eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
باید خلیل بود و به یار اعتماد کرد گاهی بهشت دردل آتش میسر است @jorenab
۱-در روایتی که از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) وارد شده است برتری سوره حمد بر بقیه قرآن کریم هفت برابر ذکر شده است در روایت آمده است اگر سوره حمد در کفه ترازو و بقیه قرآن در کفه دیگر ترازو قرار بگیرد رجحان سوره حمد برآن ها هفت برابر است (لَوْ أَنَّ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وُضِعَتْ‏ فِي‏ كِفَّةِ الْمِيزَانِ وَ وُضِعَ الْقُرْآنُ فِي كِفَّةٍ لَرَجَحَتْ فَاتِحَةُ الْكِتَابِ سَبْعَ مَرَّات‏) ([1]) ۲-از این رو حضرت اولا : سوره حمد را به عنوان عنایتی از طرف خداوند بر خویش میداند که چنین عنایتی به انبیاء دیگر نشده است و ثانیا : بهتر و با شرافت تر از گنج هایی میدانند که در عرش موجود است . (َفَأَفْرَدَ الِامْتِنَانَ عَلَيَّ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَ جَعَلَهَا بِإِزَاءِ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ إِنَّ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ أَشْرَفُ مَا فِي كُنُوزِ الْعَرْش‏) ([2]) ۳-شاید سر این سخن آن باشد که سوره مبارکه حمد به سه پرسش اساسی بشر پاسخ میدهد همان طور که میدانیم سه سوال اساسی که همیشه فکر بشر را به خود مشغول کرده است عبارت است الف-از کجا آمده است؟ (مبدأ) ب- به کجا میرود؟(مقصد یا معاد) ج-و چگونه باید برود؟ (نبوت) ۴-و سوره مبارکه حمد در پاسخ گویی به این سه پرسش سیر منطقی را رعایت کرده است یعنی مبدأ، معاد ، مسیر ، لذا از ابتدا(الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏) تا (َ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏) درصدد تبیین مبدأ هستی است و این که هستی تحت تربیت اوست و همان گونه که از مربی انتظار میرود با عطوفت و مهربانی به هستی نظر دارد (مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) بیانگر ان است که ما سوی الله برای پاسخگویی در مظهر او حاضر خواهد شد. (إِيَّاكَ نَعْبُد)ضمن بیان راههای سه گانه-متنعمین،مغضوبین،ضالین- می‌فرماید زمانی می توان سرفرازانه در روز جزاءحاضر شد که مسیر بدرستی انتخاب شود. -مسندرک الوسائل ج 4 ص 330 [1] -بحارالانوار ج89 ص 227[2] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای فرزندان آدم! ۱- چون پیامبرانی از جنس خودتان به سویتان آیند که آیاتم را بر شما بخوانند [به آنان ایمان آورید ۲-و آیاتم را عمل کنید]؛ ۳-پس کسانی که [از مخالفت با آنان] بپرهیزند ۴- و [مفاسد خود را] اصلاح کنند، ۵- نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ سوره اعراف آیه ۳۵ https://eitaa.com/jorenab
درسی از داستان حضرت یوسف ۱-در داستان حضرت یوسف میخوانیم برادران قرار بود اورا بکشند اقْتُلُوا یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا (یوسف:۹) یکی گفت اورا نکشید بندازید داخل مخفیگاه چاه شاید کاروانی که می گذرد اورا پیدا کند و نجات دهد قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ لَا تَقْتُلُوا یُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ یَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّیَّارَةِ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ ( یوسف۱۰) ۲-کاروان هم اورا از چاه نجات داد وَجَاءَتْ سَیَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَی دَلْوَهُ (یوسف:۱۹) ۳-وقتی حضرت یوسف را خواستند در گیر گناه کنند گفت خدایا مرا به زندان بفرست تا نجات پیدا کنم قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ (یوسف :۳۳) ۴-خوب خداوند اورا از مرگ نجات داد خداوند اورا از چاه نجات داد خداوند اورا از گناه نجات داد حالا برای نجات از زندان که خودش گفت خدایا مرابه زندان بنداز باید سراغ فرد دیگری می رفت ؟؟ ۵-وقتی حضرت یوسف دید یکی از زندانیان نجات پیدا می کند به او گفت پیش صاحبت از من یاد کن وبی گناهی مرا به او یاداوری کن وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ (یوسف :۴۲) ۶-وقتی جناب یوسف از یک زندانی در خواست وساطت کرد نتیجه این شد که الف-شیطان یاد او را نزد آقایش از خاطر وی برد (آن مرد فراموش کرد که قضیه جناب یوسف را با حاکم بیان کند) ب-و از این رو، (یوسف) چند سال(=گفته شده هفت سال) در زندان باقی ماند فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ https://eitaa.com/jorenab
یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس وشهدای روحانی شهرستان بابل گرامی باد سالگرد عروج شهیدان والا مقام ۱.شهید طلبه سید ابراهیم سید نژاد جلودار نام‌ پدر؛ سید علی اکبر تاریخ تولد: ۱۳۴۶/۳/۲۰ تاریخ شهادت ؛ ۱۳۶۴/۷/۲۶ محل شهادت؛ پیرانشهر محل تدفین؛ آرامگاه شهر گتاب 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 پایگاه بسیج اساتید حوزه علمیه شهرستان بابل 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 شهدا رو یاد کنید با ذکر صلوات 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ❇️ کانال رسمی: https://eitaa.com/howzeh_babol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکهایی که نباید در نماز به آن اعتنا نمود (مسواک) ۱-م = شک بعداز محل و شک در نمازمستحبی ۲-س=شک بعداز سلام ۳-و=شک بعداز وقت ۴-ا =شک امام با حفظ ماموم و شک ماموم با حفظ امام ۵-ک= شک کثیر الشک @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱- از آنجا که سخن گفتن مملوک در برابر مالک نیازمند ادب خاص و کلام خاصی است – مخصوصا که مالک.مالک  علی الاطلاق و نامتناهی باشد که برای مملوک امکان فهم او و احاطه به الطاف او وجود ندارد –سوره مبارکه حمد ادب سخن گفتن را به بنده آموخته است و آن این که ابتدا عظمت الهی و مالک خویش را توجه نموده آنگاه در خواست مملوک ذکر شود یعنی تحمید. توصیف و تمجید الهی را مقدمه درخواست خویش قرار دهد ۲-.لذا در روایتی که از بنی مکرم اسلام ( صلی الله علیه و اله وسلم) وارد شده است آمده است که خداوند فرمود نماز را بین خود و بنده خود تقسیم کرده ام زمانی که عبد می گوید (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏)خداوند می‌فرماید بنده ام مرا حمد کرده است زمانی که بگوید (َ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏) خداوند می‌فرماید بنده ام ثنایم را گفته است زمانی که بگوید (ِ مالِكِ يَوْمِ الدِّين‏) خداوند می‌فرماید بنده ام تمجیدم کرده است زمانی که بگوید(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين‏) خداوند می‌فرماید این بین من و بنده ام است و برای بنده ام است آنچه درخواست کند و زمانی که بگوید (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين‏) خداوند می‌فرماید این مال بنده ام است و برای بنده ام است آنچه بخواهد (قال اللَّه تعالى: قسّمت‏ الصلاة بيني‏ و بين‏ عبدي‏ نصفين، و لعبدي ما سأل، فإذا قال: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» قال اللَّه تعالى: حمدني عبدي، فإذا قال: «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» قال اللَّه تعالى: أثنى عليّ عبدي، فإذا قال: «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» قال اللَّه: مجّدنى عبدي، فإذا قال: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» قال‏اللَّه: هذا بيني و بين عبدي، و لعبدي ما سأل‏)([1]) -مجمع البیان ج 1 ص 17 دار احیا ئ التراث 1429[1] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا