📕 «ریشه بحران ریال/ علت افزایش نرخ ارز»/#قسمت_هفتم:
«انعقاد نطفۀ بانکهای خصوصی، ثمرۀ نفوذ»
🔹 نقش اینگونه افراد بویژه از این جهت حائز اهمیت است که اساساً بانکداری خصوصی در ایران با نقض صریح اصل ۴۴ قانون اساسی راهاندازی شد. از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ که چهار بانک خصوصی به نامهای «کارآفرین»، «اقتصاد نوین»، «سامان» و «پارسیان» در ایران آغاز به کار نمودند، مطلقاً هیچ توجیه حقوقی برای بانکداری خصوصی، که توسط اصل ۴۴ قانون اساسی منع شده است، وجود نداشت.
🔹 فقط در سال ۱۳۸۴ است که با تصویب «سیاستهای کلی اصل ۴۴» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، و ابلاغ آن توسط رهبر جمهوریاسلامی ایران که رویه مرسوم اینگونه مصوبات است، بانکداری خصوصی وجاهت قانونی یافت آن هم فقط با اتکا به برخی تفاسیر خاص از قانون اساسی که نقض صریح اصول قانون اساسی را به طرقی جایز میدانند.
🔹 با توجه به منع قانونی ذکرشده، راهاندازی بانک خصوصی در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ علیالقاعده میبایست تصمیمی پرمخاطره برای هر سرمایهگذاری باشد. چطور سرمایهگذاران و مؤسسان چهار بانک فوق چنین ریسک بزرگی را پذیرفتند؟ جز این نیست که مؤسسان این چهار بانک به نحوی و از طرقی، که الزاماً در دسترس هر سرمایهگذاری نیست، از قانونی و عادی شدن بانکداری خصوصی در آینده نزدیک اطمینان خاطر داشتهاند. با توجه به نقش برجسته نظام بانکی، دولت و مجمعتشخیص مصلحت نظام در زمینهچینی برای قانونی شدن بانکداری خصوصی، میبایست به دنبال پیوندهایی بود که در این نهادها با سرمایهگذران اصلی و اعضای هیئت مدیره این چهار بانک وجود داشته است.
🔹 در خیلی از موارد مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبهای را که شورای نگهبان خلاف قانون اساسی تفسیر کرده است تایید میکند. اما مورد «سیاستهای کلی اصل ۴۴» از این جنس نیست. در واقع تضاد بانکداری خصوصی با اصل ۴۴ نیاز به تفسیر ندارد. تضادی صریح است. مصوبه مذکور نیز از جنس مواردی نیست که مجمع نظر شورای نگهبان را رد کرده باشد بلکه از اساس توسط خود مجمع تصویب شده است.
🔹 گرچه به دلیل محدودیت اطلاعات اشاره به مهمترین نمونه این پیوندها برای من مقدور نیست، ولی به عنوان گواهی هرچند کوچک بر ادعای فوق میتوان موردی را در خصوص بانک «سامان» ذکر کرد. زمان تأسیس این بانک، سهامداران ارشد فرزندان سیدعلی خاتمی، برادر و رئیسدفتر رئیسجمهور، را با سهمی بسیاراندک با خود شریک نمودند. قطعاً اگر انتساب این افراد به رئیسجمهور نبود، مالکان بانک «سامان» انگیزهای برای شراکت با ایشان نداشتند. در واقع، این شراکت به مؤسسان بانک نوعی دسترسی و اطمینان خاطر از امکان هماهنگشدن دفتر رئیسجمهور با تأسیس بانک خصوصی را میداده در زمانی که بانکداری خصوصی در تضاد صریح با قانوناساسی قرار داشت.
🔹 یا به عنوان نمونهای دیگر، و البته مهمتر، نقش محوری جلال رسولاف را میتوان ذکر کرد در تأسیس هر دو بانک «کارآفرین» و «اقتصاد نوین» که از نظر تقدم زمانی به ترتیب اولین و سومین بانکهای خصوصی کشور هستند. رسولاف از مدیران ارشد بانکی جمهوریاسلامی ایران بوده و سابقه ریاست بر بانک کشاورزی را در دهه ۱۳۷۰ دارا است. به همین دلیل وی حتماً از ارتباطات وسیعی با مسئولین مرتبط با نظام بانکی بهرهمند بوده است.
پی نوشت: رسولاف همچنین از اعضای جمع معینی از مدیران مالی جمهوریاسلامی است که از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با عباس آخوندی داشتهاند. از این رو، چه بسا ریشه خیلی از مشکلات ومسائل بغرنج بازار مسکن و مستغلات را در حوالی همین مدیران مالی باید جویا شد که بین بخش دولتی و بخش خصوصی در رفتوآمد هستند.
📍 در ادامه به «ادامۀ نفوذ حتی در درون دولت احمدی نژاد» خواهیم پرداخت.
/ ادامه دارد...
🔹@jorehayeandishe
.
🔰 چالشهای معرفتی مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ در صدا و سیما
▫️لایو مشترک دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما"
▫️با حضور حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد
استاد حوزه و دانشگاه و محقق عرفان اسلامی
⏱ زمان: دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۲۲
▫️آدرس اینستاگرام:
https://instagram.com/nafahat_eri
▫️آدرس اسکایروم:
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi
📕 «ریشه بحران ریال/ علت افزایش نرخ ارز»/ #قسمت_هشتم :
«ادامۀ نفوذ حتی در درون دولت احمدی نژاد»
🔹 درهمتنیدگی مدیران بانکیِ بخش خصوصی با نظام سیاسی البته محدود به دورانِ پیش از قانونیشدن بانکداری خصوصی نبوده است. حتماً خیلیها نکتهای را به خاطر دارند که میرحسین موسوی در مناظره انتخاباتی سال ۱۳۸۸ در خصوص مدیرعامل بانک «پارسیان» به روی محمود احمدینژاد آورد. یکی از اولین اقدامات جنجالی احمدینژاد سخنرانی او در ۱۲ مهرماه ۱۳۸۵ در جمع مردم نظرآباد بود. او در این سخنرانی گفت «به کسانی که وامهای کلان گرفتهاند و با قلدری نمیخواهند بازگردانند میگویم اگر تا ۱۵ روز دیگر تکلیف خود را مشخص نکنند به عنوان خدمتگزار ملت، اسامی آنها را اعلام میکنم». و درست پس از دو هفته مدیرعامل «پارسیان» توسط بانک مرکزی برکنار شد. اما به فاصله اندکی پس از این، احمدینژاد طی حکمی او را به عنوان عضو «شورای تدوین برنامه پنجم توسعه» منصوب کرد. اینگونه فعلوانفعلات نشاندهنده حمایتهایی است که از سران بانکداری خصوصی در سطوح بالای هرم قدرت سیاسی صورت میگیرد فارغ از اینکه شعار مسئولین حمایتکننده «توسعه اقتصادی» باشد یا «مبارزه با دانهدرشتهای اقتصادی».
🔹پیامدهای سیاسی بانکداری خصوصی محدود به پیوند مقامات سیاسی و بانکداران، که نمونههایی از آن در بالا ذکر شد، نیست بلکه مانیپولاسیون سیاسی در سطحی بسیار کلانتر را نیز شامل میشود. همه به خاطر دارند که حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۲ وجهممیزه اصلی خود با دیگر نامزدهای ریاستجمهوری را توان و اراده خود برای رفع تحریمهای هستهای عنوان میکرد؛ به عنوان عامل اصلی التهابات و نابسامانیهای اقتصادی دوسال پایانی دولت احمدینژاد.
🔹 وضع نابسامان اقتصادی دوران احمدینژاد برای اولین بار با سقوط ۸۰ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار در سال ۱۳۹۰ نمود بیرونی یافت و برای عامه مردم ملموس شد. توجه به تاریخ تصویب اصلیترین و موثرترین تحریمهای هستهای نشان میدهد علت اصلی التهابات بازار ارز در دوران احمدینژاد، برخلاف تصور غالب در افکار عمومی و البته بخش بزرگ، مهم و موثری از الیت سیاسی، چیزی غیر از این تحریمها بودهاند. تحریمهای بانکی ایران در پایان اسفند ۱۳۹۰ و تحریم فروش نفت اتحادیه اروپا در مهرماه ۱۳۹۱ به تصویب رسیدند که هر دوی این تاریخها پس از شروع سقوط ارزش ریال بودند.
🔹 آقای دکتر ادیب در فروردین ۱۳۹۱ با مقایسه آمار سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ متذکر شدند که علت سقوط ارزش ریال در سال ۱۳۹۰ نه عرضه کم دلار، که میتوانست تابع تحریمهای هستهای باشد، بلکه سیاستهای ریالی بانک مرکزی در زمستان ۱۳۸۹ بوده که اثر خود را حدود ۱۲ ماه بعد در زمستان ۱۳۹۰ بروز دادند. ایشان در ادامه پیشبینی نمودند که با توجه به اتخاذ سیاستهای ریالی مشابه توسط بانک مرکزی در زمستان ۱۳۹۰، بازار ارز در سال ۱۳۹۱ تجربه مشابهی از سر خواهد گذراند.
🔹در پایان دوران احمدینژاد، به دلایل متعدد منجمله اقدامات تحریکآمیز وی، پرونده هستهای ایران به وضعیت بغرنجی دچار شده بود که زمینه خوبی برای قهرمانسازی از شخصیتهای کلیدی در سپهر سیاسی ایران فراهم میکرد. به عنوان مثال، آقای عبدالله شهبازی انتظار داشتند «گرههای کوری» به دست علیاکبر صالحی گشوده شود و او «به چنان دستاوردهایی نائل» بیاید «که به سرمایه کافی برای صعود وی به مقام ریاستجمهوری بدل شود»، اما قرعه به نام حسن روحانی زده شده بود!
📍 در ادامه به «ادامۀ نفوذ در دولت روحانی» خواهیم پرداخت.
/ ادامه دارد...
🔹@jorehayeandishe
.
📕 «ریشه بحران ریال/ علت افزایش نرخ ارز»/ #قسمت_نهم (بخش پایانی):
«ادامۀ نفوذ در دولت روحانی»
🔹 بخشی از طرفداران دولت حسن روحانی التهابات اخیر [فروردین97] بازار ارز را توطئهای علیه دولت دانستند و یکی از روزنامههای حامی او در همین راستا «کودتای ارزی» را به عنوان تیتر یک خود انتخاب نمود. ولی همانطور که از مطالب بالا برمیآید توطئه نه محدود به التهابات مقطعی بازار ارز است و نه صرفاً قوه مجریه را هدف گرفته است. توطئه اصلی نه در فروردین ۱۳۹۷ که در سالهای پایانی دهه ۱۳۷۰ با زمینهچینی برای تغییر الگوی مدیریت پول کلید خورده است. تغییر الگویی که از سهم دولت و بانک مرکزی در خلق پول تا حد بسیار زیادی کاسته و سهم بسیار بزرگی به بانکهایی اعطا کرده است که حداقل در بدو امر توسط اصلیترین کانون معارض با انقلاباسلامی تاسیس شدهاند.
🔹 با توجه به نقش خطیر مدیریت پول در اعمال حاکمیت، بیراه نیست که راهاندازی بانکداری خصوصی در ایران توسط شبکه زرسالاری جهانی را کودتای جزئی ولی مهم علیه کلیت نظام برآمده از انقلاباسلامی بدانیم. با درنظرگرفتن ظرفیتهای فراوانی که این تحول شبهکودتایی برای دستکاری سیاسی به بنیانگذاران آن میدهد، بجاست که بپرسیم غایت پیامدهای سیاسی این شبهکودتا چه میتواند باشد.
🔹 تعارض تامی که بین انقلاباسلامی از یکسو و شبکه زرسالاری جهانی از سوی دیگر وجود دارد، جای شکی باقی نمیگذارد که هدف غائی بنیانگذاران بانکداری خصوصی در ایران تسخیر جمهوریاسلامی ایران از درون است. این امر به معنی فتح بالاترین جایگاه در هرم قدرت رسمی و به تبع آن قبضهکردن کل هرم است. مهره اصلی شبکه زرسالاری جهانی برای چنین جایگاهی طبیعتاً بلندپایهترین عامل اینکه شبکه جهانی قدرت درون جمهوریاسلامی، یعنی حسن روحانی است. بنابراین اگر بحران ارزش ریال مستمسک توطئهای درخور توجه است، این توطئه نه علیه حسن روحانی بلکه در جهت افزایش قدرت و ارتقاء جایگاه او خواهد بود.
📍 پی نوشت: آقای مجید مکی، این مطلب اخیر ـ زمینه سازی برای ارتقاء جایگاه روحانی در نظام ـ را در مطلبی تحت عنوان «عملیات چهلساله؛ روش خزنده و پوشیده برای ربایش جایگاه رهبری» در پایگاه خبری تحلیلی «پارس» به تفصیل بیشتری بیان کرده است. [زمان نگارش آن مقاله، آبان96 بود؛ چند ماه بعد از ریاست جمهوریِ دور دوم روحانی که مواضع انقلابیِ روحانی، همگان را به تعجب وامیداشت!]
🔹@jorehayeandishe
.
دیکتاتوری
🔻دیکتاتورها از اول دیکتاتور به دنیا نمیآیند. به نظرم چند نکته در دیکتاتور شدنشان موثر است. بخشی درونی است و بخشی بیرونی. مثل همیشه عوامل بیرونی و محیطی آثار جدی تری دارد.
🔻کسی که به دلیل توانایی خاصی که دارد مورد رغبت عمومی است. اما رغبت کسانی که خودشان بنا ندارند بیندیشند. بنا ندارند فکر کنند. بنا ندارند اراده کنند. بلکه دوست دارند اندیشه و اراده را به کسی بسپارند و فقط تابع محض باشند. اینها همگی به کسی که احتمالا توانایی هایی هم دارد میگویند با صدای خیلی بلند که تو بیا و دیکتاتور ما باش. قانون و اراده عمومی ما کشک، بیا و استبداد بورز. بیا و منجی ما باش. اذهب انت و ربک ..انا ههنا قاعدون.
🔻عامل دوم در خلق دیکتاتور ، قهر مردم است. وقتی مردم کنار میکشند و دیگر وارد صحنه تغییر نمیشوند. عملا راه را برای حاکمان باز میکنند که بدور از چشم هایی که دیگر نگاهش نمیکنند و مطالبه نمیکنند، پشت پرده، خواسته خود را پیش ببرد. ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا یستضعف طائفه منهم...فرعون برای آنکه استبداد بورزد، کاری میکند که قوم زیر دست او وارد صحنه نشوند. هم دو قطبی میسازند جعل اهلها شیعا و هم صحنه را از اراده مردم خالی میکنند یستضعف طائفه منهم
🔻 امر و نهی کردن یک نوع اعمال اراده است. وقتی مردم تصمیم میگیرند ارادشان را از صحنه حذف کنند، امر به معروف و نهی از منکر حذف میشود و خروجی اش میشود حکومت بدترین آدمها بر جامعه و ناله جامعه بلند میشود و جواب نمیگیرند.
فیولی علیکم اشرارکم ثم تدعون فلایستجاب لکم. اراذل و اوباش میاندار میشوند. راه برای نفوذشان در اداره کشور باز میشود.
🔻با رای ندادن امروز شما حکومت سرنگون نمیشود، رفتارش هم بهتر نمیشود. بلکه راه برای حکومت مستبدین فراهم میشود. چه مستبدین داخلی و چه خارجی. مستبد داخلی حرف گوش کن تر است به دشمن خارجی. مستبدین داخلی حتی ممکن است اولش خیلی آدمهای خوبی باشند ولی نبود اراده عمومی مردم در صحنه جامعه را دیکتاتور پرور میکند.
@ali_mahdiyan
1_1078719267.pdf
127.1K
مهمترین اولویت فعلی ما، جهت تحقق «دولت اسلامی»
https://farhikhtegandaily.com/news/54477/%D8%B9%D9%85%D9%84%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
https://farhikhtegandaily.com/news/54387/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1--%DB%8C%DA%A9-%C2%AB%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%C2%BB-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
✍یک خاطره و دریایی از سخن... (قسمت اول)
✅ دکتر سیدحسن عارفی پزشک مخصوص حضرت امام در خاطرهای مربوط به ابتدای مشکل قلبی حضرت امام و انتقال ایشان از قم به تهران نقل میکنند:
👈«در بهمن ۵۸ یکسال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گذشته بود. و وضع حجاب بخصوص در بیمارستانها بد بود. و نرس(پرستار)ها هنوز همان لباسها و فُرمهای زمان طاغوت را به برداشتند.
حضرت امام وارد بخشی شد که خانمهای نرس بدون حجاب اسلامی و با یونیفرمهای زمان گذشته مشغول فعالیت بودند. ایشان حقیر را صدا کردند و فرمودند: پردهها را بکشم و دستور دادند فقط، شما ببالین من بیایید... قرار شد... امر پرستاری به عهده من باشد. دردآور بود که بحث در داخل CCU آن بود که پرستاران حداقل روسری بسر کنند و حاضر نمیشدند و حاضر هم نشدند و هیچ قدرتی (وزیر بهداری، نصیحت، خواهش) نتوانست به آنها تفهیم کند که مرجع شیعیان جهان و رهبر کبیر انقلاب اسلامی از وضع لباس شما ناراحت میباشند.» [۱]
✅ این امام، همان امامی است که وقتی با ابرقدرتها و ظالمان جهانی مواجه میشود، ذرهای نرمش و عقبنشینی ندارد، محکم و با اقتدار برای اقامه دین خدا و عدالت مقابل آنان میایستد، اما همین امام در مواجه با مردم ولو حکم شرع را زیر پاگذاشته باشند، نوع دیگری برخورد میکند.
✅ این خاطره دریایی از سخن دارد، حرفها و اندیشهها از دلش موج میزند، شاید با آن اقتداری که آن روز از امام سراغ داریم، توقع داشتیم ایشان دستور میدادند از فردا تمام خانمهای پزشک این بیمارستان موظف هستند با حجاب باشند! یا حداقل هیچ کس حق ندارد بدون حجاب وارد اتاق سیسی شود! نه اینکه پرده را بکشند و از دکترشان که آقا هستند بخواهند امور پرستاری را هم ایشان انجام دهند!
✅ ممکن است کسی با نگاه حداقلی و جزئی از این رفتار حضرت امام، آزادی حجاب از منظر ایشان را برداشت کند، اما اگر نگاه جامعی به رفتارها و سخنان حضرت امام داشته باشیم، ایشان همان کسی هستند که مدتی پیش از آن، قبل از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی(۱۲ فروردن ۵۸)، در ۱۵ اسفند ۵۷ در قم میگویند:
👈«الآن وزارتخانهها- اين را مىگويم كه به دولت برسد، آن طورى كه براى من نقل مىكنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانههاى اسلامى نبايد زنهاى لخت بيايند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند. نبايد در آنجا ظرف طلا و نقره- كه به نص اسلام حرام است- استعمال بشود. [۲]
📌ادامه دارد...
.........
📝 ارجاعات:
[۱] عارفی، سید حسن، طبیب دلها (گزارشهای طول درمان و سیر معالجات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران)، چاپ اول، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مؤسسه چاپ و نشر عروج، بهار ۱۳۷۶. ص: ۷۷.
[۲] صحيفه امام ؛ ج ۶؛ ص: ۳۲۸.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍یک خاطره و دریایی از سخن... (قسمت دوم)
✅ در قسمت قبل، خاطره حضور حضرت امام(ره) در بیمارستان و بدحجابی پرستاران و واکنش امام را نقل کردم و اینکه ایشان همان کسی هستند که در مقابل ابرقدرتها یک ذره کوتاه نمیآیند اما در مقابل پرستاران حتی مطالبه باحجاب شندنشان را هم نمیکنند.
به این اشاره کردم که برخی شاید از این رفتار امام موافقت ایشان با حجاب آزاد را برداشت کنند اما امام همان کسی هستند که به حضور بیحجاب زنان در ادارات پیش از رفراندوم جمهوری اسلامی اعتراض میکنند.
✅ نمونهای دیگر، اعتراض حضرت امام(ره) به برهنگی زنان در سواحل شمال است و یا حتی سکوت ایشان در مقابل برخی اقدامات مثل الزام حجاب در نهادهای نظامی برای زنان شاغل و... مؤید این است که ایشان موافق حجاب آزاد نیستند.
✅ برای اینکه نکته اصلی رفتار حضرت امام مشخص شود، به خاطره دیگری از یکی از مسئولان حفاظت بیت ایشان اشاره میکنم:
👈«ورودیهای منتهی به حسینیه جماران مثل خیابان جمشیدیه، خیابان یاسر و خیابان جماران مشکلات زیادی برای ما در بر داشت. بعضیها که از این ورودیها عبور میکردند در ماشینهایشان نوار مبتذل میگذاشتند، گاهی اسباب قمار و شراب حمل میکردند. بعضی از زنان یا بدحجاب بودند و یا وضع ظاهری خیلی نامناسبی داشتند. این امر در بازرسیها برادران دژبان را خسته میکرد تا جایی که بعضی از پاسداران، حاضر نبودند در چنین نقاطی پست بدهند.
چندین بار خدمت امام پیغام دادیم و پرسیدیم که با این مشکلات چگونه باید برخورد کنیم و چون بعضی زنها از روی عمد با وضع نامناسبی ظاهر میشوند، ممکن است در مواجهه با این افراد به گناه بیفتیم، بعضی هم اینطور هستند و اهمیتی به موضوع نمیدهند.
امام در پاسخ فرمودند: به پاسداران عزیز بگویید، خسته نباشید، تا دنیا بوده، اینطور بوده است و چنین آدمهایی هم بودهاند و اما اینکه پرسیدهاید تکلیف شما چیست؟ پاسخ این است که شما اجبار ندارید، وقتی رادیو و یا ضبط کسی خاموش است دکمه رادیو و ضبط او را فشار بدهید که ببینید نوار او چه میخواند.
امام فرمودند: شما از کجا میدانید چیزی که در بطریهای داخل ماشین بعضیهاست شراب است شاید
چیز دیگر باشد. اگر مطمئن شدید شراب است میتوانید محتوای آن را در جویی خالی کنید و ظرفش را به او پس بدهید. امام فرمودند: در رابطه با خانمهای بیحجاب و بدحجاب هر کاری که در کل مملکت مسئولین با آنها انجام میدهند، شما هم پیرو قوانین کشور باشید و آن را انجام بدهید. امام میگفتند: مملکت ما که در این یک تکه جا -جماران- خلاصه نمیشود که بخواهید برای آن قانون وضع کنید و یا دور آن را حصار بکشید. [۳]
✅ اولین نکته هر دو خاطره، اینکه امام برای جنبه شخصی خودشان یک خصوصیتی غیر از دیگر افراد قائل نیستند؛
نکته دوم: اینهایی که ناامید میشوند که اوضاع نسبت به اول انقلاب خیلی خراب شده است، چندان هم ناامید نباشند.
نکته سوم: برخلاف برخی که حتی در مبارزات خود با مشکلات اقتصادی و سیاسی هم دنبال رفتارهای فراقانونی و خارج از ساختار هستند، امام حتی در مبارزه خود با مشکلات فرهنگی نیز به دنبال مبارزه ساختاری و قانونی هستند.
برای فرهنگ سازی در جامعه باید گام به گام عمل کرد یکی از ابزارهای آن، قانونگذاری است، یکی از ابزارهایش، امر به واجب و نهی از حرام عمومی است تا رفته رفته واجب، معروف شود، و حرام منکر شود.
✅ قانون حجاب اجباری در سال ۱۳۶۲ش در مجلس شورای اسلامی تصویب میشود و تا پیش از آن برخی خودسرانه ولو دلسوزانه تلاش داشتند با بیحجابی مبارزه عملی کنند که چون در قالبهای تشخیص فردی و بدون ضابطه بود با افراطهایی مواجه میشدند که حتی مورد اعتراض حضرت امام نیز مواجه میشوند:
👈«ممكن است تعرض به زنها در خيابان و كوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشد. از اين جهت، كسى حق تعرض ندارد و اين گونه دخالتها براى مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميتهها از اين گونه جريانات جلوگيرى كنند.» [۴]
📌یکی از ارکان سیره حضرت امام برای ایجاد اصلاح اجتماعی، استفاده از ساختارهای کلان و حاکمیتی است، امری که طرح حضرت آقا در ترسیم گامهای انقلاب: انقلاب – نظام – دولت و سپس جامعه اسلامی نیز مشهود است؛ اما متأسفانه برخی هنوز هم متوجه این مسأله نیستند و با اقداماتی از جنس تلاشهای فدائیان اسلام در زمان طاغوت که نتیجه آن دلزدگی مردم و خودشان از نظام اسلامی است؛ به دنبال اصلاحگری هستند.
.........
📝ارجاعات:
[۳] رجائی، غلامعلی، تشنه و دریا (خاطرات یکی از پاسداران بیت امام، محمدتقی رضاییکوپایی)، چ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲ش. صص: ۵۱-۵۲.
[۴] (۱۳ تیر ۱۳۵۹) صحيفه امام ؛ ج ۱۲؛ ص: ۵۰۲.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔴 انتخاب رشته نکنید.....
البته قبل از دیدنِ «دیوانگی»
📽 اکران #مستند_دیوانگی
✅پر مخاطب ترین مستند جشنواره فیلم عمار
💡روایتی چالشی و جذاب از انتخاب رشته رتبه دو کنکور سراسری....
💡بررسی چالش های کوچک و بزرگ مسئله انتخاب رشته
💡سعی در رساندن یک بینش جدید و کاربردی برای مخاطب
🗓زمان: شنبه و یکشنبه _ ۲۶و۲۷ تیر
⏰سانس اول: ۱۹ الی ۲۰:۳۰
سانس دوم: ۲۲ الی ۲۳:۳۰
☎️هماهنگی جهت رزرو بلیط :
۰۹۳۶۵۶۷۶۱۲۴
🛡😷 اکران ، با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد 😷🛡
#انتشار_دهید
💠مجموعه_سینمایی_وارثین
💠دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در شهرستان دزفول
@cinemavaresin
#آل_احمد؛ عبور از #روشنفکری و بازگشت به دامان دین و روحانیت
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸۱۸ شهریور سالگرد جلال آل احمد است. عالم زاده پرشوری که در نوجوانی چند ماه بیشتر نتوانست در حوزه علمیه بماند و دلزده و بریده از حوزه و تا حدودی دین، سر از محافل روشنفکری درآورد.
🔹جلال تا خود را بیابد، به محافل حزبی چپ کشیده شد و توده ای شد. مدتی بعد به جریان #خط_سوم پیوست ولی آنجا هم دوام نیاورد و سرانجام در هیاهوی #اصلاحات_آمریکایی در ابتدای دهه چهل، #غربزدگی را نوشت که #رسوایی_تاریخی روشنفکران ایرانی را رو کرد و در مقام افشای ماهیت استعمار نو و دنباله های داخلی آن چنان صریح که نشریه چاپ کننده بخشی از مباحث او را توقیف کردند.
چلال چنان مستدل و مصداقی سخن گفت که روشنفکران خودفروخته نتوانستند با هوچی بازی و فحاشی به او، برد سخنان مترقی اش را کم کنند.
🔹کینه روشنفکران وابسته داخلی، نسبت به جلال از سال ۴۸ تا کنون همچنان و همیشه ادامه یافته است؛ گاه با فتنه بایکوت، گاه با کنایه و فحاشی های مرسوم روشنفکری، گاه با #تحریف و #تخریب، خواسته اند جلال را از صفحه فکر و فرهنگ ایران اسلامی حذف کنند اما جلال به واسطه نبوغ در کشف و شجاعت در افشای #غربزدگی به عنوان یک حقیقت تلخ تاریخی، هرگز از ذهن و زبان مردمان قدرشناس و فرهیخته ایران فراموش نشد و انشالله نخواهد شد.
🔹به نظر میرسد با گذشت پنج دهه از فقدان جلال، حوزه علمیه هنوز آنچنان که بایسته است نتوانسته از این متفکر متعهد معاصر به نحو شایسته قدرشناسی کند؛ گرچه معرفی و تجلیل و نکوداشت امثال جلال گام نخست این قدرشناسی است اما بهترین وجه آن را باید در بازخوانی پروژه فکری جلال در حوزه برشمرد.
تجلیل از جلال، تجلیل از عقبت به خیری و بازگشت روشنفکری از کژراهه غربزدگی است؛ راهی که امام در دوران حیات جلال آغاز کرد و مقام معظم رهبری بعد از وفات او ادامه داد.
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاهی به مباحثی که متفکرین دینی در محرم امسال ارائه کردند
حجج الاسلام پناهیان، قنبریان، کاشانی، سروش محلاتی و.....
19.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پاسخ به یک شبهه برای همیشه در مورد بانک
شما هر روز میگویید بانک ربوی است
پس چرا #رهبری ورود نمیکند؟
چرا جمهوری اسلامی بانکها را تخته نمیکند؟
آیا شما از رهبری هم جلو زدید؟
بسیار مهم تا انتها ببینید
خیلی از افراد این شبهه همیشه توی ذهنشون بوده، با انتشار این کلیپ باعث روشنگری در این زمینه بشین. #بانکداری
@jorehayeandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پروژه محرمانه بیوتروریسم funvax وزارت دفاع آمریکا
پروژه پنتاگون:
1. ژن خاصی در افراد مذهبی وجود دارد.
2. با ویروس و واکسن میتوان تاثیر این ژن را کمتر کرد.
3. تاثیر چشمگیری در خاورمیانه خواهد داشت.
4. سپس به صراحت میگوید: از ویروس دستگاه تنفسی استفاده خواهیم کرد و این طرح آینده خوبی دارد.
5. این فیلم در یکی از اتاقهای ساختمان پنتاگون آمریکا ضبط شده است.
تا انتها ببینید ...
صرفاً جهت مشاهده!
#واکسن_اجباری
@jorehayeandishe
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل عجیب #نادر_طالبزاده پیرامون #کرونا
▪️حاشیه
کرونا پدیدهای پیچیده و بسیار فراتر از یک بیماری است که از الهیات و آموزههای دینی و عقاید بشری تا انگارههای جامعه شناختی و تحولات سیاسی و... را تحت تأثیر قرار داده است.
این است که گذشته از پزشکان طب جدید و قدیم، اندیشمندان علوم مختلف و خصوصا اصحاب رسانه، در تحلیل ابعاد مختلف این پدیده رازآلود به اظهارنظر میپردازند.
گرچه در حاشیه این اظهارات، گاهی هوچیگری و هجو و حتی فحاشی و اتهامپراکنی نیز مشاهده میشود و فضایی زننده ایجاد میکند و بر آلام مردم اسیر در چنگال این ویروس منحوس میافزاید، اما واقعیت آن است که گریزی از نظرپراکنی طیفهای مختلف از فعالان فکری و سیاسی و رسانهای نیست؛ اما میتوان در فضایی محترمانه و به دور از هیاهو و برچسبزنیها و هو کردنها، حرفهای عجیب و غریب را شنید و تجزیه و تحلیل کرد.
در مقام عمل اما، ایران و شیعه و جهان اسلام رهبری بیمانند و حکیم و الهی دارد که چشم و گوش و ذهن و زبان مان باید به اشارتها و هدایتهای او باشد. اویی که در مقام اندیشه و عمل، بدون تخصص و تحقيق و توسل و تفکر و بدون ملاحظه مصالح عالیه تشیع و ایران و اسلام و جهان، قدمی برنمیدارد و کلمهای نمیگوید.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر آیتالله طالقانی در مورد حجاب
#حجاب
@jorehayeandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگه چند تار موی خانم ها برای کی جذابه؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر خوبه که مسائلی مانند حجاب رو اینطور تبلیغ کنیم، نه سطحی و مقایسه کردن بانوان با آبنبات و ماشین!
@BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ شعار ایجاد #رقابت_و_کارایی در تاسیس بانکهای مختلف حتی بانکهای دولتی، #سراسر_سراب است.
🎤 #پروفسور_مسعود_درخشان
🔸عملکرد نشان میدهد که اینها سرابی بیش نبود. این همه رقابت کردند به کجا رسیدند!‼️ اغلب این بانکها در آستانه ورشکستگی هستند.
✳️ این حرفها در کتابهای ترجمه شده از غرب نوشته میشود‼️
✅ امروزه #رقابت_بانکها با یکدیگر عمدتا بر سه محور است:
✅1️⃣ نخست میکوشند سپردههای بیشتری را از مردم از طریق پیشنهاد نرخهای بالاتر ربا جذب کنند.
✅2️⃣ ثانیا میکوشند وامهای کلان را در اختیار سرمایهگذارانی قرار دهند که در رشتههای سودآور فعالند.
✳️رشتههایی که اساسا متضمن منافع ملی نیست.
✅3️⃣ ثالثا اینها میکوشند وارد بازارهای سفته بازی و دلالی بشوند و در حوزههایی که بالاترین سود را دارد سرمایهگذاری کنند و این قطعا با منافع ملی سازگار نیست!‼️
⭕️ آن چیزی که در همه فعالیتهای بانکها مفهوم نمیدهد منافع ملی است!‼️
🔴متاسفانه بانکهای دولتی هم همچون بانکهای خصوصی در قبال تورم، رکود اقتصادی و بیکاری که حاصل اقدامات سفتهبازی و دلالی خودشان است، کوچکترین احساس مسئولیتی نداشته!ندارند!و نخواهند داشت‼️
⁉️ آیا این حرفها کمونیستی است؟!
⁉️ آیا شعار ایجاد رقابت و کارایی، نقشه نیست که اذهان جامعه را منحرف سازد؟!
⁉️ آیا گذشته پیش رویمان نیست؟! آیا اینها را اکنون در جامعه نمیبینید؟!
⭕️ بنابراین هم #بانکهای_دولتی که ساختار بخش خصوصی دارند و هم #بانکهای_خصوصی، از عوامل اصلی بحران اقتصادی در کشور هستند.
#مسعود_درخشان
#سراب_رقابت
#عواملـاصلیـبحرانـاقتصادی
💠 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غربی ها با وضع قوانین و اجبار، برهنگی را ترویج میدهند
بانوی نخبه ای که با چادر در آمریکا و ژاپن زندگی کرده
امام خامنه ای:
دوپهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگی فضاست؛ این کمک به رفع فتنه و شفافسازی نیست.
۱۳۸۸/۱۰/۲۹
💎جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
امام خامنه ای:
مهمترین برههای و زمان و مکانی که تبلیغ، آنجا معنا میدهد، جائی است که فتنه وجود داشته باشد.
۱۳۸۸/۰۹/۲۲
💎جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
فتنه یا جمع شده و یا می شود
ولی خطر انفعال تردید و سکوت عده ای باقیست ...
💎جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe