فَأَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِالَْمخْزُونِ مِنْ أَسْمَائِكَ ، وَ بِمَا وَارَتْهُ الْحُجُبُ مِنْ بَهَائِكَ ، إِلَّا رَحِمْتَ هَذِهِ النَّفْسَ الْجَزُوعَةَ ، وَ هَذِهِ الرِّمَّةَ الْهَلُوعَةَ ، الَّتِي لَا تَسْتَطِيعُ حَرَّ شَمْسِكَ ، فَكَيْفَ تَسْتَطِيعُ حَرَّ نَارِكَ ، وَ الَّتِي لَا تَسْتَطِيعُ صَوْتَ رَعْدِكَ ، فَكَيْفَ تَسْتَطِيعُ صَوْتَ غَضَبِك َ
فَارْحَمْنِي اللَّهُمَّ فَإِنِّي امْرُؤٌ حَقِيرٌ ، وَ خَطَرِي يَسِيرٌ ، وَ لَيْسَ عَذَابِي مِمَّا يَزِيدُ فِي مُلْكِكَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ، وَ لَوْ أَنَّ عَذَابِي مِمَّا يَزِيدُ فِي مُلْكِكَ لَسَأَلْتُكَ الصَّبْرَ عَلَيْهِ ، وَ أَحْبَبْتُ أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ لَكَ ، وَ لَكِنْ سُلْطَانُكَ
خدایا! به حقّ نامهای مبارکت که در دانش تو محفوظ است و احدی از آن خبر ندارد و به جمال و زیباییات که پردههای نور آن را پوشانده، از توی می خواهم که بر این وجود بیتاب و این استخوانهای کهنۀ پوسیده، رحمت آری. وجود ناتوانی که توانایی گرمی آفتابت را ندارد، چگونه تاب، گرمی آتشت را دارد؟! و وجودی که قدرت شنیدن خروش رعدت را ندارد، چگونه توان شنیدن فریاد خشمت را دارد؟
خدایا! به من رحم کن؛ زیرا که من فردی حقیر و قدر و منزلتم ناچیز است و عذاب کردن من چیزی نیست که به مقدار ذرّهای در پادشاهی و فرمانرواییات بیافزاید؛ و اگر عذابم بر پادشاهیات میافزود، صبر و شکیبایی بر آن را از تو درخواست میکردم و دوست داشتم که این فزونی برای تو باشد.
#دعای_پنجاه_صحیفه_سجادیه
https://eitaa.com/jorenab
#شیعه_و_جانشین_رسول_اکرم
۱-شیعه معتقد است بحث جانشین رسول گرامی اسلام بسیار برتر و بالاتراز یک مسئله سیاسی است هرچند چنین امری میتواند در دل آن گنجانده شود
۲-و معتقد است جانشین حضرت ،امامان معصومی هستند که بدین دست نخورده و کامل احاطه تام دارند لذا باید از طرف خداوند انتخاب شود زیرا عصمت و اینکه این فرد تا آخر می تواند این وظیفه مهم را بدوش بکشد تنها توسط خداوند قابل شناخت است .
۳-لذا وقتی از علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) سؤا ل می شود ؛اگر وصی رسول خدا بودی چرا برای احقاق حق خویش نرفتی؟ فرمود چون نبی اکرم فرمود :یا علی تو بمنزله کعبه هستی و باید بسوی تو بیایند نه اینکه تو بسوی آنان بروی « وَ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»([1])
۴-یعنی اهل بیت عصمت و طهارت بسان علاماتی هستند که بوسیله آنان مردم مؤمن از غیر مؤمن بازشناخته می شوند و میزان ایمان و دین مردم می باشند پس محبت آنها نشانه ایمان و دشمنی با آنان نشانه کفرو نفاق است « يا علىّ! لا يحبّك الّا مؤمن و تقىّ و لا يبغضك الّا منافق و شقىّ.» ([2])
۵-ازینرو هرگاه کسی مانع اهل بیت عصمت و طهارت برای شناساندن دین حقیقی به مردم شود ظلم به خلق الهی روا داشته و مستحق لعن خواهد بود.
۶-پس سخن از یک مسئله سیاسی و یک واقعه تاریخی صرف نیست بلکه سخن از چگونگی پیروی از کسانی است که دین حق را می شناسند و انسان را بسوی اوهدایت می کنند و هرگاه انسان ازفرمان آنان سر پیچی کند دچار خسران خواهد شد و هرکس از آنان پیروی کرد نجات خواهد یافت
۷-همانطورکه درنص صریح و روشن نبی مکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم ) آمده است و اهل بیت خود را به کشتی نوح تشبیه نموه است که هرکس از آنان پیروی کردنجات می یابد همانگونه که هرکس برکشتی نوح نشست نجات یافت وهرکس ننشست غرق شد حتی اگر پسر نوح باشد « إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَرَكَهَا غَرِق»([3])
) وسایل الشیعه ج 11 ص 32 ح14165[1]
وسائل الشیعه ج 2 ص 319 ح 22 43[2]
احتجاج ج1 ص 157[3]
https://eitaa.com/jorenab
واکنش علوی علیه السلام به معترضان فرصت طلب سازمانی1
امام خطاب به یکی از خوارج که شعار خوارج بلند گفت تا امام بشنود
خاموش باش! خدا رويت را زشت گرداند، اى دندان پيشين افتاده.
به خدا سوگند آنگاه كه حق آشكار شد تو ناتوان بودى، و آواز تو آهسته بود و آن هنگام كه باطل بانگ بر آورد، چونان شاخ بز سر بر آوردى.
و من كلام له عليهالسلام قاله للبرج بن مسهر الطائي و قد قال له بحيث يسمعه « لا حكم إلا للّه» ، و كان من الخوارج
١- اُسْكُتْ قَبَحَكَ اَللَّهُ يَا أَثْرَمُ فَوَاللَّهِ لَقَدْ ظَهَرَ اَلْحَقُّ فَكُنْتَ فِيهِ ضَئِيلاً شَخْصُكَ خَفِيّاً صَوْتُكَ حَتَّى إِذَا نَعَرَ اَلْبَاطِلُ نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ اَلْمَاعِزِ
نهج البلاغه خطبه 184 دکتر صبحی صالح و مرحوم دشتی ، ترجمه از مر حوم دشتی
محمدآقا:
نکاتی چند پیرامون خطبه
1.مر حوم دشتی که برای مطالب نهج البلاغه عنوان ذکر می کند ، برای این خطبه عنوان سیاسی و افشای منافق را بر گزید و تاریخ آن را سال 38 در مسجد کوفه دانست
2. بُرج بن مسهر طائى کیست؟
ابن ابی الحدید او را به «شاعری مشهور از شعرای خوارج » معرفی کرد ، که به تعبیری امروزی می توان گفت که اهل رسانه بود.
3.خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین در حالی که اثار پیروزی در حال طلوع بود امام را وادار به قبول صلحنامه با معاویه کردند و چون نتیجه مثبت حاصل نشد امام را متهم کردند
4. قبّحه اللّه : یعنی از خیر او را دور کند ، أثرم یعنی دندان پیشین افتاده .ضئيل یعنی لاغر ، کوچک ، حقیر (و غیر قابل اعتنا )
کنایه از این که درزمان قدرت اسلام حقیر بود و نامی از او نبود ، و ضعیف بودن صدا کنایه از کم توجهی به او بود
نعره باطل کنایه از قوت و کثرت باطل است ، وجه تشبیه بر آمدن شاخ بز سرعت ظاهر شدن است ( ابن میثم)
تشبیه به بر آمدن شاخ بز از باب اهانت است و در صورت قصد احترام گفته می شود چون ستاره بر آمدی ( ابن ابی الحدید)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#مقام_امامت
۱-بعد از آنکه نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) مأمور به ابلاغ رسالت خویش گردید بنی مطٌلب را جمع کرد و دعوت خویش را اعلام کرد
وفرمود هرکس به من پاسخ مثبت دهد برادر ، وارث ،جانشین ، وصی و خلیفه من بعد از من خواهد بود
آنان که حدود چهل نفربودند امتناع کردند اما علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) پذیرفت و بعد ازتکرار چند باره و پاسخ ندادن دیگران و برخواستن مولای متقیان؛
حضرت فرمود ای بنی عبدالمطلب این برادر ،وارث ،، وزیر و جانشین من بعد از من است.
مردم برخواستند درحالیکه به استهزاء به ابوطالب پدر بزرگوار امیرالمؤمنین می گفتند ازاین به بعد باید ازین جوان اطاعت کنی
« دعا رسول الله (صلى الله عليه و آله) بني عبد المطلب، و هم إذ ذاك أربعون رجلا، يزيدون رجلا، أو ينقصون رجلا، فقال: أيكم يكون أخي، و وارثي، و وزيري، و وصيي، و خليفتي فيكم بعدي؟ فعرض ذلك عليهم رجلا رجلا، كلهم يأبى ذلك، حتى أتي علي، فقلت: أنا، يا رسول الله. فقال: يا بني عبد المطلب، هذا أخي و وارثي، و وزيري، و خليفتي فيكم بعدي. فقام القوم يضحك بعضهم إلى بعض، و يقولون لأبي طالب: قد أمرك أن تسمع و تطيع لهذا الغلام»([1])
۲-این خبر به خوبی نشان میدهد زمانی امیر مؤمنان به ندای پیغمبر اسلام لبیک گفت که هرگز اثری از ترقی و پیشرفت در دین اسلام مشاهده نمی شد بلکه چون حقانیت دین اسلام راشناخت به رسول الله (صلى الله عليه و آله) ایمان آورد برخلاف عده ایکه مدتها بعد آنهم بخاطر ترس مسلمان شدند .
و عجیب آنکه خود را وارثان نبوی قلمداد کردند و خود را برتر از رسول الله (صلى الله عليه و آله)میدانستند
چون از یکطرف وقتی فرمود قلمی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد ازمن گمراه نشوید گفتند نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) هذیان میگوید([2])
و از طرف دیگرگفتند رسول الله (صلى الله عليه و آله)کسی را به عنوان جانشین قرارنداد اما خودشان شورای شش نفره تشکیل می دهند
)بحرانی البرهان فی تفسیرالقران بنیاد بعثت 1406 تهران ج4 ص 186[1]
)قال عمر ان رسول الله یهجر . بحارالانوار ج8 ص 262 طبقات ابن سعد ج2 ص 188[2]
https://eitaa.com/jorenab
☀️امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
💧از تنگْ دلى و دلخوری و تن پروری بپرهيز؛
زيرا اين دو، تو را از بهره هاى دنيا وآخرتت باز مى دارد.
❄️إيّاكَ والضَّجَرَ وَالكَسَلَ فَإنَّهُما يَمنَعانِ حَظَّكَ مِنَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ
📕بحارالانوار ج۷۵ص۳۲۰
https://eitaa.com/jorenab