✅ در اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه باشد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه حکومتی» بیان داشت؛
📕 در گذشته، مشهور میان اصولیین در رابطه با اصول فقه این بوده که ادله اربعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل به این عنوان که ادله استنباط احکام هستند موضوع علم اصول میباشند.
📕 مرحوم آخوند خراسانی میفرمایند موضوع علم اصول، یک کلی است که با موضوعات همه مسائل متحد است. هر یک از مسائلی که در علم اصول مطرح شده برای خودشان موضوعی دارند.
📕 امام خمینی(ره) قائل بودند وجود یک موضوع جامع برای علم، نه تنها امکان ندارد بلکه اصلاً نیازی به چنین موضوع جامعی برای علم نداریم که منطبق بر موضوعات مسائل بشود.
📕 اگر قائل شویم که علوم، موضوع میخواهند و موضوع علم، حجت در فقه یا ادله مشترک است، باید قائل شویم که موضوع اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، ادله مشترکه استنباط در فقه حکومتی است.
📕 اگر قبول کنیم که معیار، کفایت سنخیت مسائل است، در اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند، سنخیت با فقه حکومتی معیار خواهد بود.
📕 غایت و هدف علم اصول فقه یک غایت و هدف ذاتی همانند علم فقه نیست. ما اصول فقه را برای اینکه بتوانیم به استنباط درست احکام فقهی بپردازیم به کار میگیریم.
📕 با توجه به آلی بودن اصول، همواره در مسائل اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود.
مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸
وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار میشود. مشکل پیدا میشود. شما میپرسید مگر این رهبر ما ذوب شده در ولایت الهی است؟ من میگویم بله! من شهادت میدهم!
یک ماه قبل از رحلت امام برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام میشود، شما بعدازآن چهکار میکنید؟ گفتند: «حوزه، میروم قم و آخوندی میکنم. بعد مثلاینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهیام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ تردید نمیکنم»!
فکرش را کنید! رئیسجمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. میدانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما میگوید برای رفتن «تردید نمیکنم»! خود را برای «صفر» آماده میکند؛ برای «هیچ». میرود برای «صفر شدن» و ناگهان سر از «رهبری» در میآورد. تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» میماند. هرکس تردید در فنا کرد، فانی میشود و هرکس تردید در فانی شدن نکرد، باقی میماند، راه بقاء فناست!
راضی بودن در برابر امر امام به معنای «ذلت باطنی» است و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنه» اینگونه است، «عزت ظاهره» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازهای است که مردم او را در موقع نماز دعا میکنند. این عزت ظاهری بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش میخواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم میخورد. ذلت باطنی و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد.
هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری از نوع سجده بر آدم.
این رهبر، ذوب است؛ ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش میآورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمیکند. این، آتش در دست نگه داشتن بعد از ریاست جمهوری است. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش میآید؟! میگوید من این هستم. میگوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم یکی از روستاها، آن هم مال سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمیکنم! این آتش است که در دست نگه میدارد. این انسان وقتی که زمامدار میشود، ماشین نظام میشود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمیگذارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
مکتب_امام_خمینی_و_اصول_چهارده_گانه_.mp3
22.16M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع #مکتب_امام_خمینی و اصول چهارده گانه
🔻 سخنرانی در جمع مدرسان دانشگاه حکیم سبزواری ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
کسی که زائر تو شد،
حسین را شده زائر
که رنگ و بو حرم تو،
از آن حریم گرفتهست..
▪️وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام تسلیت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌷 در تمام دنیا مثل آقای خامنه ای پیدا نمی کنید
امام خمینی (ره):
شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بنای قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید. ایشان را من سال های طولانی می شناسم و در آن زمانی که اول نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف برای رساندن پیام ها تشریف می بردند و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمتی خدا به ما، این است که داده.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۱۷۰
مورخ: ۱۳۶۱/۱۱/۱۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 رهایی از بتهای اجتماعی
🔸 اسلام یگانه نجاتبخش بزرگ انسانها از انواع ظلم و ستم و نظام طبقاتی و خودکامگیِ زشت است و میتواند انسان را از حکومت بتهای اجتماعی که زاییده خودپرستی در جوامع بشری است رها کند.
📚 بارقهها، ص۲۹۴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 منظومه فکری امام خمینی(ره)
امام خمینی را باید با مکتب و منظومه فکریش شناخت که در غیر این صورت، گرفتار التقاط و انحراف در اندیشه امام خواهیم شد.
مکتب امام دارای سه ساحت نظام جهانبینی و نظام خلقی و رفتاری و نظام اجتماعی است.
رکن و گوهر مکتب امام عبارت است از توحید عرفانی اجتماعی است که تمام هستی ممکنات را عین الفقر و عجز میداند و میبیند و این باور بر همه فعالیتهای اجتماعی سریان کند.
اصول مکتب امام یعنی ولایتمداری و مردمسالاری، جمهوریت و اسلامیت، مدیریت جهادی و عقلانیت، استکبارستیزی و تعامل با جهان، عدالت و مبارزه با فساد، توسعه کشور و حمایت از محرومین و مستضعفین، مبارزه با انحطاط و تمدنسازی، استقلال و آزادی و... در هم تنیدهاند و نباید جداگانه تفسیر و تدبیر شوند.
مکتب امام خمینی را با تفسیر پسامدرن، نگاه گزینشی، حذف مولفههای انقلابی، تبدیل اسلام ناب محمدی با اسلام رحمانی، تفسیر به رای، سکولاریزاسیون کردن تحریف کرد.
اماما از حق تعالی شاکریم که در عصر و مکتب خمینی زیست و تنفس می کنیم.
خمینی عزیز در ضیافت علوی برای
مردم و مدیران و کارگزاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دعا کن تا مکتب اسلام ناب محمدی را درک و پیاده کنند.
سید روح الله در ملکوت ناظری باذن الله پس حافظ انقلاب باد باذن الله.
🍃 خداوندا! روح امام راحل و شهدای انقلاب و پانزده خرداد و جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و سلامت را با اولیائت محشور فرما و توفیق این سعادت را از ما مگیر.
🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #دوره_نظام_سیاسی_اسلام
🔵#نظام_سیاسی_خلافت
◀️ #آیت_الله_حکیم
🔷 سرّ موفقیت #امام_خمینی از #دیدگاه_قرآن چیست؟
🔶 چه کسی می تواند #آینده_تاریخ_تحولات_بشری را پیش بینی کند؟
#گفتمان_فقه_دولت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام):
🔹تمایز مکتب امام در مبانی با دیگر مکاتب این است که ایشان، فقیهی بود که عرفان و قرآن و برهان را با هم جمع کرد.
🔹اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» اصلا در کتب فقهی نیامده است، بلکه از تعابیر دیگری استفاده شده است؛ امام (ره) تعبیر «مطلقه» را از عرفان استفاده کرده و این نوعی نگاه حکیمانه و عارفانه به سیاست، انسان و عرصه های اجتماعی است. این یک مبنای نو و جدیدی است که امام در مکتب خود دارد.
🔹امام (ره) علاوه بر فقه اجتماع، الفقه الحکومه داشت؛ یعنی رویکرد حکومتی به سرتاسر فقه داشتند و این گونه نبود که بخشی از فقه امام، فقه الحکومه باشد.
🔹شاگرد بزرگوار حضرت امام یعنی رهبر معظم انقلاب، درس تمدن را از امام خوب فراگرفت و بحث تمدن نوین اسلامی را با تفصیل بیشتر مورد پردازش قرار داد. بنده معتقدم که منظومه و مکتب رهبر معظم انقلاب در ادامه منظومه فکری و مکتب مرحوم امام است.
🔹یکی از مشکلات و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و عمده جریانات سیاسی دچار این آسیب شدند این است که خود را به مکتب امام منسوب می کنند ولی گزینشی به مکتب امام نگاه می کنند. اقتدار و مدیریت جهادی را کنار می گذارند و رویکردی ذلیلانه در مقابل دشمنان اتخاذ می کنند و خود را طرفدار مکتب امام می دانند!
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 برگزاری دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
💠 مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی را برگزار میکنند.
📆 زمان ثبتنام: 19 خرداد ماه لغایت 22 خردادماه سال 1399
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم /رئیس پژوهشگاه فقه نظام:
🔹نمایندگان #مجلس_یازدهم، نماینده مردم باشند نه اصحاب قدرت و ثروت.
🔹مجلس به عنوان عصاره ملت باید قبل از هر چیز دغدغه مردم به خصوص محرومان را داشته باشد.
🔹در واقع همان طور که مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز بکار #مجلس_یازدهم متذکر شدند، نمایندگان این دوره مجلس باید به طور خاص رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف جامعه را در اولویت کاری خود قرار دهند./ حوزه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 شیطانِ فقها، فقیهترین شیطان است و شیطان سیاستمداران، سیاستمدارترین شیطانهاست.
«شيطان اگر خود نتواند توفيق ذکر را از انسان بگيرد، جنودي را بکار ميگيرد تا توجه و ذکر انسانها را مختل کنند. اين جنود با توجه به افراد و موقعيت آنها، از نظر کثرت و کيفيت، متفاوت است.
لذا گفته شده که «شيطانُ الفُقها أفقَه الشياطين» و نيز شيطان سياستمداران، سياستمدارترين شيطانهاست».
#استاد_میرباقری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره)
🔹رهبر معظم انقلاب
۱۳۷۸/۱۱/۰۴
ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با #شریعت و #فقه و #احکام و عمل اسلامی پُر شود.
ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔹آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام #تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
#مکتب_امام_خمینی
#فقه
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 پس کجا درس خواندهاید
🔻 برشی از کتاب شرح صدر
... کنار درِ اتاق ایستاد و آنقدر تعجب کرده بود که حتی یادش رفت سلام کند:
- تو را به خدا قسم، آیا شما محمدباقر صدر هستید؟
شهید صدر با لبخند گفت: «بله، بفرمایید. خوش آمدید».
_ باورکردنی نیست!
برای بار دوم و سوم سؤالش را تکرار کرد و شهید صدر همان جواب را داد. هنوز مطمئن نشده بود و دقیقتر پرسید: «آیا شما همان صدری هستید که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را نوشته؟»
شهید صدر گفت: «بله. بفرمایید».
دکتر فنجری گفت: «جناب شیخ! کتابهای شما در عمق و دقت علمی و محتوای فکری بسیار برجسته است و شگفتی من و تعداد زیادی از دوستانم را که اساتید دانشگاه هستند برانگیخته است. یکی از آنها اندیشمند فرانسوی روژه گارودی است که او نیز مشتاق زیارت شماست. میخواستم بدانم که شما کجا و در کدامیک از دانشگاههای دنیا درس خواندهاید؟»
شهید صدر گفت: «من در هیچیک از دانشگاههای موردنظر شما درس نخواندهام؛ نه در عراق و نه جای دیگر. بلکه من اساساً در طول زندگیام بهجز دو بار از عراق خارج نشدم؛ یک بار برای ادای مراسم حج به خانه خدا رفتم و بار دیگر برای دیدار برخی از اقوام به لبنان سفر کردم».
ـ پس کجا درس خواندهاید؟
شهید صدر: در مساجد. اینجا در نجف، طلاب و علما در مساجد درس میخوانند.
دکتر فنجری که از این پاسخ شهید صدر شگفتزده شده بود گفت: «به خدا سوگند مساجد نجف، از همۀ دانشگاههای اروپا برتر است».
پ.ن: دکتر شوقی فنجری مشاور اقتصادی انورسادات، رئیسجمهور مصر، بود و در چند دانشگاه جهان اقتصاد تدریس میکرد.
📚 شرح صدر، ص۶٩
(پژوهشگاه شهید صدر ره)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰بحران در غرب
🔹هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودیالاصل رئیسجمهور سابق آمریکا: آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جایی دیگر الهام میگرفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست «روش های فقه نظام ولایی»
باحضور:🔻
حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام)
دبیر علمی:
آقای محمد حسین فرج نژاد
🔹زمان: امروز 22 خرداد، ساعت 16:30
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 سكوت معنا ندارد
امام خمینی (ره):
اين كارى كه داريد انجام مى دهيد كه رسيدگى به امر متخلفين است، چه در سطح دادستانها و قضات و اينها و چه در سطح ادارات و وزارتخانه ها و اينها، يك امرى است كه الزام شرعى الآن دارد و با كمال جديت و قاطعيت اين بايد عمل بشود. و ما نمى توانيم ببينيم كه يك كشورى ادعاى اين بكند كه ما جمهورى اسلامى هستيم و قاضى كه آن قدر در شرع [به] او اهتمام شده است، آن وقت قاضى، يك شهر را به آتش بكشد و سكوت بكنيم. يا فرض كنيد يك دادستانى در يك جايى كارهاى خلاف شرع بيّن كرده است، باز هم بايد ما بنشينيم و سكوت بكنيم. از حالا به بعد اصلاً سكوت معنا ندارد. بايد آقايان به طور جدى محكم هایی تشكيل بدهند براى رسيدگى به امر متخلفين.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج17؛ ص195 | جماران؛ 7 دی 1361
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 نصح مستشیر در مواردی که مستلزم غیبت نمیشود، لازم است
📝 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔹 در فقه تربیت یکی از مباحث مرتبط با مربی، حکم مشاوره دادن است، به ویژه در جایی که کسی درخواست آن را داشته باشد که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر میشود.
🔹 فقها ضمن مکاسب محرمه، ذیل موارد استثناء شده از حرمت غیبت، به آن پرداختهاند.
🔹 نصح و نصیحت به معنای خیرخواهی برای دیگران و اصل آن به معنای خلوص است. اگر کسی نسبت به دیگران خیرخواه باشد، به نوعی اخلاص خود را به آن شخص نشان داده است و مستشیر به معنای کسی است که طلب مشورت دارد.
🔹 اگر درخواستی نباشد از باب ارشاد جاهل، احسان به دیگری و... استحباب آن ثابت میشود.
🔻 آیا در صورت درخواست مشورت، مشاوره دادن واجب میگردد؟
🔹 به دلیل عقلی و نقلی، حکم نصح مستشیر، رجحان و استحباب است و با اهمیت مورد، استحباب آن تاکید میشود.
🔹 اما حکم وجوب؛ فقهاء ذیل بحث غیبت مطرح کردهاند که اگر مشاوره دادن، مستلزم غیبت باشد، وجوب آن مقدم بر حرمت غیبت میگردد یا خیر؟
✅ اجمالا نصح مستشیر در مواردی که مستلزم غیبت نمیشود، لازم است. فقهایی مانند شهید ثانی در الرسائل خود، متعرض این مساله شدهاند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹 ارکان اقتصاد اسلامی/ خمس و زکات جایگزین مالیات شود
✅ آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» عنوان کرد؛
✍️ باید مالیات بعد از اخذ زکات و خمس باشد و اگر زکات و خمس برای تأمین مصارفی که مقرر شده، کفایت نکرد، در این صورت اقدام به گرفتن مالیات شود.
✍️ طوری نباشد فردی که متشرع و دیندار است هم مالیات و هم خمس و زکات بدهد، ولی فردی که متشرع نیست، زکات و خمس ندهد و با هزار بهانه از مالیات هم فرار کند.
✍️ از ارکان اقتصاد اسلامی واسطه مبادله یعنی طلا و نقره است و نمیتوان گفت که شرع در واسطه مبادله ساکت است تا هر چه میخواهد بشود.
✍️ برخی میگویند زکات ربطی به مدیریت جامعه ندارد. این نگاه سکولاریستی سبب شده تا ۴۰ سال است کمیته امداد داشته باشیم.
✍️ برای گرفتن و خرج زکات برنامه نداریم، در صورتی که میتوان با خمس و زکات، فقر را ریشهکن کنیم.
✍️ کمیته امداد برای چندسال اول انقلاب بود، والله میتوان فقر را ریشه کن کرد، به شرطی که طبق احکام اسلامی عمل کنیم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰خدمت کنید...
🔹به اسلام #خدمت کنید و به کشور خودتان خدمت کنید. شما وکیل مردمی هستید که همه اسلام را میخواهند، و همه کشور خودشان را میخواهند. و شما باید برای این ملت خدمت بکنید، به آن چیزی که شما را وکیل کرده است خدمت بکنید. اگر انحراف پیدا کنید بر خلاف ملت، خیانت کردهاید به وکالتی که دارید.
📅امام خمینی(ره) | ۴ خرداد ۱۳۵۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ روششناسی فقه نظام ولایی
💠 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی تبیین کرد؛
🔹 فقه نظام ولایی، فقهی است که رویکرد حاکم بر کلّ آن ولایی است از طهارت تا دیات؛ لذا میتوان گفت که اکثر فقهای شیعه فقهالسیاسه یا فقهالاجتماع داشتهاند ولی فقهایی چون امام خمینی، الفقه الاجتماعی داشتهاند و رویکردشان در تمام ابواب، فقه نظام بوده است.
🔹 امام خمینی، نه تنها شأن عالمبودن اهلبیت مکرم را در نظر داشتهاند، بلکه شأن ولایی(حاکمیت و حکمرانی) ایشان را نیز در نگاه به احادیث و افعال ایشان در نظر داشتهاند و در تأسیس نظامات زندگی بشر، آنها را مدّنظر قرار دادهاند و در تفقه خود به این مطلب نیز نظر داشتهاند.
🔹 فقه نظام ولایی، به سه نظام رفتاری(شامل فقه فردی و اجتماعی)، نظام راهبردی و نظام ساختاری تقسیم میشود تا با چنین فقهی بتوان مقصود دین را که اجرای احکام الهی در میان ابنای بشر است را به نتیجه رساند.
🔹 نسبت فقه فرهنگ، رسانه، ارتباطات، سیاست، اقتصاد و... با جهانبینی فقه نظام ولایی، عام و خاص است؛ یعنی ابتدا جهانبینی بعد مکتب و سپس فقه نظام ولایی بهدست میآید.
🔻 روششناسی فقه نظام ولایی سه نوع اجتهاد لازم دارد؛
1️⃣ با هدف فهم جامع و روشمند نصوص دینی و تطبیق بر شئون زندگی صورت میگیرد.
2️⃣ اجتهادی پایشی برای شناخت موضوعات عینی است.
3️⃣ با هدف نقد وضع موجود و تغییر آن و ایصال به وضع مطلوب
#مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#اطلاعیه
🔷️ مجلس سوگواری به مناسبت شهادت جانسوز امام جعفر صادق علیه السلام به صورت مجازی برگزار میگردد.
♦️سخنران: حضرت حجة الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی
♦️ با نوای: حاج عباس حیدرزاده
♦️ زمان: چهارشنبه ۲۸ خرداد
🕛 ساعت ۱۲:٠٠- ۱۳:٠٠
🔴آدرس اینترنتی کانال آپارات:
www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔴آدرس اینستگرام:
https://Instagram.com/ayatollah.araki
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🍁جگری شعله شد و سوخت و خاکستر شد
🍁شمع خاموش شد از باد و گلی پرپر شد
🍁باز هم زهر نشست و بدنی گشت کبود
🍁باز یاسی به زمین ریخت و نیلوفر شد
▪️شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir