هدایت شده از محسن قنبریان
💠 الوعد وفا!
جامعه، با مسلمان شدن "صورتی نو" می پذیرد. با تشیّع، "فعلیّتی برتر" می گیرد. با اسلام ناب و تشیع راستین، "تعالی" می گیرد.
در جای خود ثابت است که هر موجود، فیوضات ربّ را با "صورت اخیر" و "فعلیت آخر" خود جذب می کند: نبات با فعلیتِ نباتی اش، چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان، با فعلیتِ عقل و نطقش، فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است.
حال جامعه ای که از دوگانه پرستی در آمد و مسلمان شد؛ از اسلامِ فتوحات، بالا آمد و اسلام اهلبیت(ع) را پذیرفت؛ البته چله ی زیارت عاشورایش دفع وبا می کند.
اگر از تشیع انقلابیِ علی(ع) و حسین(ع) بهره بُرد و بر یزیدها شورید، مقابل سفیانی ها ایستاد؛ البته "فعلیت برتری" یافته وفیض بالاتری باید جذب کند. آن فیض برتر چیست؟
حالا وقتش رسیده که "علم را اگر در ثریا باشد به زمین آورد" و آبروی مذهبش کند.(بخشی از یادداشت: دعای انقلابی برای رفع کرونا۹۸/۱۲/۹)
#بچه_های_انقلاب
#دهه_فجر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔰 چرا امام گفت جمهوری اسلامی؟!
✅ #امام، پس از زنداني شدن در 15 خرداد 42، حق داشتن #كتاب در سلول را نداشت. بعد از مدتي كه به ايشان اجازه مطالعه میدهند، ايشان دو كتاب را پيغام میدهند كه برايشان بفرستند. يكي #مستدرك_الوسايل است و دومی #تاريخ_مشروطه كسروي، كه امام بعدها نيز از اين كتاب ذكري ميكند.
✅ امام با آسيبشناسی نهضتهای ديني و نوع رهبري ديني قيامهای قبلي؛ به اينجا رسید كه برای حفظ و استمرار پیروزیها باید یک رابطه دو طرفه، مستمر و رسمی بین نظام دینی و حضور مردم تعریف شود.
*
✅ در طي دو دهه گذشته، غلبه بحثهای صرفاً فلسفی و نظری، در تبيين يا دفاع از حكومت دينی، باعث لاغر شدن رويكرد تاريخي در فهم و تبيين جمهوري اسلامي شده است.
*
✅ در قرن نوزده میلادی در #سودان، #نهضت_متمهدین با نیروهایی مخلص، فداکار و متدین به رهبری #مهدی_سودانی وارد صحنه میشوند. بعضی گفتند او خودش را به عنوان زمينهساز #نهضت_حضرت_مهدی(عج) معرفی کرد و بعضی گفتهاند كه خودش را مهدی موعود معرفی كرد. شعارها کاملاً دینی بود، در یک روز چند هزار #انگلیسی را میکشند و حكومت ديني تأسيس ميكنند ولي بعد از گذشت چند سال، انگلیسیها دوباره برمیگردند.
✅ در #ليبي يك نهضت كاملاً دينی به رهبری #سنوسیها شكل میگيرد و به تأسيس حكومت ديني به رهبري يك عالم دينی میانجامد اما فرجام خوشی پيدا نمیكند و از سازش با غربیها سر در میآورد.
✅در #مصر، کودتایی میشود که اسم آن را انقلاب گذاشتند. #نجيب و بعد #ناصر، زمام امور را دست میگیرند. ناصر، علمدار مبارزه با #اسرائیل میشود و بسيار هم محبوب است. ناصر میمیرد و نفر بعدی #انورسادات است، درست 180 درجه برعکس ناصر. او کسی است که با اسرائیلیها ائتلاف میکند، در حالي كه مردم همان مردماند اما حق قانوني براي مشاركت ندارند!
*
✅ امام اين #تجربيات_تاريخی را مد نظر داشت و در تأسيس #جمهوری_اسلامی صرفاً نگاه فلسفی و نظری نداشت و بياعتنايی به تجربيات تاريخی امت اسلامي و غرق شدن در مباحث انتزاعی و نظری را افتخار نمیدانست.
*
✅ از همان روزهای اول نهضت، امام تجربه عميقي نسبت به رفتارهای #توده و #نخبگان پيدا كرد. امام میديد بسياری نخبگانِ عالم و فاضلي كه بايد عليالقاعده حرف و آرمان امام را بهتر از ديگران میفهميدند چگونه او را تنها گذاشتند و حتي به مقابله و مانعتراشی در راه نهضت او پرداختند و به قول #شهيد_آيت_الله_سعيدي، آن جماعت نخبگاني همه "بلا استثناء!" او را تنها گذاشتند و در همان حال تودههايی كه شايد با نظر استخفاف به آنها نگاه ميشد، مردانه تا پاي جان به ميدان آمدند و از كارگران فصلي آذربايجاني در #پيشوای_ورامين تا #طيب_حاج_رضايی در ميدان بار تهران خود را فداي امام كردند.
امام؛ زخمِ خنجر نخبگان و طعم شيرين خلوص و وفاداري تودهها و جمهور مردم را در عمق جان خود داشت و جمهوريت را تثبيت كرد تا پاسخی درخور به وفاداري اثبات شده اين ملت كه آنها را بهتر از امت اسلامی در دوره پيامبر و اميرالمؤمنين میدانست داده باشد.
✅ #ولایت_فقیه، در تثبیت خود، مدیون جمهوریت نظام است. در واقع خدمتی که جمهوریت و رویکرد حکیمانه امام در انتخاب دقیق یک چنین نظامی برای ساختار نظام اسلامی انجام داد، به تثبیت رهبری دینی در جامعه انجامیده است. امام با آن نگاه تاریخیاش به اینجا رسیده بود که اگر انقلابها بخواهند ادامه پیدا کنند، لازمهاش حضور واقعی مردم در صحنه و ارتباط تنگاتنگ و همیشگی آنها با رهبری دینی در اداره نظام است.
برنامه نداشتن براي حفظ #حضور منظم و قانوني #مردم در صحنه و واگذاري تمام مسئوليت و اختيارات حكومت به #رهبري و اتكاي صرف به محبوبيت و مشروعيت دينی يا انقلابی او، فرجامهای تلخی را برای بعضي از قيامهای اسلامی معاصر رقم زده بود .
✅ بايد مشاركت واقعی مردم در انجام تكليف #امر_به_معروف و #نهي_از_منكر و دخالت در سرنوشت جامعه اسلامي نهادينه و تثبيت میشد و تضمينهای قانوني لازم را پيدا میكرد تا با بالا گرفتن رقابتهایِ خواص براي امتيازگيري از رهبری؛ ظرفيتهای ديگري برای مقابله با زيادهخواهیهای خواص و انحرافات و ترفندهايشان در اختيار رهبری باشد، وگرنه نخبگان و خواصِ اهل حق در همين انقلاب هم نشان دادند كه براي منحرف كردن نظام و تغيير ماهيتش و تنها گذاشتن و زير فشار قرار دادن رهبری، استعداد و آمادگی بسيار شگرفی دارند.
🔻 برشهایی از جزوه 《مهجوریت جمهوریت نظام》
برای دانلود جزوه به لینک زیر مراجعه کنید:
http://jalili-vahid.ir/?p=798
🆔 @jalili_vahid
🔹کانال جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
#دستاورد_های_انقلاب_اسلامی
✅ استقلال سیاسی
انتخــاب و انتصــاب مســئولین، ابتداییتریــن حــق یــک کشــور محســوب
میشـود. وابسـتگی در دوران پهلـوی بـه حـدی بـود کـه انتخـاب نخسـت وزیر
و سـایر مسـئولین بایـد بـا نظـر مسـتقیم غـرب انجـام میشـد. انتخـاب رجـال
سیاســی وابســته بــه غــرب توســط انگلیــس وآمریــکا، از خــود رضاخــان و
محمدرضـا گرفتـه تـا عناصـر مختلـف دربـار، نکتـهای تأمل برانگیـز در وابسـتگی
بی چونوچــرای رژیــم پهلــوی اســت. افشــای ایــن واقعیــت از زبــان عناصــر
دربـار، بهتریـن سـند بـرای وجـود وابسـتگی در سـران پهلـوی اسـت.
در همین زمینه، ملکۀ پهلوی گفته است:
گاهـی بـه محمدرضـا میگفتـم: «چـرا بـا علـم بـه اینکـه میدانـی
ایـن پدرسـوخته ها نوکـر اجنبـی هسـتند، آنهـا را اخـراج نمیکنی؟»
ّ
محمدرضـا میگفـت: »چـه فایـدهای بـر اخـراج آنهـا مترتب است؟
اینهــا را اخــراج کنــم، دههــا نفــر دیگــر را اطرافــم قــرار میدهنــد.
بگذاریــد اینهــا باشــند [تــا]خیــال دولت ُ هــای خارجــی از حســن
انجـام امـور در ایـران راحـت باشـد!»
او در ادامــه، باتوجه بــه اینکــه محمدرضــا هــم از ایــن موضــوع آگاه
بـود، چنیـن نوشـته اسـت:
محمدرضـا خصوصـی بـه مـن میگفـت: «همیـن رئیـس سـاواک و
معـاون او و مدیـران ارشـد، همهشـان بـا آمریکایی هـا ارتبـاط دارنـد و
بـرای حفـظ ظاهـر میآینـد و از مـن اجـازه میخواهنـد؛ درحالی کـه
ِ قبـل از کسـب اجـازه، اطلعـات موردنیـاز را بـه آمریـکا و انگلیـس رد کرده اند.
منبع: کتاب #صعود_چهل_ساله
🔹کانال جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ استقلال و اقتدار
#دستاورد_های_انقلاب_اسلامی
#دستاوردهای_انقلاب
🔹کانال جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
#دستاورد_های_انقلاب_اسلامی
✅عدالت اجتماعی: کاهش ضریب جینی
📖بخش هایی از کتاب صعود چهل ساله
👇🏻
در نظر داشته باشید این کاهش شاخص ضریب جینی در حالی صورت گرفته است که دشمنی های داخلی و خارجی، سرپیچی و نفوذ، مانع بسیاری از پیشرفت ها شده است.
اگر انتخاب ها درست بود چه می شد...
#طالبان
🔸بد نیست به بهانه حضور هیئت رسمی طالبان در تهران و مذاکره با دولت جمهوری اسلامی ایران، مستندی معرفی و تحلیل هایی منتشر کنیم😉
با ما همراه باشید
🔹کانال جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
🔸 مستند «تنها میان طالبان»
▫️ساخته شده توسط: محسن اسلام زاده
▫️سال تولید: ۱۳۹۴
▶️ این مستند یک روایت بی واسطه در مورد نگرش طالبان به مسائل مختلفی از جمله سیاست، مذهب و قومیت است...
🔹کانال جرعه های اندیشه
@jorehayeandishe
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 آیا #طالبان تروریست است؟
🔻مدت هاست میخواستم درباره گروه های جهادی جهان اهل سنت بالاخص طالبان و القاعده بنویسم ولی فضای سیاسی جامعه به حدی مسموم و آلوده است و برخی جریانات سیاسی به راحتی به این و آن انگ و برچسب می زنند که فضای طرح آن مهیا نمی شد. حضور هیأت رسمی گروه طالبان در تهران و مذاکره با دولت جمهوری اسلامی بهانه ای است که به برخی نکات اشاره کنیم.
🔹برای اینکه تأسیس، علت تأسیس و چگونگی تشکیل طالبان را شرح دهیم و منصفانه عملکرد آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم نیاز به فرصت دیگری است اما در این مطلب به چند نکته کلی اشاره می کنیم:
🔸با کمال تأسف باید عرض کنیم دولت جمهوری اسلامی ایران و رسانه های رسمی همچون صداوسیما و خبرگزاری ها بیش از 20 سال است در موضوع تروریسم، مفهوم تروریسم و مصادیق تروریسم با دولت آمریکا همراهی کرده و کاملاً در فضای ادبیات آنها و تحت تأثیر قرائت آنها از تروریسم بوده اند. بطوریکه آمریکایی ها و اروپایی ها هر گروهی را تروریسم معرفی کرده اند این طرف نیز تکرار می کردند! بیش از دو دهه صداوسیمای جمهوری اسلامی تحت تأثیر فضای رسانه ای امپراطوری رسانه های جهان، گروه طالبان افغانستان را در رسانه های خود تکفیری و تروریستی معرفی کرده؛ اما آیا واقعیت این است؟ معیار معرفی یک گروه به عنوان تکفیری یا تروریستی چیست؟
🔹یکی از دلایل این خطای راهبردی؛ شهادت دیپلمات های ایرانی در کنسول گری مزار شریف است که به نام طالبان انجام شد و هیچ سندی دال بر اینکه طالبان این کار را کرده باشد پیدا نشده و طالبان نیز آن را تکذیب کرده. سال های بعد هم معلوم شد که برخی سرویس های اطلاعاتی دولت های دیگر پشت این ماجرا بودند تا ایران را به جنگ با طالبان بکشانند.
🔸در نتیجه جامعه حوزوی و دانشگاهی ما؛ فضای نخبگانی ما؛ اساتید ما؛ تحت تأثیر فضای رسمی رسانه ها و سیاست خارجی؛ در شناخت و معرفی گروه های جهادی اهل سنت دچار اشتباهات و خطاهای استراتژیک شده اند. یکی از این اشتباهات در مورد طالبان و القاعده است. همچنین در تفکیک وهابیت از اخوان المسلمین، تفکیک داعش از اهل سنت و تفاوت این گروه ها با همدیگر؛ تفاوت این گروه ها در کشورهای مختلف؛ مثلاً تفاوت طالبان پاکستان با طالبان افغانستان؛ القاعده عراق با القاعده افغانستان و ...! همه را یکی دانسته اند. همه را با یک قرائت، تکفیری و تروریستی معرفی کرده اند.
🔹دولت های حاکم بر کشورهای مسلمان عمدتاً دولت های فاسد و وابسته به غرب یا شرق بوده اند؛ استبداد و استعمار همیشه دو علت اصلی عقب ماندگی کشورهای اسلامی طی دو قرن اخیر بوده. یکی از دلایل شکل گیری گروه های جهادی در سطح جهان اسلام همین مسئله بوده است. لذا گروه های متعددی –من جمله طالبان و القاعده-برای مبارزه با دولت های فاسد و وابسته و همچنین علیه استعمار شکل گرفته اند.
🔸اینکه این گروه ها در مشی خود چه خطاها و اشتباهاتی شده اند در جای خود قابل نقد و بررسی است؛ اما تعریف تفکر تکفیری یعنی گروهی که سایر فرقه ها و مذاهب را کافر بداند و همین تفاوت در عقیده و دین را دلیلی برای ریختن خون آنها. در حالیکه وقتی به سابقه طالبان نگاه می کنیم اساساً نه شیعه را کافر می داند نه ایرانی جماعت را؛ نه پیروان سایر ادیان را. اگر مستند «تنها میان طالبان» را دیده باشید می بینید که شیعیان در برخی نقاط تحت حکومت طالبان کاملاً در انجام مناسک خود اعم از زیارت امام زادگان و برگزاری مراسمات دعا و توسل آزادانه عمل می کنند.
🔹گروه طالبان بارها با گروه های مبارز شیعی در افغانستان درگیر شده و تعدادی از شیعیان نیز به شهادت رسیده اند اما این درگیری از سرِ تفکر تکفیری یا تروریستی نبوده؛ بلکه جنگ بر سر یک منطقه یا منابع یک منطقه بوده که البته این نوشته به معنای تأیید اقدامات غلط طالبان در این زمینه ها نیست.
🔸طالبان به دنبال حاکمیت خود در افغانستان است و البته دشمن شماره یک آمریکا در افغانستان است. طالبان همچنین یک مانع جدی بر سر راه حضور داعش بعنوان یک گروهک تکفیری و تروریستی در افغانستان است. چنانچه جمهوری اسلامی بتواند با مذاکره و ارتباط و تعامل، هم جان شیعیان افغانستان را حفظ کند هم حضور آمریکا و داعش را در شرق کشور ناامن کند، چرا مذاکره و تعامل نکند؟
🔹 براستی چگونه جریانی مدعی است برای منافع ملی با شیاطین اصلی جهان و دولت ذاتاً تروریسم آمریکا مذاکره کنیم؛ اما با یک گروه جهادی که به فرض هم تروریسم باشد(که نیست) برای منافع ملی و امنیت مرزها و اهداف منطقه ای مذاکره نکنیم؟
🔸به نظر بنده؛ اگرچه به خط و مشی و عملکرد طالبان و همچنین افراطی گری آنها در گذشته بر سر برخی احکام(حجاب زنان و ریش مردان) نقدهای جدی وارد است اما تکفیری و تروریستی نامیدن آنها خلاف انصاف و تدبیر بوده است.
✅ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3