امام خمینی(ره)، از عناصر استنباط فقه معاصر
✔️آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:
🔹علم اصول برای استنباط فقه معاصر سه عنصر دارد🔻
1️⃣ عنصر اول نوآوری علمی امام خمینی(ره) است و شامل امر و نهی هایی که به صورت قانونهایی از سوی شارع مقدس بیان شده است و تک تک مکلفان را در برمیگیرد.
2️⃣ سیره عقلاء، عنصر دوم است که ذاتا حجیت شرعی ندارد بلکه باید شارع مقدس به آن حجیت ببخشد و این عنصر از سوی شهید صدر در اقتصادنا و حلقات به آن پرداخت شده است.
3️⃣ عنصر سوم که اصطلاحاً به آن منطقة الفراغ (نقطه خلأ) میگويند، را با مثال ولایت فقیه بیان میکنیم. از آنجا که شارع مقدس فقیه جامع الشرائط را ولی قرار داده، حکم وی بر همه مکلفان حتی دیگر مجتهدان نیز واجب است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 امام خمینی:
میدانید شیخ فضلالله را کی محاکمه کرد؟
یک ملّای زنجانی حکم قتل را صادر کرد!
وقتی معمم مهذب نباشد فسادش از همه کس بیشتر است.
#تهذیب_نفس
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♻️ پذیرش دانش پژوه:
مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام
دانش پژوه می پذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فصلنامه «پژوهشنامه حقوق اسلامی» به ایستگاه چهل و هشتم رسید
✔️چهل و هشتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهشنامه حقوق اسلامی"با محوریت حقوق خصوصی، حقوق عمومی و حقوق جزا منتشر شد.
📜عناوین مقالات این شماره🔻
🔸مقابله با سوء استفاده از حق در شرکتهای تجاری در ایران در پرتو قاعده لاضرر
🔸بازخوانی فقهی حقوقی اصل لزوم در قراردادها
🔸مسئولیت مدنی ناشی از تقنین
🔸مطالعه تطبیقی آثار تقسیم قراردادهای ناقله به تملیکی و عهدی در فقه، حقوق ایران و فرانسه
🔸حقوق اقلیت در شرکتهای سهامی عام بر مبنای نظام اداره شرکتها؛ مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و آمریکا
🔸تعهدات حمایتی دولت در قبال سازمانهای مردمنهاد زیست محیطی در نظام حقوقی ایران
🔸ابزارهای نظام قضایی برای مقابله با ایراد خسارات زیست محیطی با تاکید بر اصل اقدامات پیشگیرانه
🔸بررسی فقهی و حقوقی ماهیت طلاق به عوض
🔸واکاوی جایگاه اصول دادرسی عادلانه در فقه امامیه
🔸متولی بار اثبات موانع تحقق مسئولیت کیفری در نظام حقوقی ایران
🔸واکاوی فقهی حقوقی جهت خواسته در دعاوی مدنی
🔸تاثیر صورتبندی ساختارهای حکومتی در نظامسازی اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠 آنچه در کشورهای غربی مدعی آزادی وجود ندارد، آزادی است!
🔹معنای «آزادی انسان» این است که رفتار خود را بر مبنای ارادهای که از سنجش و گزینش او برخاسته است، شکل دهد.
🔸کسی آزاد است که قدرت انتخاب یعنی قدرت سنجش و گزینش داشته باشد، با سلب قدرت سنجش و گزینش، قدرت انتخاب و در نتیجه آزادی انسان از او سلب میشود.
🔹سلب آزادی انسان تنها به وسیله زور صورت نمیگیرد، بدترین و خطرناکترین نوع سلب آزادی، سلب قدرت تفکّر و سنجش و گزینش یعنی سلب توان انتخاب آدمی است.
🔸یکی از خطرناکترین انواع سلب قدرت انتخاب از آدمی سلطه استبدادی رسانههای گروهی است.
🔹در بسیاری از کشورهای مدّعی آزادی، آنچه واقعاً وجود ندارد آزادی است؛ زیرا با تسلّطی که سرمایهداران بر شبکههای رسانهای دارند، سیستمهای رسانهای را به گونهای شکل دادهاند که برای توده مردم هیچگونه فرصتی برای تفکّر و اندیشیدن در خلاف جهتی که رسانههای وابسته به سرمایهداران میخواهند، باقی نگذاشته است و لذا فرصتی برای سنجش و گزینش نیز وجود ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ دیدگاه امام خمینی درباره وظیفه دولتمردان در عرصه حکومت داری
🔴اگر مردم از جمهوری اسلامی مایوس شوند و در این محیط انفجاری حاصل شود هیچ کس نمی تواند جلویش را بگیرد!
🔸اگر خدای نخواسته جمهوری اسلامی نتواند جبران کند این مسائل اقتصادی را، که اول مرتبه زندگی مردم است و مردم مأیوس بشوند از جمهوری اسلامی و مأیوس بشوند از اینکه اسلام هم برای آنها بتواند در اینجا کاری انجام بدهد، اگر در این محیط یک انفجار حاصل بشود، دیگر نه من و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام، نمی تواند جلویش را بگیرد.
🔸انفجار اگر در زمان طاغوت حاصل می شد، ماها می توانستیم با نصیحت، با موعظه، با امر، مهارش کنیم. اما انفجار اگر در متن اسلام حاصل بشود، مردم با یأس از جمهوری اسلامی منفجر بشوند، دیگر قابل مهار نیست.
💬 #امام_خمینی
📚صحیفه جلد ۱۰،صفحه ۳۳۵
#حکومت_اسلامی
#نظام_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⁉️مسئول کاخ نشین و اشرافی نمی تواند بفهمد بعد از گذشت دوسال از زلزله، زندگی در کانکس چه معنایی دارد ......
💢 بخشی از سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران
📅 11 مرداد 1398
♨️مشروح این سخنرانی را در سایت باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید :
🌐http://yon.ir/sOrcC
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب خطاب به زوجهای جوان
💪 ملتِ مسلمانِ پرجمعیت، توانمند و مترقی است
🔹 رهبر انقلاب: این حدیثی که من خواندم از قول پیغمبر اکرم که «تَناکَحوا تَناسَلوا تَکثُروا»، خدای متعال از مسلمانها خواسته که زیاد بشوند.
📈 اگر چنانچه عدد ملّت مسلمان زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، تواناییها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً راقیتر است.
✅ جمعیّت کم، مقهور واقع میشود. امروز در دنیا آن کشورهایی که جمعیّتهای زیادی دارند، به برکت آن به خیلی امکانات دست یافتهاند... اینکه من تکرار میکنم، تأکید میکنم، به خاطر این است. فروردین ۱۳۹۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مهمترین تفاوتهای مکتب قم و نجف/ کدام مکتب قابلیت تمدنسازی دارد؟
📌استاد محمد عشایری، در چهارمین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج مطرح کرد:
🔹پس از شیخ اعظم دو اندیشه فقهی یعنی مکتب قم و نجف به وجود آمد، ولی در کنار این دو مکتب جریان سومی توسط شهید صدر رخ داد که در آن دادههای فقهی مرتبط با دانش اقتصاد اسلام نظام بخشیده شدند. تلاشی که شهید صدر شروع کرد تلاش بسیار مهمی بود ولی وقتی کراراً سخن از مدرسه قم و نجف به میان میآید نسبت به این واقعه سوم بیتوجهی میشود.
🔹کسی که بخواهد مانند مرحوم آیتالله بروجردی کار فقهی کند باید به تاریخ اندیشه فقهی کاملاً مسلّط باشد و فقهای مهم اهل سنت و آثار و عقاید آنها را بشناسد. مرحوم آیتالله بروجردی معتقد بود نسبت میان روایات ائمه اطهار(ع) و فتاوای متفقهان اهل سنت نسبت انتقادی بوده است و چون نسبت انتقادی بوده ما میتوانیم سکوت امام صادق(ع) را به عنوان یک منبع در نظر بگیریم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨به فساد مشغول میکردند تا به مسائل مهم بیتفاوت باشند
💢ما در سالهای طولانی، همه جهاتی که در ایران بود و اسباب را فراهم کرده بودند، همه جهات برای این بود که جوانهای ما را بِکشند طرف #فساد . و نظر اصلی آنها این بود که یک جمعیتی در اینجا وجود داشته باشد که هر چه سرش میآورند توجه نداشته باشد؛ مملکتش به باد میرود، او عیش و عشرتش باشد، اشکالی ندارد؛ مذهبش عقب میرود، چون عیش و عشرتش به کار است، مانعی ندارد؛ اختناق در مملکت هست، اختناق در فحشا نیست، این اشکال ندارد؛ هر بساطی سرش درآورند، بیتفاوت باشد.
📅 امام خمینی(ره) | ۵ شهریور ۱۳۵۹
#امام_خمینی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir