eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
210 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عمر که بی‌عشق رفت هیچ حسابش مگیر آب حیاتست عشق در دل و جانش پذیر هر که جزِ عاشقان ماهی بی‌آب دان مرده و پژمرده است گرچه بود او وزیر عشق چو بگشاد رخت سبز شود هر درخت برگ جوان بردمد هر نفس از شاخ پیر @jorenab
مهمترین نکات دوران خلافت امام جواد علیه السلام 1-کم سن بودن امام باعث حیرت گروهی شد بگونه ای که بدنبال امامت کسان دیگر رفتند وامام در مورد این شبهه با ذکر دلایل محکم امامت خود را اثبات می‌فرمود شاید بتوان گفت وجود کمی سن امام علیه السلام خود گواه روشنی بر این نکته است امامت با معیارهای مادی بشری قابل ارزیابی نیست بلکه این امری الهی است و خداوند. خودش آگاه است امامت را در چه کسانی قرار دهد زیرا حضرت با وجود کمی سن به سوالات متعدد شیعه وغیر شیعه. پاسخ می‌گفت وکسی نمی توانست آن حضرت را مغلوب نماید و همین امر موجب شادمانی شیعیان حقیقی و حیرت دیگران را به همراه داشت واینکه دشمنان در سن جوانی آن حضرت را به شهادت رساندند نشانه عمق اثر گذاری آن حضرت بوده است 2-وجود گروه های انحرافی متعدد موجب می‌شد تاحضرت بشدت با آنها مبارزه کند. و مناظرات متعددی با آنها داشته باشد این مناظرات از یک طرف علم شگفت آور امام را نشان میدهد و اینکه چنین علومی آموختنی نیست واز طرف دیگر حقانیت شیعه را به خوبی اثبات میکند واز سوی سوم. راه درست را تبیین و آشکار می سازد 3-بخاطر پراکندگی شیعیان حضرت سعی میکرد با داشتن وکلا با آنها ارتباط برقرار کند و این شبکه وکلا که حضرت بوجود آورد موجب شد تا بعدها امام حسن عسکری علیه السلام و همینطور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از آن بهره ببرد 4-تربیت شاگردان متعددی که مرحوم شیخ طوسی حدود 113نفررا ذکر میکند که از جمله آنها احمد بزنطی است که همه اورا به فقاهت و عظمت قبول دارند تا جایی که جز افرادی است که اجماع فقهای شیعه بر پذیرش روایاتی است که توسط او نقل شده است واز جمله شاگردان آن حضرت زکریا بن آدم علی بن مهزیار و... می باشند @jorenab
دل ازمن بُرد وروی ازمن نهان کرد خدا را با که این بازی توان کرد شب تنهاییَم در قصدِ جان بود خیالش لطف‌هایِ بی‌کران کرد که راگویم که بااین دردِجان‌سوز؟ طبیبم قصدِ جانِ ناتوان کرد صباگرچاره داری وقت، وقت است که دردِ اشتیاقم قصدِ جان کرد میان مهربانان کی توان گفت؟ که یارِ ما چُنین گفت و چُنان کرد عدو با جانِ حافظ آن نکردی که تیرِ چشمِ آن ابروکمان کرد @jorenab
قومى بودند ۱ـ به ظاهر از مردم دنيا و حال آنكه، اهل دنيا نبودند. ۲ـ در دنيا چنان زيستند كه گويى از مردم دنيا نبودند. كارهاشان از روى بصيرت بود و از آنچه مى ۳ـ ترسيدند گريختند و بر هم پيشى گرفتند ۴ـبا آنكه در دنيا بودند، در ميان اهل آخرت مى گرديدند. ۵ـ مى بينند كه مردم دنيا مرگ اجسادشان را بزرگ مى پندارند و بر آن افسوس مى خورند و آنان مرگ دلهاى زنده شان را بزرگتر مى شمارند.   کَانُوا قَوماً مِن أَهلِ الدّنیَا وَ لَیسُوا مِن أَهلِهَا فَکَانُوا فِیهَا کَمَنْ لَیْسَ مِنْهَا - عَمِلُوا فِیهَا بِمَا یُبْصِرُونَ وَ بَادَرُوا فِیهَا مَا یَحْذَرُونَ تَقَلَّبُ أَبْدَانِهِمْ بَیْنَ ظَهْرَانَیْ أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ یَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیَا یُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْیَائِهِمْ. خطبه ۲۳۰ @jorenab
مناظره امام جواد علیه السلام عیاشی در تفسیر خود از ذرقان که همنشین و دوست احمد بن ابی داود بود، نقل می‌کند که ذرقان گفت: روزی دوستش (ابن ابی داود) از دربار معتصم عباسی به نظر رسید. گفتم: چه شده است که امروزاین چنین ناراحتی ؟ گفت: در حضور خلیفه و ابوجعفر فرزند علی بن موسی الرضا جریانی پیش آمد که مایه شرمساری و خواری ما گردید گفتم: چگونه ؟ گفت: سارقی را به حضور خلیفه آورده بودند که سرقتش آشکار و دزد اقرار به دزدی کرده بود خلیفه طریقه اجرای حد و قصاص را پرسید عده‌ای از فقها حاضر بودند، خلیفه دستور داد بقیه فقیهان را نیز حاضر کردند و محمد بن علی الرضا را هم خواست خلیفه از ما پرسید: حد اسلامی چگونه باید جاری شود؟ من گفتم: از مچ دست باید قطع گردد خلیفه گفت: به چه دلیل ؟ گفتم: به دلیل آنکه دست شامل انگشتان و کف دست تا مچ دست است، و در قرآن کریم در آیه تیمم آمده است: فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم بسیاری از فقیهان حاضر در جلسه گفته من را تصدیق کردند یک دسته از علماء گفتند: باید دست را از مرفق برید خلیفه پرسید: به چه دلیل؟ گفتند: به دلیل آیه وضو که در قرآن کریم آمده است : ... و ایدیکم الی المرافق و این آیه نشان می‌دهد که دست دزد را باید از مرفق برید دسته دیگر گفتند: دست را از شانه باید برید چون دست شامل تمام این اجزاء می‌شود و چون بحث و اختلاف پیش آمد، خلیفه روی به حضرت ابوجعفر محمد بن علی کرد و گفت: یا اباجعفر، شما در این مسئله چه می‌گویید؟ آن حضرت فرمود: علمای شما در این باره سخن گفتند من را از بیان مطلب معذور بدار خلیفه گفت: به خدا سوگند که شما هم باید نظر خود را بیان کنید حضرت جواد فرمود: اکنون که من را سوگند می‌دهی پاسخ آن را می‌گویم این مطالبی که علمای اهل سنت درباره حد دزدی بیان کردند، خطاست حد صحیح اسلامی آن است که باید انگشتان دست را غیر از انگشت ابهام قطع کرد خلیفه پرسید: چرا؟ امام (ع) فرمود: زیرا رسول الله (ص) فرموده است سجود باید بر هفت عضو از بدن انجام شود: پیشانی، دو کف دست، دو سر زانو، دو انگشت ابهام پا، و اگر دست را از شانه یا مرفق یا مچ قطع کنند برای سجده حق تعالی محلی باقی نمی‌ماند، و در قرآن کریم آمده است و ان المساجد لله ... سجده‌گاه‌ها از آن خداست، پس کسی نباید آنها را ببرد( تفسیر عیاشی ج1 ص 320) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک شب آتش در نیستانی فتاد سوخت چون اشکی که بر جانی فتاد شعله تا سرگرم کار خویش شد هر نی ای شمع مزار خویش شد نی به آتش گفت کاین آشوب چیست؟ مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟ گفت آتش بی سبب نه افروختم دعوی بی معنیت را سوختم زانکه می گفتی نی ام با صد نمود همچنان در بند خود بودی که بود مرد را دردی اگر باشد خوش است درد بی دردی علاجش آتش است @jorenab
من دگرسوی چمن هم سَرِپروازم نیست که پَرِ بازم اگر هست دِلِ بازم نیست @jorenab
اِ: اسم اِخ: اسم خاص اِصوت: اسم صوت اِفعل: اسم فعل اِمرکب: اسم مرکب اِمص: اسم مصدر ج: جلد ج،: جمع (پیش از لغت جمع) ج: جمعِ... (پیش از لغت مفرد) جَج،: جمعَ الجمع چ: چاپ ح: حاشیه حامص: حاصل مصدر رض: رَضِیَ الله عنهُ ره: رحمه الله علیه س: سطر (س): سلام الله علیه (علیها) ص: صفحه (پیش از عدد) ص: صفت (ص): صلّی اللهُ علیه و آله و سلم صص: صفحات ص نسبی: صفت نسبی ظ: ظاهراً ع: عربی (ع): علیه السلام (علیهما السلام، علیهم السلام) ق: قید ق . م .: قبل از میلاد م .: میلادی مص: مصدر مص مرکب: مصدر مرکب ن تف: نعت تفصیلی (اسم تفصیل، صفت تفصیلی) نف: نعت فاعلی (اسم فاعل، صفت فاعلی) ن ل: نسخه بدل ن مف: نعت مفعولی (اسم مفعول، صفت مفعولی) هـ . ش .: هجری شمسی هـ . ق .: هجری قمری @jorenab