🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی:
✅ علما باید مردمی بیندیشند
◽️ اگر ارتباط عاِلم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین میکند، یعنی علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که #مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که #علمصائب و #عملصالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌آیتالله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده»؛
🔰 در جلسه پیشین بیان شد که یکی از طرق استنباط حکم تشکیل خانواده، استنباط استنطاقی است. در این راستا، اولین بحث «هدفمندی نظام آفرینش» به طور عام و «آفرینش انسان» به طور خاص است و لازمه این هدفمندی نظاممند بودن جهان تکوین و عالم تشریع است.
🔰 طبق آیه دوم سوره ملک هدف اساسی آفرینش انسان، تربیت او برای رسیدن به بهترین رفتارهاست و طبق آیه سیزدهم حجرات بهترین عمل رسیدن به بالاترین مراتب تقواست. این نگاه تربیتی در تمامی مراحل زندگی انسان از جمله تشکیل خانواده باید حاکم شود، به طوری که ازدواج و مسئولیتپذیری میتواند انسان را به بالاترین مراتب کمال سوق دهد.
🔰 از طرف دیگر طبق روایات، نیمی از کمال انسان در ازدواج است. حال چطور فقها چیزی که نصف دین را کامل میکند، مستحب و قابل ترک عنوان کردهاند؟! بدین ترتیب وقتی نظام تکوین انسان را به تشکیل خانواده ترغیب میکند، نظام تشریع نباید او را از این پدیده تکوینی که مقدمه تکامل اوست دور نماید. بر این اساس میتوان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد تا ناهماهنگی بین عالم تشریع و تکوین به حداقل برسد.
🔰شهید صدر نیز در این راستا سنت را به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی تقسیم کرده و ازدواج را سنتی موضوعی میداند، به طوری که وابسته به اراده ماست اما ترک آن در درازمدت تبعات سنگینی دارد که آن را غیرقابل تخلف میسازد. پس حکم شرعی هم باید متناسب با این سنت باشد و اجازه ندهد جامعه به سمت نابودی برود.
#زنان_و_خانواده
#سبک_زندگی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🚨شوراى نگهبان بدون ملاحظه از هيچ كس فقط و فقط خدا را در نظر بگيرند.
🔹آنچه مهم است اين است كه ما مىخواهيم مطابق شرع اسلام مسائل را پياده كنيم. پس اگر قبلًا اشتباه كرده باشيم بايد صريحاً بگوييم اشتباه نمودهايم. و عدول در بين فقها از فتوايى به فتواى ديگر درست همين معنا را دارد. وقتى فقيهى از فتواى خود برمىگردد يعنى من در اين مسأله اشتباه نمودهام و به اشتباهم اقرار مىكنم.
🔺فقهاى #شوراى_نگهبان و اعضاى شوراي عالى قضائى هم بايد اين طور باشند كه اگر در مسئلهاى اشتباه كردند صريحاً بگويند اشتباه كرديم و حرف خود را پس بگيرند، ما كه معصوم نيستيم...شوراى نگهبان بدون ملاحظه از هيچ كس فقط و فقط خدا را در نظر بگيرند.
📅امام خمینی(ره) | ۲۰ آذر ۱۳۶۲
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 در فتنهها، باطنها آشکار میشود و صف منافقین جدا میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«فتنههاي بسيار سنگيني ميخواهد تا صفوف جدا شوند. کوره جنگ صفين را بايد حضرت امیرالمؤمنین (عليه السلام) داغ کند و کار به بر سر نيزه رفتن قرآن برسد تا صف خوارج جدا شود و باطنها آشکار گردد؛ «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لاَ يُفْتَنُونَ»(عنكبوت/۲)
در امتحانهاي سنگين است که وقتي کوره داغ ميشود، ناخالصيها از طلا جدا ميشود و جبهه نبي اکرم (صلي الله عليه وآله) خالص ميشود و جهنميها جهنمي ميشوند «فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ»(أنفال/۳۷).
