لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه جشن نیمه شعبان
به مدت سه شب در مسجد مقدس جمکران
سخنران شب دوم : حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 آیت الله حسینی بوشهری خطیب جمعه و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در خطبه اول نماز جمعه شهر مقدس قم:
🔹یکی از عوامل موفقیت رسول اکرم(ص)، اخلاق ایشان بود و عزت بسیاری در پرتوی اخلاق پیامبر(ص) برای امت اسلامی کسب شد.
🔹جامعه ای که در آن انصاف وجود نداشته باشد، دچار بحران می شود و فقر نتیجه بی انصافی برخی از افراد است.
🔹جامعه ای که زیر بار ظلم نمی رود، عزتمند است و ایستادگی در برابر ظالمان مصداق بارز امر به معروف در جامعه است.
برخی از حاکمان کشورهای اسلامی امروزه میلیون ها و میلیاردها دلار به کافران می دهند تا بتوانند که چند صباحی بیشتر حکومت کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 آیت الله حسینی بوشهری خطیب جمعه و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در خطبه دوم نماز جمعه شهر مقدس قم:
🔹رابطه کارگر و کارفرما رابطه حاکم و محکوم نیست بلکه باید یک رابطه اخلاقی و دینی باشد و کارگران باید برای ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی تلاش کنند.
🔹حمایت برخی از نمایندگان مجلس، سیاستمداران و اصحاب رسانه از اشخاص ساختار شکن که کشف حجاب می کنند، جای تعجب دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی امروز در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم عنوان کرد
💠از مهمترین معارف مهدوی، مساله امت همراه امام زمان(عج) است؛ یعنی امام با چه امتی قرار است جامعه جهانی را دگرگون سازد.
🔹از سنن قرآنی، آن است که خداوند برای رسیدن جامعه بشر به غایت مطلوب، رهبرانی برمیگزیند و سپس امتی را نیز بر می گزیند.
🔸قانون استبدال بر امتهای برگزیده حاکم شده است؛ درکنار اصل وجود یک حجت در جهان هستی که مورد اجماع شیعه و سنی است سنن دیگری نیز وجوددارد؛ علاوه بر وجود امام، باید امت همراه نیز وجود داشته باشد.
🔹اگر این امت همراه به دو شرط و پیمان الهی یعنی پیمان اطاعت و پیمان نصرت عمل کند در مسیر حق پایدار خواهد بود؛ در قرآن کریم، اشاره شده است که امت بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به همین خاطر قانون استبدال برآنها جاری شد و از دایره امت های الهی و یاور حق خارج شدند.
🔸امروز که حجت ها تمام شده باید به این اصل ایمان داشته باشیم که ماندن در خط مقاومت در حقیقت ماندن در خط اطاعت و نصرت الهی است و باید صهیونیست ها را از این سرزمین دور کرده تا به سمت دیگر یعنی اروپا و غرب بروند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🖼 #طرح| رهبر انقلاب: در طبیعت الهی زن، آنچنان لطافت و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خودش و هم محیط پیرامونش را به طرف معنویت، پیشرفت سوق دهد. ۱۳۸۴/۰۳/۲۵
#سبک_زندگی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی، خلق پول از هیچ است
✔️دکترشریعتی رسول بخشی دستجردی عنوان کرد؛
🔹متاسفانه اغلب رؤسای بانکهای ایران تحصیلات اقتصادی نداشته و با مباحث علمی اقتصاد نا آشنا هستند.
🔹نزدیک به یک پنجم آیات شریف قرآن کریم درباره مسائل اقتصادی است و این آمار بسیار بالایی درباره یک موضوع است.
🔹اقتصادانهای بزرگ یهودی جهان براساس تورات خود و تشریح برهان علمی برای تبییین آنها، اصول خود را نمونه سازی کرده اند.
🔹چاپ پول با خلق پول متفاوت است، متاسفانه اغلب پول نقدینگی در کشور توسط خلق پول بوده است، ما باید در حوزههای علمیه تکلیف خود را با خلق پول مشخص کنیم.
@ijtihadnetwork
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌷نسل جوان را به جهان رهبري
🌷جلوه ي توحيد، علي اکبري
🌷هر که هواي رخ احمد کند
🌷در تو تماشاي پيمبر کند
🌹ولادت باسعادت حضرت علی اکبر سرو باغ احمدي، آينه ي محمدي و روز جوان مبارک
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهي که ببيني رخ پيغمبر را
بنگر رخ زيباي علي اکبر را
در منطق و خلق و خوي او مي بيني
با ديده ي جان محمدي ديگر را
🎊ميلاد شبيه ترين آينه ي پيغمبري مبارک🎊
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⭐️ توجه به هویتشناسی گزارهها در نظامپردازی دینی
📌آیتالله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظامهای اسلامی و مسئله حجیت» بیان کرد: قوت و قدرت علمی هرفرد در هر علم به جمع مباجث در سینه نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، این است که بتوانیم در تاریخ یک علم، خطی در نظر بگیریم و ببینیم چه کسی مفصل جدیدی در این تاریخ است، وقتی آمد چه چیزهایی نبود و وقتی رفت چه چیزهایی به ارث نهاد؛ میراث بازمانده از شهید صدر در عمر محدودشان قابل توجه است.
🔹وی با بیان اینکه در استفاده از رویکردها باید به هویتشناختی واحدهای هرنظام توجه نمود، گفت: نظام را میتوان مجموعه فرآوردههای فراهم آمده از واحدهای سازگار و مبتنی بر مبادی هم افزا برای تامین غایت یا غایاتی مشترک دانست که نظامپردازی نیز صورتبندی مجموعه واحدها برای پدیدآوردن یک نظام، مطابق با تعریف پیشگفتهشده از نظام میباشد.
(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢قاعده نفی ظلم، اطلاق و عموم احکام را برمیدارد اما نص حکم را برنمیدارد
✔️گزارش #اختصاصی و تفصیلی شبکه ا جتهاد از نشست علمی «قاعده نفی ظلم در فقه»:
🔸اگر فقیهی قطع به ظالمانه بودن یا عادلانه بودن حکمی، داشته باشد، باید بر اساس قطع خود عمل کند.
🔹حجت الاسلام صرامی در مقاله خود از لفظ «عرف حاکم بر فهم الفاظ» استفاده کردهاند که باید شفاف شود. چون قبلاً ادبیاتی شفافتر از این ادبیات «عرف حاکم بر فهم الفاظ» وجود داشته و مورد نزاع بوده است.
ظالمانه بودن یک حکم، باعث میشود که اطلاق یا عموم حکمی، مقید شود یا تخصیص بخورد.
🔸کسانی که قائل هستند با تشخیص عقلائی عدالت، میتوان حکم شرعی را ثابت کرد، به یک سری ادلهی اثباتی و یک سری ادلهی نافی تمسک میکنند. مثل «اعدلوا» و «ان الله یامر بالعدل و الاحسان» و «ان الله لیس بظلام للعبید»
🔹«ان الله لیس بظلام للعبید» هم درباره تشریع و هم در مورد توضیح مربوط به تشریع است. همانطور که در لا حرج، حرج را به حرج عرفی معنا میکند و به معنای حرج واقعی نمیگیرید در «ان الله لیس بظلام للعبید» هم همینطور است. ما جعل علیکم فی الدین من حرج، اخبار است اما توضیح تشریع است؛ یعنی بیان میکند که تشریع من چگونه است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 ببینید كه اسلام به فقر چگونه مینگرد...
🔻 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
اسلام، حكومت را وسیلهای برای ایجاد فرصت كار و امكان زندگی مولِّد برای همه افراد امت، قرار میدهد. از سویی اگر كسی توانایی انجام فعالیتی عملی كه یك زندگی آزاد و كامل را برای او فراهم كند، نداشته باشد و كسی هم عهدهدار زندگی او نباشد، اسلام یك زندگی معیشتی كامل را برای او تأمین میكند یا فاصله او تا رسیدن به سطح معیشتی مناسب را با تكالیف مالی خاصی برمیدارد؛ تكالیفی كه در اموال امت قرار میدهد و از آنها ادای این تكالیف را میخواهد. اسلام این فرایض را لطف و منّتی از طرف امت بر فقرا، نمیشمارد، بلكه آنها تكالیف لازمی هستند كه در زمان اجرای اسلام، اگر امت آنها را ادا نكنند، شأن و منزلتی نخواهند داشت.
اسلام پا را فراتر از این گذاشته و مسأله فقر و غنا را با اصل مسأله اسلام و كفر گره میزند و باور دارد همانطور كه فقر برای وجود اجتماعی امت، یك خطر به حساب میآید، همچنین كیان روحی و ارزشهای دینی امت را نیز تهدید میكند. برای نمونه، یكی از صحابه میگوید: «وقتی فقر به سرزمینی میرود، كفر به او میگوید مرا هم با خودت ببر».
ببینید كه اسلام به فقر چگونه مینگرد و چگونه آن را شبح سقوط و هشدار بحران در همه عرصهها میداند. طبیعی است كه اسلام با چنین نگرشی به فقر، برای ریشهكن كردن آن از جامعه تلاش كند.
🔸بارقهها، ص ۳۳۲
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی
🔹سومین جلسه از سلسله نشستهای «آشنایی با آرا و اندیشههای شهید آیتالله سید محمد باقر صدر»
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر، انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و انتشارات «بهنشر» سلسله نشستهای آشنایی با آرا و اندیشههای شهید آیتالله سید محمدباقر صدر را در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٧ برگزار میکند.
در این نشستها به عرصههای مختلفی از اندیشه این متفکر کمنظیر پرداخته میشود و ضمن بررسی دیدگاههای وی حاضران به پرسشوپاسخ و نقد و بررسی این دیدگاهها میپردازند. با توجه به ظرفیت محدود مخاطبان و نیز دریافت بستههای مطالعاتی، ثبتنام قبلی ضروری است. شایان ذکر است به شرکتکنندگان در این دوره گواهی پایاندوره اعطا خواهد شد.
سومین نشست با موضوع نقش پول و سرمایه در نظام مالی اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر و با حضور دکتر سید کاظم صدر در تاریخ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ١٣٩٧ ساعت۱۱:۳۰ در محل دانشگاه فردوسی، آمفی تئاتر دانشکدهی حقوق وعلوم سیاسی (جنب سالن امام رضا علیه السلام) برگزار خواهد شد.
🔸 علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام با شماره تلفن ٠٩٣٠۴٩١۴٠۴۶ تماس بگیرند.
@shahidsadr
@ensanifum
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir