🔻صفحه 4 از 5
شیخ مفید(رحمهالّاه) در کتابش آورده است: هر گاه بزرگستارهای سرخ را ببینی که آن را نمیشناسی و در گذرگاههای ستارگان نیست، در آسمان از جایی به جایی میرود، مانند ستون است، در حالی که ستون نیست، پس بیگمان، آن، نشانۀ جنگ، گرفتاریها، کشتن بزرگان، فراوانی بدیها، دلنگرانیها و آشوب در مردم است.(۲۳)
کعب ابن حارث از كاهِنی به نام «سَطِیح»(۲۴)، در بیان رویدادهای آخرالزّمان، روایت كرده است: ... برآمدن بزرگستارهای که عربها را سخت و ناگهان میترساند، و برای آن مانند دُم است؛ پس، در آن هنگام، بارانها نمیبارند، رودها خشک، شهرها(۲۵) ناسازگار و نرخها در همۀ کشورها گران میشوند... .(۲۶)
در کتاب مقدّس آمده است: وقتی عیسی بر کوه زیتون نشسته بود، شاگردانش در خلوت نزد او آمده، گفتند: به ما بگو این وقایع کِی روی خاهند داد و نشانۀ آمدن تو و پایان این عصر چیست؟* عیسی پاسخ داد: بههوش باشید تا کسی گمراهتان نکند.* زیرا بسیاری به نام من خاهند آمد و خاهند گفت: «من مسیح هستم»، و بسیاری را گمراه خاهند کرد.* و جنگها و اخبار جنگها را خاهید شنید. امّا مشوّش مشوید؛ زیرا چنین وقایعی میباید رخ دهند، ولی هنوز پایان فرا نرسیده است.* زیرا قومی بر قوم دیگر و حکومتی بر حکومت دیگر برخاهند خاست، و گرسنگیها و وباها و زلزلهها در جایها پدید آیند.* امّا همۀ اینها تنها آغاز درد زایمان است.* در آن زمان شما را تسلیم خاهند کرد تا آزار بسیار بینید، و شما را خاهند کشت... .* زیرا در آن زمان چنان مصیبت عظیمی روی خاهد داد که مانندش از آغاز جهان تا کنون روی نداده، و هرگز نیز روی نخاهد داد.* اگر آن روزها کوتاه نمیشد، هیچ بشری نجات نیافتی، ولی بهخاطر برگزیدگان، آن روزها کوتاه خاهند شد.*(۲۷)
نیز در کتاب مقدّس آشکار شده است که بازۀ زمانی پایانی روزهای شرارت و مصیبت در جهان نزدیک سه سال و نیم میباشد: بسیاری پاکیزه و سفید و صاف خاهند شد، ولی شريران شرارت خاهند ورزيد، و هيچ كدام از آنان نخاهند فهميد، ولی خردمندان خاهند فهميد.* و از زمانی که قربانی دائمی متوقّف شود و پلیدی ویرانی برپا گردد، هزار و دويست و نود روز خاهد بود.* خُشا به حال آنكه انتظار كشد و به هزار و سيسد و سی و پنج روز برسد.*(۲۸)
در نوشتارهای زرتشتیان آمده است: در پایان هزارۀ هوشیدر بامی، دیوی مَهِیب(۲۹) به نام «مَلْکوش»، زمستانی سخت و ترسناک پدید میآورد، و در مدّت سه سال، سراسر گیتی را با برف و باران و تگرگ و باد سرد و طوفان ویران میسازد، و مردمان و جانوران و دیگر موجودات روی زمین را نابود میکند.(۳۰)
بنا بر پژوهش نویسنده، هُوشِیدَر(۳۱) یا هوشیدر بامِی(۳۲) همان بهرام (هاشمی چینی) و نخستین زمینهساز زمامداریِ سوشیانت (امام مهدیعلیهالسّلام) است که در چین آشکار میشود، و چند ماه پیش از قیام سوشیانت، از چین و مُلْتان به سرزمین خراسان میآید و در آنجا برمیشورد، و همراه پَشُوتَن (شعیب خراسانی) برای یاری هوشیدر ماه (حسنی گیلانی) به ایران میآید و سپس به عراق میرود و از آنجا رهسپار دمشق و بیتالمقدس میشود.
گفتنی است، «مَلْكوش» واژهای پهلوی و به معنای «مرگ و نابودی» است.
🔻صفحه 5 از 5
در پایان یادآوری میکنیم، هرچند بیشتر این گرفتاریها و سختیهایی که اندکی پیش از ظهور امام مهدی(علیهالسّلام) روی میدهند، از نشانههای نزدیکشدن آناند، ولی از پیامدهای آن نیستند، بلکه برآیندهای فراوانیِ نافرمانیهای بشر و کارهای تباهش در آن بازۀ زمانی میباشند.
---------------------------------------------------------------
۱. قرآن كریم، سورۀ انشراح، آیۀ ۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. نهج البلاغة، ص ۸۶۰، ب المختار من الحکم، ش ۳۴۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. در نسخۀ چاپی سنن ابن ماجة پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «السنة» افتاده است، و ما آن را از نسخۀ چاپی این کتاب در مصر افزوده و ترجمه کردهایم.
۴. سنن ابن ماجة، ج ۵، ص ۱۹۷ و ۲۰۱، أبواب الفتن، ب فتنة الدجّال...، ح ۴۰۷۷؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. الفتن، ص ۱-۳۶۰، الجزء ۷، دنبالۀ ح ۱۳۱۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۶. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۷. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۸. المستدرك على الصحیحین، ج ۵، ص ۶۵۹، ک الفتن و الملاحم، ح ۸۴۸۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۹. الفتن، ص ۴۳، الجزء ۱، ح ۱۴۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۰. الفتن، ص ۴۵، الجزء ۱، ح ۱۵۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۱. الفتن، ص ۳۲۱، الجزء ۶، ح ۱۲۱۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۲. الملاحم، ابن مُنادی، ص ۶-۳۰۴، ب ۴۳، ح ۲۵۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۳. الغیبة، نعمانی، ص ۴۰-۲۳۹، ب ۱۳، ح ۲۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۴. الأمالی، مفید، ص ۵-۶۴، المجلس ۷، ح ۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۵. مراد از «کار نَهْرَوان» نبردی است که میان گروهی گمراه از مسلمانان با نام خَوارِج (شورشیان) و سپاه امام علی(علیهالسّلام) در سرزمین نهروان -میان واسِط و بغداد-، در سال ۳۸ هـ.ق، روی داده است؛ بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۱۶. شرح نهج البلاغة، ج ۳، الجزء ۶، ص ۵-۱۳۴، ب الخطب و الأوامر، دنبالۀ خطبۀ ۷۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. گفتنی است، این سخن که به امام علی(علیهالسّلام) نسبت داده شده است، در نسخههای چاپی «وقعة صفّین» نزد ما، یافت نمیشود، و شاید ابن ابی الحدید آن را از نسخهای که فراگیرتر از این نسخهها بوده، آورده است، و یا آن را از منبعی دیگر گرفته و نامش را نادرست برده است، و به هر روی، این سخن و همانندهایش جز از پیامبر یا سفارش شدۀ وی(صلواتالّاهعلیهما) پدید نمیآید.
۱۷. قرآن كریم، سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۸. الغیبة، نعمانی، ص ۲۵۹، ب ۱۴، ح ۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۱۹. الغیبة، نعمانی، ص ۲۷۰، ب ۱۴، ح ۲۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی.
۲۰. تفسیر القمّی، ج ۱، ص ۱۱-۳۱۰، سورة یونس؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۱. إلزام الناصب، ج ۲، ص ۲۰۴، خطبة التَّطَنْجِیَّة؛ ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر.
۲۲. الفتوح، ج ۲، ص ۱-۳۲۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۳. الاختصاص، ص ۱۶۲، آفة العلامات فی السنة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۴. سَطِیح کاهن از شناختهشدهترین پیشگویان عرب در روزگار نادانی عربها بود که از برخی چیزهای پنهان خبر میداد، و مردی یمنی زیندۀ شام بود که ناتوان زاده شده بود، و همواره چون پارهگوشتی بیاستخان پهنشده بر روی زمین بود، به گونهای که نمیتوانست بایستد یا بنشیند؛ بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۲۵. در همۀ نسخههای چاپی بحار الأنوار نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «الأعصار» یافت میشود که به «الأمصار» اصلاح و ترجمه گردید.
۲۶. بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۳-۱۶۲، ب ۱۱، با گزارش از: مشارق أنوار الیقین؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲۷. كتاب مقدّس، عهد جدید، انجیل مَتّی، ب ۲۴، بند ۹-۳ و ۲۲-۲۱.
۲۸. کتاب مقدّس، عهد عتیق، کتاب دانیال نبی، ب ۱۲، بند ۱۲-۱۱.
۲۹. شیطانی ترسناک.
۳۰. سوشیانت، ص ۹۷، بخ ۴، یادداشت ۱.
۳۱. «هوشیدر» به معنای «پرورانندۀ قانون» است.
۳۲. بسا از برای امتیاز، «بامی» را به اسم اوّلین موعود افزوده، هوشیدر بامی گفتهاند؛ سوشیانت، ص ۶۴، بخ ۲. بامی (به معنای روشن و درخشان) یعنی مشرقی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman1
🔴خانندگان گرامی، بهویژه کسانی که تازه وارد کانال آخرالزّمان شدهاید، به دلیل ضیق وقت از خاندن پیامها و پاسخگویی به پرسشها معذوریم.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman1
🔴😳منتظر داغترین تابستان ایران در نیم قرن اخیر باشید
♦️داغترین تابستان پیشروی همه استانهای کشور است. خشکسالی در ایران از سال ۷۴ آغاز شد. اما سال ۱۴۰۰ رکورددار کمبارشترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است.
♦️الگوهای هواشناسی نشان میدهد هوا نیز گرمتر میشود و ایران نخستین تابستان داغ در نیمقرن اخیر را تجربه خواهد کرد. میانگین افزایش دمای بلند مدت ایران تا نیمه دهه ۹۰، سالانه ۰.۴درجه بود که امسال این عدد به یک درجه طبق پیشبینی ها می رسد.
همشهری
🔴افزایش گرمای زمین در آخرالزّمان
گرمشدن زمین و بالارفتن درجۀ گرمای آن از نشانههای نزدیکشدن زمان قیام امام مهدی(علیهالسّلام) است.
مالک گفته است که شنیدم عَمْر ابن سعید پسر برادر حسن -شیخی کهنسال از زیندگان یمن- میگفت: از نشانۀ نزدیکشدن ساعت (زمان قیام قائم) افزایش گرمای زمین است.(۱)
چنین مینماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صلّیالّاهعلیهوآله) باشد، اگرچه شیخ راوی آن را به وی نسبت نداده است.
بدان که مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، زمان قیام قائم(علیهالسّلام) است.
از ابو موسی اَشْعَری روایت شده است که رسول خدا(صلّىالّاهعليه[وآله]وسلّم) فرمود: ساعت برپا نمیشود ... مگر آنکه ... زمستان بسیار گرم شود... .(۲)
بنا بر پژوهش بسیاری از کارشناسان، گرمشدن زمین و بالارفتن درجۀ گرمای آن در پی افزایش گازهای گلخانهای در هوای فشردۀ پیرامون زمین و جنب و جوشهای بسیار در خُرشید، بهزودی به ناخُشیهای سختی میانجامد که به زندگی میلیونها مردم آسیب میزنند؛ مانند افزایش تراز آب دریاها با آبشدن کوههای یخ در دو قطب شمالی و جنوبی و در آب فرورفتن بخشهای کنارهای، و پیدایش تندبادها، سیلها، خشکیها، آتشسوزیهای بزرگ و شتابانشدن نابودی بیشهزارها و روییدنیها و پخششدن گرسنگیها و رویدادن درگیریها و جنگهای خونین در سراسر جهان.
بیگمان، کارشناسان هواشناسی بر اینکه گرمای زمین در ۳۰ سال گدشته پیوسته رو به افزایش است، همسخن میباشند، و برخی پایگاههای هواشناسی جهانی خبر دادهاند که سال ۲۰۱۶ م در میان ۱۳۷ سال گذشته، یعنی از آغاز نوشتن درجۀ دما در سال ۱۸۸۰ م، گرمترین بوده است، و پیشبینی کردهاند که سالهای آینده از این هم گرمتر خاهند شد.(۳)
----------------------------------------------------------
۱. السنن الواردة في الفتن، ص ۲۰۲، الجزء ۴، ب ۷۲، ح ۴۳۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. تاريخ دمشق، ج ۲۲، ص ۱۱، راوی ۲۶۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman1
🌺مقاله فوق با ویرایشی نو نسبت به دفعات قبل ارائه گردید. بنا بر این، کسانی که ویرایش قبلی این مقاله را در پایگاههای اینترنتی خد بارگذاری کردهاند، ویرایش جدید را جایگزین کنند.
🔴آشفتگی خراسان و عراق در آخرالزّمان
امام علی(علیهالسّلام) در بارۀ نشانههای ظهور امام مهدی(علیهالسّلام) در آخرالزّمان به ابو موسی اشعری فرمود: ... هر گاه خراسان آشفته شود، میان گرگانیها و تبرستانیها جنگ درگیرد و سیستان ویران شود... .(1)
«خراسان» سرزمینی پهناور در آسیای میانه است که از شمال شرقی ایران آغاز و تا مرزهای غربی چین و هند کشیده میشود، و اکنون بيشتر افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخشی از ایران و قرقيزستان را در بر میگیرد، و «گرگان» سرزمینی میان تبرستان و خراسان بود که اکنون استان گلستان در شمال شرقی ایران را در بر میگیرد، و «تبرستان» سرزمینی میان گرگان و گیلان بود که اکنون استان مازندران در شمال ایران را در بر میگیرد.(2)
————————————————
1. بحار الأنوار، ج 57، ص 217، ب 36، ح 47، با گزارش از: تاریخ قمّ؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
2. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
از بررسی روایات اسلامی چنین برمیآید که کمی پیش از ظهور امام مهدی(علیهالسّلام)، سرزمینهای خراسان و نیز جزیره و عراق، همانند شام و یمن، دچار آشوب و آشفتگی میشوند. یمن و سوریه که هماکنون گرفتارند و گرفتاریشان بیشتر نیز میشود، و جزیره و عراق نیز گرفتار داعش و حزب بعث میگردند و با ایران درگیر جنگ میشوند، و سرزمین خراسان، بهویژه افغانستان، نیز با درگیری گروههای معارض دچار آشوب و آشفتگی میشود.
چنانکه میدانید، گروه داعش در بخشهایی از افغانستان نفوذ دارد، و گروه طالبان هم از گذشته تا کنون بخشهایی از این کشور را در اختیار دارد و تازگیها نیز شهرهایی از آن را گرفته است و همچنان با دولت مرکزی درگیر است.
نیز بنا بر اخبار جسته و گریختهای که میرسند، میان طالبانیها و گروه مبارزان سینکیانگیِ ضدّ چین نیز ارتباطات و همکاریهایی هست، و اینان به برخی فراریها و پناهجویان آنان پناه دادهاند.
بنا بر این، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بروز درگیریها و آشوبهای جدید در این منطقه اجتناب ناپذیر است، و چه بسا آمریکا نیز منطقه را برای زمینهسازی چنین درگیریهایی خالی میکند تا غیر مستقیم غرب چین و استان سینکیانگ را ضدّ چینیان بشوراند!
در هر حال چنین به نظر میرسد که از سال 1400 شمسی مردم خراسان، بهویژه افغانها، دچار دور تازهای از سختیهای آخرالزّمانی شوند!
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman1
به خبر هشداردهندۀ زیر توجّه کنید: 👇👇👇
🔴😳مقام آمریکایی: کشورهای همسایه افغانستان آماده پذیرش آوارگان باشند
در حالی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هفتههای پایانی خود را سپری میکند یک مقام آمریکایی از کشورهای همسایه افغانستان خواست آماده پذیرش آوارگان این کشور به دلیل هرج و مرج احتمالی در افغانستان باشند.
به گزارش مشرق، شبکه خبری انبیسی در گزارشی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره کرد.
در این گزارش یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن از کشورهای همسایه افغانستان درخواست کرده در صورت بروز هرج و مرج در این کشور در پی خروج نیروهای آمریکایی، آماده پذیرش آوارگان افغانستانی باشند.
این مقام آمریکایی گفت: «ما کشورهای همسایه (افغانستان) را دعوت میکنیم تا مرزهای خود را برای کسانی که خواستار حمایت بینالمللی بوده باز نگه داشته و به فراهم کردن کمکهای بشردوستانه برای آوارگان ادامه دهند».
به گزارش انبیسی، این مقام اضافه کرد: « هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم افغانها می توانند در صورت نیاز از حمایت بین المللی استفاده کنند».
بر اساس گفته این مقام آمریکایی، برنامه ریزی وسیعی برای آوارگان افغانستانی به چند دلیل از جمله خشکسالی، همه گیری کووید ۱۹ و درگیریهای کنونی میان طالبان و دولت افغانستان وجود دارد.
این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز سهشنبه گذشته در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که خروج نظامی آمریکا از افغانستان بیش از ۵۰ درصد انجام شده و انتظار میرود تا ۱۱ سپتامبر به طور کامل انجام شود.
مشرق نیوز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
🔴سختشدن ناسازگاری در مشرق و افروختهشدن آتش خونخاهی در مغرب
امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام-، در بیان نشانههای قیام امام مهدی-علیهالسّلام-، فرمود: آگاه باشید ای مردم، از من بپرسید پیش از آنکه آشوبی شرقی پای خُد را بلند و پس از مرگ و زندگی، زمام خِیش را لگدمال کند، یا پیش از آنکه در مغربزمین، آتشی در هیزم بسیار با دامنی گسترده و با فریاد خونخاهی یا مانند آن، برافروخته شود.(۱)
بیگمان امام علی-علیهالسّلام- با این سخن روشن و رسا خبر داده است که پیش از یورش قیسیان، بربرها و سیاهان مغربی از لیبی بر مصر، فلسطین، اردن و سوریه، میان سران بنی عبّاس مشرقی ناسازگاری سختی روی میدهد، به گونهای که برخی از آنان به دیگری آسیب میزنند، مانند اسبی که بر لگام خِیش گام مینهد.
از این روایت و دیگر احادیثی که پیرامون شورش قیسیان، بربرها و سیاهان آفریقایی در آخرالزّمان آمدهاند، بهره گرفته میشود که هدف بنیادین آنان از شورش همان خونخاهی هزاران نیروی سلفی هموطن و یا ناهموطن خُد میباشد که در مصر، سوریه و عراق در نبرد با زمامداران این کشورها و همپیمانانشان کشته شدهاند.
بر کسی پوشیده نیست، شماری از نیروهای مزدوری که اکنون با سپاهیان زمامداران مصر، سوریه، عراق و همپیمانانشان میجنگند، از آفریقاییهای سَلَفی مهاجر از سرزمینهای مغرب، مانند لیبیاند.
-------------------------------------------------
۱. بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۸۲، ب ۲۹، ح ۸۶، خطبة المخزون، با گزارش از: مختصر البصائر؛ ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
🌺آدرس کانال عربی آخر الزمان (القناة العربیّة لآخر الزمان)
خانندگان گرامی، مباحث مهدویت و آخرالزّمان به زبان عربی نیز ارائه می شود. برای دیدن متن عربی آیات و روایات اسلامی و شرح و تفسیر آنها به لینک زیر مراجعه بفرمایید. اگر دوستان عرب یا آشنا با زبان عربی دارید، آدرس کانال عربی «آخر الزمان» را به آنان بدهید تا گامی در گسترش فرهنگ مهدوی بردارید.👇👇👇
✔️قناة آخر الزمان👈👈👈
@joinchatakherozzaman