حضرت نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) منافقین را نميشناختند؟ بله، بهخوبي ميشناختند، ولي براي اينکه حرکت عالم به طرف خداي متعال سريعتر شود، منافقين را تحمل کردند و ميدانهايي را [هم] طراحي کردند که در اين ميدانها صفوف از هم جدا ميشود، مانند جنگ صفين و روز عاشورا.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 رهبر انقلاب: «محمدرضا پهلوی شدیدترین فشارها را بر این ملت و بر مبارزان و بر آزادیخواهان وارد کرد؛ اما در مقابل سفیر آمریکا و انگلیس خشوع و خضوع میکرد.»
🗓۲۶ دی ماه، سالروز فرار شاه خائن
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚠️ بازرگان: مگر میشود شاه برود؟ آمریکا را چه میکنید؟
🔹 مهندس #بازرگان و دکتر #سنجابی برای ملاقات با امام از ایران عازم فرانسه شدند. در نوفل لوشاتو بازرگان خطاب به امام گفت: آقا، ایران سه رکن دارد #شاه، #آمریکا، #ارتش شما می گویید شاه باید برود مگر می شود شاه از ایران برود و کنده بشود؟! شاه رفتنی نیست بر فرض که شاه برود شما آمریکا را چه می کنید؟ ارتش را چه می کنید؟
🔺امام با خنده معنی داری فرمود: شما بگویید شاه باید برود وقتی شاه رفت ارتش بچه های این ملت هستند. از آمریکا که نیامده اند. لذا به دامن ملت برمی گردند. وقتی ارتش به مردم پیوست آمریکا هم گور خودش را گم می کند. شما غصه آنها را نخورید و بیایید #موضع_ملت را بگیرید و بگویید شاه باید برود.
➖ هر چه امام در آن جلسه اصرار کردند آقای بازرگان و سنجابی زیر بار نرفتند که این موضع امام و مردم را قبول کنند و جلسه تمام شد. بعد از دو روز دکتر #یزدی آمد و گفت آقای بازرگان به صورت #قهر به ایران رفت و گفت این حرفها چیه من که گفتم قبول نمی کنم بگویم شاه باید برود!
#خاطرات_امام
📚کتاب برداشتهایی از سیره امام خمینی ج4 ص 232
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه تهران :
🔹دو هفتهای که بر ما گذشت دو هفته استثنایی بود، ماجراهای تلخ و شیرین، حوادث درس آموز برای ملت ایران پیش آمد، یوم الله یعنی روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند.
🔹آن روزی که دهها میلیون در ایران در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگترین جهان رو شکل دادن یکی از ایام الله است.
🔹آن روزی ام که موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید و آن روز یکی از ایام الله است.
🔹 در دو هفته گذشته در مقابل چشمان ما ملت ایران مشاهده کردید، این روزهای نقطه عطف تاریخ هستند، روزهای عادی نیستند اینی که یک نیرو و ملتی، این قدرت را دارد این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزن، این نشان دهنده دست قدرت الهی است پس آن روز جزء ایام الله است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 ضربه حیثیتی سپاه به هیبت ابرقدرتی آمریکا
👈🏻 آمریکا ضربه موشکی سپاه را با هیچچیزی نمیتواند جبران کند
🔻 رهبر انقلاب در خطبههای #نمازجمعه27دی:
🔹 پاسخ قدرتمندانه سپاه هم درخور تدبر است. این یومالله تشییع جنازه و شهادت بزرگ شهید عزیز یک طرف قضیه است، عکسالعمل و واکنش قدرتمندانه سپاه طرف دیگر قضیه است، آن هم درخور تدبر است. این ضربه به آمریکا بود. البته ضربه موثر نظامی بود اما مهمتر و بالاتر از ضربه نظامی، ضربه حیثیتی بود، ضربه به هیبت ابرقدرتی آمریکا بود.
آمریکا سالهاست در سوریه، در عراق، در لبنان، در افغانستان ضربه میخورد. از دست قدرتمند مقاومت ضربه میخورد لکن این ضربه از همه آنها بالاتر بود. این ضربه حیثیتی بود. ضربه به ابهت آمریکا بود. این ضربه با هیچ چیزی جبران نمیشود. حالا اعلام میکنند که ما تحریم کردیم، تحریمها را افزایش میدهند اما این کار نمیتواند آبروی از دست رفته آمریکا را بر گرداند. این پاسخ قدرتمندانه یک چنین خصوصیتی بود.
این هم یک جلوه کمک الهی است که پاسخ مجاهدت مخلصانه است. اخلاص برکت دارد، هرجا اخلاص بود خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت میدهد؛ کار برکت پیدا میکند، رشد و نمو پیدا میکند.
کار به نحوی میشود که اثر آن به همه میرسد، برکات آن در میان مردم باقی میماند. این ناشی از اخلاص است. نتیجه آن اخلاص همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه حضور مردم، همین تازه شدن روحیه انقلابی مردم است. ۹۸/۱۰/۲۷
🏷 #نماز_جمعه_تاریخساز
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نخستین نشریه تخصصی «فقه حکومتی» (وسائل) رونمایی شد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛
📚 یکی از قواعدی که در فقه به خصوص بعض فقهاء کثیراً به آن استناد میفرمایند قاعده «لو کان لبان» است.
📚 حاصل مفاد این قاعده این است که اگر چنین حکمی وجود داشت؛ وجوباً، تحریماً، شرطاً، جزئاً، حکم وضعی باشد یا تکلیفی باشد و اگر چنین حکمی وجود داشت، وجود آن لازمه داشت با اشتهار بین متدینین، بین مردم و باید امر ظاهر و آشکاری برای همه میشد، و بما این که این آشکاری، این وضوح، این اشتهار وجود ندارد پس معلوم میشود آن نبوده چون وجودش لازمه دارد با این اشتهار، از عدم اشتهار میفهمیم که نبوده است.
📚 مثلا میگوییم طلوع خورشید لازمه دارد با وجود روز، اگر میبینیم روزی وجود ندارد و هوا تاریک است میفهمیم خب طلوع هم نشده است.
📚 این حکم در اثر شدت ابتلاء همگانی به او یک حکمی است که اگر بود باید آشکار میشد فبما این که نشده پس معلوم میشود وجوب ندارد. این دلیل خیلی جاها نافع است و دیگر مراجعه به برائت و اصول عملیه را میگیرد، چون واقعاً خودش موجب قطع میشود، دیگر شکی برای ما باقی نمیماند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 کارگاه آموزشی «آینده نگاری دین در عصر رایانش کوانتومی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می گردد.
این کارگاه در تاریخ 3 بهمن 1398 در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢جایزه سالانه فقه اسلامی برای استفاده از ظرفیتهای فقه اسلامی
✔️شورای عالی اتحادیه جهان اسلام قصد دارد هر ساله دو جایزه با عنوان «جایزه فقه اسلامی» و «جایزه سند مکه» به ارزش ۲۶۰ هزار دلار اهدا کند.
🔹بنابر اعلام مسئولان، جایزه سالانه فقه اسلامی به علمای مسلمانی اهداء میشود که با استفاده از ظرفیتهای فقه اسلامی برای چالشهای نوین زندگی امروز راهحلهای منطبق با شریعت اسلامی پیدا کنند. مبلغ این جایزه ۵۰۰ هزار ریال سعودی است.
🔹همچنین جایزه «سند مکه» به افراد و نهادهایی اهدا میشود که در سطح جهانی به ترویج سند مکه بپردازند یا بر روی آن تحقیق کنند.
🔹بیانیه مکه یا سند مکه در ماه رمضان گذشته به امضای علمای مسلمان از ۱۳۹ کشور جهان رسید. این بیانیه به منظور ترویج همزیستی بین ادیان و فرهنگهای مختلف و حمایت از رویکرد اعتدالی به آموزههای قرآنی و اسلامی تصویب شد.
🔹اتحادیه جهان اسلام یک سازمان غیردولتی اسلامی است که در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شده و مقر آن در شهر مکه در عربستان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
🔹 اولیا به نحو تضمن یا التزام شامل محبت و دوستی است؛ در مفهومش محبت و دوستی آمده و اگر آن هم نباشد قطعاً به دلالت التزامی نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است.
🔹 در کلمه اولیاء ضمن اینکه آن نظارت متقابل را شامل میشود در عینحال آن قرب و محبت را شامل میشود که از باب تضمن است و اگر اشکال شود به دلالت التزامی استناد میکنیم.
🔻 اولیاء و بعض به عنوان هسته مفهومی در روابط اجتماعی بین مسلمانان و مؤمنان باید با دو گروه دیگر آیات مقایسه شود؛
1️⃣ آیاتی که میگوید پیوندی با آنها نداریم
2️⃣ آیاتی که میگوید ولایت دروغین و نادرستی میان کفار و منافقین است.
🔹 وقتی میگوییم مسلمانان اولیای هم هستند یک ولایت عامه است که همه را میگیرد ولی یک ولایت خاصهای هم داریم که در محور مقاومت اخص میشود به آنهایی که از اعتقادات قویتر و سالم و کامل برخوردار هستند.
🔹 آیه «وَالَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» تخصیص میزند و میگوید درعینحال از ولایت خاصه نیست حال اگر همینهایی که در مکه مورد هجوم قرار گرفتند و مهاجرت نکردند شما باید آنها را یاری کنید. عین این است که فلسطینیانی که اهلسنت هستند را باید یاری کنیم آنها با اینکه به لحاظ اعتقادی در جهات ولایت با ما اختلاف دارند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻 استاد ابوالقاسم مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند» تأکید کرد؛
✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روششناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟
✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همهی ادلهی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آنها.
✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آنها.
✅ روششناسی عبارت است از مطالعه روشهای دستیابی به ادله و کاربست آنها. روششناسی یک علم درجه دو است.
✅ در روششناسی از چیستی روشها، چگونگی اعمال روشها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث میشود.
✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روشها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روشها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود.
✅ نمیتوانیم از مدل روششناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روششناسی از اصول فقه غافل باشیم.
✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روششناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روششناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روششناسی فقه حکومتی سخن میگوییم تمام این مجموعه مد نظر است. (مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
شروع یک انقلاب...
#شهادت_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 جلسه شورای معاونان پژوهشگاه فقه نظام با حضور ریاست محترم پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم برگزار شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⭕️ اقتصاد کشور نیازمند درمان اورژانسی علمی و بلندمدت است
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه:
◽️در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است « جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا»
اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر میکند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت!
◽️دین نمیخواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه میخواهد انسان کریمانه زندگی کند.
◽️فقر باعث آبروریزی انسان می شود.
◽️ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند.
◽️اینکه دین میگوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تایید اسلام است.
◽️اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛
آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی #قاچاق کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم!
◽️امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند.
◽️اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت
◽️اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمیرود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست.
◽️ مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق میخواهد!
◽️بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغالزایی تبدیل به گِل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمانهای مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا و رژیم صهیونیستی در صورتی که سبب تقویت آنها شود، حرام است
🔻 استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی» بیان داشت؛
📚 امروز با توجه به ظلم آشکاری كه توسط آمريكا و رژيم صهيونيستی نسبت به ملت مظلوم ايران صورت میگيرد، اگر یک فرد یا شرکت مسلمان، يا بخشی از حاكميت در جمهوری اسلامی ايران روابط تجاری و اقتصادی خود با آنها را به گونهای ايجاد كند كه مصداق ركون بر آنان محسوب شود، حرام خواهد بود.
📚 در صورتی که کالاهایی که مشابه آنها در ایران تولید میشود، از این کشورها وارد گردد، از طرفی منجر به تضعیف اقتصاد ایران و از سوی دیگر تقویت اقتصاد کشور دشمن میشود. با استناد به ادله نقلی میتوان اثبات کرد که چنین مبادلاتی با مشکل فقهی مواجه است.
📚 روایات فراوانی در باب حرمت فروش سلاح به دشمنان مسلمین و کمک به ظالمین و تقویت آنان و نیز تضعیف مسلمین آمده است و هیچ فقیهی در اصل حرمت فروش سلاح به دشمنان دین و کمک به آنان در جنگ علیه مسلمین تردید نکرده است.
📚 در مجموع ملاک حرمت، کمک به ظالمی است که علیه اسلام و مسلمین تقویت شود یا خوف آن باشد که در آینده علیه اسلام و مسلمین اقداماتی انجام دهد. پس در فرض بحث که خرید کالاهای کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی است و باعث تقویت اقتصاد آنها و تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی ایران میگردد مطلب روشن و این امر غیرمجاز است. (مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 ترسیدنِ دشمنان از قدرتِ جمهوری اسلامی، چیزِ بسیار مطلوبی است.
خداي متعال در قرآن با صراحت دستور ميدهد که شما عِدّه و عُدّهاي فراهم کنيد که دشمن را بترسانيد: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ».
💥 هرچند بايد تدبير کنيم و عقلانيتي به کار بگيريم که باب جنگ بسته شود، ولي اصلاً نبايد بترسيم. دشمن بايد از قدرت جمهوری اسلامی بترسد، ولي ما هرگز نبايد از دشمن بترسيم.
🔴 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 ما به هيچ وجه بهدنبال جنگ و ستيزهجويي با جهان نیستیم، ولي اين هم بسيار زشت است که سردمدارانِ يک کشور از جنگ بترسند.
🔹 دشمن قدرتي فراهم ميکند که بر ما غلبه کند و ما هم هرچند بايد تدبير کنيم و عقلانيتي به کار بگيريم که تا ميشود باب جنگ بسته شود، ولي اصلاً نبايد بترسيم. معنيِ محاسبهگري و عقلانیت، مرعوب شدن و ترس از دشمن نيست.
🔹 خداي متعال در قرآن با صراحت دستور ميدهد که شما عِدّه و عُدّهاي فراهم کنيد که دشمن را بترسانيد: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ»؛ دشمن بايد از قدرت شما بترسد، ولي شما هرگز نبايد از دشمن مشرک بترسيد: «اِيّايَ فَارهَبُون». فقط بايد از خدا بترسيد و مغلوب دشمن نشويد.
🔹 کار فرعونها اين است که يک عدهاي را اطراف خودش جمع کرده و با آنها بر مردم حکومت ميکنند. آنها قدرت نظامي و امکانات سياسي و ديپلماسي خودشان را به رخ ما ميکشند تا در ما ترس ايجاد کنند.
پس ما هم بايد متقابلاً اينطور عمل کنيم. ترسيدن دشمن از ما چيز بدي نیست. آیۀ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطعتُم مِن قُوّةِ وَ مِن رِباطِ الخَيل تُرهِبونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ» بدين معناست که شما يک قدرتي به دست بياوريد تا از شما بترسند.
پس، جبهه باطل و پرچمداران و اطرافيان آنها باید از ما بترسند و اين بسيار مطلوب است.» (۱۳۹۴)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢حمایت از مردم فلسطین، افق و امتداد فکری نظام اسلامی است
✔️حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفتگویی بیان داشت :
🔹سیاست خارجی ما همراهی حداکثری با مسلمانان آن هم مسلمانانی که در خط مقدم مقابله با دارالکفر و دارالحرب قرار دارند میباشد.
🔹جمهوری اسلامی سیاست خارجی خود را تنظیم کرده که از همه مسلمانان بر اساس منطق جغرافیای سیاسی و جغرافیای عقیدتی دفاع کنیم؛ زیرا همه در ذیل دارالسلام قرار داریم و بر اساس منطق دفاع در قبال نظام سلطهگر، باید همه کشورهای سلطهپذیر اتفاق کنند که سلطه را از بین ببرند.
🔹ما باید منطق وحدت و اتحاد را در جهان اسلام داشته باشیم و به مقدسات همدیگر اهانت نکنیم تا اینکه یک کل واحد پرقدرت در مقابل نظام سلطه باشیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir