eitaa logo
جرعه ناب
633 دنبال‌کننده
2هزار عکس
178 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
باز هم خدا بر آنان که از روی جهالت و نادانی عمل زشتی انجام داده و سپس به درگاه او توبه کرده و (فساد آن عمل زشت را) اصلاح کنند، بعد از توبه خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.(نحل_۱۱۹) ثم إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ نکته: مرحوم علامه طباطبایی درتفسیر المیزان می نویسد: جهل همان معنای لغوی خویش به معنای ندانستن است منتهی کسی که علم دارد اما بر اثر هوا و هوس علم خویش را بکار نمی گیرد و فعل زشت را مرتکب می شود عرف علم اورا جهل می داند لذا به جوان هرچند باسواد باشد جاهل گویند لذا بعداز ارتکاب فعل وقتی هیجانات می خوابد پشیمان می شود (ترجمه المیزان ج۴ص۳۷۸) پس ۱-بخاطر هیجان فعلی را مرتکب شود ۲-بعداز آنکه هیجان خوابید و متوجه گناه شد فوری برگردد ۳-بدنبال اصلاح خویش باشد درصورت وجود این سه ویژگی خداوند بخشنده است نشانه توبه این است بعداز آنکه هیجان از بین رفت پشیمان می شود و از خداوند طلب بخشش می کند و خداوندنیز چنین بنده ای را مورد لطف و رحمت خویش قرار می دهد @jorenab
خداى تعالى، هيچكس را پندى نداده همانند اين قرآن. ۱--قرآن ريسمان محكم خداست ۲-و وسيله اى است از سوى او عارى از هر خطا، ۳-بهار دلهاست ۴-و چشمه دانش است ۵-و دلها را جز آن صيقلى نيست وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ سَبَبُهُ الْأَمِینُ وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلاَءٌ غَیْرُهُ (نهج البلاغه خ ۱۷۶) @jorenab
از جمله مسلمیات آن است که شیطان لعین سد راه خدا و به منزله سگی است در این درگاه و هرگاه بشری بخواهد برای قرب به پروردگار خود، عملی را انجام دهد سعی می‌کند که واقع نشود و یگانه راه ظفر بر او التجاء به لطف حضرت آفریدگار و تکیه به قدرت قاهره اوست و شکی نیست که هرکس از روی اخلاص و توکل خدای را به عجز بخواند و به او پناهنده شود نهیب قهر الهی، آن ملعون را از او دور خواهد کرد و این معنی صریحا در قرآن مجید وعده داده شده ؛ چنانچه در سوره ۱۶ آیه ۱۰۰ می‌فرماید: (چون بخوانی قرآن را پس پناه بر به خداوند از شرّ شیطان که رانده شده خداست جز این نیست که او را تسلطی نیست بر کسانی که ایمان به خدا آوردند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند). [۱] ---------- [۱]: (وَاِذا قَراءْتَ الْقُرْآنَ فَاْستَعذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَعَلی رَبِّهْمِ یَتَوکَّلُونَ) (سوره نحل، آیه ۹۸). (داستانهای شگفت شهید دستغیب ص۸۶) @jorenab
راه استجابت دعا: امام(عليه السلام) در اين كلام شريف به نكته مهمى درمورد اسباب اجابت دعا اشاره كرده، مى فرمايد: «هرگاه حاجتى به درگاه حق داشتى، نخست با صلوات بر پيامبر(صلى الله عليه وآله) شروع كن، سپس حاجت خود را بخواه زيرا خداوند، كريم تر از آن است كه دو حاجت از او بخواهند، يكى را قبول و ديگرى را رد كند» (إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللّهِ، سُبْحَانَهُ، حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلاَةِ عَلَى رَسُولِهِ(صلى الله عليه وآله)، ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ; فَإِنَّ اللّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ، فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَيَمْنَعَ الاُْخْرَى). حکمت ۳۶۱ نهج البلاغه @jorenab
۱-آیا حجاب بااین کیفیت ( پوشیدن روسری) مستندبه آیات و روایات هست یاخیر؟ ۲-و اینکه در امر حکومت داری اسلامی آیا اعمال قدرت جهت رعایت حجاب مسبوق به سابقه ی تاریخی میباشد یا خیر؟؟؟؟ پاسخ بخش اول: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها (روسري هاي بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براي اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره بخشنده و مهربان است يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿احزاب۵۹﴾ این آیه شریفه صراحت دارد در اینکه زنان باید پوششی داشته باشند که علاوه بر سر گردن را بپوشاند در المیزان ذیل آیه شریفه آماده است كلمه (جلابيب ) جمع جلباب است، و آن جامه اى است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى پوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مى شود، و منظور از جمله (پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را)، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينه هايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد (المیزان ج۱۶ص۵۰۸) زنان را در پرده  حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است اُکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ اَلْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ " (نهج البلاغه نامه 31) بخش دوم باتوجه به اینکه مساله حجاب یک دستور دینی است بدون شک اگر در جامعه بی حجابی رواج داشته باشد می بایست برخورد شود ولی پوشش ها در اعصار گذشته معمولا متناسب با قومیت ها و فرهنگ ها بوده لذا اگر مواردی مشاهده میشد که رعایت نمیشد توسط اهل بیت علیهم برخودد میشد نمونه ان بیان نورانی حضرت علی علیه السلام است که خطاب به مردم عراق می فرماید ای مردم عراق، به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها به مردان تنه می زنند، [چرا واکنشی نشان نمی دهید] آیا حیا نمی کنید يَا أَهْلَ‏ الْعِرَاقِ‏ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ‏ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ (کافی ج۵ص۵۳۷) @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🌙 اینفوگرافیک/ مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد 📎 مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر @HawzahNews| حوزه‌نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محب و دوستدار خدا بودن هنر نیست زیرا ما به خداوند نیازمندیم پس باید اورا دوست داشته باشیم اما عده ای هستند که محبوب خداوند هستند یعنی کسانی که خداوند آنها را دوست دارد با انکه خداوند بی نیاز است این دوستی از سرلطف و تفضل است ۱-کسانی که اهل صبر هستند ۲-کسانی که زیاد توبه می کنند ۳-کسانی که اهل طهارت و پاکی هستند ۴-کسانی که اهل احسان و نیکی هستند يَا مَنْ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ، يَا مَنْ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ، يَا مَنْ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ، يَا مَنْ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ، جوشن کبیر بند۷۲ @jorenab
-الوسلام حاج اقا -سلام طاعات قبول بفرمایید -ممنونم ازشما قبول باشه ببخشید مزاحم شدم خواب بودید؟ -الان بیدارم بفرمایید -شرمنده اسباب زحمت شدم می خوام بدونم چکار کنیم که دست مون خالی نباشه چکار کنیم واقعا بفهمیم خدا مارا پذیرفته اصلا راهی هست بدونیم خدا دست مارا گرفته یا نه دلم میخواد واقعا بدونم چه خبره چه جوری میشه -شده تا حالا شدیدا تشنه بشی -اره -خوب چکار کردی -رفتم اب خوردم دیگه -وقتی تشنه ات نیست مثل وقت تشنگی حرص این داری زورتر به اب برسی اب بخوری -خوب نه -ببین چقدر تشنه ای که کنار خدا باشی با خدا ارامش بگیری دلت و بردار برو پیشش دلت رو دلت نه زبان نه فکر و خیال دلت رو بپسار بدسش فقط بهش بگو خدای من مولای من اقای من هرچه بود گذشت ببخشید اومدم تا کنارم بمونی دستم را از دستت رها نکنم هرچی بلدم که گفتی انجام بده بگم چشم و انجام بدم وهرچه گفتی انجام نده بگم چشم و انجامش ندم دستم بگیر با دلت با خدا حرف بزن وقتی با خدا صاف و صادق شدی هرچی میخوای ازش بخواه به تعبیر حضرت علی علیه السلام فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ. انقدر که با دلت از خدا بخواهی همون قدر بهت میده بهش اعتماد کن ممکنه تاخیر بندازه اما حتما درخواستت رو پاسخ میده اگر تاخیر انداخت بدان داره ترو اماده می کنه وَ رُبَّما أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ، لِيَكُونَ ذلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ، وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْأمِلِ. اگر اون که خواستی بهت نداد حتما مصلحت نبوده به خدا اعتماد کن بهترش بهت میده یابلارو ازت دور می کنه وَ رُبَّما سَأَلْتَ الشَّيْ ءَ فَلَا تُؤْتَاهُ، وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا، أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ، چون گاهی شاید چیزی در خواست کنی دنیایت را نابود کنه یا اخرتت روخراب کنه فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِيهِ هَلَاك دِينِكَ اینها گفتم حرف من نبودا حرف علی علیه السلام تو نامه ۳۱ نهج البلاغه پس صادقانه با خدا حرف بزن دلی با خدا حرف بزن و بهش اعتماد کن کار رو بده دسش عجله نکن ببین همه چی درست میشه ان شالله همین که دلی رفته سراغ خدا همین که صادقانه بهش قول دادی یعنی حواسش بهت هست یعنی داره دستت را می گیره گفت آن الله تو لبیک ماست و آن نیاز و درد و سوزت پیک ماست -ممنونم حاج آقا لطف کردی واقعا عالی بود -خواهش می کنم التماس دعا @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
پیروزی انقلاب غلبه حق بر باطل بود رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان: 🔹خدای متعال که در قرآن مکرر گفته «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلي‏»؛ کتب اللّه یعنی قانون قطعی خدا است که راه پیغمبران غلبه پیدا خواهد کرد. دیگر بحثی ندارد. 🔹«إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا»؛ خدا از مؤمنین دفاع خواهد کرد، در این هیچ تردیدی نیست. 🔹یا «نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً»؛ در این هیچ تردیدی وجود ندارد، این قول خدای متعال است. 🔹خود ما واقعیتها را هم دیدیم. حالا ما اینها را یک روزی از قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه نقل میکردیم، اما در زندگی خودمان تصور نمیکردیم. 🔹ما در این سن خودمان دیدیم، پیروزی انقلاب را دیدیم. این غلبه‌ی حق بر باطل بود. کسی فکر نمیکرد، هیچکس اصلاً تصور نمیکرد. 🔹مرحوم طالقانی به خود من گفت، گفت وقتی آن روزی که امام گفت شاه باید برود. ما گفتیم آقا چه حرفهایی میزند! یعنی کسی مثل طالقانی! مرحوم آیت‌اللّه طالقانی آدم کوچکی نبود. یک مبارز عمیقِ عریقِ سابقه‌دارِ آن‌چنانی امیدوار نبود، اما شد. 🔹انقلاب پیروز شد. حادثه‌ی عجیبی بود جنگ تحمیلی. همه علیه ما، آمریکا علیه ما، شوروی علیه ما، ناتو علیه ما، کشورهای مسلمان علیه ما، ترکیه‌ی همسایه‌مان علیه ما، همه، همه. ما پیروز شدیم. 🔹در یک چنین جنگی که همه علیه ما بودند، ما پیروز شدیم. پس بنابراین تجربه‌های ما هم همین را نشان میدهد. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی انسان مسلمانی به فرد مسلمانی می رسد مستحب است سلام کند و معمولا کسی که ابتدا می کند می گوید سلام علیک و دیگری در پاسخ می گوید علیک السلام سوال این است چرا در ابتداکلمه ( سلام) اول آمده است و در پاسخ در آخر قرار می گیرد مرحوم فیض کاشانی ( رحمه الله) در کتاب خلاصه الاذکار و اطمئنان القلوب می فرماید: از آنجاکه سلام اسم خداوند متعال است هم افتتاح به اسم خداوند می شود و هم اختتام به نام خداوند و این مطابق قول الهی است که می فرماید « هو الاول و الاخر» (فیض کاشانی خلاصه الاذکار و اطمئنان القلوب ص۵۷) @jorenab
 وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ   و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می‏شوند (یوسف_۸۷) @jorenab
سیوطی در کتاب تاریخ الخلفا از بیهقی و ابن عساکر نقل می کند معاویه حق امام حسن مجتبی علیه السلام راغصب کرده و نمی داد لذا حضرت از نظر مالی در تنگنا قرار گرفت شبی رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم را در خواب دید و از تنگی معیشت گله کرد پیامبر اکرم به او فرمود این دعا را بخوان اَللَّهُمَّ اقْذِفْ في قَلْبِي رَجَاءَكَ وَاقْطَعْ رَجَائِي عَمَّنْ سِوَاكَ حَتى لا أَرْجُو أَحَدًا غَيْرَكَ اَللَّهُمَّ وَمَا ضَعُفَتْ عَنْهُ قُوَّتِي وَقَصُرَ عَنْهُ عَمَلِي ولَمْ تَنْتَهِ إِلَيْهِ رَغْبَتِي وَلَمْ تَبْلُغْهُ مَسْأَلَتِي وَلَمْ يَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِمَّا أَعْطَيْتَ أَحَدًا مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ مِنَ الْيَقِينِ فَخُصَّنِي بِهِ يا رَبَّ الْعَالَمِين یک هفته نشد معاویه حق حضرت را که غصب کرده بود به او برگرداند (تاریخ الخلفا ج1 ص 148) @jorenab
۱-پرده می پوشی بر کسی که اگر می خواستی رسوایش می کردی. ۲'جود و کرم می کنی بر کسی که اگر می خواستی منعش می فرمودی، ۳- در حالی که هر دوی اینها از جانب تو سزاوار رسوایی و منعند؛ ۴- امّا چنین نمی کنی، چون تمام کارهایت را بر پایه احسان و تفضّل بنا نهادی، و قدرتت را بر آیین گذشت به جریان انداختی تَسْتُرُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ فَضَحْتَهُ، وَ تَجُودُ عَلَى مَنْ لَوْ شِئْتَ مَنَعْتَهُ، وَ كِلَاهُمَا أَهْلٌ مِنْكَ لِلْفَضِيحَةِ وَ الْمَنْعِ غَيْرَ أَنَّكَ بَنَيْتَ أَفْعَالَكَ عَلَى التَّفَضُّلِ، وَ أَجْرَيْتَ قُدْرَتَكَ عَلَى التَّجَاوُزِ. فراز ۸ دعای ۴۵صحیفه سجادیه @jorenab
افسوس که ایام شریف رمضان رفت سی عید به یک مرتبه از دست جهان رفت افسوس که سی پاره این ماه مبارک از دست به یکبار چو اوراق خزان رفت... شد زیروزبرچون صف مژگان، صف طاعت شیرازه جمعیت بیداردلان رفت بی‌قدری ما چون نشود فاش به عالم؟ ماهی که شب قدر در او بود نهان، رفت... تا آتش جوع رمضان چهره برافروخت از نامه اعمال، سیاهی چو دخان رفت با قامت چون تیر در این معرکه آمد از بار گنه با قد مانند کمان رفت برداشت ز دوش همه کس بار گنه را چون باد، سبک آمد و چون کوه، گران رفت چون اشک غیوران به سراپرده مژگان دیر آمد و زود از نظر آن جان جهان رفت از رفتن یوسف نرود بر دل یعقوب آن‌ها که به «صائب» ز وداع رمضان رفت @jorenab
🔅بر چهره پر ز نور مهدی صلوات بر جان و دل صبور مهدی صلوات... 🔅تاامر فرج شود مهيا بفرست بهر فرج و ظهور مهدی صلوات... @jorenab
نور باشد سائلی در ظل دیوار شما کور بینا می‌شود با یاد دیدار شما با کلاف جان به بازار محبت بسته صف گشته صد‌ها یوسف مصری خریدار شما ‌ می‌فروشد ناز دوزخ بر گلستان بهشت گر نسیمی آیدش از طرف گلزار شما از چه بنشستید با ما فرشیان تیره روز‌ ای چراغ عرشیان خورشید رخسار شما چند روزی داشت هر کس نوبت جولان ولی تا خدائی خدا، گرم است بازار شما سر خط آزادی خلق است در دست کسی کز دو عالم پا کشید و شد گرفتار شما نی عجب گر با همه خواری عزیزم کرده اید بوده از آغاز بنده پروری کار شما آسمان بر کف گرفته کاسه از خورشید و ماه گشته سرگردان گدای پشت دیوار شما بر شما آل محمّد (ص) تا صف محشر درود از همه خلق جهان و زحی دادار شما این کرامت بس که شسته دست از دار جهان گشته «میثم» خاک پای میثم دار شما @jorenab
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید سعید فطر بر شما مبارک باد 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
السلام علیک یا علی بن موس الرضا یا غوث اللهفان اغثنا ( ای پناه بیچارگان بفریادمان برس) @jorenab
 امام حسن عليه السلام در روز عيد فطر بر گروهى گذشت كه سرگرم بازى و خنده بودند.حضرت ايستاد و فرمود : خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه خلق خود قرار داد، تا به سبب طاعت او به سوى خشنوديش از يكديگر سبقت گيرند. پس، گروهى پيشى گرفتند و كامياب شدند و گروهى عقب ماندند و ناكام شدند. بسيار بسيار تعجّب است از كسى كه در اين روزى كه نيكوكاران پاداش داده مى شوند و هرزه كاران زيان مى برند، در حال سرگرمی و بازى است. به خدا سوگند ياد مى كنم كه اگر پرده كنار رود، خواهند دانست كه نيكوكار به نيكوكارى خود مشغول است و بدكار به بد كردارى خود حضرت سپس به راه خود ادامه داد و رفت. مَرَّ [ الحَسَنُ عليه السلام ] في يَومِ فِطرٍ بِقَومٍ يَلعَبونَ و يَضحَكونَ ، فوَقَفَ عَلى رُؤوسِهِم فقالَ : إنَّ اللّه َ جَعَلَ شَهرَ رَمَضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فيَستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ ، فسَبَقَ قَومٌ فَفازوا ، و قَصَّرَ آخَرونَ فخابوا ، فالعَجَبُ كُلُّ العَجَبِ مِن ضاحِكٍ لاعِبٍ فِي اليَومِ الّذي يُثابُ فيهِ المُحسِنونَ ، و يَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ ، و ايمُ اللّه ِ لَو كُشِفَ الغِطاءُ لَعَلِموا أنَّ المُحسِنَ مَشغولٌ بِإحسانِهِ و المُسيءَ مَشغولٌ بِإساءَتِهِ . ثُمَّ مَضى 📚تحف العقول ص۲۳۹ @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
رکعت اول نماز عید فطر نمازگزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد. رکعت دوم نماز عید فطر در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود سوره اعلی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَى ﴿١﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿٢﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿٣﴾ وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿٤﴾ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى ﴿٥﴾ سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى ﴿٦﴾ إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى ﴿٧﴾ وَنُیَسِّرُکَ لِلْیُسْرَى ﴿٨﴾ فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَى ﴿٩﴾ سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشَى ﴿١٠﴾ وَیَتَجَنَّبُهَا الأشْقَى ﴿١١﴾ الَّذِی یَصْلَى النَّارَ الْکُبْرَى ﴿١٢﴾ ثُمَّ لا یَمُوتُ فِیهَا وَلا یَحْیَا ﴿١٣﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى ﴿١٤﴾ وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿١٥﴾ بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا ﴿١٦﴾ وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى ﴿١٧﴾ إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى ﴿١٨﴾ صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى ﴿١٩﴾   سوره شمس بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾ کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾ وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾ قنوت نماز عید فطر «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ نکته مستحب است دو خطبه بعداز نماز خوانده شود @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 دشمن با اتحاد و یکدستی ملت ایران مخالف است/ باید بین مردم مهربانی برقرار باشد ✏️ رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: از مردم عزیزمان انتظار میرود به برکت ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این ماه داشته‌اند، اتحاد خودشان را حفظ کنند. 🔹 بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بودند و این اتحاد در موارد بسیاری راه‌های دشواری را، تنگه‌های سختی را توانست برای مردم باز کند. 🔹 این اتحاد باید حفظ بشود. دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است، با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است. 🔹 دشمن مایل است که مردم به خاطر علایق مختلف سلایق مختلف باهم بجنگد و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد. ۱۴۰۲/۲/۲ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir