eitaa logo
جرعه ناب
624 دنبال‌کننده
2هزار عکس
175 ویدیو
24 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی از اثرات مال حرام که در روایات آمده است : ۱-مال حرام در نطفه تاثیر می‌گذارد امام باقر علیه السلام : اگر مالی به حرام آغشته شود حج و عمره او پذیرفته نمی شود. و نطفه رافاسد می کند عن امامنا الباقر علیه السلام « إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّی إِنَّهُ یفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ [1]» .۲-تمام اعمال انسان را نابود می کند لذا امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه « وَ قَدِمْنا إِلى‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً ».[2] و ما به سراغ اعمالی که انجام داده اند می رویم، و همه را همچون غباری پراکنده (در هوا) قرار می دهیم « امّا وَاللَّهِ انْ کانَتْ اعْمالُهُمْ اشَدُّ بَیاضاً مِنَ الْقَباطی، وَلکنْ کانُوا اذا عَرَضَ لَهُمْ الحرام لَم یَدعُون».[3] به خدا سوگند، كه كرده هاى آنان از پارچه هاى كتان قبطى سفيدتر بود، اما چون به حرامى برمى خوردند از آن خوددارى نمى كردند ۳-  لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عبادت با لقمه حرام را مثل بنا ساختن خانه روی آب یا شن می داند.« العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ، و قيل: عَلَى الماءِ».[4] عبادت با خوردن حرام مثل ساختن خانه بر شن و یا آب است ۴- مال حرام حتی لقمه ای موجب عدم قبولی عبادت می شود امام صادق علیه السلام می فرماید:«ان الله لا یقبل عبادة من فی جوفه لقمه من حرام» [5] خداوند عبادت کسی که در شکمش لقمه حرامی باشد پذیرفته نیست ۵- لقمه حرام انسان را آرام آرام می کشد و انسان که مرد حتی نفس گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تاثیر ندارد«انک لا تسمع الموتی»[6].  لذا امام حسین علیه السلام می فرماید حرفهای مرا نمی شنوید چون :«  فَلقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ [7]. شکم شما از حرام پر شد و دلهایتان مهر خورد [1] . امالی طوسی، 680 [2] . فرقان، آیه 23 [3] . کافی، 2/81 [4] . عدة الداعی، 141 [5] . تفسیر مراغی [6] .نمل، آیه 80 [7].بحارالانوار ج۴۵ص۸ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود: قلب آدمى حرم و قرق‌گاه الهى است. در حرم خدا غير خدا را منزل مده. «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْكِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَيْرَ اَللَّهِ» ( بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۲۵) اندکی اندر حرایِ دل نشین ترک خودکن سوی حق هجرت گزین محکم از حق شو سوی خود گام زن لات و عُزای هوس را سر شکن تا خدای کعبه بنوازد تو را شرح انّی جاعلٔ سازد ترا (اقبال لاهوری) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
۱-و خدا بر آن نیست که آنان را در حالی که تو در میان آنان به سر می بری، عذاب کند و تا ایشان طلب آمرزش می کنند، خدا عذاب کننده آنان نخواهد بود. وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (سوره انفال آیه ۳۳) ۲-ابو جعفر، امام محمد باقر (ع) از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام حكايت كند كه فرمود: بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد و بدان تمسك جوييد. آن امان كه برداشته شد رسول الله (صلى الله عليه و آله) بود. و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. خداى تعالى فرمايد: «تا آن گاه كه تو در ميانشان هستى، خدا عذابشان نكند و تا آن گاه كه از خدا آمرزش مى طلبند خدا عذابشان نخواهد كرد». سيد رضى گويد: امام (ع) اين معنى را چه نيكو بيرون كشيده اند و استنباط كرده حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ: كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ، فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ". (نهج البلاغه حکمت:۸۸) ۳-نکته: مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد : ازین آیات- برمی آید که برای این امت در آینده روزگاری است که استغفار از آنان منقطع گشته و دیگر مؤمنی خدا ترس که استغفار کند نمی ماند و در چنان روزگاری خداوند آنان را عذاب می‌کند. (المیزان ج۹ص۹۲) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
یا اَبا جَعْفَرٍ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی اَیُّهَا الْباقِرُ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّهِ وَ قَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ @jorenab
برای حرکت کردن جا پای ثابت لازم است و برای رفاقت و دوستی دل با ثبات تا دل ثبات نداشته باشد رفاقت و دوستی پا نمی گیرد @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
♦️سوال حضرت ابراهیم به فرزندش حضرت اسماعیل فرمود درخواب دیدم که تورا قربانی می کنم (إِنِّی أَرَی فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ) از حضرت اسماعیل سوال کرد نظرت چیست؟ (فَانظُرْ مَاذَا تَرَی) حضرت اسماعیل فرمود فرمان الهی را انجام بده نگران من نباشید ان شالله مرا از صبر کنندگان خواهی یافت (ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ (صافات۱۰۲) حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل هردو تسلیم پروردگارشدند و حضرت ابراهیم ،حضرت اسماعیل را برای قربانی شدن آماده نمود (فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ (صافات:۱۰۳) درین زمان ندا آمد رویای خودت را تصدیق کردی و تحقق بخشیدی نیاز به قربانی نیست (قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا (صافات:۱۰۴) سوال این است حضرت ابراهیم در خواب دید قربانی میکند اما در بیداری آماده شده برای قربانی کردن اما حضرت اسماعیل را قربانی نکرد پس چرا قران می فرماید رویایت را تحقق بخشیدی؟ ♦️جواب آن چیزی که در این داستان مهم بود امتحان حضرت ابراهیم بود اینکه با توجه به اینکه با زحمت و سختی فراوان در پیری صاحب فرزند شد و مجبور شد در یک بیابان بی آب و علف، مادر و فرزند را تنها بگذارد فرزندی که اینگونه رشد کرد بطور طبیعی علاقه و دوستی پدر نسبت به او زیاد است لذا مورد امتحان واقع شد تا معلوم شود آیا حاضر است برای خداوند از عزیزترین فرد زندگی اش بگذرد واین علاقه را قربانی راه خداوند کند و همه چیز را فقط برای خداوند دوست داشته باشد وقتی آماده قربانی شد نشان داد می تواند برای خداوند از همه چیز بگذرد لذا از امتحان سر بلند بیرون آمد و امروزه برای کار الهی که انجام داد خداوند همه را فرمان می دهد هرگاه به خانه من می آیید به احترام چنین امر بزرگی، قربانی کنید و حتی مستحب است کسانی که حج نیستند قربانی کنند ♦️نکته وقتی خداوند برای حضرت ابراهیم که فرزندش را تا قربانگاه برد اما قربانی نکرد چنین دستوری می دهد و همه را فرمان می دهد ابراهیم وار قربانی کنند برای امام حسین علیه السلام که خودش را و فرزندش را در راه خداوند قربانی کرد چه لطفی خواهد کرد؟ آیا روا نیست بفرماید هرکس برای حسین بن علی گریه کند و قطره اشکی به اندازه بال مگس بریزد گناهش بخشوده و بهشت بر او واجب می شود؟ مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنَیْهِ مِنَ الدَّمْعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ (بحار الانوار ج۴۴ص۲۸۸) @jorenab
4_6041694709615690373.pdf
1.82M
🎊 دعای عرفه با فونت مناسب و ترجمه روان
پس از نماز عصر، پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهای عرفه شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد، (مانند نماز صبح به نیت نماز روز عرفه )و به گناهانش نزد خدا اعتراف و اقرار نماید، تا به ثواب عرفات دست یابد، و گناهانش آمرزیده گردد، (مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ص۶۴۰) @jorenab
امام صادق علیه السلام: الرَّاوِیَةُ لِحَدِیثِنَا یَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِیعَتِنَا، أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِد کسی که احادیث ما را روایت کند و دلهای شیعیان مان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است. 📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۴۰ ‌ ‌@jorenab
در سوره مبارکه قریش می فرماید خدای کعبه را عبادت کن چون دوتا کار انجام داد یکی اقتصاد دیگری امنیت فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ (۳) الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (۴) [۳]: پس (به شکرانه این نعمت بزرگ) باید پروردگار این خانه را عبادت کنند، [۴]: همان کس که الف_ آنها را از گرسنگی نجات داد ب_ و از ترس و ناامنی ایمن ساخت. @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حَلی( یا هَلی) خِرِش (خورشت الوچه) اول پیاز رو تفت می دهند بهتر است با کره تفت داده شود الوچه رو کامل می پزند هسته و پوستش ازش جدا می کنند ابش رو می ریزند تو پیاز تفت داده شده بعد تخم مرغ می ریزن با نعناع و شکر و نمک وفلفل سپس باید بجوشه تا سفت بشه تخم مرغ را نباید هم زد خودش کاملا می پزه و سفت میشه @jorenab
از سفارش های نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به سوی یمن فرستاد: هر كه از خدا طلب خير كرد سرگردان نشد و هر كه مشورت نمود پشيمان نگشت. مَا حَارَ مَنِ اِسْتَخَارَ وَ لاَ نَدِمَ مَنِ اِسْتَشَارَ (بحارالانوار ج۷۲ص۱۰۰) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
خواهی که شود دل تو چون آئینه ده چیز برون کن از میان سینه حرص ودغل و بخل و حرام و غیبت بغض و حسد و کبر و ریا و کینه @jorenab
سروبالایِ کمان‌ابرو اگر تیر زند عاشق آنست که بردیده نهدپیکان را چشم گریان مرا حال بگفتم به طبیب گفت یک بار ببوس آن دهن خندان را سعدی از سرزنش خلق نترسد هیهات غرقه در نیل چه اندیشه کند باران را @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد گاهی بهشت دردل آتش میسر است @jorenab
۱_وقتی میان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه جنگ و درگیری بود معاویه هرحیله و مکر ی را برای پیروزی بکار می گرفت و ظاهراً همین باعث شد عده ای به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام اشکال کنند و احساس کنند که معاویه زیرکتر است حضرت فرمود بخدا سوگند معاويه از من زيركتر نيست، و ليكن او بيوفائى و خيانت كرده و معصيت و نافرمانى مى نمايد  و اگر مكر و بيوفائى نكوهيده نبود من زيركترين مردم بودم، ولى هر مكر و بيوفائى گناهى است، و هر گناهى نافرمانى است، و روز قيامت براى هر عهد و پيمان شكنى پرچم و نشانه اى است كه بآن شناخته ميشود وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لاَ کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ وَ لَکِنْ کُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ کُلُّ فُجَرَةٍ کُفَرَةٌ وَ لِکُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ یُعْرَفُ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (نهج‌البلاغه خ ۲۰۰) ۲_فرق حضرت با معاویه درین است که حضرت دنیا را برای آخرت می خواهد نه به هر قیمتی دنیا را بدست آورد اما معاویه تمام تلاشش بدست آوردن دنیاست حتی با نابودی آخرتش لذا حضرت فرمود او از من زیرکترنیست بلکه مکر و حیله می کند من چنین کاری نمی کنم چون عذاب الهی را در پی دارد ۳_کسی که نماینده خبرگان می شود اجتهاد (ولو در حد تجزی را داراست) مرحوم شهید سید ابراهیم رییسی نماینده مجلس خبرگان بود و دکترای حقوق داشت. کسی که به گفته مطبوعات مدرکش محل تردید بود به او گفت شش کلاس سواد داری اما با متانت گفت اگر با تهمت زدن به من مشکل مردم حل می شود این کار را بکنید ۴_ازطرفی به کسی که تخلف می کند و توسط هم طیفی خویش از دانشگاه اخراج میشود فقط تخلفش را یادآوری می کنند کودکانه ترین رفتار را مرتکب می شود ۵_یکی از نامزدهای محترم می گفت در شورای امنیت ملی بارها وقتی اشکالات ننگ نامه برجام را متذکر می شدیم و می گفتیم آنچه با غربی ها قرارداد بستید غیراز آن چیزی است که به مردم می گویید با داد و فریاد برخورد می کردند کسانی که دربرابر غربی ها رفتار بسیار ذلیلانه ای داشتند همانا که حتی از دادن بنزین به آنها دریغ می کردند تا به کشورشان برگردند ۷_يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ [119] اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد و باصادقان و راستگويان باشيد (توبه ۱۱۹) ۶_العاقل یکفی بالاشاره در خانه اگر کس است یک حرف بس است @jorenab
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ [119] اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد و باصادقان و راستگويان باشيد (توبه ۱۱۹) @jorenab
کاروان رفت وتو درخواب وبیابان درویش کی روی ره زکه پرسی چه کنی چون باشی @jorenab
اول آنکه: کسی دیگری را دوست داشته باشد از برای امری که فایده او در آخرت به این محب عاید گردد. مثل اینکه: شاگرد، استاد را دوست دارد از برای اینکه او راتعلیم می کند و او را از حضیض جهل به اوج مرتبه علم می رساند. یا استاد، شاگرد رامحبت داشته باشد به جهت اینکه منشا ثواب معلم می شود. و امثال اینها. دوم آنکه: او را دوست داشته باشد نه به جهت فایده اخرویه که از او به او عاید شود، بلکه از جهت اینکه: الف- مخلوق خدا است و منسوب به اوست به نسبت عامی که ازبرای کافه مخلوقات است. ب- یا به جهت خصوصیت نسبتی که از برای او هست از تقرب او به خدا. ج-یا اشتغال او به خدمت خدا. د- یا محبت او از برای خدا و امثال اینها. زیرا ازعلامات غلبه محبت با کسی آن است که: محبت از او تعدی کند به متعلقان و منسوبان او نیز، اگر چه نسبت دوری داشته باشد. همچنان که کسی که انسانی را دوست دارد، دوست او را دوست دارد و خدمتکار او را، و هر که مدح محبوب او را کند. بلکه با در ودیوار محله و دیار او محبت دارد. همچنان که گفته اند: أَمُرُّ عَلى الدِيارِ دِيارِ لَيلى أُقَبِّلُ ذا الجِدارَ وَذا الجِدارا وَما حُبُّ الدِيارِ شَغَفنَ قَلبي وَلَكِن حُبُّ مَن سَكَنَ الدِيارا خلاصه معنی آنکه: به دیار لیلی می گذرم و بوسه بر این دیوار و آن دیوار می زنم. واین، نه از دوستی دیار است، بلکه از دوستی آن کسی است که در آن دیار ساکن است. غم جمله خور در هوای یکی مراعات صد کن برای یکی (معراج السعاده ص ۱۷۷) @jorenab