eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣ سالروز عروج ملکوتی شهید یوسف پورتقی نام پدر :محمد حسن نام مادر: ریحانه رمضان زاده تاریخ تولد :1346/10/07 تاریخ شهادت : 1362/07/29 محل شهادت : مریوان گلزار:شهدای معتمدی 4️⃣والفجر4 🌹بعدازنمازصبح یکروز تابستانی درسال 61 درطبقه سوم ساختمان سپاه استراحت می کردم.تقریبا ساعت ۶صبح صدای دو انفجار شدیدکه از ژ۳شلیک شده بود آرامش صبحگاهی را به هم ریخت. صدای شدید و اصابت ان به جلوی درب ورودی سپاه و درب ورودی لرزشی را به ساختمان شبیه به تکان زلزله داد. با سرعت خودم را به پائین رساندم.مسئول عملیات آنروز سپاه بابل محسن احمدزاده جلویم را گرفت گفت بیرون نرو خطرناک است. تا کمی سرش را برگرداند خودم را به بیرون سپاه رساندم. در این فاصله کوتاه ازشلیک دونارنجک تفنگی ژ۳ تا به پایین آمدن از طبقه ۳ سپاه، جوانی را با دوچرخه دیدم که خود را به سپاه رسانده بود. جلویش را گرفتم با عصبانیت به او گفتم،این وقت صبح اینجا چی کار می کنید؟ کی هستید و... او را نمی شناختم. بنظرم جوان زیرکی بود که به این سرعت جهت صدا را تشخیص داد و خود را به منطقه هدف رساند. بعد از این اتفاق من یوسف عزیز را شناختم. ✍️علیرضا بیژن زاد @sangareshohadababol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ ، وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ خدایا! تو در هر زمان، دینت را به وجود امامی یاری دادی، امامی که او را بپاداشتی تا نشانه‌ای برای بندگانت جهت یافتن راه حق و مشعلی فروزان در سرزمین‌هایت باشد. https://eitaa.com/jorenab
« وَ الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ‏»([2]) ۱-برای نجات از گمراهی وضلالت وبار یافتن به مسیر حق وعدالت ورفتن به سوی هدایت چاره ای جز تمسک به دین وکتابهای نازل شده بر انبیاء مرسلین نیست یعنی دین مجموعه ایست  که عمل بطور کامل به دستورات آن  می تواند انسان را از سختی ها وگرفتاری های نجات بدهد ۲- زیرااز یک سو مسیر درست را به انسان نشان دهد واز سوی دیگر برای انسان بینشی عمیق ایجاد کند اما برخی ازین دستورات بمنزله نشانه هستند یعنی انجام آن می تواند نشان دهد که چنین فردی در مسیر درست حرکت می کند یا نه ۳-ونماز یکی ازین شاخصه هاست  بگونه ای که می تواند نقش تعیین کننده ای برای رهائی انسان از تردیدها گردیده وایمان واعتقاد انسان رابه حق قوی تر نماید ۴- لذا قرآن کریم وقتی بحث تمسک به کتاب را ذکر می کند بعدازآن، نماز را بیان می کند و می فرماید کسانی که به کتاب ( آنچه از سوی خداوند نازل شده است که آخرین وکاملترین آن قرآن کریم است) تمسک می جویند ونماز به پا میدارند خداوند پاداش مصلحان را ضایع نمی کند. ۵-مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر گرانسنگ المیزان می نویسد :ذکر کردن نماز به تنهائی در بین بقیه واجبات واجزاء دین برای شرافت نماز است واینکه نماز رکنی از دین است که با آن ذکر الهی وخضوع در برابر حق حفظ می شودکه بمنزله روح حیات در جسم دین محسوب می شود([3]) ۶-بنابراین اگر دین را مجموعه ای از جسم وروح بتوان  ترسیم کرد آن چیزی که روح این جسم را تشکیل میدهد نماز است  زیرا بوسیله نماز است که یاد خداوند متعال زنده می ماند وانسان دربرابر حق خضوع وخشوع می کند  وهمانطور که جسم بدون روح توان ادامه زندگی را ندارد چرا که مرده است  دین نیز بدون نماز جسمی مرده ایست که که نمی تواند انسان را به راه درست بکشاند. وهرگاه  دین دارای روح شد می تواند انسان را از فساد نجات داده وشخص را صالح نماید وانسان صالح به فکر اصلاح دیگران می افتد ومصلح فساد دیگران می شود -مائده :58[1] -اعراف :170[2] -المیزان ج8 ص 299[3] https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
    « وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏»[1] ۱-ازآنجا که خداوند متعال روزی مخلوقین را برعهده گرفته است. « و هيچ جنبنده ای در زمين نيست؛ مگرآنكه روزيش برعهده خداست و خدا قرارگاه (منزل دائمى) و آرامشگاه (جاى موقت) آنها را مى‏داند، و همة امور در دفتر علم ازلى خدا ثبت است»[2] ۲-آنچه بنده باید انجام دهد، تبیعیت ازحق تبارک و تعالی است و نباید نگران چیز دیگری باشد. چون خداوند چیزی دیگری از انسان انتظارندارد؛ حتی  نگران روزی خودش ودیگران هم نباید باشد.  ۳-سرِّش آن است، آنکس که سراغ نماز رفت و برآن مداومت ورزید، به تقوا نزدیک می شود و آرام آرام متقی می گردد و چون عاقبت از آن تقواپیشگاناست. چنین انسانی عاقبت خوشی خواهد داشت و درخوش عاقبتی است که همه چیز فراهم است؛ حتی روزی عده ای که نگران آن هستند. لذا خطاب به نبی اکرم 9می فرماید: « وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها » « تو اهل بيت خود را به نماز و طاعت خدا امر كن و خود نيز بر نماز و ذكر حق صبور باش. » ۴-« لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً » « ما از تو روزى (كسى را) نمی خواهیم، چون روزی دهنده خداوند متعال است نه کس دیگر.» « نَحْنُ نَرْزُقُكَ » بلكه ما به تو (و ديگران) روزى مى‏دهيم، پس اگرکسی تحت فرمان الهی باشد که مهمترین آن اقامه نماز است، خداوند روزی وی  را عنایت خواهد نمود. ۵-« وَالْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى»« وعاقبت نيكو مخصوص (اهل) پرهيزكارى و تقواست؛ زیراچنین کسی تحت لوای تقوا قرار می گیرد و عاقبت نیز ازآن تقواست.» 1. طه :132 2. « وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِين‏» (هود :6) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
یَا آلَ بَیتِ رَسولِ الله حُبُّکُمُ فَرضٌ مِنَ الله فی القُرآنِ أنزَلَهُ  کَفاکُم مِن عظیمِ القَدرِ أنّکُم مَن لَم یُصلِّ عَلَیکُم لَا صَلَاةَ لَهُ    -ای خاندان نبوّت، محبّت شما واجبی است که از جانب خداوند در قرآن آمده است.  – همین در عظمت شأن شما کافی است، آن کس شما را در نماز درود نگفت، نمازی ندارد، (نمازش درست نیست https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَنَا یَا سَیِّدِی عَائِذٌ بِفَضْلِکَ هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ ای آقای من به فضل تو پناه برده‌ام. از تو به‌سوي خودت گريخته‌ام https://eitaa.com/jorenab
گاهى توبه بر پشيمانى تنها اطلاق مى شود. در اين صورت علم به منزلۀ انگيزه و ترك به منزلۀ نتيجۀ بعدى آن است به همين اعتبار است كه امام (علیه السلام) فرموده است: النّدم توبة. بنا بر اين لازمه اش علمى است كه موجب پشيمانى شود توبه را از دو جهت واجب دانسته اند. ۱-توبه موجب رضاى خدا و خشم شيطان است، درهاى بهشت را مى گشايد، نفس انسان را براى تابش خورشيد معارف الهى آماده مى كند، و او را آماده دريافت عطا و بخششهاى ربّانى مى گرداند . ۲-به دليل اوامرى كه در قرآن كريم آمده است، الف- چنان كه خداوند متعال مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً» [۱] ب-و نيز به جهت وعده صادق خداوند كه توبه كنندگان را پاداش مى دهد چنان كه مى فرمايد: «عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ» [۲] ج-و نيز از جهت وعدۀ عذابى كه خداوند بر ترك توبه داده است. آنجا كه مى فرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ» [۳] مشابه اينها دلايل فراوان ديگرى است كه بر وجوب توبه دلالت مى كند. ---------- [۱]: سورۀ تحريم (۶۶): آيۀ (۸)اى مؤمنان به درگاه خدا توبۀ نصوح کنید [۲]: سورۀ تحريم (۶۶): آيۀ (۸): باشد كه خدا گناهانتان را ببخشد و شما را به بهشتى وارد كند كه از پاى درختان آن نهرها جارى است. [۳]: سورۀ حجرات (۴۹): آيۀ (۱۱): [۴]هر كس توبه نكند ظالم ستمكار است. (شرح نهج البلاغه ابن میثم ج۱ص۳۶۹) https://eitaa.com/jorenab