قال الإمام الصادق عليه السلام:
ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
در روز جمعه عملى برتر از صلوات بر محمّد و خاندان او عليهم السلام نيست.
الخصال، ص ۳۹۴
https://eitaa.com/jorenab
#تلنگر
ارزش کوه به این است چون سر بر افراشته است از آنچه در زمین هست گذشته است نگاه به آسمان دارد برای همین اگر برف بیاد اول بر کوه می نشیند
اگر افتاب باشد اول بر کوه می تابد
لذا کوه نه تنها روزی خودش را تامین میکند بلکه با چشمه سارهایی که اطرافش هست دشت و دمن را سیراب میکند
اگر نگاهت به خدا وند باشد خداوند کاری میکند هم خودت راه درست را بروی هم باعث شوی دیگران راه درست را پیدا کنند
لذا قران می فرماید
برای او نوری قرار دادیم که با آن بین مردم راه می رود
وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ
انعام :۱۲۲
https://eitaa.com/jorenab
#دنیا_و_نبی_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله_سلم
حضرت علی علیه السلام در خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه بعداز انکه در مذمت و حقارت دنیا سخن گفته است می فرماید انسان عاقل فکر کند واین پرسش را از خود بکند خداى تعالى حضرت رسول اکرم محمد (صلى اللّه عليه و آله) را، با چنين روش و سيرتى كه داشت، و دردنیا فقیرانه زندگی میکرد وبه ظاهر از تمتع دنیا بهره نداشت آیا ان حضرت را با چنین روش زندگی گرامى داشته يا خوار و حقيرش كرده.است؟
اگر بگويد كه خوار و حقيرش كرده،است سوگند به خداى بزرگ كه دروغ مى گويد و بهتانى بزرگ مى زند زیرا خداوند هیچ گاه بهترین بنده اش را تحقیر نمی کند
و اگر بگويد، اورا گرامی داشته، است و در حقیقت نیز اینگونه است پس باید بداند كه خداوند ديگران را با قرار دادن دنیا در اختیار انها تحقیر کرد، چون دنیا و ظواهر پر فریب دنیارا از مقربترين مقربان خود یعنی رسول اکرم صلی الله علیه واله و سلم دور ساخته است.
فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ، أَكْرَمَ اللَّهُ مُحَمَّداً بِذلِكَ أَمْ أَهَانَهُ! فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ، فَقَدْ كَذَبَ- وَ اللَّهِ الْعَظِيمِ- بِالْإِفْكِ الْعَظِيمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَكْرَمَهُ فَلْيَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ،
(نهج البلاغه خطبه ۱۶۰)
بود.
بايد آن را كه ديده بصيرت است از روى خرد ببيند كه آيا خداى تعالى محمد (صلى اللّه عليه و آله) را، با چنين روش و سيرتى كه داشت، گرامى داشته يا خوار و حقيرش كرده. اگر بگويد كه خوار و حقيرش كرده، سوگند به خداى بزرگ كه دروغ مى گويد و بهتانى بزرگ مى زند و اگر بگويد، گراميش داشته، پس بداند كه خداوند ديگران را تحقير كرده كه دنيا را به آنان ارزانى داشته، در حالى كه آن را از مقربترين مقربان خود دور ساخته است.
آنگاه میفرماید این روش زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم است هرکس می خواهد نجات یابد از او پیروی کند
فَتَأَسَّى مُتَأَسِّ بِنَبِيِّهِ، وَ اقْتَصَّ أَثَرَهُ، وَ وَلَجَ مَوْلِجَهُ،وَ إِلَّا فَلا يَأْمَنُ الْهَلَكَةَ،
پس هر كه، بايد به پيامبرش تأسّى جويد و پاى بر جاى پاى او نهد و از هر جا كه او داخل شده داخل شود، اگر نه از هلاكت ايمن نباشد
@jorenab
پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز،
و در دلهایمان حسد و کینه ای نسبت به مؤمنان قرار مده.
پروردگارا، تو رئوف و مهربانی
حشر:۱۰
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_پنج
« وَ لَمْ تَفْتِلْهُ فَاتِلَاتُ الْغُرُورِ »فریب خوردن از دنیا که انسان را از راه راست دور می کند ومانع رستگاری است اورا از اطاعت وبندگی الهی ودور شدن از معصیت باز نداشته است واورا به هلاکت نیافکنده است« َلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»(لقمان:33 )
« وَ لَمْ تَعْمَ عَلَيْهِ مُشْتَبِهَاتُ الْأُمُورِ »امور مشتبه بر او پنهان نیست تا درآن بیافتد زیرا کسی که تقوای الهی پیشه کند خداوند متعال توان حدائی بین حق وباطل به او عطا می کنید « إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا »( انفال:29)
« ظَافِراً بِفَرْحَةِ الْبُشْرَى » به مژده بهشت که به او دادند خرسند است واینکه در صورت طی نمودن مسیر الهی وانجام عمل صالح در کنار ایمان به خدا عاقبت خوشی در انتظارش است « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب »( رعد:29)
« وَ رَاحَةِ النُّعْمَى فِي أَنْعَمِ نَوْمِهِ » به آسایش وخوشی بسیاری که در راحت ترین جا به او مژده داند خرسند است.
مرحوم خوئی می نویسد اطلاق «نوم» برای راحتی از باب اطلاق اسم ملزوم بر لازم است (منهاج البراعه ج6 ص6 )
زیرا انسان تا به راحتی نرسد خواب اورا در بر نمی گیرد
« وَ آمَنِ يَوْمِهِ » وبرای روز قیامت که ایمن است خوشحال وشادمان است برشمامژده باد امروز به بهشتى كه نهرها زير درختانش جارى است بشارت باد كه در آن بهشت جاودان خواهيد بود. اين همان سعادت و فيروزى بزرگ است « بُشْراكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ »( حدید:12 )
« وَ قَدْ عَبَرَ مَعْبَرَ الْعَاجِلَةِ حَمِيداً » پس با آسایش وخوشحالی فراوان در راحت ترین جایگاه خواب یعنی قبر وایمن ترین روز یعنی قیامت از گذرگاه قیامت به زیبائی گذشته ومورد تمجید فرشتگان وخدا قرار گرفته است
« وَ قَدَّمَ زَادَ الْآجِلَةِ سَعِيداً » زیرا برای آخرت خویش توشه را از پیش فرستاد وخوشبخت گردید پس خوشبخت کسی که بتواند برای آخرت خویش کار کند وتوشه از پیش بفرستد وجایگاه ابدی خویش را آباد کند
« وَ بَادَرَ مِنْ وَجَلٍ » بخاطر خوف از عقوبت وترس از قیامت به طاعت الهی مبادرت ورزیده ودر برابر تمایلات خویش ایستاده است « قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ »(انعام:15)
« وَ أَكْمَشَ فِي مَهَلٍ » کلمه «اکمش» به معنای سریعتر است یعنی در مدتی که در دنیا بوده با سرعت به اطاعت وبندگی مشغول بوده وزمان را از دست نداده است
« وَ رَغِبَ فِي طَلَبٍ » با شوق به عبادت وطاعت پروردگار مشغول شده وسعی نموده با لذت با ذات حق تبارک وتعالی نجوا کند
« وَ ذَهَبَ عَنْ هَرَبٍ » از باطل بخاطر خوف از خداوند گریزان بوده تا شیطان اورا وسوسه نکند وهوای نفس اورا به سوی گناه نخواند
« وَ رَاقَبَ فِي يَوْمِهِ غَدَهُ » در امروزدنیای خود مراقب فردای آخرت خود بوده ومواظبت می کرد میل به دنیا اورا از آخرت غافل نکند
« وَ نَظَرَ قُدُماً أَمَامَهُ »برای رهائی از عذاب الهی ورسیدن به نعمت خداوند سعی نمود وآنچه در جلویش بود یعنی بهشت ودوزخ قبل از مرگ دیده است
آنگاه به وجوب سعی وتلاش برای بدست آوردن بهشت وفرار جهنم اشاره نمود لذا می فرماید
« فَكَفَى بِالْجَنَّةِ ثَوَاباً وَ نَوَالًا » بهشت جهت ثواب وبخشش کافی است یعنی کسی برای تحصیل بهشت تلاش کند واز هوسهای نفسانی دوری کند ضرر نمی کند بلکه نفع برده ودراین تجارت – رها کردن دنیا درمقابلش بدستآوردن بهشت- سود برده است
« وَ كَفَى بِالنَّارِ عِقَاباً وَ وَبَالًا »وجهنم برای عذاب کافی است اینکه کسی به سوی هواهای نفسانی نرود
« وَ كَفَى بِاللَّهِ مُنْتَقِماً وَ نَصِيراً » همین کافی است که خداوند از کافران ومجرمان انتقام کشیده وبه مومنین یاری رساند زیرا در روز قیامت خداوند متعال از مجرمان سخت انتقام می گیرد وآنان را به سختی مؤاخذه می کند همانطور که نسبت به مؤمنین رحیم است وبا لطف وفضلش باآنها برخورد می کند « نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَ أَنَّ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الْأَلِيمُ»(حجرک49-50 )
https://eitaa.com/jorenab
#حکمت🌺 ۸۲🌺
پنچ چیز با ارزش در نگاه امیر المؤمنین
شمارا به پنچ چیز سفارش می کنم که اگر شتران پر شتاب را برای آن به حرکت در آورید می ارزد
1- جزبه خداوند متعال از کسی امیدی نداشته باشد
2-جزازگناه خویش از چیزی نهراسد
3- اگر چیزی از وی سؤال شد بلد نبود از بلد نیستم خجالت نکشد
4- اگر چیزی را بلد نیست یاد بگیرد
5- صبر نمودن زیرا صبر برای ایمان مانند سر برای بدن است همانگونه که بدن بی سر بیهوده است ایمان بی صبر نیز بی فایده خواهد بود.
« أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه»
https://eitaa.com/jorenab