eitaa logo
جرعه ناب
646 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای فرزندان آدم! ۱- چون پیامبرانی از جنس خودتان به سویتان آیند که آیاتم را بر شما بخوانند [به آنان ایمان آورید ۲-و آیاتم را عمل کنید]؛ ۳-پس کسانی که [از مخالفت با آنان] بپرهیزند ۴- و [مفاسد خود را] اصلاح کنند، ۵- نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین شوند. يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ سوره اعراف آیه ۳۵ https://eitaa.com/jorenab
درسی از داستان حضرت یوسف ۱-در داستان حضرت یوسف میخوانیم برادران قرار بود اورا بکشند اقْتُلُوا یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا (یوسف:۹) یکی گفت اورا نکشید بندازید داخل مخفیگاه چاه شاید کاروانی که می گذرد اورا پیدا کند و نجات دهد قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ لَا تَقْتُلُوا یُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِی غَیَابَتِ الْجُبِّ یَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّیَّارَةِ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ ( یوسف۱۰) ۲-کاروان هم اورا از چاه نجات داد وَجَاءَتْ سَیَّارَةٌ فَأَرْسَلُوا وَارِدَهُمْ فَأَدْلَی دَلْوَهُ (یوسف:۱۹) ۳-وقتی حضرت یوسف را خواستند در گیر گناه کنند گفت خدایا مرا به زندان بفرست تا نجات پیدا کنم قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ (یوسف :۳۳) ۴-خوب خداوند اورا از مرگ نجات داد خداوند اورا از چاه نجات داد خداوند اورا از گناه نجات داد حالا برای نجات از زندان که خودش گفت خدایا مرابه زندان بنداز باید سراغ فرد دیگری می رفت ؟؟ ۵-وقتی حضرت یوسف دید یکی از زندانیان نجات پیدا می کند به او گفت پیش صاحبت از من یاد کن وبی گناهی مرا به او یاداوری کن وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ (یوسف :۴۲) ۶-وقتی جناب یوسف از یک زندانی در خواست وساطت کرد نتیجه این شد که الف-شیطان یاد او را نزد آقایش از خاطر وی برد (آن مرد فراموش کرد که قضیه جناب یوسف را با حاکم بیان کند) ب-و از این رو، (یوسف) چند سال(=گفته شده هفت سال) در زندان باقی ماند فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ https://eitaa.com/jorenab
یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس وشهدای روحانی شهرستان بابل گرامی باد سالگرد عروج شهیدان والا مقام ۱.شهید طلبه سید ابراهیم سید نژاد جلودار نام‌ پدر؛ سید علی اکبر تاریخ تولد: ۱۳۴۶/۳/۲۰ تاریخ شهادت ؛ ۱۳۶۴/۷/۲۶ محل شهادت؛ پیرانشهر محل تدفین؛ آرامگاه شهر گتاب 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 پایگاه بسیج اساتید حوزه علمیه شهرستان بابل 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 شهدا رو یاد کنید با ذکر صلوات 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ❇️ کانال رسمی: https://eitaa.com/howzeh_babol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکهایی که نباید در نماز به آن اعتنا نمود (مسواک) ۱-م = شک بعداز محل و شک در نمازمستحبی ۲-س=شک بعداز سلام ۳-و=شک بعداز وقت ۴-ا =شک امام با حفظ ماموم و شک ماموم با حفظ امام ۵-ک= شک کثیر الشک @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱- از آنجا که سخن گفتن مملوک در برابر مالک نیازمند ادب خاص و کلام خاصی است – مخصوصا که مالک.مالک  علی الاطلاق و نامتناهی باشد که برای مملوک امکان فهم او و احاطه به الطاف او وجود ندارد –سوره مبارکه حمد ادب سخن گفتن را به بنده آموخته است و آن این که ابتدا عظمت الهی و مالک خویش را توجه نموده آنگاه در خواست مملوک ذکر شود یعنی تحمید. توصیف و تمجید الهی را مقدمه درخواست خویش قرار دهد ۲-.لذا در روایتی که از بنی مکرم اسلام ( صلی الله علیه و اله وسلم) وارد شده است آمده است که خداوند فرمود نماز را بین خود و بنده خود تقسیم کرده ام زمانی که عبد می گوید (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين‏)خداوند می‌فرماید بنده ام مرا حمد کرده است زمانی که بگوید (َ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏) خداوند می‌فرماید بنده ام ثنایم را گفته است زمانی که بگوید (ِ مالِكِ يَوْمِ الدِّين‏) خداوند می‌فرماید بنده ام تمجیدم کرده است زمانی که بگوید(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين‏) خداوند می‌فرماید این بین من و بنده ام است و برای بنده ام است آنچه درخواست کند و زمانی که بگوید (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين‏) خداوند می‌فرماید این مال بنده ام است و برای بنده ام است آنچه بخواهد (قال اللَّه تعالى: قسّمت‏ الصلاة بيني‏ و بين‏ عبدي‏ نصفين، و لعبدي ما سأل، فإذا قال: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» قال اللَّه تعالى: حمدني عبدي، فإذا قال: «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» قال اللَّه تعالى: أثنى عليّ عبدي، فإذا قال: «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» قال اللَّه: مجّدنى عبدي، فإذا قال: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» قال‏اللَّه: هذا بيني و بين عبدي، و لعبدي ما سأل‏)([1]) -مجمع البیان ج 1 ص 17 دار احیا ئ التراث 1429[1] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شک‌ در عدد رکعت‌های نمازهای چهار رکعتی در ۹ صورت صحیح است(یعنی باید به آن اعتنا کرد و طبق دستور نسبت به آن عمل کرد) سه صورت دارد الف -بعداز سر برداشتن از سجده دوم ۱. شک میان دو و سه بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۲. شک میان دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۳. شک میان دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ۴. شک میان چهار و پنج بعد از سر برداشتن از سجده‌ی دوم. ب_ بعداز ایستادن ۱. شک میان چهار و پنج در حال ایستاده. ۲. شک میان سه و پنج در حال ایستاده. ۳. شک میان سه و چهار و پنج در حال ایستاده. ۴. شک میان پنج و شش در حال ایستاده ج . شک میان سه و چهار در هر جای نماز تذکر: تعداد رکعتهای نماز احتیاط (که برای شک در رکعتهای نماز به جا آورده می‌شود) به تعداد کمبود احتمالی در نماز است، بنابراین در شک بین دو و چهار، دو رکعت نماز احتیاط، واجب است، و در شک بین سه و چهار، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته واجب است https://eitaa.com/jorenab