امام صادق علیه السلام از نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم :
وقت هر نمازی که فرا می رسد فرشته ای به مردم می گوید:
ای مردم! برخیزید آن آتشهایی که پشت سر خود روشن کرده اید با نماز خاموش کنید .
مَا مِنْ صَلَاةٍ یَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَی مَلَكٌ بَیْنَ یَدَیِ النَّاسِ أَیُّهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی نِیرَانِكُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُمْ
(بحارالانوار ج۷۵ص۲۰۹)
@jorenab
هدایت شده از یوسف طهرانی
🍃🌷🍃🌷🍃
🌷امام صادق علیه السّلام فرمودند:
اَربَعَةُ اَشیاءَ، القَلیلُ مِنها کَثیرٌ: اَلنّارُ، وَ العَداوَة، وَ الفَقرُ وَ المَرَضُ .
📖📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۳۷
✍چهار چیز است که اندکِ آن نیز بسیار است: آتش، دشمنی، فقر و بیماری.
🍃✨شرح حدیث:
🍃✨دانی که چه گفت زال، با رستم گُرد؟
🍃💫دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد ( گلستان سعدی.)
🍃🌷چهار چیزی که در این حدیث بیان شده و اندکِ آن هم بسیار به شمار آمده است، همه، ناشی از آفت و آسیب و ضرر و خطرهاست، و این نشان می دهد که ضرر، زیان، خوف و خطر را باید جدّی گرفت؛ چون، سهل انگاری در این موارد، عوارض جبران ناپذیری دارد.
🍃✨گاهی یک جنگل عظیم که ثروت ملّی است، بر اثر یک جرقه کوچک با آتش سیگار آتش می گیرد و نابود می شود.
🍃💫گاهی یک دشمنی کوچک در دلها می ماند، ریشه می دواند، بزرگ می شود و به نزاع و قتل و کشتار منتهی می شود.
🍃✨گاهی فقر و ناداری، بعضی افراد را به بیراهه می کشاند و وادار به سرقت و غارت می کند یا به کفرگویی و توهین به مقدّسات مجبور می کند. در حدیثی آمده است که: «کادَ الفَقرُ اَن یَکوُنَ کُفراً»؛ نزدیک است که فقر، به کفر بیانجامد.
🍃💫گاهی اگر یک بیماری ساده و جزئی مداوا نشود و ناچیز شمرده شود، ریشه می دواند و جان شخص را می گیرد.
🍃✨پس آتش، دشمنی، فقر و مرض را نباید ساده گرفت و باید مهار و درمان کرد و از بین برد، تا از خطرهای بزرگ مصون ماند.
🍃🌷🍃🌷🍃
هدایت شده از جرعه ناب
#فریادرسی_از_بیچارگان_کفاره_گناهان
« وَ قَالَ ع مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوب»
(نهج البلاغه حکمت ۲۴)
توضیح : کلمه« كَفَّارَاتِ » جمع « كَفَّارة » « فَعَّالَة »برای مبالغة یعنی پنهان کننده گویا بوسیله آن گناه پوشانده می شود ومحو می گردد ([1])
کلمه «ذُّنُوبِ» به معنای گناه ، جرم و معصیت است ([2])
کلمه « إِغَاثَةُ »از ریشه « غوث » وگفته شده تنها اسمی است که در اصوات به فتح آمده زیرا بقیه یا به ضم هست مثل« بُكا »و« دُّعاء »و یه به کسر است مثل « نِّداء » و« غوث » به معنای فریاد است ([3])
کلمه «مَلْهُوفِ»از ریشه «لهف» به معنای حزن وتحسر است ([4])
کلمه « تَّنْفِيسُ »از « نَفَّس » وعلت آنکه فریادرسی از گرفتاری را « تَّنْفِيسُ » می گویند
الف- از« نَفَس الهواء » یعنی همانطور که نفس کشیدن موجب می شود حرارت درون بدن دفع شود واحساس خنکی می کند چنین انسانی نیز به راحتی می رسد
ب-یا از « نَفَس الريح » است یعنی همانطور که نسیم انسان را خنک می کند فریادرسی موجب آرامش وخنکی فرد گرفتار می شود
ج- از« نَفَس الروضة » یعنی همانطور که با خوشبو بودن حالت خوشی به انسان دست می د هد چنین فردی با یاری دیگران به حال خوشی می رسد ([5])
کلمه «مَكْرُوب»از ریشه «كَرْب» به معنای حزن واندوهی است که در نفس پیدا می شود([6])
حضرت می فرماید « مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوب» از جمله کفاره گناهان بزرگ فریاد رسی از درماندگان و اندوهگین هاست
آنچه حضرت در این حکمت بیان می کند دو نکته است
الف- گناهان هرچه بزرگ باشد امید به بخشش آن است همانگونه که خداوند می فرماید از رحمت الهی مأیوس نشوید زیرا خداوند تمام گناهان را می بخشد « قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم»([7])
ب- گناه موجب سختی وقساوت قلب می شود و بنا به تعبیر قرآن کریم گاهی از سنگ هم سخت تر می گردد« ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة» ودر باره علت این سخت تر بو دن می فرماید
ا-برخی از سنگها شکافته می شوند وآب از آنها جاری می شود « وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهار »
2- برخی از سنگها شکافی در دل آنها ایجاد می شود که اب از آن بیرون می آید « وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ »
3-بعضی از سنگها از ترس الهی هبوط وسقوط می کنند« ُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ »([8])
اما انسانی که مرتکب گناه شده است دلش در برابر چیزی کرنش نمی کند ونرم نمی شود
پس برای آنکه نجات یابد اول باید قساوت را از دل بیرون کند تا دل در برابر حق نرم شود وراه نرم نمودن دل سر کشی از گرفتاران وکمک به آنان است .
پس ازآنجا که گناه مرکز فرماندهی یعنی قلب وروح را نشانه می گیرد وآنرا قَسی وسخت می کند، هرگاه انسان گناهی مرتکب شد برای مقابله با آن باید جلوی سخت شدن دل را بگیرد و راه آن طبق بیان حضرت کمک به بیچارگان ودرماندگان است
والحمد لله رب العالمین
-لسان العرب ج 5 ص 149 ماده :ک ف ر[1]
-لسان العرب ج 1 ص 389 ماده ذ ن ب [2]
-لسان العرب ج 2 ص 174 ماده : غ و ث [3]
-لسان العرب ج 9 ص 321 ماده ل ه ف [4]
-لسا ن العرب ج 6 ص 236 ماده ن ف س [5]
-لسان العرب ج 1 ص 711 ماده ک ر ب [6]
-زمر :53[7]
-بقره:74[8]
@jorenab
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ لاَ تَتْرُكْ لَنَا فِيهَا ذَنْباً إِلاَّ غَفَرْتَهُ
وَ لاَ هَمّاً إِلاَّ فَرَّجْتَهُ
وَ لاَ دَيْناً إِلاَّ قَضَيْتَهُ
وَ لاَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلاَّ سَهَّلْتَهَا وَ يَسَّرْتَهَا
إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ
@jorenab
خداى من
۱-مرا راه نمودى،پس به كار بيهوده مشغول شدم
۲-و پند دادى،پس سنگدل گشتم
۳- و عطاى نيكو نمودى،پس نافرمانى كردم.
۴-سپس چون آگاهم كردى،آنچه را صادر نموده بودى شناختم
۵-.پس آمرزش خواستم و تو درگذشتى.
۶-پس(باز به نافرمانى) برگشتم و تو پوشاندى.
پس خداى من،تو را سپاس
إِلَهِي هَدَيْتَنِي فَلَهَوْتُ ، وَ وَعَظْتَ فَقَسَوْتُ، وَ أَبْلَيْتَ اَلْجَمِيلَ فَعَصَيْتُ، ثُمَّ عَرَفْتُ مَا أَصْدَرْتَ إِذْ عَرَّفْتَنِيهِ، فَاسْتَغْفَرْتُ فَأَقَلْتَ، فَعُدْتُ فَسَتَرْتَ، فَلَكَ - إِلَهِي - اَلْحَمْدُ.
(صحیفه سجهادیه دعای ۴۹)
@jorenab