eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تحقق هدف بعثت در جامعه احتیاج به قدرت سیاسی دارد 💠رهبرانقلاب: اگر بخواهیم این معارف [بعثت] در فضای عقیدتی جامعه به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، بخواهیم این ارزشها در رفتار مردم خودش را نشان بدهد، بخواهیم این احکام که وسیله‌ی پیشرفت و حرکت است، تحقّق پیدا کند، احتیاج به قدرت سیاسی دارد؛ اگر قدرت سیاسی نباشد، قلدرها زیر بار نمیروند، تنبلها انجام نمیدهند، یعنی آن مقصود نبوّتها حاصل نمیشود. ١٣٩٩/٠١/٠٣ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم عید مبعث بزرگ‌ترین عید الهی و یوم الله الاکبر است روز تکامل عقل با وحی و درک عقل بر نیازمندی جاودانگی بشریت به وحی الهی است. روزی که به بشریت آموخت عقل و وحی با هم سعادت انسان را تامین می کند. آنگاه که عقل منهای وحی گردد حاصلش بیشترین عقلانیت ابزاری و خودبنیاد برای نابودی بشر خواهد بود و آنگاه که وحی منهای عقل گردد فهم متحجرانه از دین حاصل آید. مبعث روز تعالی ابدی آدمی و رسیدن به حیات طیبه است؛ البته اگر زیست نبوی در ساختارهای اجتماعی شکل گیرد و روابط اجتماعی نبوی داشته باشیم. بعثت آمد تا به امر قدسی اعتبار بخشد که انسان بی‌شک به امور قدسی پیوند تکوینی دارد اما به همراه اعتبار بخشی به عقلانیت. این مدل از عقلانیت قدسی با عقلانیت تقدس‌ستیز و عقلانیت تحجرگرا متفاوت است. 🌹 عید مبعث بر انسانیت مبارک باد. عبدالحسین خسروپناه ۳فروردین۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
پاسخ به شبهه کرونایی .mp3
6.33M
🎧 استاد میرباقری | پاسخی کوتاه به یک شبهۀ الهیاتی دربارۀ کرونا 💥 نزول بلا و ابتلا، برای سیر دادنِ بندگان به سمت خداست. گرفتاری‌ها و ابتلائات، نازل می‌شود و هم رفع می‌شود. خداوند متعال می‌تواند ابتلائات را بردارد، اما بنا نیست که بی حساب و کتاب، گرفتاری‌های عالَم رفع بشود. 💥 درست است که امام، باذن‌الله حاکم بر قوانینِ عالَم است و قانونِ ابتلائات در دست اوست و اگر اراده کند یک بلای اجتماعی به‌راحتی رفع می‌شود، اما نباید را در حد تنزل داد و حرم امام را در حد تنزل داد. حرم امام بیمارستان نیست. شأن امام فوق اطباست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠ملتی که همه چیز خود را در طبق اخلاص گذاشته است. 📚صحیفه نور، جلد ٢٠،صفحه ۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کتاب «فقه ورزش» روانه بازار نشر شد 📌 کتاب فقه ورزش نوشته مرتضی نجفی و قربان آهنگری و با نظرات علمی محمود مهدی‌پور، عزت‌الله معتمد و سید علی‌یار افشارپور دهدشت روانه بازار نشر شد. 🔰 این کتاب در سه فصل تدوین شده است: 📚 فصل اول: بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، ادبیات موضوع، سؤال تحقیق، اهداف تحقیق، روش تحقیق، و در مفاهیم و اصطلاحات به قواعد فقهی، عنوان اولی و ثانوی، فقه، حکم شرعی، فقه حکومتی، ورزش، فقه ورزش، سبق، رمایه، جایزه، شرط‌بندی و لهو و لعب. 📚 فصل دوم: ورزش، اهداف ورزش و تربیت بدن در مکاتب و مجامع علمی ورزشی و اسلام، انواع ورزش در صدر اسلام، فعالیت‌های ورزشی و مسابقه. 📚 فصل سوم: قواعد فقهی قابل استفاده در ورزش شامل: قاعده لاسبق، قاعده منع اشاعه فحشا، قاعده حرمت کمک به گناه، قاعده لا ضرر و لاضرار، قاعده لزوم دوری از لهو و لعب و لغو، قاعده اقدام، قاعده شرط فاسد، قاعده تحذیر، قاعده قرعه، قاعده اصاله الصحه، قاعده احترام مال مردم، قاعده تعذر وفا به مدلول عقد، قاعده ابراء، قاعده اتلاف و قواعد جنسیت در حوزه ورزش. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 دیگر تکرار تجربه بی‌نتیجه کافی است برخی سیاستمداران در ‌جهش تولید بر روابط خارجی خوب تاکید دارند که تحریم حداکثری نمی‌گذارد و همچون گذشته معطل بمانید. باید از این افراد پرسید، حال چه باید کرد؟ راهکار این است که ساختارهای بیمه و بانک و مالیات و گمرک و علم و فن آوری در کشور اصلاح شود، تا ایران با نظام فرایندی به قدرتی تبدیل شود که رابطه خوب با کشورهای دیگر به ناچار تحقق یابد، لکن عکس آن نشاید. دیگر تکرار تجربه بی‌نتیجه کافی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌙به مناسبت حلول ماه شعبان المعظم ⚡️ اگر کسی از رجبيون شد، حالا از باب اميرالمومنين(ع) وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در روایات آمده است که ماه رجب ماه امیرالمؤمنین(ع) است، ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) است و ماه رمضان هم ماه خداست. این تقسیم برای این است که ما برای ورود به وادی نبی اکرم(ص)، باید از وادی ولایت امیرالمؤمنین(ع) گذر کنیم (فرمودند: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْجَنَّةَ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا). رزق آخر ماه رجب يك چيز بيشتر نيست و رجبيون يك عده بيشتر نيستند. گاهي ما خيلي مسئله را پخش مي‌کنيم و لذا پيدا کردن حل مسئله مشکل مي‌شود! رجببون کساني هستند که رزقشان در ماه رجب محبت اميرالمومنين(ع) است (حبه ايمان و بغضه کفر). اگر کسي در اين ماه رجب يك تجلي از اميرالمومنين به قلبش بشود و يك محبتي از اميرالمومنين در قلبش بيايد، آن شخص جزء رجبيون مي‌شود، يعني به اندازه‌اي که رزق محبت اميرالمومنين در ماه رجب دريافت کرده باشد. اگر از رجبيون شد حالا از باب اميرالمومنين وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. ماه شعبان به احترام نبي اکرم(ص) پوشيده از رحمت و رضوان است (حففته منک بالرحمة و الرضوان). هر كه وارد آن ماه شد وارد رضوان الله مي‌شود؛ ولي از مدخل اميرالمومنين(ع) است.» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 عنصر فرمانبرداری و اطاعت در عبادت 🔸استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: غیبی‌بودن عبادات، با نقشی که برای آنها در نظر گرفته شده است، ارتباطی نظام‌مند دارد؛ زیرا همانطور که پیش از این دریافتیم، نقش عبادات تقویت ایمان و نهادینه‌سازی ارتباط با حقیقت مطلق است. بر این اساس هر چه عنصر فرمانبرداری و اطاعت در عبادت پررنگ‌تر باشد، تأثیر آن در تقویت ارتباط میان عبادت‌گزار و پروردگارش بیشتر خواهد بود. اگر عبادت‌گزار تمام جنبه‌های عبادت را درک کند و حکمت‌ها و منافع همه جزئیات آن برایش روشن باشد، عنصر فرمانبرداری و اطاعت در عبادت کمرنگ می‌شود و انگیزه دستیابی به منافع و مصالح آن عبادت در او قوت می‌گیرد. در این صورت، دیگر عبادت بیش از آن که عملی برای خدا باشد، به کاری تبدیل می‌شود که عبادت‌گزار در پی منافع و آثار آن است. 🔺انسان و عبادت، ص ۶۰. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اطلاع‌نگاشت | سال سختی‌ها و سربلندی‌ها 🔻 رهبر انقلاب اسلامی در پیام به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال ۹۸ را یک سال پرتلاطم نام بردند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏡 💛💜 یکُم: «در راه خدا با هم» 🌟 مانند فرشته، یکدیگر را حفظ کنید 💞 رهبرانقلاب: زن و شوهر به هم کمک کنند. عمده‌ی کمک این است که زن و شوهر یکدیگر را به ماندن در کمک کنند. 💐 در دین‌داری، در حفظ سلامت فکری و عملی یکدیگر به هم کمک کنند. مانند فرشته و ملک. 👐 فرشتگان الهی، در مواردی بندگان خدا را حفظ و برای آن‌ها استغفار می‌کنند، همین‌طور زن و شوهر همدیگر را حفظ کنند. ۸۱/۰۳/۲۹، ۸۲/۰۲/۲۸، ۸۱/۱۰/۱۲ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هنر.pdf
11.82M
🔰 📚عنوان : فقه هنر ✍نویسنده : استاد ابوالقاسم علیدوست 📖موضوع : هنر 📄تعداد صفحات : ۲۱ صفحه (منبع:کانال کتابیتا) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 جشن میلاد سرداران کربلا 🔹با سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم/ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🌐بصورت مجازی از صفحه اینستاگرام ایشان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 بزرگ پاسدار قرآن کریم 🌸روز مبارک سوم شعبان المعظم، روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد؛ و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی امیه نجات داد.  📅 امام خمینی(ره) | ۶ تیر ۱۳۵۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 دروس فقه نظام آیت‌الله اراکی در سال جدید 📌 دروس خارج آيت‌الله اراكی از امروز شنبه ۹ فروردین در حال برگزاری بوده و علاقه‌مندان می‌توانند جهت پیگیری دروس به صورت زنده آنها را از طریق پخش زنده آپارات در لینک زیر مشاهده نمایند. 🌐 https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live 🔰 زمان پخش زنده دروس؛ 🔻 شنبه تا سه‌شنبه: 📚 فقه نظام سياسی ساعت ۹:۳۰ صبح 🔻 پنج‌شنبه‌ها: 📚 فقه نظام خانواده ساعت ۱۰:۴۵ صبح 📚 فقه فرهنگ ساعت ۱۱:۱۵ صبح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠بازماندگان شهیدان و عزیز ولی نعمت همۀ ما هستند. باید پیشگامان جهاد و شهادت در فراز و نشیب زندگی به وادی فراموشی سپرده نشوند. 📚صحیفه نور، جلد ١٧،صفحه ١٨٩ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قضیه ای جالب در ارتباط با نسبت طلا و پول اعتباری🔸 ▫️ فقها تا چند سال قبل به طور کلی اجازه نمی دادند طلا به عنوان مهریه خانم ها در قباله ذکر شود. دلیل قضیه روشن بود؛ می گفتند طلا هر روز قیمتی دارد و معلوم نیست ارزش طلا چه مقدار است. پس آن کس که می خواهد مهریه را سه کیلو طلا قرار دهد بایستی ببیند سه کیلو طلا در بازار چند تومان و چند ریال است؟ تومان و ریال بایستی حتما مصداق عنوان صداق (مهریه) باشند و گرنه طلا با تغییر قیمت هر روزه، موجب جهالت در صداق (مهریه) گردیده و به دلیل غَرر، عقد باطل است. این فرمان، سال ها پند گوش و نصب العین کار محضردارها بود و به هیچ وجه اجازه مهریه قرار گرفتن طلا را نمی دادند و حتما معادل تومانی و ریالی را در قباله می نوشتند. ▫️سال ها گذشت، همان گونه که حرکت زمین بالاخره کشف شد، حرکت پول هم کشف شد و همان طور که معلوم شد خورشید در حرکت شبانه روزی به دور زمین نمی چرخد بلکه این زمین است می گردد و ما بنظرمان می آید که خورشید گردیده است، حرکت پول نیز بر ملا شد و طلا تبرئه شد و معلوم گردید هر روز پول ارزان می شود نه این که طلا گران می شود! لذا طلا هم مثل خورشید از تغییر قیمت تبرئه شد و اجازه صداق واقع شدن یافت. ▫️ اما جای یک سؤال باقی ماند و آن این که تفاوت قیمت روزمره طلا در آن روزها بسیار کم بود ولی تفاوت قیمت پول رایج در این زمان ها بسیار است. خانه زادگاه حقیر در کمتر از صد سال قبل به هفتاد تا یک تومان به وسیله پدرم که تاجر زاده بود خریده شد. قطع نظر از تمام و سائل رفاهی، درها و سقف های این خانه، عتیقه بود و پیشانی اطاق های بزرگ، از شیشه مشبک بود. تفاوت پول به این جا رسیده که آن هفتاد تومان را امروز به مسئول دستشویی بدهیم اخم می کند!! ▫️ سؤال این است که اگر طلا را اشتباهاً متغیر القیمه دانستند و مهریه واقع شدن آن را منع کردند تا معامله غرری نشود؛ حال که این پول رایج، ثمن جمیع معاملات است چرا غرر لازم نمی آید؟!! طلا با تغییرات کم نمی بایست ثمن معامله می شد. پول رایج با این همه تفاوت چرا می تواند ثمن جمیع معاملات باشد؟!! 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این هیاهوها همه رفتنی است، تمام شدنی است، آنچه که هست آنی است که پیش خود ماست، آن باقی است و با ماست و ما باید کوشش کنیم که باطن خودمان را اصلاح کنیم. بحمدالله کشور ما، کشور شما، کشوری است که امروز باید بگوییم نمونه است. صحیفه نور، جلد ۲۰، صفحه ۳ مورخ: ۱۹ خرداد ۱۳۶۵ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ باور نمی‌کردیم، اما بود... 🎥 خاطره رهبر معظم انقلاب از اولین آشنایی با شهید صدر منبع:کانال پژوهشگاه شهید صدر 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🇮🇷 ما با تو پر گرفتیم 🗓 دوازدهم‌ فروردین ماه، سالروز ایران گرامی باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پول اعتباری، خلق پول و تورم🔸 ▫️ از وقتی در دنیا منسوخ شد و به جای آن مطرح گردید، نقش دولت‌ها به نقش دست اول در پشتوانه پول تبدیل گردید. از اول دولت‌ها ملزم به رعایت شرط صحیح حركت به‌وسیله برابری و تناسب حجم پول در گردش با تغییر و تحول كالا و خدمات بودند که اگر این شرط محقق گشته بود، اسکناس به منزلۀ کالای مسکوک به‌حساب می‌آمد و طلا در آن مجسم بود؛ اما این کار بستگی به رعایت قاعده بازی توسط دولت‌ها دارد؛ قاعده‌ای که می‌گوید وقتی پول از پشتوانه ثابت طلا خارج ‌شد و روی پشتوانه تولید ناخالص ملی آمد، کشورها حتی آنانی كه وضع اقتصادی‌ خوبی ندارند، چنین پولی را باید میثاق بین خود و مردم دانسته و چاپ اسكناس بدون پشتوانه را خطرناك برای اعتماد مردم به‌نظام بدانند. ▫️دولت با امضای پول، قدرت خرید آن را کرده و به مردم اطمینان می‌دهد اسکناس حکم حواله جنس دارد و مردم می‌توانند دارایی و کار و تلاش خود را در آن ریخته و با قدرت خرید آن معاوضه کنند، اما اگر این تناسب به هم بخورد و حواله به تعداد زیادتری دست مردم داده شود و این کار به صورت رویه درآید، معنایش این است که وقتی تقسیم به نسبت انجام گیرد، مقدار كمتری كالا در برابر هر حواله اسکناس قرار خواهد گرفت و درنتیجه ارزش پول پایین آمده و تورم ایجاد شود؛ در این حال مردم خیال می‌کنند نوسان قیمت پیش‌آمده، درحالی‌که ارزش پول پایین آمده است. ▫️فرض کنید 1000 نفر هرکدام یک شیشه شربت دارند و همه شربتشان را در دیگی ریخته‌اند. حال اگر دولت روی آن آب اضافه کند به اندازۀ 1500 شیشه شود و 500 عدد آن را خودش بردارد و 1000 عدد دیگر را دوباره به مردم برگرداند، نتیجه کار بی‌مزه شدن شربت است. به‌عبارت‌دیگر رقمی كه روی پول نوشته‌شده عوض نشده، اما وقتی آن را برای خرید به بازار‌ می‌برند می‌بینند به‌اندازۀ قبل كار نمی‌كند! ممکن است کارشناس بگوید اجتماع، مالک مال است و ما هم برای منافع عموم کار می‌کنیم، پس با پولی که از طریق تورم از درون پول مردم در می‌آوریم، سرمایه‌گذاری نموده و کارخانه و راه و بیمارستان و مدرسه و غیره می‌سازیم و از طریق اشتغال و فناوری ایجاد شده دوباره به جامعه برمی‌گردانیم! اما این کار با اسلام همخوانی ندارد. اسلام می‌گوید: «لاَ يَحِلُّ مَالُ اِمْرِئٍ‌ مُسْلِمٍ‌ إِلاَّ بِطِيبِ نَفْسِهِ» یا «حُرمَهِ مَالَ المُسلِمِ كَحُرمَهِ دَمِهِ». می‌گوید از حدود فراتر است. حتی ممکن است چیزهایی از مال حذف شود، اما حرمت مالكیت حذف نمی‌گردد. مثلاً برگ درخت مالیت ندارد اما مالكیت دارد و نمی‌توان آن را برای نماز بدون اجازه برداشت. ما معمولاً رعایت بین مال و مالكیت نمی‌کنیم و همین، كار دستمان می‌دهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir