eitaa logo
جرعه ناب
659 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 صفحهٔ اولِ شناسنامهٔ «فتاح» @Farsna
هدایت شده از جرعه ناب
« وَ قَالَ ع‏ مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوب‏» (نهج البلاغه حکمت ۲۴) توضیح : کلمه« كَفَّارَاتِ » جمع « كَفَّارة » « فَعَّالَة »برای مبالغة یعنی پنهان کننده گویا بوسیله آن گناه پوشانده می شود ومحو  می گردد ([1]) کلمه «ذُّنُوبِ» به معنای گناه ، جرم و معصیت است ([2]) کلمه « إِغَاثَةُ »از ریشه « غوث‏ » وگفته شده تنها اسمی است که در اصوات به فتح آمده زیرا بقیه یا به ضم هست مثل« بُكا »و« دُّعاء »و یه به کسر است مثل « نِّداء » و« غوث » به معنای فریاد است ([3]) کلمه «مَلْهُوفِ»از ریشه «لهف‏» به معنای حزن وتحسر است ([4]) کلمه « تَّنْفِيسُ »از « نَفَّس‏ » وعلت آنکه فریادرسی از گرفتاری را « تَّنْفِيسُ » می گویند الف- از« نَفَس الهواء » یعنی همانطور که نفس کشیدن موجب می شود حرارت درون بدن دفع شود  واحساس خنکی  می کند چنین انسانی نیز به راحتی می رسد ب-یا از « نَفَس الريح‏ » است یعنی همانطور که نسیم  انسان را خنک می کند فریادرسی موجب آرامش وخنکی فرد گرفتار می شود ج- از« نَفَس الروضة » یعنی همانطور که با خوشبو بودن حالت خوشی به انسان دست می د هد چنین فردی با یاری دیگران به حال خوشی می رسد ([5]) کلمه «مَكْرُوب»از ریشه «كَرْب‏» به معنای حزن واندوهی است که در نفس پیدا می شود([6]) حضرت می فرماید « مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوب‏» از جمله کفاره گناهان بزرگ فریاد رسی از درماندگان و اندوهگین هاست آنچه حضرت در این حکمت بیان می کند دو نکته است الف- گناهان هرچه بزرگ باشد  امید به بخشش آن است همانگونه که خداوند می فرماید از رحمت الهی مأیوس نشوید زیرا خداوند تمام گناهان را می بخشد « قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم‏»([7]) ب-   گناه موجب سختی وقساوت قلب می شود و بنا به تعبیر قرآن کریم گاهی از سنگ هم سخت تر می گردد« ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة» ودر باره علت این سخت تر بو دن می فرماید ا-برخی از  سنگها شکافته می شوند وآب از آنها جاری می شود « وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهار » 2- برخی از سنگها شکافی در دل آنها ایجاد می شود که اب از آن بیرون می آید « وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ » 3-بعضی از سنگها از ترس الهی هبوط وسقوط می کنند« ُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ »([8]) اما انسانی که مرتکب گناه شده است دلش در برابر چیزی کرنش نمی کند ونرم نمی شود پس برای آنکه نجات یابد اول باید قساوت را از دل بیرون کند تا دل در برابر حق نرم شود وراه نرم نمودن دل سر کشی از گرفتاران وکمک به آنان است . پس ازآنجا که گناه مرکز فرماندهی یعنی قلب وروح را نشانه می گیرد وآنرا قَسی وسخت می کند، هرگاه انسان گناهی مرتکب شد برای مقابله با آن باید جلوی سخت شدن دل را بگیرد و راه آن طبق بیان حضرت کمک به بیچارگان ودرماندگان است والحمد لله رب العالمین -لسان العرب ج 5 ص 149   ماده :ک ف ر[1] -لسان العرب ج 1 ص 389  ماده ذ ن ب [2] -لسان العرب ج 2 ص 174 ماده : غ و ث [3] -لسان العرب ج 9 ص 321  ماده ل ه ف [4] -لسا ن العرب ج 6 ص 236 ماده ن ف س [5] -لسان العرب ج 1 ص 711 ماده ک ر ب  [6] -زمر :53[7] -بقره:74[8] @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاَ تَتْرُكْ لَنَا فِيهَا ذَنْباً إِلاَّ غَفَرْتَهُ وَ لاَ هَمّاً إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَ لاَ دَيْناً إِلاَّ قَضَيْتَهُ وَ لاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلاَّ سَهَّلْتَهَا وَ يَسَّرْتَهَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ @jorenab
افسوس که عمری پی اغیار دویدیم از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم جز حسرت و اندوه متاعی نخریدیم @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
اللَّهُمَّ لَا تَفْضَحْنَا بَیْنَ خَلْقِکَ وَ اسْتُرْ عُیُوبَنَا وَ اغْفِرْ ذُنُوبَنا وَ اعْفُ عَنَّا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ @jorenab
خداى من ۱-مرا راه نمودى،پس به كار بيهوده مشغول شدم ۲-و پند دادى،پس سنگدل گشتم ۳- و عطاى نيكو نمودى،پس نافرمانى كردم. ۴-سپس چون آگاهم كردى،آنچه را صادر نموده بودى شناختم ۵-.پس آمرزش خواستم و تو درگذشتى. ۶-پس(باز به نافرمانى) برگشتم و تو پوشاندى. پس خداى من،تو را سپاس إِلَهِي هَدَيْتَنِي فَلَهَوْتُ‌ ، وَ وَعَظْتَ فَقَسَوْتُ‌، وَ أَبْلَيْتَ اَلْجَمِيلَ‌ فَعَصَيْتُ‌، ثُمَّ عَرَفْتُ مَا أَصْدَرْتَ‌ إِذْ عَرَّفْتَنِيهِ‌، فَاسْتَغْفَرْتُ فَأَقَلْتَ‌، فَعُدْتُ فَسَتَرْتَ‌، فَلَكَ - إِلَهِي - اَلْحَمْدُ. (صحیفه سجهادیه دعای ۴۹) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: بدانيد عاقل، كسى است كه با فكر درست، به استقبال نظرات گوناگون برود و در عواقب امور بنگرد. اَلا وَ اِنَّ اللَّبيبَ مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجوهَ الاْراءِ بِفِكْرٍ صائِبٍ وَ نَظَرٍ فِى الْعَواقِبِ غرر الحكم، ح۲۷۷۸ @jorenab
هدایت شده از یوسف طهرانی
پنجشنبه است و ياد درگذشتگان 🕯پنجشنبه ها دلمان هوای 🌸عزیزانی را دارد که 🕯مدتهاست از آنها دوریم 🌸همان روزی که دل 🕯هوایشان را میکند 🌸برای آرامش روحشون 🕯هدیه‌ای پیشکش درگذشتگان، 🌸پدران و مادران آسمانی کنیم 🌷🌷🌷🌷 👈ســوره‌حـــمد بسم الله الرحمن الرحيم الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (7) 🍃🌸🍃🌸🍃 👈ســوره‌توحیــد بسم الله الرحمن الرحيم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ (4) 🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات