#با_امیر_مومنان_چهار
وَ قَالَ عَدُوُّهُ وَ مُبْغِضُهُ الَّذِی یَجْتَهِدُ فِی وَصْمِهِ وَ عَیْبِهِ مُعَاوِیَةُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ لِمِحْفَنِ بْنِ مِحْفَنٍ الضَّبِّیِّ لَمَّا قَالَ لَهُ جِئْتُکَ مِنْ عِنْدِ أَبْخَلِ النَّاسِ فَقَالَ وَیْحَکَ کَیْفَ تَقُولُ إِنَّهُ أَبْخَلُ النَّاسِ لَوْ مَلَکَ بَیْتاً مِنْ تِبْرٍ وَ بَیْتاً مِنْ تِبْنٍ لَأَنْفَدَ تِبْرَهُ قَبْلَ تِبْنِهِ
(شرح ابن ابی الحدیدج۱ ص۲۲)
شخصی به نام مِحفَن نزد معاویه( دشمن امیر المومنین علیه السلام که همیشه در عیب جویی حضرت می کوشید )آمد و گفت از نزد بخیل ترین انسانها نزد تو آمدم و مرادش حضرت علی علیه السلام بود
معاویه گفت وای برتو (چگونه می گویی او بخیل است در حالی که )اگر خانه ای پراز طلای خام و خانه ای پراز کاه داشته باشد
طلا را زودتر انفاق میکند
https://eitaa.com/jorenab
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
@jorenab
#با_امیر_مومنان_پنج
شعرشافعی درمدح امیرالمومنین علیه السلام
قیلَ لِی قُلْ فِی علی(ع) مِدحَةً
مَدحُهُ یُخْمِدُ نارا مُؤْصِدَةُ
قُلْتُ لا اَقْدَمُ فِی مَدحِ امْرءٍ
ضَلّ ذُوالْلُّبِّ اِلی اَنْ عَبَدَهُ
وَ النَّبِی الْمُصْطَفی قَالَ لَنا
لَیلَةَ الْمِعْراجِ لَمّا صَعَدَهُ
وَضَعَ اللّهُ بظهری یَدَه
فَاَحَسَّ الْقَلْبَ الی اَنْ بَرَدّهُ
وَ علی(ع) واضعُ اَقْدامَهُ
فِی مَحَلِّ وَضَعَ اللّهُ یدَهُ
گفته شد که (علی(ع)) را به شعر ستایش کن، ستایش آن حضرت شعله های اتش قلب را فرو مینشاند.
گفتم درباره مدح مردی اقدام نمی کنم که: مردم خردمند درباره اینکه آیا خدا هست یا نه گمراه شدند و به عبادتش پرداختند
رسول اکرم (ص) به ما چنین فرموده، در شب معراج هنگامیکه به آسمانها عروج کردم،.
پروردگار متعال بر شانه ام دستی گذاشت، که قلب من از دست خداحساس آرامش و خنکی کرد
و علی(ع)(در روز فتح مکه در خانه کعبه، )بر همانجا پاگذاشت که پروردگار من دست خود را نهاده بود.
(ینبابع الموده قندوزی ج۱ص۴۲۳)
(نکته:این شعر را به حسان بن ثابت و ابونواس نیز نسبت دادند )
#نهج_البلاغه
https://eitaa.com/jorenab
#ضرورت_فهم_دقیق_آیات_و_روایات
اخیرا کلیپی را مشاهده کردم که شخصی داستانی را نقل میکند بدین مضمون در کلاسی بچه ها نمراتشان کم شد معلم از افرادی که نمره کم گرفتند خواست تا با چوب معلم را تنبیه کنند و معلم چنین استدلال میکند مقصر من هستم که نتوانستم محبت درس را به شما اموزش بدهم سپس گوینده به ایه شریفه
أَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلَهَیْنِ مِن دُونِ اللَّهِ (مائده ۱۱۶) استناد میکند و میگوید خداوند انبیارا به استنطاق میکشد
و انگاه به شعری از حافظ تمسک میکند
ترسم که روز حشر عنان بر عنان رود
تسبیح شیخ و خرقه رند شرابخوار
✅بررسی
بدون شک فهم قران کریم بدون داشتن سواد کافی و فهم تفسیر ممکن نیست
کاش گوینده محترم حداقل به خودش زحمت میداد به تفاسیر نگاهی میکرد
مرحوم علامه در المیزان می نویسد:
خلاصه معنای آیه این است که نمی شود کسی مردم را هم به خداوند دعوت کند و هم به خودش زیرا انبیا عظام و فرشتگان اجل ازین هستند بخواهند از عبادت خداوند استکاف نمایند و حاشاکه خداوند انبیا کرام و فرشتگان مقرب را عذاب کند
المیزان عربی ج۲ص۲۷۵
پس آیه شریفه در بیان اتمام حجت برای کافران است اینکه انبیا مردم را به خدا دعوت کردند نه به خویشتن و انبیا وظیفه خویش را نیز بدرستی انجام دادند
و شعر حافظ نیز ارتباطی با انچه گفته شده ندارد زیرا حافظ میگوید می ترسم آنان که اهل شرب خمر هستند بخاطر شرب خمر عقاب شوند و زاهدانی که فقط اهل تسبیح هستند و عملی ندارند بخاطر نداشتن عمل
لذا ارتباطی به تعلیم و تعلم ندارد بلکه به عمل فرد کار دارد
والحمدلله رب العالمین
https://eitaa.com/jorenab
حالی دارم زمان زمانه درهم تر
هرلحظه قدم زبار عصیان خم تر
یارب به گناهم ار نسوزی چه شود
یک مشت زخاکستردوزخ کم تر
#شیخ_بهایی
@jorenab
🕯 سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) تسلیت باد.
https://eitaa.com/jorenab
#ایستادگی_امام_از_نگاه_رهبری
یک خصوصیّت از خصوصیّات امام هست که بنده امروز دربارهی آن بیشتر میخواهم صحبت کنم و آن، خصوصیّت «مقاومت» است؛ مقاومت، ایستادگی. آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکّر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیّت بود؛ خصوصیّت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع. در برابر طاغوتها امام مقاومت خودش را به رخ همهی دنیا کشید؛ چه طاغوت داخل در دوران مبارزات که خیلیها خسته شدند، خیلیها مشرف به ناامیدی شدند امّا امام محکم ایستاد، امام بدون ذرّهای عقبنشینی در راه مبارزه ایستاد؛ که این مال دوران قبل از پیروزی انقلاب بود. و بعد از پیروزی انقلاب هم فشارها از نوع دیگر و به صورت همهجانبهتر در مقابل امام ظاهر شد، [امّا] امام باز هم اصل مقاومت را، ایستادگی را از دست ننهاد، مقاومت کرد. بنده وقتی به این خصوصیّت امام نگاه میکنم و به آیات قرآن مراجعه میکنم، میبینم امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد. فرض بفرمایید اینکه قرآن میفرماید «فَلِذالِکَ فَادعُ وَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ لا تَتَّبِع اَهواءَهُم»،تهدید و تطمیع و فریب در امام اثر نگذاشت؛ نه اینکه تهدید نکردند یا تطمیع نکردند یا به فریب متّصل نشدند؛ چرا، [امّا] در امام مطلقاً اثر نمیگذاشت، ایستادگی او را مخدوش نمیکرد. مهم این است که تلاش دشمن و تهدید دشمن نمیتوانست دستگاه محاسباتی امام را به هم بریزد؛ چون یکی از کارهای مهمّ دشمنان همین است: با شما که مواجه میشود، نیّت شما را که میداند، تصمیم شما را که میداند، در صدد برمیآید کاری کند تا محاسبات شما عوض بشود، دستگاه محاسباتی شما را دچار اختلال کند؛ یکی از کارهای مهمّ دشمنی در عرصههای گوناگون این است. دشمن نمیتوانست دستگاه محاسباتی امام بزرگوار را که به بیّنات دین مبین اسلام متّکی بود، دچار اختلال بکند.
معنای مقاومت چیست؟ معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است.۱۳۹۸/۰۳/۱۴
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_شش
أمّا العبادة فکان أعبد الناس و أکثرهم صلاة و صوما و منه تعلم الناس صلاة اللیل و ملازمة الأوراد و قیام النافلة و ما ظنک برجل یبلغ من محافظته علی ورده أن یبسط له نطع بین الصفین لیلة الهریر فیصلی علیه ورده و السهام تقع بین یدیه و تمر علی صماخیه یمینا و شمالا فلا یرتاع لذلک و لا یقوم حتّی یفرغ من وظیفته و ما ظنک برجل کانت جبهته کثفنة البعیر لطول سجوده.
(شرح ابن ابی الحدید ج ۱ ص۲۷)
حضرت علی علیه السلام در عبادت عابدترین مردم شمرده می شد؛ نماز و روزه اش از همگان بیشتر بود و مردم نماز شب و ملازمت بر اذکار و مستحبات را از او آموختند
چه گمان میکنی در باره کسی که آنقدر بر ذکر و دعا ملازمت داشت که در جنگ صفین در لیله الهریر(شبی که دشمنان از ترس شمشیر حضرت علی علیه السلام صدای گربه در می اوردند)برای او پارینه پوستی پهن کردند وبر او نماز میخواند وتیرها از چپ و راست ازبناگوش او عبور میکرد اما توجهی نمی کرد و تا نمازش را با مستحبات کامل بجا نیاورداز جایش بر نخاست
چه گمان میکنی درباره کسی که پیشانیش مثل زانو شتر پینه بسته بود
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_آل_یس
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقوُمُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَءُ و َتُبَیِّنُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّى وَتَقْنُتُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ
سلام بر تو هنگامى که بپا مىایستى
سلام بر تو هنگامى که مىنشینى
، سلام بر تو هنگامى که (فرامین حق را) مىخوانى و تفسیر مىکنى
سلام بر تو هنگامى که نماز مىخوانى و قنوت میگوئی،
سلام بر تو هنگامى که رکوع و سجده بجاى آورى
https://eitaa.com/jorenab
#دنیا_زدگی
یکی از مهمترین عوامل انحراف از مسیر الهی فریفته شدن به زندگی دنیوی است
به تعبیر امام حسین علیه السلام
«اعجابکم بالحیاة التی هی مفارقتکم»[1] فریفته شدن شما به دنیای در حالی که از شما جدا می شود
2. عجیب اینکه چنین افرادی با انکه فریفته دنیا شدند با این وجود امید بهشت را نیز دارند.« اَنْتُمْ تَتَمَنَّوْنَ عَلَي اللَّهِ جَنَّتَهُ، وَ مُجاوَرَةَ رُسُلِهِ، وَ اَماناً مِنْ عذابِهِ»[2] با این ویژگی که دارید از خداوند بهشت وهمراهی انبیا و دوری از عذابش را خواستارید
3. اینها کسانی هستند که دین را برای دنیا می خواهند و دین در استخدام دنیاست و تا آنجا با دین همراهی میکنند که با منافع دنیوی آنها منافات نداشته باشد .« النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ »[3]مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است و به وسیله آن زندگی خویش را پیش ببرند وزمان امتحان دین داران اندک هستند
4. دنیایی که به تعبیر قرآن کریم شکوفه ای بیش نیست«لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»[4].
زهره یعنی شکوفه و به تعبیر برخی از بزرگان یعنی زندگی دنیا بیش از یک شکوفه نیست و ببار نمی نشیند.
5.آنها که به سراغ دنیا و دنیا داران می روند برای آن است به عزت و کرامت دست پیدا کنند
[1] .موسوعه، کلمات الحسین(علیه السلام)، ص 176
[2] . همان، ص 275
[3] . همان، 373
[4] . طه ؛ آیه 131
https://eitaa.com/jorenab
#صلوات_چهار
قال الصادق(ع):
أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ.
امام صادق (ع) فرمودند:
سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده میشود، صلوات بر حضرت محمد ﷺ و اهلبیت گرامی ایشان علیهمالسلام میباشد.
بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۴۹
@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: راز ماندگاری نظام، جمهوری و اسلامی است
🔹راز پرشکوه و افتخار بخش ماندگاری این نظام این دو کلمه است: جمهوری و اسلامی؛ مردم و اسلام؛ جمهوری یعنی مردم و اسلام یعنی مردمسالاری دینی.
🔹کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر و نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد و آن را وارد میدان نظریههای سیاسی گوناگون کرد. بعد به آن تحقق و عینیت بخشید.
@Farsna
#شهید_نه_مرده_است_نه_ناکام
از منظر قرآن کریم کسانی که در راه خداوند متعال به شهادت می رسند در حقیقت نه تنها مرده نیستند بلکه حتی ناکام هم نخواهند بود
وقتی در جنگ صدر اسلام برخی از مجاهدان در راه خدا به شهادت می رسیدند عده ای زبان به اعتراض می گشودند که چرا این افراد رفته خودرا نابود ساختند
قرآن کریم می فرماید :
الف – خیال نکنید اینان که در راه کشته شدند مرده اند بلکه زنده اند ونزد پروردگارشان روزی می خورند « وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون »(آل عمران:169)
ب- بخاطر نعمتهایی که خداوند متعال از فضل خویش به آنها بخشیده است خوشحال هستند « َ فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه »
ج- به کسانی که هنوز به آنها ملحق نشدند بشارت میدهند که خداوند به آنان الطاف فراوانی عنایت خواهد کرد پس نه ترسی دارند ونه اندوهی خواهند داشت « ِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون »(آل عمران :170)
د-نعمت وفضل الهی را می بینند شادمانند ومی بینند که خداوند پاداش مومنان را ضایع نمی کند « َ يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِين »(آل عمران :171)
پس شهادت نه نابودی است ونه ناکامی و رسیدن به مقامی است که حتی اهل بیت عصمت وطهارت آنرا از خداوند متعال خواستارند لذا حضرت علی علیه السلام می فرماید از خداوند مقام شهدا را خواستاریم
« نَسْأَلُ اللَّهَ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ، »(خطبه 23)
@jorenab
کجایید ای شهیدان خدایی
بلاجویان دشت کربلایی
کجایید ای سبک روحان عاشق
پرندهتر ز مرغان هوایی
کجایید ای شهان آسمانی
بدانسته فلک را درگشایی
کجایید ای ز جان و جا رهیده
کسی مر عقل را گوید کجایی
کجایید ای در زندان شکسته
بداده وام داران را رهایی
کجایید ای در مخزن گشاده
کجایید ای نوای بینوایی
در آن بحرید کاین عالم کف او است
زمانی بیش دارید آشنایی
کف دریاست صورتهای عالم
ز کف بگذر اگر اهل صفایی
دلم کف کرد کاین نقش سخن شد
بهل نقش و به دل رو گر ز مایی
#مولوی
https://eitaa.com/jorenab
شروع نهضت پانزده خرداد هم به بركت عاشورا بود...
در پانزده خرداد كه در سال چهل و دوی شمسی - هشتاد و سهی قمری - با دوازدهم محرّم مصادف بود، امام بزرگوار ما رضواناللَّهتعالیعلیه در عرصهی عاشورایی و با بهرهبرداری به بهترین شكل ممكن از ماجرای عاشورا و محرّم، توانستند پیام حق و دادِ برآمده از دلِ خود را به گوش مردم برسانند و مردم را متحوّل كنند.
۱۳۷۴/۰۳/۰۳ سخنان مقام معظم رهبری دردیدارجمعی ازروحانیون
🌷یادوخاطره شهدای قیام ۱۵خردادگرامی باد🌷
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_هفت
ز مشرق تا به مغرب گر امام است
علی و آل او ما را تمام است
گرفته این جهان وصف سنانش
گذشته از جهان وصف سه نانش
#عطار
میگویم
مراد از سنان نیزه است یعنی جنگهای جانانه حضرت امیر المومنین علیه السلام موجب ثبات دین مبین اسلام شد
مراد از سه نان همان است که در سوره مبارکه انسان بدان اشاره شده است که سه روز روزه بودند و قوت افطاری خویش را به فقیر و مسکین و اسیر دادند
اسیر به کسی گفته می شود که لشکر دشمن است ودر جنگ به اسارت در آمد
اما این مانع نشد غذای خویش به او ندهند
یا امیرالمومنین روحی فداک
https://eitaa.com/jorenab