eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ویژه ایام محرم وصفر ✅ در آیات و روایات تاکید زیادی بر اهمیت استقلال اقتصادی جامعه اسلامی شده است. هر چند آیه واعدوا لهم مااستطعتم من قوه (انفال:60) به ظاهر به جنگ مرتبط است، ولی بر اساس نگاه مفسران مضومنی عام دارد و بر این نکته تاکید دارد که مسلمانان باید تمامی ابزارهای قدرت را در اختیار داشته باشند که یکی از آنها ابزار قدرت اقتصادی است... ➕ متن کامل yon.ir/yk2xF ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در مراسم شب سوم محرم در قم: 💎 وارونگی فرهنگی، بزرگترین تهدید یک جامعه است 🔹در جامعه چند صدایی، حق، محوریت ندارد. وقتی حق، محور است چرا باید باطلهای مختلف نیز در کنار حق، مشروعیت داشته باشند. 🔹عده‎ای هنوز به اشتباه میگویند که سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع)؛ این افراد فهم درستی از دین ندارند، زیرا نمی شود که هم یزید سید و آقای آنها باشد و هم امام حسین(ع)؛ حق و باطل هیچ وقت در یک جا جمع نمی‌شود. 🔹 غربی‎ها می‎گویند که کسی که زور دارد، حق هم دارد و هرکس که سلطه یافت می‎تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. 🔹منطق اسلام و قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست. 🔹هر انسان با وجدانی از قیام عاشورا درس شناخت حق از باطل را می‎گیرد و حضور در مجالس امام (ع) اعلام حضور در جبهه ایشان یعنی جبهه حق است. 🔹امام حسین(ع) وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه‎ وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢در جامعه ما فقه حکومت می‌کند ✔️حجت الاسلام والمسلمین سيد ابراهیم رئیسی: 🔹اگر فقها در گذشته مانند شیخ انصاری زحمت کشیدند و موضوعات و آثاری را برای ما به یادگار گذاشتند که بسیار ارزشمند است ولی امروز با سوالات فراوانی در حوزه فقه مواجه هستیم و این به دلیل حکومت فقه در کشور است. 🔹در گذشته فقه حکومت نمی‌کرد ولی امروز در جامعه ما فقه حکومت می‌کند و سوالات زیادی وجود دارد که باید حوزه‌های علمیه با همان مبانی مذهب جعفری و اجتهاد تمدن ساز به این سوالات پاسخ دهند. 🔹فقه از جواب هیچ سوالی عاجز نیست ولی نیاز است در این خصوص کار شود و می‌شود با تلاش پاسخ سوالات را از فقه دریافت کرد. 🔹فقه این ظرفیت را دارد که تمام شئونات در همه عرصه‌ها را رقم بزند و باید از این ظرفیت استفاده شود. 🔹بر اساس قانون قاضی مکلف است که برای دریافت حکم پرونده به قانون مراجعه کند و اگر قانون موجود نبود باید به فتوا عمل کند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت‌الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم: 💎 شیوه‌های امربه معروف بازنگری شوند ◽️ شاهد به روز شدن منکرات و تنوع در هنجارشکنی های فرهنگی هستیم. ◽️در گذشته بی‌حجاب‌ترین افراد وقتی قصد زیارت حرم حضرت معصومه (س) را داشتند در دروازه شهر پوششی در شأن ام القری جهان اسلام به تن میکردند. ◽️امروز فرد زائر که نسبت به حجاب دغدغه‌ای ندارد، ابتدا با پوشش مناسب وارد شهر میشود و با صحنه‌هایی مواجه است که آن حجاب و عفاف ویژه شهر کریمه اهل بیت(ع) را کنار میگذارد. ◽️اینکه بیاییم طرح بدهیم به ادارات و نهادها تا رئیس و نایب رئیسی را برای اجرای این موضوع مهم انجام دهند مطمئن باشید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ◽️جزیره‌ای عمل کردن و هر کسی برای خودش کار کردن نتیجه ای به بار نخواهد داشت. باید نشست و در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی و بازنگری دوباره داشت. ◽️از مصدایق منکرات تنها و عفاف نیست بلکه این از مظاهر برجسته منکرات است، لذا باید بر روی ربا، رشوه، بداخلاقی، فحش و ناسزا کار شود. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تعریف غرب از قدرت با قرآن کریم سازگار نیست 📌آیت‌الله محسن اراکی، : 🔹تعریف قرآن از قدرت سیاسی با تعریف غرب از حیث بنیادین دو تفسیر کاملا متفاوت است. منطق قرآن آن است که قدرت سیاسی اگر حق بود، مشروعیت هم دارد و اگر حق نبود، هرچه هم که قدرت داشته باشد مشروع نیست. 🔹هرجا که حق و باطل در مقابل هم قرار می‌گیرند، جنگ و جدال دو فرهنگ است؛ امام حسین(ع) نیز از همین جهت وارد جدال با جبهه باطل شدند و قصد داشتند که جامعه وارونه شده اسلامی را بر جای خود بنشانند. 🔹بدترین خطری که یک جامعه را تهدید می‌کند، مساله وارونگی است. نمی‌توان در یک جامعه هم از حق گفت و هم از باطل؛ عده‌ای که می‌گویند سیدنا یزید قتل سیدناالحسین(ع) هیچ فهمی از دین ندارند؛ عده‌ای هنوز بر تکثرگرایی که با منطق و عقل یکسان نیست، پافشاری می‌کنند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢اقتصاد تعاونی بن‌بست ‌شکن اقتصاد ماست/ نظام سرمایه‌داری ذاتاً فقرزاست 📌استاد احمدعلی یوسفی، در مدرسه تابستانه نظریه تعاون براساس مکتب اسلام در جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد. 🔹نظام سرمایه‌داری ذاتاً فقرزاست چون ساختار آن تمرکز ثروت است. 🔹براساس نگاه نظام سرمایه‌داری تمام سهم تولید در دوران رونق برای صاحب سرمایه بوده و در دوران رکود نیز اگر تولیدی حاصل نشود، نیروی کار باید با بی‌مهری از بنگاه اقتصادی اخراج شود. 🔹اسلام به مردم‌سالاری اقتصادی دینی اعتقاد دارد که در بخش تعاون تبلور پیدا می‌کند. 🔹فلسفه تأسیس تعاونی‌ها ارتقاء انسان در برابر سرمایه و به خدمت در آوردن سرمایه برای نیروهای فعال اقتصادی است. 🔹نوع مالکیت در تعاونی‌ها مالکیت مشاعی فراگیر و نیمه فراگیر است که نیروی کار، صاحب سرمایه و مصرف کننده مالک و بهره‌مند هستند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فراعنه امروز نیز در مقابل حدود الله حد می‌گذارند / برای مقابله با حدود الهی است آیت الله : 🔹پرستش طواغیت و اولیاء طاغوت حاکم بر سراسر است. 🔹حالا اگر جاهلیت اولی رفت و جای آن آمد به اسم اومانیزم و انسان پرستی اراده خود را می خواهند بر سراسر زندگی بشر حاکم کنند، این محادّة نیست؟! 🔹ما نباید صف خود را از محادّین جدا کنیم؟! اگر داخل محادّین شدیم و قواعد آنان را قبول کردیم، اسناد بین المللی را پذیرفتیم و امضا کردیم و گفتیم عمل می کنیم و بعد هم شوخی کردیم و گفتیم برای خود می گذاریم، این شوخی به تعبیر من خیلی جاهلانه و خیلی سخیف است. بت پرستی می کنیم با حق تحفظ، طیب الله انفاسکم!!! حق تحفظ که چیزی را عوض نمی کند. 🔹در چار چوب های مناسبات جهان مدرن و تحت قدرت ها زندگی کردن می شود محادّة با خدا. اگر بپذیرید جزء محادّین می شود. سختی کار هم همین جاست، باطن حدود الله یسر و آسان است ولی رعایت حدود الله سخت است. 🔹اگر بخواهیم رعایت حدود الله را کنیم، اقتصادی می شویم، اینجاست که تقوا می خواهد تا حدود الهی رعایت شود. 🔹امام حسین(ع) می خواستند حدود الله را اقامه کنند و کسانی که به مقابله با حضرت آمدند می خواستند حدود خود را جاری کنند. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منشی هماهنگ با توانِ حرکت و اراده... ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ می‌خواست ملّت را اصلاح کند 💢سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وقتی می‌بیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین دارد حکومت می‌کند، تصریح می‌کند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت می‌کند، ظلم دارد به مردم می‌کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‌تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف این طور می‌دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگین‌تر از خون سید الشهداست؟ 📅 امام خمینی(ره) | ۳ آبان ۱۳۵۷ ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نظام پادشاهی مطلقه؛ ریشه اصلی فساد سیستماتیک بنی‌امیه 📌آیت‌الله عباسعلی کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی درباره چرایی دچار شدن جامعه اسلامی به انحطاط و فساد در دوران اموی و ضرورت اجتناب‌ناپذیر قیام علیه حکومت یزید از سوی امام حسین(ع) گفت: 🔹آنچه که در آن دوران به منزله یک منکر بزرگ اتفاق افتاد و زمینه نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) را فراهم کرد جابجایی کلان ارزش‌ها بود؛ به گونه‌ای که معروف، منکر و منکر، معروف شد و در صدر معروف‌ها نظام ولایی رسول الله(ص) بود که باید به امام علی(ع) منتقل می‌شد که این کار انجام نشد. 🔹فساد سیستماتیک دوران اموی ریشه در نظام پادشاهی مطلقه داشت که ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مبتلا به این نوع فساد کرده بود و نهضت امام حسین(ع) برای مبارزه با آن و براندازی حکومت یزید و احیای ارزش‌ها و معروف‌های واقعی برپا شد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir