eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
💢هنوز آداب فقهی برای استفاده از فضای مجازی نداریم حجت‌الاسلام‌ شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه: 🔹موضوعات علم اخلاق گسترده‌تر از موضوعات علم فقه است. 🔹اگر امروزه دروغ پردازی در جامعه ما گسترش یافته است، به خاطر آن است که فناوری رسانه‌ پیشرفت کرده است اما ما هنوز آداب فقهی استفاده از این شبکه‌ها را نداریم. 🔹روزگار ما تغییر کرده است، فقها و بزرگان ما اگر می‌خواهند در وسط میدان اجتماع جدید باقی بمانند، باید به این مسائل توجه کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست دبیر کمیته دستگاهی کرسی های ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با حجت الاسلام دکتر باقرزاده، دبیر کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست ریاست پژوهشگاه فقه نظام با حجت الاسلام رفیع، مدیر مجمع الفکر الاسلامی پیرامون موسوعه نگاری فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش اجمالی از سلسله پیش نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که تحت عنوان کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز» در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد . ✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز» - بخش اول 🔸فقیه باید تبعات اجتماعی استباط حکم را برعهده بگیرد حجت الاسلام والمسلمین رهدار به عنوان ارائه دهنده بحث: 🔹اجتهادی می‌تواند اجتهاد تمدن ساز باشد که فقیه در مقام موضوع شناسی چنان بیاندیشد که فکر کند ابتدا لازم است موضوع شناسی کند سپس به بُعد حکم شناسی پردازد. 🔹ما در اجتهاد تمدن ساز نمی‌توانیم مسئله‌ای بنام نظامات و درک فقهی نظامات را مورد غفلت قرار دهیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
گزارش اجمالی از سلسله پیش نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که تحت عنوان کرسی ترویجی «شاخصه‌ه
🔸ضرورت شناخت فقیه تمدنی از پیشینه تمدن ها ✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز» - بخش دوم حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان منتقد: 🔹فقیهی که درکی از تمدن به این معنی که فقیه یک نمونه تمدن را بشناسد و با پیشینه تمدن ها آشنا باشد، نداشته باشد، بحث ها همان بحث های علمی خواهد شد که در بهترین حالت در متنی نوشته می شود و از آن فقه تمدنی بیرون نمی آید. 🔹فقه تمدنی، فقه همگراست. فقه همگرا می‌اندیشد که چه بکند، هر جا سخن از تمدن آمد لازمه از بحث همگرایی است. نمی‌توان به تمدن واگرایانه اندیشید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ آزادی؛ حق و مسئولیت 🔸 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: آزادی در مفاهیم تمدن سرمایه‌داری حق طبیعی انسان است و انسان می‌تواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشم‌پوشی کند. درحالی‌که آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند دارد. بنابراین اسلام به انسان اجازه نمی‌دهد که خود را کوچک شمارد و از آزادیش چشم‌پوشی کند: لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً؛ یعنی بنده دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بی‌مسئولیتی نیست. 🔹اسلام راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۴۷ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 تبیین دیدگاه شهید صدر پیرامون قلمرو آزادی حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در نشست تخصصی «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر»: 🔹آزادی امری بر خلاف فطرت و تمایلات انسانی نیست و در عین حال با امیال انسانی که به انسانیت مربوط می شود، رابطه دارد. 🔹آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود که مرحله اول این است که انسان از عبودیت غیر در ابعاد درونی آزاد شود. 🔹تعریف اسلام از شهوت همه آن اموری است که در مقابل خرد است و از طرفی شهوت اکتسابی نیز وجود دارد که در حب مال و قدرت تعریف می شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💫انقلاب اسلامی پرچمدار تمدن نوین اسلامی است/ ولایت؛ رمز وحدت امت اسلام 📌محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام: انقلاب اسلامی یک تحول بزرگی را پدید آورد و دوران جدید، دوران احیا تمدّن و یا ایجاد تمدن نوین اسلامی است که انقلاب اسلامی پرچمدار و منادی آن است. 🔹تنها یکی از شئون ولی و امام، حکومت کردن بر مردم است و حکومت برابر و مساوی با ولایت نیست زیرا اگر مساوی بود هرگز خداوند شأن خود را به اندازه یک حاکم و پادشاه پایین نمی‌آورد. مرجعیت دین و محور وحدت امت بودن از جمله برخی شئون ولایت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻سیاست علوی و سیاست اموی آیت الله اراکی : 🔹أيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم. 🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست. 🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود: 🔸قدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حضرت آیت الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
حضرت آیت الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت ا
حضرت آیت الله حسینی بوشهری، به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد. عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در سفر ۳ روزه خود به خوزستان قرار است در سلسله جلسات و همایش های آیت الله قاضی نورالله شوشتری شرکت و سخنرانی کند که در نخستین روز سفر خود با جمعی از علمای خوزستان دیدار و سپس در نشست خبری همایش آیت الله شوشتری حضور بهم خواهد رساند. لازم به ذکر است بازدید از نمایشگاه جانبی آثار و تألیفات علامه قاضی نورالله شوشتری، بخش دیگری از برنامه های روز اول سفر ۳ روزه آیت الله حسینی بوشهری به خوزستان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی: ➖پذیرفتنی نیست که یک شبکه پیام‌رسان با مقدرات کشور بازی کند ➖اگر دولت به وظیفه‌اش عمل نکرد، مجمع تشخیص ورود کند (۵) @HawzahNews