فاش میگویم و از گفتهٔ خود دلشادم
بندهٔ عشقم و از هر دو جهان آزادم
طایرِ گلشنِ قُدسم چه دهم شرحِ فِراق؟
که در این دامگَهِ حادثه چون افتادم
من مَلَک بودم و فردوسِ بَرین جایَم بود
آدم آورد در این دیرِ خراب آبادم
سایهٔ طوبی و دلجوییِ حور و لبِ حوض
به هوایِ سرِ کویِ تو بِرَفت از یادم
نیست بر لوحِ دلم جز الفِ قامتِ دوست
چه کُنَم؟ حرفِ دِگَر یاد نداد استادم
تا شدم حلقه به گوش در میخانه عشق
هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم
پاک کن چهرهٔ حافظ به سرِ زلف ز اشک
ور نه این سیلِ دَمادَم بِبَرَد بنیادم
@jorenab
پروردگارا! نفس مرا در نظر خودم خوار و ذليل،
و شأن و منزلت خودت را در نظرم بزرگ بدار،و طاعت نسبت به خودت و عمل به آنچه كه خوشنودى و رضاى تو را فراهم مىسازد،
و اجتناب از آنچه كه تو را به خشم مىآورد،
به من الهام فرما،اى بخشندهترين بخشندگان!
« اَللَّهُمَّ ذَلِّلْ نَفْسِي وَ عَظِّمْ شَأْنَكَ فِي نَفْسِي وَ أَلْهِمْنِي طَاعَتَكَ وَ اَلْعَمَلَ بِمَا يُرْضِيكَ وَ اَلتَّجَنُّبَ لِمَا يُسْخِطُكَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ»
( بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۴۰۶)
@jorenab
صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام بادهٔ گلگون خراب کن
خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد
گر برگ عیش میطلبی ترک خواب کن
روزی که چرخ از گل ما کوزهها کند
زنهار کاسهٔ سر ما پرشراب کن
ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم
با ما به جام باده صافی خطاب کن
کار صواب، باده پرستیست حافظا
برخیز و عزم جزم به کار صواب کن
طامات:جمع طامه به معنای اوراد
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
السَّلَامُ عَلَيكَ اَيُّهَا العَلَمُ المَنصُوبُ وَ العِلمُ الْمَصْبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَيرَ مَكذُوبٍ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقعُدُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقرَأُ وَ تُبَيِّنُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقنُتُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَركَعُ وَ تَسجُدُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ
السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَحمَدُ وَ تَستَغفِرُ.
@jorenab
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام بادهٔ گلگون خراب کن
می گویم؛
می گویند برخی این بیت رو در قنوت نماز شب می خواندند و گریه می کردند
نمی دانم این قصه تا چه مقدار درست است اما به نظر می رسد این بیت جز ابیات پر معنا و پر رمز حافظ باشد
یعنی حال که این عالم فانی است و نابود شدنی است خدایا منتظر نباش تا من کار خیری انحام دهم که به وصال تو برسم خودت مرا به مقام وصل برسان ودست مرا بگیر چون فنای دنیا بدون رسیدن به محبوب پوچ و بی ارزش است
یعنی همان قوس صعودی که بدون کمک و عنایت حق ازلی و حی ابدی و خالق سرمدی که هم اول است و هم آخر ممکن نیست
@jorenab
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند:
هرکس شب یا روز جمعه بر من صد صلوات بفرستد
خداوند صد حاجت او را برآورده میکند، هفتاد حاجت اخروی و سی حاجت دنیایی
سپس خدا به ازای هر صلوات، فرشتهای را مامور میکند که ( با آن صلوات)به مزار من بیاید، همانطور که برای کسی هدیه میآورند. آن فرشته نام و نسب کسی را که صلوات فرستاده به من خبر میدهد و من نام او را در صحیفهای نورانی نزد خودم ثبت میکنم.
« مَنْ صَلَّى عَلَيَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوْ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ قَضَى اللَّهُ لَهُ مِائَةَ حَاجَةٍ سَبْعِينَ مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ وَ ثَلَاثِينَ مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا ثُمَّ يُوَكِّلُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ صَلَوَاتٍ مَلَكاً يَدْخُلُ عَلَيَّ فِي قَبْرِي كَمَا يَدْخُلُ أَحَدَكُمُ الْهَدَايَا وَ يُخْبِرُنِي مَنْ صَلَّى عَلَيَّ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ إِلَى عَشِيرَتِهِ فَأُثْبِتُهُ عِنْدِي فِي صَحِيفَةٍ بَيْضَاءَ»
(جامع الأخبار،ج۱، ص۵۹)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_بیست_و_نهم
#درس_یازدهم_بخش_پنجم
و-حفظ حرمت پدر ومادر
خداوند مرا آنچنان گردان گه از پدر ومادر مانند پادشاهی مستبد بیمناک باشم وبا آندو نیکیِ مادر مهربان نیکی کنم وطاعت پدر ومادر در نظرم از خوابِ خوآب آلوده بهتر وبرای سینه ام از نوشیدنِ تشنه خنک تر باشد
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَهَابُهُمَا هَيْبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِي لِوَالِدَيَّ وَ بِرِّي بِهِمَا أَقَرَّ لِعَيْنِي مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِي مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآن»( دعای ۲۴)
ز-توجه به فرزندان
خداوندا بر من منت گذار به بقای فرزندانم وبه اصلاح نمودن آنها برایم وبه بهره مندی من از آنها خداوندا عمرشان را برایم دراز گردان وبر مدت عمرشان برایم بیافزا وخردسالشان را برایم پرورش ده وضعیفان را برایم نیرومند ساز وبدن ودین واخلاقشان را برایم سالم بدار وآنان را در جان واعضا وکارهایشان که برایم مهم است سلامتی عنایت کن وبرایم وبدستم روزی آنهارا فراوان فرما وآنهارا از نیکان وبا تقوایان واهل بصیرت ومطیع فرمان خودت قرار بده
« اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَيَّ بِبَقَاءِ وُلْدِي وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِي و بِإِمْتَاعِي بِهِمْ. إِلَهِي امْدُدْ لِي فِي أَعْمَارِهِمْ، وَ زِدْ لِي فِي آجَالِهِمْ، وَ رَبِّ لِي صَغِيرَهُمْ، وَ قَوِّ لِي ضَعِيفَهُمْ، وَ أَصِحَّ لِي أَبْدَانَهُمْ وَ أَدْيَانَهُمْ وَ أَخْلَاقَهُمْ، وَ عَافِهِمْ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ فِي جَوَارِحِهِمْ وَ فِي كُلِّ مَا عُنِيتُ بِهِ مِنْ أَمْرِهِمْ، وَ أَدْرِرْ لِي وَ عَلَى يَدِي أَرْزَاقَهُمْ. وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ لَك»( دعای ۲۵)
ح-توجه به همسایه ها
خداوندا مرا آنگونه قرار بده که به بدکارانشان پاداش دهم واز ستمگرانشان چشم پوشم ودرباره آنها به خوش گمانی رفتار نمایم وبا نیکی به آنها یاری رسانم ونسبت به آنها عفت ورزیده ودیده فرو بندم وبا آنها مدارا کنم
« وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ أَجْزِي بِالْإِحْسَانِ مُسِيئَهُمْ، وَ أُعْرِضُ بِالتَّجَاوُزِ عَنْ ظَالِمِهِمْ، وَ أَسْتَعْمِلُ حُسْنَ الظَّنِّ فِي كَافَّتِهِمْ، وَ أَتَوَلَّى بِالْبِرِّ عَامَّتَهُمْ، وَ أَغُضُّ بَصَرِي عَنْهُمْ عِفَّةً، وَ أُلِينُ جَانِبِي لَهُمْ تَوَاضُعا»(دعای ۲۶)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_سی
#درس_یازدهم_بخش_ششم
امنیت امنیت جامعه اسلامی
حضرت در دعایی که برای مرزداران جامعه اسلامی دارند به اهمیت امنیت اشاره دارد ضمن آنکه به این نکته توجه میدهد این امنیت مرهون اتحاد جامعه اسلامی است لذا می فرماید
خداوند بر محمد وآل محمد درود فرست وبر نیروهای مرزداران بیافزا واسلحه آنهارا تیز وبُرّان ساز ومنطقه آنهارا نفوذ ناپذیر کن وبر جمعشان الفت عنایت فرما وبا شکیبایی به آنها یاری ده وچاره اندیشی به آنها بیاموز
«أَ للَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْر»( دعای ۲۷)
مناظر ه عَبَّاد با امام سجاد که چرا قیام نمی کنی
عباد بصری در راه مکه به امام زین العابدین ( علیه السلام) برخورد کرد و گفت جهاد و سختی آن را رها کرده و حج و راحتی آنرا بر گزیدی در حالیکه خداوند می فرماید خداوند از مؤمنین جانشان ومالشان را می خرد و بهای بهشت را به آنان می پردازد کسانی که در راه خداوند جهاد می کنند و یا کشته می شوند - تا آنجا که می فرماید- مومنین را بشارت بده
حضرت فرمود اگر چنین انسان هایی باشند جهاد با آنها افضل است باطن شما دررؤیت الهی و خلوت شما برای خداوند آشکار است.
لَقِيَ عَبَّادٌ الْبَصْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع فِي طَرِيقِ مَكَّةَ فَقَالَ لَهُ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ تَرَكْتَ الْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى الْحَجِّ وَ لِينِهِ-؟ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ- إِلَى قَوْلِهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَج وَ ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ(احتجاج طبرسی ج۲ص۳۱۵)
@jorenab
امام صادق (ع) فرمودند:
«هر کس به هنگام خشم و رغبت و ترس و شهوت، خویش را نگه دارد خداوند جسمش را بر آتش حرام کند
مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ وَ إِذَا اشْتَهَی وَ إِذَا غَضِبَ وَ إِذَا رَضِیَ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ.
(تخف العقول ص۳۶۱)
می گویم :
گاهی غضب مالک انسان می شود گاهی میل و رغبت داشتن به چیزی. و گاهی هواهای نفسانی و گاهی علاقه و دوستی و اینها عقل را به اسارت می گیرند و نمی گذاند بدرستی عمل کند
در حالی که اساس تمام تعالیم و دستورات الهی این است که انسان مالک خودش باید و نگذارد چیزی دیگر مالک او شود
واگر انسان بدرجه ای برسد در همه احوال عقل او امیر باید نه اسیر. هرگز بیراهه نمی رود هرگز خلاف فرمان الهی عمل نمی کند
و چنین کسی نه تنها خودش مقدس می شود و از خشم و غصب رهایی پیدا می کند حتی جسمی که اورا حمل می کند نیز ارزشمند می شود و مورد خشک الهی واقع نمی شود و نمی سوزد
@jorenab
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
«اللّٰه» همان كسى است كه همۀ آفريدگان وقتى در گرداب سختيها و مشكلات گرفتار شدند و به جز خدا از همه كس و همه چيز مأيوس گشتند و رشتۀ اميدشان از همه جا گسست، به او پناه می برند.
« أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَللَّهُ هُوَ اَلَّذِي يَتَأَلَّهُ إِلَيْهِ عِنْدَ اَلْحَوَائِجِ وَ اَلشَّدَائِدِ كُلُّ مَخْلُوقٍ عِنْدَ اِنْقِطَاعِ اَلرَّجَاءِ مِنْ كُلِّ مَنْ دُونَهُ وَ تَقَطُّعِ اَلْأَسْبَابِ مِنْ جَمِيعِ مَنْ سِوَاهُ»
(بحار الأنوار، ج ۴، ص ۱۸۲)
@jorenab
« السَّلامُ عَلَیکِ یَا زَوجَةَ وَصِیِّ رَسَولِ الله، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا عَزِیزَةَ الزَّهرَاءِ عَلَیهَا السَّلام، اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع فَاطِمَةَ بِنت حزَام الکلابیّة المُلَقَّبةُ بِأُمّ البَنِین وَ بَاب الحَوَائِج، وَ اَلسَّلامُ عَلَى أَولَادکِ الشُّهَدَاء
العَبَّاس قَمَرُ بَنِی هَاشِم و بَاب الحَوَائِج وَ عَبدالله وَ عُثمَان وَ جَعفَر الَّذِینَ استُشهِدُوا فی نُصرَةِ الحُسَینِ بِکَربَلاء، فَسَلامُ اللهِ عَلَیکِ یَا سَیِّدَتی یَا أُمَّ البَنِین»
( سالروز وفات حضرت ام البنین مادر گرانقدر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام تسلیت باد)
@jorenab
حضرت ام البنین مرثیهای دارد راجع به خصوص اباالفضل العبّاس:
یا مَنْ رَأَی الْعَبّاسَ کرَّ عَلی جَماهیرِ النَّقَد
وَ وَراهُ مِنْ ابْناءِ حَیدَرَ کلُّ لَیثٍ ذی لِبَد
انْبِئْتُ انَّ ابْنی اصیبَ بِرَأْسِهِ مَقْطوعَ ید
وَیلی عَلی شِبْلی امالَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَد
لَوْ کانَ سَیفُک فی یدَیک لَما دَنی مِنْهُ احَد.
میگوید: ای چشمی که در کربلا بودی و آن منظرهای که عبّاس من، شیربچه من، حمله میکرد میدیدی
و دیدهای! ای مردمی که آنجا حاضر بودهاید! برای من داستانی نقلکردهاند؛ نمیدانم این داستان راست است یا نه. یک خبر خیلی جانگداز به من دادهاند، نمیدانم راست است یا نه. به من گفتهاند که اولاً دستهای پسرت بریده شد، بعد درحالی که فرزند تو دست در بدن نداشت یک مرد لعین ناکس آمد و عمودی آهنین بر فرق او زد. وای بر من که میگویند بر سر شیربچهام عمود آهنین فرود آمد. بعد میگوید: عباس جانم! فرزند عزیزم! من خودم میدانم که اگر دست در بدن داشتی هیچ کس جرأت نزدیک شدن به تو را نمیکرد
( استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص229)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_سی_و_یک
#درس_دوازدهم
امام باقر علیه السلام
حضرت محمد بن علی علیه السلام در اول رجب یا سوم صفر سال 57 هجری قمری در مدینه بدنیا آمد ودر روز دوشنبه 7 ذی الحجه 114 هجری قمری در سن 57سالگی به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد ودر مدینه به شهادت رسید ودر قبرستان بقیع مرقد شریف آن حضرت واقع شده است
از سال 94 تا 114 هجری قمری بخاطر ضعف دولت بنی امیه مسلک ها وگروهای متعددی مانند مرجئه ،کیسانیه، غالیان و...رشد نمود وامام باقر علیه السلام در راستای مباحث دینی وفقهی بر مبنای اعتقاد شیعی جنبش علمی وسیعی را به وجو آورد بگونه ای که شهرت علمی آن حضرت علاوه بر حجاز در عراق وخراسان فراگیر شده است.
الف-نهضت مهم علمی امام در تبیین حقائق دین اصیل اسلام ومبانی شیعه در روایات فراوانی که از آن حضرت بدست ما رسیده است بخوبی آشکار است بگونه ای که بخش عظیمی از مباحث فقهی شیعه روایات امام باقر علیه السلام است
ب-در مورد تفسیر قرآن کریم نیز اصرار فراوانی بر تفسیر صحیح قرآن کریم داشت لذا می فرمود هیچ کس نمی تواند ادعا کند که قرآن به نحو کامل چه ظاهرش چه باطنش را می داند جز اوصیاء الهی « مَا يَسْتَطِيعُ أَحَدٌ أَنْ يَدَّعِيَ أَنَّهُ جَمَعَ الْقُرْآنَ كُلَّهُ ظَاهِرَهُ وَ بَاطِنَهُ غَيْرُ الْأَوْصِيَاءِ.»(بحارالانوار ج۸۹ص۸۸)
ودر روایتی دیگر آمده است هرکس بگوید بطور کامل بر قرآن کریم احاطه دارد آنگونه که از سوی خداوند متعال نازل شده است جز علی بن ابی طالب وائمه بعدش علیهم السلام دروغ می گوید « مَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ يَقُولُ إِنَّهُ جَمَعَ الْقُرْآنَ كُلَّهُ كَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا كَذَبَ وَ مَا جَمَعَهُ وَ مَا حَفِظَهُ كَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ ع»(بحارالانوار جلد۸۹ص۸۸)
ج-با توجه به ضعف دولت بنی امیه واوج گیری نحله ها ومذاهب مختلف حضرت مناظرات فراوانی باگروهای متعدد وحتی با افراد غیر مسلمان انجام داد که در کتب تاریخی مضبوط است وبه عنوان نمونه مناظره آن حضرت با عبدالله بن نافع دراین جا ذکر می کنیم
عبدا الله بن نافع از سردمداران خوارج معتقد بود حضرت علی علیه السلام بخاطر کشتن خوارج وپذیرش حکمیت کافر شده است لذا می گفت هرکس بتواند ثابت کند او ظا لم نیست به سوی او می روم اورا به سوی امام باقر علیه السلام رهنمون شدند ابتداء حضرت بعداز حمد وثنای خداوند از حاضران خواست هرکس فضیلتی در باره حضرت علی علیه السلام میداند بگوید وآنها نیز هریک فضیلتی گفتند عبدالله بن نافع گفت اینهارا من میدانم ولی اینها مربوط به قبل از کشتن اهل نهروان است
سپس حدیث «رایه» (پرچم) را ذکر کردند که نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود فردا پرچم رابدست کسی میدهم که خدا و رسولش را دوست دارد وخداو رسول اورا دوست دارند حمله می کند بدون آنکه اهل فرار از جنگ باشد واز جنگ بر نمی گردد مگر اینکه خداوند بدست او فتح را ارزانی مسلمین می کند
« لَأُعْطِيَنَ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ كَرَّاراً غَيْرَ فَرَّارٍ لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْه»
حضرت فرمود درباره این حدیث چه می گوئی؟
گفت این حدیث حق است ولی مربوط به قبل ازین مسائل است
امام فرمود آیا آن روز که خداوند علی را دوست میداشت می دانست اهل نهروان را می کشد یا نمیدانست؟
گفت میدانست
فرمود ایا محبت خداوند به علی علیه السلام ازآن جهت بود که وی در خط طاعت خداوند بود یا بخاطر نافرمانی او؟
گفت بدیهی است بخاطر طاعت او
(یعنی حضرت علی علیه السلام تا پایان عمر بر طاعت خداوند بوده است بنابراین کشتن اهل نهروان در راستای فرمان ا لهی بود)
امام باقر علیه السلام فرمود بر خیز که جواب خودت را دادی واو بر خواست در حالی که می گفت خداوند میداند رسالتش را در کجا قرار دهد(کافی ج۸ص۳۵۱)
نکته:
ابن حجر عسقلانی از علمای اهل سنت در کتاب «الصواعق المحرقه» می نویسد: محمد باقر –علیه السلام- به اندازه ای رموز واسرار علوم را روشن ساخت وحقائق واحکام وحکمتها ولطایف را بیان نمود که جز کوردلان یا منحرفان کسی آنرا نمی تواند انکار کند از اینرو به شکافنده وجمع آورنده علوم لقب گرفت(صواعق المحرقه چاپ مصر ص ۲۰۶)
@jorenab
مردان خدا پردهٔ پندار دریدند
یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
هر دست که دادند از آن دست گرفتند
هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند
یک طایفه را بهر مکافات سرشتند
یک سلسله را بهر ملاقات گزیدند
یک فرقه به عشرت در کاشانه گشادند
یک زمره به حسرت سر انگشت گزیدند
جمعی به در پیر خرابات خرابند
قومی به بر شیخ مناجات مریدند
یک جمع نکوشیده رسیدند به مقصد
یک قوم دویدند و به مقصد نرسیدند
فریاد که در رهگذر آدم خاکی
بس دانه فشاندند و بسی دام تنیدند
همت طلب از باطن پیران سحرخیز
زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند
زنهار مزن دست به دامان گروهی
کز حق ببریدند و به باطل گرویدند
چون خلق درآیند به بازار حقیقت
ترسم نفروشند متاعی که خریدند
کوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است
کاین جامه به اندازهٔ هر کس نبریدند
مرغان نظرباز سبکسیر فروغی
از دام گه خاک بر افلاک پریدند
#فروغی_بسطامی
@jorenab
نبى اكرم( صلّى اللّه عليه و آله و سلم) می فرمایند: من در قيامت نزد ميزان هستم و هر كه گناهانش بر ثوابهايش فزونى گيرد صلواتهائى را كه بر من فرستاده مىآورم تا بدانها ميزان اعمالش سنگين گردد.
« أَنَا عِنْدَ اَلْمِيزَانِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَمَنْ ثَقُلَتْ سَيِّئَاتُهُ عَلَى حَسَنَاتِهِ جِئْتُ بِالصَّلاَةِ عَلَيَّ حَتَّى أُثَقِّلَ بِهَا حَسَنَاتِهِ»
( مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۳۱۲)
خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
و از تو میخواهم هر خیری را که به آن امید دارم و هر خیری را که به آن امید ندارم و از شر آنچه که از آن دوری میکنم و از شر آنچه که از آن دوری نمی کنم به تو پناه می برم.
« اَللَّهُم إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا أَرْجُو وَ مِنْ خَيْرِ مَا لاَ أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا لاَ أَحْذَرُ»
(جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة (المصباح) ج ۱، ص ۱۹)
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_سی_و_دو
#درس_سیزدهم_بخش_اول
امام صادق علیه السلام
حضرت جعفر بن محمد علیه السلام در 17ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه بدنیا آمد ودر 25 شوال سال148 هجری قمری در سن 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی در مدینه به شهادت رسید ومرقد شریف آن حضرت در قبرستان بقیع واقع شده است
علت نامیدن شیعه به مذهب جعفری
مذهب تشیع را به مذهب جعفری می شناسند ممکن است عوامل چند موجب چنین اسم گذاری شده باشد
الف- دوران سی وچهار ساله امامت امام صادق علیه السلام نسبت به ائمه علیهم السلام دیگر بیشتر بود لذا حضرت زمان بیشتری را صرف معرفی مذهب حقه تشیع نموده است
ب- دوران امامت امام صادق علیه السلام عصر شکوفائی علم است زیر کار علمی که توسط امام باقر علیه السلام شروع شد ودر عصر امام صادق علیه السلام رونق بیشتری گرفت بگونه ای که گفته شده است حدود چهار هزار شاگرد از محضر آن حضرت بهره می بردند
ج- به علت گسترش علمی امام صادق علیه السلام حتی غیر شیعه نیز از شاگردان امام بودند ازین جهت علم امام وبه تبع آن مذهب تشیع انتشار بیشتری یافت
د-افراد مخالف دین با کمال آزادی نظر ات خود را مطرح می کردند وقتی ناراحتی برخی از شیعیان را در برابر سوالات ملحدانه خود می دیدند می گفتند مااین مطالب را با امام صادق علیه السلام مطرح می کنیم واو با گشاده روئی پاسخ میدهد
@jorenab