eitaa logo
جرعه ناب
658 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
پروردگارا من! تنها به تو پناه می‌آورم و در آغوش امن تو پناه می‌ گیرم، با تمام وجود به سویت می‌ شتابم. من بندۀ کسی جز تو نیستم و فقط از تو یاری می‌ طلبم و بر تو توکل می‌ کنم. به یاری تو، دشمنانم را از خود دور می‌ کنم و از تو در برابر آنان یاری می‌ جویم، و تو را یگانه پناه و حامی خود در برابر آنان می‌ دانم. پس به هر وسیله، هر کجا و هر گونه که خود خواستی مرا از شرّ آنان نگه دار، به حق خودت که محبوبی جز تو نیست و تو بر هر کاری توانا هستی. «اَللّٰهُمَّ بِكَ اَعُوذُ،وَبِكَ اَلُوذُ وَبِكَ اَصُولُ،  وَاِیّٰاكَ اَعْبُدُوَاِیّٰاكَ اَسْتَعِینُ، وَعَلَیْكَ اَتَوَکَّلُ،  وَاَدْرَأُبِكَ فیٖ نَحْرِاَعْدٰائِی  وَاَسْتَعِینُ بِكَ عَلَیْهِمْ وَاَسْتَکْفِیکَهُمْ  فَاکْفِنِیهِمْ بِـمٰا شِئْتَ  وَاَنّیٰ شِئْتَ وَکَیْفَ شِئْتَ وَحَیْثُ شِئْتَ  بِحَقِّكَ لاٰ اِلٰهَ اِلّٰا اَنْتَ،  اِنَّكَ عَلیٰ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ.» ( بحارالانوار ج۸۳ص۳۰۷) @jorenab
امام موسی کاظم علیه السلام : قطعا خداوند بالاتر و والاتر و بزرگتر است از آنكه حقيقت وصفش درک شود، پس او را به همان صورت توصيف كنيد كه خودش را توصيف كرده و از غير آن دست نگه دارید « عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ، قَالَ: أَبُو اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَللَّهَ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يُبْلَغَ كُنْهُ صِفَتِهِ فَصِفُوهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ كُفُّوا عَمَّا سِوَى ذَلِكَ» ( الفصول المهمة، ج ۱، ص ۱۷۲) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ازمهمترین دعاهائی که از امامان علیه السلام بدست ما رسیده است زیارت جماعه کبیره است که توسط امام هادی علیه السلام انشاء شده است و تقریبا تمام فقهاءوعلمای عظام بر صحت آن از حیث سند وعظمت مطالب مطروحه در آن درباب امامت اذعان دارند از جمله نکاتی که در این زیارت مطرح است چگونگی عِدل بودن قرآن واهل بیت علیهم السلام است که در اینجا به برخی ازین موارد اشاره میشود 1- همانگونه که قرآن برای همیشه است « وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ‏»( ) انعام :19) اهل بیت عصمت و طهارت نیز برای همیشه هستند. لذا وجود نازنین ،اما م زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )برای آن است که احکام الهی بدرستی اجراشود .هرچند مردم اورا نشناسند و بظاهر در رأس حکومت نباشد. 2- همانگونه که قرآن کریم نور است «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِين‏»( )مائده :15)اهل بیت عصمت و طهارت کلامشان قرآن است وفرمودند هرکلمه ای گفتیم بگویید ازکجای قران است «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ فَاسْأَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّه‏»(بحارالانوار ج46 ص 303 )لذا کلام آنها نور است « کلامکم نور ». 3- همانگونه که قرآن کریم برای هدایت است « َ هُدىً لِلنَّاس‏»( بقره : 185) اهل بیت نیز انسانهارا به هدایت ورشد دعوت می کنند « وامرکم رشد». 4- همانگونه که خداوند امت اسلامی را برانگیخت تا به خیر دعوت کنند « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ»( آل عمران :104) اهل بیت عصمت و طهارت تمام افعالشان خیر است «وفعلکم الخیر»واساسا اصل و فرع خیر ازآنهاشروع وبه انها ختم می شود،«ٌ إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه‏». 5- همانگونه که قرآن کریم؛ انسان رابه احسان ونیکی دعوت می کند ؛«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ»( نحل :90)اهل بیت عصمت وطهارت نیزاین چنین هستند «وعادتکم الاحسان» @jorenab
6- همانگونه که قرآن کریم تنها خیر مطلقی که برای به همراه داشتن در مسیر طولانی اخروی مؤثر می داند تقواست «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏»( بقره:196) سفارش اهل بیت نیز چیزی جز تقوا نیست «وصیتکم التقوی » 7- همانگونه که قرآن کریم، کریم است « إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيم‏‏»( واقعه:77)اهل بیت عصمت نیز خصوصیت ذاتی آنها کرامت است «سجیتکم الکرم ». 8و9-همانگونه که قرآن کریم مؤمنین حقیقی را کسانی می شمارد ،که اهل نماز هستند واهل زکات – چون جمله« يُقِيمُونَ»و« يُنْفِقُونَ‏» فعل مضارع است ودلالت براستمرار دارد ؛نه آنکه فقط نما ز بخوانند وزکات بدهند بلکه خودرا ملزم به آن میدانند- « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏»( بقره :3)اهل بیت عصمت وطهارت نیز برپاداران ایندو فریضه مهم – درحوزه عبادی ومالی بوده اند « أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ* وَ آتَيْتُمُ الزَّكاة ». 10- قرآن کریم وظیفه مؤمن حقیقی راامر به معروف ونهی ازمنکر می داند« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ »( آل عمران :110)امر ی مهم وحیاتی که بدون آن جامعه اسلامی به جامعه ای ایستا وآرام آرام به نابودی سوق پیدا خواهد کرد واین ذوات مقدسه آنرا در بالاترین شکل آن ،انجام دادند« أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ* وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَر» . @jorenab
خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته‌اى را گمارده است كه به او «داعى» گفته مى‌شود.  هنگامى كه ماه رجب وارد مى‌شود، آن فرشته در هر شب از آن تا صبح ندا در مى‌دهد: «خوشا به حال ذاكران! خوشا به حال اطاعت‌كنندگان!»  و خداوند متعال خود مى‌فرمايد: «من هم‌نشين هركس هستم كه هم‌نشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزنده‌ى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد.  ماه، ماه من است و بنده، بنده‌ام و رحمت، رحمتم. بنابراين، هركس در اين ماه مرا بخواند، به او پاسخ مثبت مى‌دهم و هركس از من چيزى بخواهد، به او عطا و هركس از من طلب هدايت كند، هدايتش مى‌نمايم و من اين ماه را به عنوان رشته‌ى ارتباط ميان خود و بندگانم قرار داده‌ام، هركس به آن چنگ بزند، به من « عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» ( بحار الأنوار ج ۹۵، ص ۳۷۷) @jorenab
به خُلق و لطف توان کرد صیدِ اهلِ نظر به بند و دام نگیرند مرغِ دانا را چو با حبیب نِشینی و باده پِیمایی به یاد دار مُحِبّانِ بادپیما را @jorenab
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 آهنگ زیبای مازندرانی در فراق امام زمان (عجل) 🔸
شاعر: علامه حسن‌زاده آملی (ره)
 از حضرت سوال شداى امير مؤمنان تر را چگونه مى يابیم؟ فرمود: چگونه است حال آن كس كه ۱ـ به بقاى خود فانى مى شود ۲ـ و با تندرستى خويش بيمار مى شود. ۳ـ و از آنجا كه در امان است مرگش مى رسد قِیلَ لَهُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَیْفَ نَجِدُکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: کَیْفَ یَکُونُ حَالُ مَنْ یَفْنَی بِبَقَائِهِ وَ یَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَ یُؤْتَی مِنْ مَأْمَنِهِ (نهج‌البلاغه حکمت ۱۱۵) می گویم ۱ـ در توضیح جمله اول بقا باعث فنا می شود. باید گفت هرچه انسان زندگی کند آرام آرام به فنا و نابود ی نزدیک می شود یعنی همین باقی ماندن انسان را به مرگ نزدیک می کند همانطور در حکمت هفتاد وچهار فرمود هرنفسی که انسان می کشد اورا به مرگ نزدیک می کندنَفْسُ الْمَرْءِ خَطاهُ إلى أجَلِهِ ۲ـدرتوضیح جمله دوم با تندرستى خويش بيمار مى شود .باید گفت صحت بدن به این است که اعضا بدن انسان درست و منظم کار کند همین کار کردن اعضا باعث اضمحلال و فرسودگی آنها شده و آرام آرام انسان مریض می شود ۳ـدر توضیح جمله سوم. از آنجا كه در امان است مرگش مى رسد ابن میثم می نویسد ممکن است کلمه. «مأمن »مصدر میمی باشد درین صورت معنا چنین می شود بر انسان اموری مثل ترس و یا مردن نازل می شود در حالی که او راحت و دل بسته به دنیاست و از آنچه پس از دنیا می بیند غافل می شود ممکن است «مأمن »اسم مکان باشد یعنی دردها و گرفتاريهايى كه به او مى رسد، از حالات و كارهاى همان دنياست كه محل امنى براى او بوده است @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11-از منظر قرآن کریم ،باید با جان ومال درراه الهی جهاد نمود« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون‏»(حجرات :15 )این ذوات مقدسه نیز تمام تلاش خویش راکردند وباتمام وجود در راه خداوند جهادنمودندتادعوت حق را آشکار سازند ،وفرایض الهی را تبیین کنند ،وحدود الهی را برپا دارند،واحکام خداوند را منتشر سازند ،وسنت حق را عمومی نمایند. «وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ [وَ فَسَّرْتُمْ‏] شَرَائِعَ أَحْكَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَه‏». یعنی همانگونه که قرآن کریم ،در صدد تبیین وتوضیح بیانی این موضوعات است ؛اهل بیت عصمت وطهارت ،در صدد تبیین وتوضیح عملی ان برآمدند. 12- همانگونه که قرآن کریم،از سوی کسی نازل شده است که به اسرار هستی مطلع است « أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً »( فرقان :6)ازینرو احکام خویش را باتوجه به علم به مصالح ومفاسد ازیکسو ورحمانیت خویش از سوی دیگر فرو فرستاد،ازآنجا که اهل بیت (علیهم السلام )محل نزول وهبوط وحی هستند «مهبط الوحی »پس به اسرار هستی اگاه هستند وبهتر از هرکس دیگر به مصالح ومفاسد احکام ، علم دارند. 13- قرآن کریم آمده است تا علم را ترویج نماید ،زیرا در پرتو علم حقایق روشن وآشکار می شود .ازینرو از یکسو، بصورت پرسشی بیان می کند آیا با سواد وبی سواد به یک اندازه هستند « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ»( زمر :9)واز سوی دیگر ،معیار برتری انسانها رادر علم می شمارد « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ﴿مجادله :11 ﴾و وقتی اهل بیت عصمت خود گنجینه علم هستند «خزان العلم » هم از دیگران برترند وهم علم هر عالمی به آنا ن ختم می شود؛ پس باید بدانها رجوع نمود آنگونه که به قرآن کریم برا ی فهم معارف رجوع می شود. 14- همانگونه که ،قرآن کریم از ذات اقدسی به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) القاء می شود که حکیم وعلیم است « إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»( نمل :6)ازینرو قرآن خود نیز حکیم خواهد بود «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »( زخرف :4)اهل بیت عصمت وطهارت نیز، معدن حکمت خداوندی هستند «مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللَّه‏» پس خود حکیم خواهند بود لذا گفتار ورفتار آن براساس حکمت بوده وبرسایرین حجت خواهد بود. @jorenab